Ha, trodde någon att busslinje 47 (kompletteringslinjen till 7:an, Djurgårdslinjen) skulle dyka upp nu, så trodde han / hon fel. Här kommer ett underbart exemplar av arten spårvagn modell ä.
Du verkar ha ett rätt så brett register av spårvagnsbilder Du råkar inte ha någon från Melbourne? Där finns i alla fall ett gäng linjer med höga nummer vill jag minnas.
Av tradition är det väl så att i de flesta städer har spårvagnarna de lägre linjenummerserierna och bussarna de högre. Inte så konstigt kanske, spårvagnarna fanns ju redan när man började numrera linjerna.
Men kan någon komma på ett exempel där det är tvärtom. OK. i Stockholm har det ju blivit så genom stombusslinjerna 1-4 (kom på det under skrivandets gång). Alltså: var finns de "högsta" linjenumren för reguljära spårvagnslinjer.
I Toronto, Canada så är alla spårvägslinjer i staden i 500 serien. Förr hade de namn såsom Queen,King, Dundas Carlton o.s.v. Tycker det var lättare att komma ihåg än spårvagnar i 500 gruppen.
Just nu kan jag inte komma ihåg vilket nummer som St.Clair linjen har.
Om man inte bor på en plats och ser eller har daglig kontakt med alla de olika linjerna så är det svårt att komma ihåg de högre nummren.
Då är det faktiskt lättare med linjer med bokstavs markering. F,J,K,L,M,N såsom i San Francisco eller 1 till 14 i Göteborg. I Oslo krånglade dom till det när dom ändrade och gav T+banan låga nummer istället för spårvägen.
kildor skrev:Du verkar ha ett rätt så brett register av spårvagnsbilder Du råkar inte ha någon från Melbourne? Där finns i alla fall ett gäng linjer med höga nummer vill jag minnas.
Jag har ännu inte hunnit skanna bilderna från Australien (milleniumskiftet 87-88 ) men det kommer väl så småningom. Det som intresserar mej just nu är att göra digitala DVD-versioner av mina gamla analoga VHS-filmer (bland annat Melbourn) och det tar tid i anspråk. Skannern vilar just nu. Men ibland blir man så himla sugen att dyka djupt ned i negativalbumet ......
När det gäller besökta spårvägsstäder så har jag inte kompletterat min lista på länge, men det har nog passerat 200-vallen med råge iallafall. Antal spårvägsstäder är väl drygt 400? Någon som har en aktuell lista?
Olle skrev:
När det gäller besökta spårvägsstäder så har jag inte kompletterat min lista på länge, men det har nog passerat 200-vallen med råge iallafall. Antal spårvägsstäder är väl drygt 400? Någon som har en aktuell lista?
Olle skrev:
Ja, VRR-området har ju lagt på ett hundratal på alla gamla linjenummer, så det går att hitta både det ena och det andra där. Är det någon som vet hur numren i Krefeld ser ut internt? De skyltas ju 041, 042 osv, men eftersom Stadtbahnlinjerna har nummer på Uxx kanske Krefeld har nummer i 104x-serien internt? Apropå det har Bonn nummer i 60-serien, om vi ska ta något mer närliggande. Hundratalen lär det ta ett tag innan vi kommer till om vi ska ta det i ordning...
Dennis skrev:I Oslo krånglade dom till det när dom ändrade och gav T+banan låga nummer istället för spårvägen.
Det var ikke akkurat slik. Etterhvert som T-banen overtok linjer som tidligere var trafikert med sporvogner beholdt T-banen det opprinnelige linjenummeret. Slik fortsatte Lambertseterbanen med nr 4, og Østensjøbanen med nr 3, selv etter at Gullfisker og Høkaer hadde kjørt der for siste gang! At Grodudbanen fikk linjenummeret til Sagenetrikken (5) er en annen sak, men linje 5 har gått to steder på samme dag, nemlig første dag med Grorudbanen og siste dag med Sagenetrikken
Når man slo sammen østlige T-baner og vestlige forstadsbaner med nummer 13, 14, 15 og 16 ville de sistnevnte bli ledig. T-banen hadde allerede fire av fem linjenummer i den laveste serien, mens sporvognene hadde 1, 2, 7, 9 og 11. Siden linjekombinasjonene (endeholdeplassene)skulle gjøres om allikevel var en kraftig omnummerering en grei måte å markere dette på.
Jo, det var bra att man redde ut det hela i Oslo. Det är ju inte bra med nummer för olika trafikslag "huller om buller" bara för att det måhända återspeglar förhållanden för 50-60 år sedan.