Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Chrille B skrev:Nej, en bättre säkerhetsinvestering hade varit att sätta in skyddsväxlar i ändan på alla enkelsspårssträckor och att förbättra säkerheten vid korsningar.
Mycket dumt förslag, med tanke på 3 olyckor jag kan minnas med pendeltågen på Nynäsbanan (som då var enkelspårig med skyddsväxlar):
1. Tåget som körde in i en bergvägg vid Södertörns Villastad/Farsta Strand på 1970-talet.
2. Tåget som gick ner i sjön Rudan vid Handen/Haninge Centrum¨
3. Tåget som fortsatte nerför slänten vid Älvsjö/Huddingevägen
Då tycker jag nog att ATC är bättre än några skyddsväxlar...
august skrev:Intet ont om ATC, det är en strålande uppfinning. Men till skillnad från Lidingöbanan har Tvärbanan dubbelspår. Kollisionsrisken på LB (utan ATC), liksom alla andra enkelspårssträckor/järnvägar/spårvägar måste vara mycket högre än risken på en dubbelspårig spårväg — tvärbanan.
Dubbelspår eller inte - förr eller senare så har du ett tåg framför dig.
JDS skrev:Dubbelspår eller inte - förr eller senare så har du ett tåg framför dig.
Men risken är mycket mindre. Dessutom — är det ett tåg framför, är risken även där liten för att tåget går i "fel" riktning (dvs 50km/h krockfart istället för 100km/h). Visst, enkelspårskörning eller en fellagd växel — men hur ofta händer det? Tvärbanan är ju dessutom signalreglerad, med eller utan ATC, alltså måste det köras mot rött för att få mötande/krockande tåg på samma spår...
(Jag tror att Tvärbanan har ett mycket större problem än krock spårvagn-spårvagn. Det är konflikter med ex.vis lastbilar och bussar i blandtrafik.)
(Eftersom man nu har investerat i ett ATC-system, skall man naturligtvis inte skrota det, utan ta det i bruk. Det är ju redan inköpt, och lite extra säkerhet kan ju knappast skada.)
Men vad är det egentliga problemet till att ATC:n inte blivit inkopplad på Tvärbanan?
Stämmer det vad en tekniker på ABB-signal sa vid ett studiebesök (på ett ungefär), "att det vid beställningen inte fanns någon fordonsantenn för ett låggolvsfordon men vi och beställaren trodde att dom problem som eventuellt skulle uppstå vid konstruktionen av en sådan var lättlösta".
Om jag förstått det rätt så påminner kommunikationen bana-fordon om den som finns på järnvägen och då kan jag förstå att det kan bli problem med en specialantenn.
JDS skrev:Dubbelspår eller inte - förr eller senare så har du ett tåg framför dig.
Men risken är mycket mindre. Dessutom — är det ett tåg framför, är risken även där liten för att tåget går i "fel" riktning (dvs 50km/h krockfart istället för 100km/h). Visst, enkelspårskörning eller en fellagd växel — men hur ofta händer det? Tvärbanan är ju dessutom signalreglerad, med eller utan ATC, alltså måste det köras mot rött för att få mötande/krockande tåg på samma spår...
(Jag tror att Tvärbanan har ett mycket större problem än krock spårvagn-spårvagn. Det är konflikter med ex.vis lastbilar och bussar i blandtrafik.)
(Eftersom man nu har investerat i ett ATC-system, skall man naturligtvis inte skrota det, utan ta det i bruk. Det är ju redan inköpt, och lite extra säkerhet kan ju knappast skada.)
Nä Du August, det där resonemanget köper jag inte. Att olycksrisken är större på enkelspår än på dubbelspår är väl än sak. Olyckstyperna blir väl kanske annorlunda på dubbelspår, det är mer troligt med upphinnandeolyckor än med mötesolyckor. Och det är riktigt att det (troligen) måste köras mot rött för att olyckor ska inträffa. ATC:s främsta uppgift är just att skydda linjeblockeringen.
För övrigt har det redan inträffat olyckor på TvB som kunde har förhindrats om ATC varit igång. Tack och lov utan personskador, men med ganska omfattande materiella skador.
Om konflikter med vägtrafiken blir vanliga beror mycket på hur vägskydden är utformade. I "riktig" blandtrafik, dvs. på sträckan Gröndal-Liljeholmen tycks tillbuden vara få. Däremot beror dessa ständiga sammanstötningar i Hammarby sjöstad på felbedömningar av hur vägskydden skulle vara utformade, användningen av dessa f-rbannade kollektivtrafiksignaler likaså. Det var tydligen Banverket som gjorde de bedömningar som ligger bakom att vägskydden har den utformning de nu har.
Mvh.
Björn Ehnberg
Senast redigerad av Björn Ehnberg den onsdag 09 november 2005 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Ehnberg skrev:För övrigt har det redan inträffat olyckor på TvB som kunde har förhindrats om ATC varit igång. Tack och lov utan personskador, men med ganska omfattande materiella skador.
När/var inträffade dessa? Jag antar du menar olyckor mellan spårvagn och biltrafik då spårvagnsföraren kört mot rött...
Björn Ehnberg skrev:Det var tydligen Banverket som gjorde de bedömningar som ligger bakom att vägskydden har den utformning de nu har.
Vad har Banverket med det hela att göra? De förvaltar statens järnvägsanläggningar, inte landstingets spårvägar.
Käre Bruse!
Enligt VTI:s "bilderbok" Tvärbanan-Om spårvägens återkomst i Stockholm (ISBN 91-972788-1-5) konsulterade SL Banverket för utredning av behovet av skydd vid plankorsningarna när TvB projekterades.
Björn Ehnberg skrev:För övrigt har det redan inträffat olyckor på TvB som kunde har förhindrats om ATC varit igång. Tack och lov utan personskador, men med ganska omfattande materiella skador.
När/var inträffade dessa? Jag antar du menar olyckor mellan spårvagn och biltrafik då spårvagnsföraren kört mot rött...
En olycka var när en förare körde mot rött och in i en växel som höll på att läggas om. Skadorna på fordon och infrastruktur kostade i storleksordningen 0,5 - 1 Mkr. att reparera.
Jag tror att man skulle minska olyksriskerna avsevärt nere i Hammarby om man byggde om den stora asfaltsytan som spårvagnen går i till gräs samt tydliga vägar där biltrafiken kan korsa spårvagnsspåren, dessutom blir det snyggare.
Men så länge SL insisterar på att bussar skall dela körväg med spårvagnarna lär detta inte ske!
I Dublin har de en ny spårväg som påminner i stort om tvärbanan fast utan blocksignaler och Atc. De kör 70 km/h och har inte haft så många olyckor trots detta.
Det har varit tyst om detta ämne en tid. När kommer maxhastigheten på Tvärbanan att höjas till 80km/h? Eller har den redan gjort det utan att jag har märkt det?
Gäddan skrev:Det har varit tyst om detta ämne en tid. När kommer maxhastigheten på Tvärbanan att höjas till 80km/h? Eller har den redan gjort det utan att jag har märkt det?
Ännu lunkar det på i sth 50.Återstår att se när pendeltågens hpl Årstaberg öppnar om det händer något i frågan.Har hört något om krav om detta till dess.Återstår att se.Man måste ju få ATC att fungera först
Provkörningarna har avslutas och nu återstår utbildningen av servicepersonalen och förarna förstås. Vi har provkört alla hastigheter och ATC:n fungerar enligt specifikationerna
provföraren skrev:Provkörningarna har avslutas och nu återstår utbildningen av servicepersonalen och förarna förstås. Vi har provkört alla hastigheter och ATC:n fungerar enligt specifikationerna
Vad innebär dessa specifikationer? Sth, avstånd till framförvarandet tåg mm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark