leifd skrev:
Allså, man blir ju bara så trött......
Varför skulle det inte gå att stänga dörrarna lika bra på kamerabild i Storstockholm, när det gör det i så många andra städers trafik. Alternartivt går det ju bra att komplettera med tv-monitorer på plattformarna av typ motsvarande de som finns i tunnelbanan, men som istället går att se från förarhytten. Hela Wiens trafikområde är nedlusta med sånna konstruktioner och där är trafiken minnst lika omfattande som i Sthlm. Utomlands använd dessutom nästan överallt en skarp varningston innan dörrarna stängs. Därefter stängs de med kraft. Det är ju också vanligt att dörrarna är av den typ som öppnas manuellt, men sedan stängs centralt (gäller även nyare fordon).
Vad gäller de som inte kan nöja sig med att åka på det sätt som är avsett, så förstår jag inte heller varför det ska fjantas med dom ?
Åker man på kopplet och blir ihjälslagen, ja då har man ju valt det själv.
Detsamma är väl om man som ovan håller i tåget och åker med längs plattformen på scate board, då har man ju valt det själv. Sånt kallar jag självsannering. Visst kan tyckas hårt och rått, men för mej ingår det ju i vanligt folkvett att så gör man inte, så det är ju deras eget val helt enkelt.
Vad gäller AC som kanske inte fungerar i hytterna, så borde det ju finnas minnst två hytter att sitta i om tåget är 2 enheter, annars får man väl begära tågbyte helt enkelt, men det känns dock som ett ganska ringa problem.
Är tåget endast en enhet, bör det ju bytas, för då måste ju föraren sitta i den hytten ibland också. Att felrapportera och se till att fordonen byts istället för att gå med skador, är ju en kvalitets och arbetsmiljöfråga, minst lika viktig som frågan om öppningsbara fönster.
//Leif D
Jag måste erkänna att jag ser som du, att det är självsanering, jag gråter inte krokodiltårar om de idioterna skadas eller på något annat sätt far illa av sitt beteende.
Beträffande Wien och många europeiska samt utomeuropeiska länder har mer vett och sunt förnuft än hos oss i Stockholm, kameror kommer bli saboterade, som jag skrev ovan, det fanns till och med några kl-ttr- på premiärtåget och de kl-ttr- en enhet under vintertest i Kiruna. Så att förlita sig på kamerasystem endast är korkat. Visst, det funkar utomlands,men jag tvivlar starkt att det fungerar här.
SL har begärt en överkänslig klämmskydd på nya X60, så vi kommer bli stående säkert över avgångstid pga idioter som ställer sig i vägen som alltid. Hur pass starkt dörrarna stänger vet jag dock inte. Hela mitt inlägg var dock mer tänkt att se faran att de inte vill ha oss tågvärdar ombord alls!
Visst, låt oss för en stund säga att kamerorna fungerar och ITV systemet blir utbyggd och mer kameror på perrongerna med tillhörande monitorer finns redan på stationerna och dörrfunktionen kan skötas av föraren endast. Vad händer vid en situation då tåget havererar/kör på något ut med linjen? Jag var med om en nedriven kontaktledning (inget konstigt med det) men det var strax norr om Älvsjö med ca 8 spår (Någon som vet korrekt antal? Vid västberga cirkus) och tåget hann inte stanna förrän vi fick ett tiotal personer som spontanevakuerade. Vad hade hänt om föraren var ensam? Vi var tre personer i tjänst på tåget men hade fullt upp med att ringa,meddela resenärerna och få in övriga resenärer på vandringsfärd längst med spåren. Strax efter oss åkte en x2a förbi i full fart men dessbättre var den på något spår bortom oss så ingen vart skadad.
Vad händer om föraren blir livlös pga hjärtinfarkt och hinner dra nödbromsen där det är flera spår och avlider sedan? Ingen finns för att ge information,försöka samordna evakuering etc....
Vidare det här med tågbyten, så enkelt är det inte. Jag har fått åka på tåg som varit skit värda pga icke fungerande ac, tyfon etc och inte fått någon byteståg pga vagnsbrist. Plus att alla tåg byts i Centralen. Tokvarm hytt och åka från Bålsta till Centralen o helt plötsligt känns den timmen som en evighet, speciellt om man inte kan öppna fönster,törstig och halvt på väg att få värmeslag!
Vidare så är det en korkad funktion inbyggd i tåget som gör att hyttdörren stängs automatisk så fort tåget rör sig en viss bestämd sträcka. Ja, tågen är gjorda att man inte behöver lossa bromsen förrän det är klart för att åka, men förklara det för en förare och få förarn att GÖRA det är helt annorlunda. Jag vet en och annan förare som struntar totalt i om vissa saker o ting av säkerhet för oss. Sen o stå på station och fippla med nycklar pga föraren av gammal vana lossat bromsarna och man är utelåst är ju bara sjukt. Vet dock inte om klämmskydd finns på hyttdörr,så på det sättet kan man nog undvika de flesta utelåsningarna. Men T.ex karlberg måste man ut en bit,Jakobsberg så länge inte ombyggnaden är klar kommer vara en pina.
Arbetsmiljöfrågan är jätteviktigt,därför har våra skyddsombud försökt förhandla i tre års tid men inte mycket har hänt pga besparingar och SL har förändrat beställningen vid upprepade tillfällen så m.a.o borde inte jag ens behövt skriva allt detta.