Nya pendeltåget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Doomsday skrev:I SL-land så åker man gratis när man kommer med barnvagnar, och jag är tvärsäker på att dessa skulle bli mycket färre om dessa också fick betala för sina resor som alla andra. Det är nämligen ganska skrymmande och kånkigt att dra med sig barnvagnar, och det görs av många just för att det är gratis att resa då. Om resan skulle vara avgiftsbelagd även för barnvagnsmammor, så skulle många säkert övergå till bärsele istället.
Nu är det väl tyvärr inte alla som orkar bära barnet i sele, särskilt inte om man ska vara ute i flera timmar.

Praktiska invändningar vad gäller bussar:

* Det är inte alla som tycker det är kul att lämna barnet ensamt för att gå fram och betala. Och det är inte alla barn som tycker det är kul att bli lämnade ensamma.
* Det är opraktiskt att tränga sig fram till föraren samtidigt som de som går på där fram är på väg åt andra hållet. Och om man väntar snällt tills alla har gått på så hinner föraren köra vidare innan man kommer fram till honom/henne, och då måste han/hon försöka ta betalt under färd.
* Det är opraktiskt att tränga sig fram till föraren i en överfylld buss, särskilt om barnvagnsplatsen är långt bak.
abborren

Inlägg av abborren »

och då kommer min spontana fråga till doomsday, har du själv barn så du vet vad du talar om? i annat fall, vänta tills de kläckts en eller ett par så får vi se va du anser om bärselar kontra barnvagnar
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Doomsday skrev:I SL-land så åker man gratis när man kommer med barnvagnar, och jag är tvärsäker på att dessa skulle bli mycket färre om dessa också fick betala för sina resor som alla andra. Det är nämligen ganska skrymmande och kånkigt att dra med sig barnvagnar, och det görs av många just för att det är gratis att resa då. Om resan skulle vara avgiftsbelagd även för barnvagnsmammor, så skulle många säkert övergå till bärsele istället.
Vill förtydliga med att det är enbart på bussar som man inte behöver betala när man har barnvagn med barn i. Anledningen är helt enkelt att barnvagnsföraren inte skall behöva lämna uppsikt över vagnen för att kunna gå fram och betala.

Naturligtvis innebär detta att medelåldern hos barnvagnsbarn i stockholm troligen är högre än för andra platser i sverige...
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Angående Barnvagner:

:arrow: Jag tycker att personen med barnvagn borde få gå på utan extra konstnad, d.v.s. gå på vid mittendörren eller bakdörren (berodde på om det är normal- eller ledbuss). Den regeln finns redan i SL.
:arrow: Men det finns personer, som ni har säkert sett, där fler än 1 person gå på bussen genom mitten- och bakdörren, och de extra personer betalar inte, utan de säger att det är deras barnvagn. Eller ibland så kan man också se personer med många väskor osv som gå på genom mitten- och bakdörren och de betalar inte eftersom de går på genom mitten- och bakdörren.

Men eligt SL så får bara en person gå på gratis om han/hon har barnvagn. Men detta regel gäller inte för personer med baggage eller väskor, vilke betyder att de måste ändå betala, vilke i mest fall inte.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
AleWi
Kontakt:

Inlägg av AleWi »

Jag tyckte det var lite för lite plats för barnvagnarna, speciellt i rusningen kommer det nog bli fullt.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Om du menar X60, så är jag glad att personen barnvagn kunde för första gången gå med barnvagn genom hela vagnen eftersom mittgången känns bredare, kanske det är bredare än X1 och X10.

Dom yrkesskadade:
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

yujin:

Du måste förstå att lågt golv på pendeltågen inte är ett självändamål eller ett "måste". Det handlar inte alls om att det är "ok" med en viss andel trappsteg på pendeltågen. Såhär enkelt är det:

ALLA människor, unga som gamla, gående som rullstolsburna, gagnas av plant golv framför trappsteg. Så är verkligheten, inte bara i Stockholm, utan i hela den kända världen på alla platser man känner till. Om man nu skulle "bytt ut" en del låggolv till upphöjt med trappsteg så försämras den totala tillgängligheten, även om du som ung och frisk säkert kan studsa upp för trappsstegen. Av rent praktiska skäl (samt av rättviseskäl) försöker man optimera fördelarna med låggolv och försöker därför anlägga låggolv i hela tåget (har hört att det finns undantag även i X60 men de kan säkert förklaras på annat sätt).

Så även om hela befolkningen var 25 år och utan handikapp, så är lågt golv att föredra framför trappsteg. Risken att snubbla är inte lika stor för plant golv som för trappsteg. Catfish?
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Kingsthrone:
ALLA människor, unga som gamla, gående som rullstolsburna, gagnas av plant golv framför trappsteg. Så är verkligheten, inte bara i Stockholm, utan i hela den kända världen på alla platser man känner till. Om man nu skulle "bytt ut" en del låggolv till upphöjt med trappsteg så försämras den totala tillgängligheten, även om du som ung och frisk säkert kan studsa upp för trappsstegen. Av rent praktiska skäl (samt av rättviseskäl) försöker man optimera fördelarna med låggolv och försöker därför anlägga låggolv i hela tåget (har hört att det finns undantag även i X60 men de kan säkert förklaras på annat sätt).
Först och främst varför skrev du "alla" med stor bostäver? Jag trodde att man får inte göra det här i forumet? Räknar det inte som skrika, enligt regelerna?

Och sen så vill jag säga att även om 99.99% av befolkning i hela världen tycker om lågt golv, så har jag fortforande rätt att säga vad jag tycker men det är ditt val om du vill läsa den eller inte, eftersom jag lever på jorden också, och är en människa.

Dom yrkesskadade:
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

yujin skrev:Kingsthrone:
Först och främst varför skrev du "alla" med stor bostäver? Jag trodde att man får inte göra det här i forumet? Räknar det inte som skrika, enligt regelerna?

Och sen så vill jag säga att även om 99.99% av befolkning i hela världen tycker om lågt golv, så har jag fortforande rätt att säga vad jag tycker men det är ditt val om du vill läsa den eller inte, eftersom jag lever på jorden också, och är en människa.
Om jag hade skrivit hela meningen med stora bokstäver så hade det kunnat ses som skrik. Men i detta fall så handlar det bara om att förtydliga "alla".

Du skrev i ett tidigare inlägg om att jag skulle gilla lågt golv bättre än golvet i X1 mfl. Ja, det gör jag. Men inte av den anledning som du tycks tro. Jag ville förtydliga om att det är inte så att jag diggar golvets utformning på nåt flummigt subjektivt sätt. Utan jag ser dess utformning som mer eller mindre människoanpassat. Där vinner låggolv med råge över trappsteg.

Jag har heller aldrig påstått att du inte får säga din åsikt. Men du måste vara beredd på att den blir bemött. Det jag tycker är förvånande (egoistiskt) är att du sätter dina subjektiva "känslor" före ett rent praktiskt syfte när det gäller ett golvs utformning på ett tåg.

(Det är en sak att säga att du diggar trappsteg och golv med olika nivåer på tåg. Det är en helt annan om du påstår att det genomgående låggolvet är något negativt i X60. Du har uttryckt det sistnämda och jag ser det som mycket själviskt. Skilj på innebörden av de två meningarna!)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

yujin skrev: Och sen så vill jag säga att även om 99.99% av befolkning i hela världen tycker om lågt golv, så har jag fortforande rätt att säga vad jag tycker men det är ditt val om du vill läsa den eller inte, eftersom jag lever på jorden också, och är en människa.

Vissa saker/tankar bör man hålla för sig själv, även på detta forum!

Eftersom de flesta här på forumet är positiva till nytänkande och ser X60 som ett stort lyft, så bör man kritisera en ny vagn med viss försiktighet, speciellt låga golv! :D
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Vissa saker/tankar bör man hålla för sig själv, även på detta forum!

Eftersom de flesta här på forumet är positiva till nytänkande och ser X60 som ett stort lyft, så bör man kritisera en ny vagn med viss försiktighet, speciellt låga golv!
Håller med dig!
Ber om ursäkt till er andra som fick läsa alla argument mellan Kingsthrone och mig. :lol:

Nu kan ni fortsätta med era kommentar om X60. :P

Dom yrkesskadade:
Sterner

Inlägg av Sterner »

Det är BARA på bussarna man åker gratis med barnvagn, inte på spårtrafiken.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

*Nu* såg jag SLs uppslag i metro om invigningen...

Det stod tåg 12636 respektive 12537 för de två premiärtåg som skulle köras. Var det vanliga tågnummer?
Varför stod de där, ifall någon ville följa invigningen i TFÖR eller vad nu banverkets databas heter? ;-)
Dennis

Inlägg av Dennis »

I England har dom högre platformsnivå. Kanske det skulle varit billigare att höja alla plattformar till normal golvnivå.

T-bana har ju plant insteg till vagnarna (meningen iallafall).

I längden tror jag att underhållet av X-60 kommer att fördyras mot ett tågset som har standard höjd.

Hel-låggolvs spårvagnar och bussar lider ju ofta av högre underhålls kostnader. De 70% vagnarna klarar det bättre tror jag.

mvh Dennis
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Dennis skrev:I England har dom högre platformsnivå. Kanske det skulle varit billigare att höja alla plattformar till normal golvnivå.

--8X--
I England (London?) kör motsvarigheten till SLs pendeltåg på egna spår, helt skilt från övrig spårtrafik. I Stockholm måste pendeln underkasta sig normal lastprofil eftersom godståg ska kunna passera på pendelspåren. Vilket är bra då det ökar spårsystemets flexibilitet :D :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulrik Berggren skrev:
Dennis skrev:I England har dom högre platformsnivå. Kanske det skulle varit billigare att höja alla plattformar till normal golvnivå.

--8X--
I England (London?) kör motsvarigheten till SLs pendeltåg på egna spår, helt skilt från övrig spårtrafik. I Stockholm måste pendeln underkasta sig normal lastprofil eftersom godståg ska kunna passera på pendelspåren. Vilket är bra då det ökar spårsystemets flexibilitet :D :idea:
Där fick man lära sig nåt nytt! :P
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

mickeb skrev:*Nu* såg jag SLs uppslag i metro om invigningen...

Det stod tåg 12636 respektive 12537 för de två premiärtåg som skulle köras. Var det vanliga tågnummer?
Varför stod de där, ifall någon ville följa invigningen i TFÖR eller vad nu banverkets databas heter? ;-)
Alla X60 tåg kommer numreras med en 1 och vara 5 siffriga i jämnförelse med våra övriga tåg som är 4 siffriga och börjar med 2. (Ok, tomtåg är för det mesta en 9 och 5 siffriga)

Bara så ni vet, det har stått i tidningarna så kommer kanske trafikstarten bli försenad eller drabbas av störningar då SL vill bli av med oss tågvärdar. De säger att de inte är så, men vi tror inte längre på dom. Vi vill ha svart på vitt att vi blir kvar, det enda vi fått skriftligen är att det är möjligt att tåg körs med bara föraren ombord trots järnvägsinspektionen sätter sig emot ensamarbete.
Vidare är det korkat att hyttfönstret INTE kan öppnas då det kan bli varmt om ACn inte längre fungerar,samt våra så kallade efter-efter kontroller blir omöjliga då SL förlitar sig på kameror. Hur många har inte sett en snus eller en klisterlapp eller en annan störande objekt framför tunnelbanans eller våra kamera linser? Hur ska man då kunna stänga som förare? Låt oss säga att man stänger utan besvär, hur ska man veta att det inte hänt något på den lilla tid det tar att starta?
Härom dagen hängde en ung kille på ett fönster och åkte scate board i Älvsjö. Han fick upp en ganska så hög fart och jag lyckades meddela till föraren att han skulle stanna. Som ni kanske vet så är perrongen ombyggda och killen kom till en kant på klinkersplattorna och styrde undan, rakt mot en väntkur. Tyvärr slog han sig inte hårt men tack vare att jag tryckte på tyfonen så såg personal honom och avvisade honom från Älvsjö.
Vad skulle hänt om han tappat balansen åt andra hållet? Om han hållt sig i en x60 skulle jag aldrig märkt han förräns han var en blöt,utspridd fläck mellan slieperserna.... Alla koppelåkare längst bak på våra x60 med två enheter, visst, jag erkänner, det är svårt att se när de hoppar på ibland men nu kommer det vara OMÖJLIGT!
Nåja, trots allt tycker jag tåget i sig är jättefin och verkar vara bekvämt att arbeta i.Jag har ännu så länge inte fått utbildning men det kommer nog strax.
Hörde från tjänstgörande tågvärd på premiärtåget att ett par dörrar inte hade gått upp i Karlberg och ordningsvakterna hade fullt upp med att försöka hjälpa resenärerna komma ut samt hålla ett öga på några kl-ttr- som var ombord.
Varför f-- ska man förstöra det nya? Som i morse nere i Nynäshamn,glaskuren sönderslagen och metro utspridd överallt. Sen är det DOM som klagar mest på att ingen satsar pengar på ungdommar och allt ser ut som ett ghetto!
/tågvärd på stockholmståg
mapem

Inlägg av mapem »

Snälla nån, är det inte självklart att det är bra med insteg direkt från plattform till vagnsgolv i samma nivå? Ingen kan väl rimligen från någon trafikmässig synpunkt ha något emot det, om man inte lider av nån slags träningsnoja och trappmaskinen på gymet var trasig. Om man av nostalgiska skäl vill klättra upp i tåget finns ju museijärnvägar.

Inom alla transportslag strävar man efter att minimera trappsteg. Flyget har bryggor vid gaterna, tunnelbanan har höga plattformar, liksom alla tåg i Storbritannien (även museitåg!), bussar får låga golv och i en del städer i Europa har kantstenen vid hållplatserna höjts så att det blir insteg i samma nivå även för bussen.

Jag är inte handikappad på något sätt, än så länge, tack och lov, men jag uppskattade mycket när det var enkelt att kliva av och på utan hjälp när jag hade småbarn i vagn. Och numer när jag är ute och reser mycket och släpar min väska på hjul med dator, papper och annat tungt i är jag lika tacksam när jag slipper trappsteg.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Wildhog skrev:
mickeb skrev:*Nu* såg jag SLs uppslag i metro om invigningen...

Alla X60 tåg kommer numreras med en 1 och vara 5 siffriga i jämnförelse med våra övriga tåg som är 4 siffriga och börjar med 2. (Ok, tomtåg är för det mesta en 9 och 5 siffriga)

Bara så ni vet, det har stått i tidningarna så kommer kanske trafikstarten bli försenad eller drabbas av störningar då SL vill bli av med oss tågvärdar. De säger att de inte är så, men vi tror inte längre på dom. Vi vill ha svart på vitt att vi blir kvar, det enda vi fått skriftligen är att det är möjligt att tåg körs med bara föraren ombord trots järnvägsinspektionen sätter sig emot ensamarbete.
Vidare är det korkat att hyttfönstret INTE kan öppnas då det kan bli varmt om ACn inte längre fungerar,samt våra så kallade efter-efter kontroller blir omöjliga då SL förlitar sig på kameror. Hur många har inte sett en snus eller en klisterlapp eller en annan störande objekt framför tunnelbanans eller våra kamera linser? Hur ska man då kunna stänga som förare? Låt oss säga att man stänger utan besvär, hur ska man veta att det inte hänt något på den lilla tid det tar att starta?
Härom dagen hängde en ung kille på ett fönster och åkte scate board i Älvsjö. Han fick upp en ganska så hög fart och jag lyckades meddela till föraren att han skulle stanna. Som ni kanske vet så är perrongen ombyggda och killen kom till en kant på klinkersplattorna och styrde undan, rakt mot en väntkur. Tyvärr slog han sig inte hårt men tack vare att jag tryckte på tyfonen så såg personal honom och avvisade honom från Älvsjö.
Vad skulle hänt om han tappat balansen åt andra hållet? Om han hållt sig i en x60 skulle jag aldrig märkt han förräns han var en blöt,utspridd fläck mellan slieperserna.... Alla koppelåkare längst bak på våra x60 med två enheter, visst, jag erkänner, det är svårt att se när de hoppar på ibland men nu kommer det vara OMÖJLIGT!
Nåja, trots allt tycker jag tåget i sig är jättefin och verkar vara bekvämt att arbeta i.Jag har ännu så länge inte fått utbildning men det kommer nog strax.
Hörde från tjänstgörande tågvärd på premiärtåget att ett par dörrar inte hade gått upp i Karlberg och ordningsvakterna hade fullt upp med att försöka hjälpa resenärerna komma ut samt hålla ett öga på några kl-ttr-r- som var ombord.
Varför f-- ska man förstöra det nya? Som i morse nere i Nynäshamn,glaskuren sönderslagen och metro utspridd överallt. Sen är det DOM som klagar mest på att ingen satsar pengar på ungdommar och allt ser ut som ett ghetto!
Allså, man blir ju bara så trött......

Varför skulle det inte gå att stänga dörrarna lika bra på kamerabild i Storstockholm, när det gör det i så många andra städers trafik. Alternartivt går det ju bra att komplettera med tv-monitorer på plattformarna av typ motsvarande de som finns i tunnelbanan, men som istället går att se från förarhytten. Hela Wiens trafikområde är nedlusta med sånna konstruktioner och där är trafiken minnst lika omfattande som i Sthlm. Utomlands använd dessutom nästan överallt en skarp varningston innan dörrarna stängs. Därefter stängs de med kraft. Det är ju också vanligt att dörrarna är av den typ som öppnas manuellt, men sedan stängs centralt (gäller även nyare fordon).

Vad gäller de som inte kan nöja sig med att åka på det sätt som är avsett, så förstår jag inte heller varför det ska fjantas med dom ?
Åker man på kopplet och blir ihjälslagen, ja då har man ju valt det själv.
Detsamma är väl om man som ovan håller i tåget och åker med längs plattformen på scate board, då har man ju valt det själv. Sånt kallar jag självsannering. Visst kan tyckas hårt och rått, men för mej ingår det ju i vanligt folkvett att så gör man inte, så det är ju deras eget val helt enkelt.

Vad gäller AC som kanske inte fungerar i hytterna, så borde det ju finnas minnst två hytter att sitta i om tåget är 2 enheter, annars får man väl begära tågbyte helt enkelt, men det känns dock som ett ganska ringa problem.
Är tåget endast en enhet, bör det ju bytas, för då måste ju föraren sitta i den hytten ibland också. Att felrapportera och se till att fordonen byts istället för att gå med skador, är ju en kvalitets och arbetsmiljöfråga, minst lika viktig som frågan om öppningsbara fönster.

//Leif D
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

leifd skrev:
Allså, man blir ju bara så trött......

Varför skulle det inte gå att stänga dörrarna lika bra på kamerabild i Storstockholm, när det gör det i så många andra städers trafik. Alternartivt går det ju bra att komplettera med tv-monitorer på plattformarna av typ motsvarande de som finns i tunnelbanan, men som istället går att se från förarhytten. Hela Wiens trafikområde är nedlusta med sånna konstruktioner och där är trafiken minnst lika omfattande som i Sthlm. Utomlands använd dessutom nästan överallt en skarp varningston innan dörrarna stängs. Därefter stängs de med kraft. Det är ju också vanligt att dörrarna är av den typ som öppnas manuellt, men sedan stängs centralt (gäller även nyare fordon).

Vad gäller de som inte kan nöja sig med att åka på det sätt som är avsett, så förstår jag inte heller varför det ska fjantas med dom ?
Åker man på kopplet och blir ihjälslagen, ja då har man ju valt det själv.
Detsamma är väl om man som ovan håller i tåget och åker med längs plattformen på scate board, då har man ju valt det själv. Sånt kallar jag självsannering. Visst kan tyckas hårt och rått, men för mej ingår det ju i vanligt folkvett att så gör man inte, så det är ju deras eget val helt enkelt.

Vad gäller AC som kanske inte fungerar i hytterna, så borde det ju finnas minnst två hytter att sitta i om tåget är 2 enheter, annars får man väl begära tågbyte helt enkelt, men det känns dock som ett ganska ringa problem.
Är tåget endast en enhet, bör det ju bytas, för då måste ju föraren sitta i den hytten ibland också. Att felrapportera och se till att fordonen byts istället för att gå med skador, är ju en kvalitets och arbetsmiljöfråga, minst lika viktig som frågan om öppningsbara fönster.

//Leif D
Jag måste erkänna att jag ser som du, att det är självsanering, jag gråter inte krokodiltårar om de idioterna skadas eller på något annat sätt far illa av sitt beteende.
Beträffande Wien och många europeiska samt utomeuropeiska länder har mer vett och sunt förnuft än hos oss i Stockholm, kameror kommer bli saboterade, som jag skrev ovan, det fanns till och med några kl-ttr- på premiärtåget och de kl-ttr- en enhet under vintertest i Kiruna. Så att förlita sig på kamerasystem endast är korkat. Visst, det funkar utomlands,men jag tvivlar starkt att det fungerar här.
SL har begärt en överkänslig klämmskydd på nya X60, så vi kommer bli stående säkert över avgångstid pga idioter som ställer sig i vägen som alltid. Hur pass starkt dörrarna stänger vet jag dock inte. Hela mitt inlägg var dock mer tänkt att se faran att de inte vill ha oss tågvärdar ombord alls!
Visst, låt oss för en stund säga att kamerorna fungerar och ITV systemet blir utbyggd och mer kameror på perrongerna med tillhörande monitorer finns redan på stationerna och dörrfunktionen kan skötas av föraren endast. Vad händer vid en situation då tåget havererar/kör på något ut med linjen? Jag var med om en nedriven kontaktledning (inget konstigt med det) men det var strax norr om Älvsjö med ca 8 spår (Någon som vet korrekt antal? Vid västberga cirkus) och tåget hann inte stanna förrän vi fick ett tiotal personer som spontanevakuerade. Vad hade hänt om föraren var ensam? Vi var tre personer i tjänst på tåget men hade fullt upp med att ringa,meddela resenärerna och få in övriga resenärer på vandringsfärd längst med spåren. Strax efter oss åkte en x2a förbi i full fart men dessbättre var den på något spår bortom oss så ingen vart skadad.
Vad händer om föraren blir livlös pga hjärtinfarkt och hinner dra nödbromsen där det är flera spår och avlider sedan? Ingen finns för att ge information,försöka samordna evakuering etc....
Vidare det här med tågbyten, så enkelt är det inte. Jag har fått åka på tåg som varit skit värda pga icke fungerande ac, tyfon etc och inte fått någon byteståg pga vagnsbrist. Plus att alla tåg byts i Centralen. Tokvarm hytt och åka från Bålsta till Centralen o helt plötsligt känns den timmen som en evighet, speciellt om man inte kan öppna fönster,törstig och halvt på väg att få värmeslag!
Vidare så är det en korkad funktion inbyggd i tåget som gör att hyttdörren stängs automatisk så fort tåget rör sig en viss bestämd sträcka. Ja, tågen är gjorda att man inte behöver lossa bromsen förrän det är klart för att åka, men förklara det för en förare och få förarn att GÖRA det är helt annorlunda. Jag vet en och annan förare som struntar totalt i om vissa saker o ting av säkerhet för oss. Sen o stå på station och fippla med nycklar pga föraren av gammal vana lossat bromsarna och man är utelåst är ju bara sjukt. Vet dock inte om klämmskydd finns på hyttdörr,så på det sättet kan man nog undvika de flesta utelåsningarna. Men T.ex karlberg måste man ut en bit,Jakobsberg så länge inte ombyggnaden är klar kommer vara en pina.
Arbetsmiljöfrågan är jätteviktigt,därför har våra skyddsombud försökt förhandla i tre års tid men inte mycket har hänt pga besparingar och SL har förändrat beställningen vid upprepade tillfällen så m.a.o borde inte jag ens behövt skriva allt detta.
/tågvärd på stockholmståg
Skriv svar