tomsa skrev:
Det som stör mig i den här artikeln är att, det som vanligt i trångsynta äldre Göteborgares hjärna, det inte går att fatta att Spårvägen inte gör NÅGOT ANNAT än att KÖRA SPÅRVAGNEN... Det är inte spårvägen som bestämmer linjesträckningar, det är inte spårvägen som beslutar hur ofta vagnen/bussen ska gå. Dessutom är det inte Spårvägen som kör alla bussar i sta'n... Blir så förbannad på alla insändare som klagar på hur Spårvägen kör 60-bussen (bland annat)... Spårvägen har inte kört 60-bussen på 5 år typ... det är SWEBUS! (och de lämnade nästan över trafiken till Spårvägen för något år sedan när de fick svidande kritik av Kommunfullmäktige för sitt sätt att sköta busstrafiken i Göteborg, Grön Express lämnade de av fri vilja).
NÄR ska Göteborgaren (Ada och Kal) lära sig att det är Västtrafik som beslutar hur vi ska åka, vad vi ska betala, och gör reklam, annonser, informationer - inte Spårvägen. Och ytterst är det våra vid allmänna val valda politiker som utgör Västtrafik. Tycker synd om de stackarna som sitter ute och kör och som får skit för sådant de aldrig i livet, om de så skulle vilja, kan ändra på.
Håller med dig i princip. Men till skillnad från dig är jag varken förvånad eller särskilt upprörd över det som sker.
Kal och Ada kommer aldrig lära sig att Västtrafik styr och ställer. Det är den bistra sanningen. Däremot kommer Kal och Adas barn Kurt och Arne greppa att Spårvägen inte längre är "in command". Varför? Jo, därför Kurt och Arne har fötts in i Västtrafik.
Att jämföra Stockholm och Göteborg är kanonperfekt nu. I Stockholm avreglerades trafiken och SL förblev trafikhuvudman. Dotterföretag till SL agerade operatörer några år, men idag är SL endast synonymt med den centrala styrande organisationen. Hur gick det i Göteborg då? Jo, där lät man GS bli en ren operatör och trafikhuvudmannaskapet gavs till kommunens trafikkontor. Marknadsnamnet Stadstrafiken blev kommunens ansikte utåt.
Låt oss leka med tanken och ponera att Stockholms styrande hade valt en annan väg. SL hade blivit en ren landstingsägd operatör och trafikhuvudmannen hade fått namnet Citytrafiken. Hur många av den medelålders generationen stockholmare hade över en natt slutat se SL som det SL en gång var? Långt ifrån alla vill jag lova!
Göteborgs kommun får skylla sig själv att man löste frågan som man gjorde då det begav sig. Det var liksom upplagt för missförstånd. Tro nu inte att jag tycker att man gjorde fel i Göteborg. Göteborgs Spårvägar är ett klassiskt namn som gärna får finnas kvar. Hade man låtit Stadstrafikens roll spelas av GS istället hade det namnet troligtvis gått i graven när Västtrafik kom.
/Michael