Varna nyinflyttade Göteborgare för Spårvagnen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Varna nyinflyttade Göteborgare för Spårvagnen

Inlägg av 2763 »

En ledarartikel som inte är helt osund.
GP skrev: En annan tanke som slagit mig är att Spårvägen i den reklam som den troligen fortfarande skickar alla nyinflyttade bör varna för vagnarna. Folk utifrån kanske inte har klart för sig att spårvagnen alltid har företräde, att den bara kan klinga och köra också vid övergångsställen! Sådan information är viktigare än gratis endagskort.
Artikeln andas positivism vad det gäller spårväg. Artikeln är kritisk mot att man inte informerar om spårvagnens absoluta företräde - det är jag också, det är många ovetande turister som ovetandes riskerar liv, lemmar och för dyra pengar inköpta barnvagnar varje sommar vid Liseberg... Men det är ju övergångsställe här...

Artikeln avslutas för övrigt med en rejäl känga till P-kassan:
GP skrev: Kollektivtrafikens priser bör vara konkurrenskraftiga, liksom den service som erbjuds. Men alla tjänster i samhället kan inte vara "gratis".
http://www.gp.se/friaord/cgi/messages/5 ... ri20031805

/Tony
Med reservation för tyckfel.
tomsa
Inlägg: 544
Blev medlem: lördag 07 september 2002 19:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varna nyinflyttade Göteborgare för Spårvagnen

Inlägg av tomsa »

GP skrev: En annan tanke som slagit mig är att Spårvägen i den reklam som den troligen fortfarande skickar alla nyinflyttade bör varna för vagnarna. Folk utifrån kanske inte har klart för sig att spårvagnen alltid har företräde, att den bara kan klinga och köra också vid övergångsställen! Sådan information är viktigare än gratis endagskort.
Det som stör mig i den här artikeln är att, det som vanligt i trångsynta äldre Göteborgares hjärna, det inte går att fatta att Spårvägen inte gör NÅGOT ANNAT än att KÖRA SPÅRVAGNEN... Det är inte spårvägen som bestämmer linjesträckningar, det är inte spårvägen som beslutar hur ofta vagnen/bussen ska gå. Dessutom är det inte Spårvägen som kör alla bussar i sta'n... Blir så förbannad på alla insändare som klagar på hur Spårvägen kör 60-bussen (bland annat)... Spårvägen har inte kört 60-bussen på 5 år typ... det är SWEBUS! (och de lämnade nästan över trafiken till Spårvägen för något år sedan när de fick svidande kritik av Kommunfullmäktige för sitt sätt att sköta busstrafiken i Göteborg, Grön Express lämnade de av fri vilja).

NÄR ska Göteborgaren (Ada och Kal) lära sig att det är Västtrafik som beslutar hur vi ska åka, vad vi ska betala, och gör reklam, annonser, informationer - inte Spårvägen. Och ytterst är det våra vid allmänna val valda politiker som utgör Västtrafik. Tycker synd om de stackarna som sitter ute och kör och som får skit för sådant de aldrig i livet, om de så skulle vilja, kan ändra på.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Varna nyinflyttade Göteborgare för Spårvagnen

Inlägg av Mr. Burns »

tomsa skrev: Det som stör mig i den här artikeln är att, det som vanligt i trångsynta äldre Göteborgares hjärna, det inte går att fatta att Spårvägen inte gör NÅGOT ANNAT än att KÖRA SPÅRVAGNEN... Det är inte spårvägen som bestämmer linjesträckningar, det är inte spårvägen som beslutar hur ofta vagnen/bussen ska gå. Dessutom är det inte Spårvägen som kör alla bussar i sta'n... Blir så förbannad på alla insändare som klagar på hur Spårvägen kör 60-bussen (bland annat)... Spårvägen har inte kört 60-bussen på 5 år typ... det är SWEBUS! (och de lämnade nästan över trafiken till Spårvägen för något år sedan när de fick svidande kritik av Kommunfullmäktige för sitt sätt att sköta busstrafiken i Göteborg, Grön Express lämnade de av fri vilja).

NÄR ska Göteborgaren (Ada och Kal) lära sig att det är Västtrafik som beslutar hur vi ska åka, vad vi ska betala, och gör reklam, annonser, informationer - inte Spårvägen. Och ytterst är det våra vid allmänna val valda politiker som utgör Västtrafik. Tycker synd om de stackarna som sitter ute och kör och som får skit för sådant de aldrig i livet, om de så skulle vilja, kan ändra på.
Håller med dig i princip. Men till skillnad från dig är jag varken förvånad eller särskilt upprörd över det som sker.

Kal och Ada kommer aldrig lära sig att Västtrafik styr och ställer. Det är den bistra sanningen. Däremot kommer Kal och Adas barn Kurt och Arne greppa att Spårvägen inte längre är "in command". Varför? Jo, därför Kurt och Arne har fötts in i Västtrafik.

Att jämföra Stockholm och Göteborg är kanonperfekt nu. I Stockholm avreglerades trafiken och SL förblev trafikhuvudman. Dotterföretag till SL agerade operatörer några år, men idag är SL endast synonymt med den centrala styrande organisationen. Hur gick det i Göteborg då? Jo, där lät man GS bli en ren operatör och trafikhuvudmannaskapet gavs till kommunens trafikkontor. Marknadsnamnet Stadstrafiken blev kommunens ansikte utåt.

Låt oss leka med tanken och ponera att Stockholms styrande hade valt en annan väg. SL hade blivit en ren landstingsägd operatör och trafikhuvudmannen hade fått namnet Citytrafiken. Hur många av den medelålders generationen stockholmare hade över en natt slutat se SL som det SL en gång var? Långt ifrån alla vill jag lova!

Göteborgs kommun får skylla sig själv att man löste frågan som man gjorde då det begav sig. Det var liksom upplagt för missförstånd. Tro nu inte att jag tycker att man gjorde fel i Göteborg. Göteborgs Spårvägar är ett klassiskt namn som gärna får finnas kvar. Hade man låtit Stadstrafikens roll spelas av GS istället hade det namnet troligtvis gått i graven när Västtrafik kom.


/Michael
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Här är du väl ändå ute och seglar lite grand på böljan den blå.

För en äldre Göteborgare så är GL AB vad SL är för en Stockholmare.
Att våra politrucker sedan fick den briljanta idéen att slå samman tre eller fyra län (minns ej, grundskolan är för avlägsen för närvarande) till Västra Götaland ledde till att vi slog samman dessa läns lokaltrafikhuvudmän.

Därmed dog GLAB, Stadstrafiken, ÄLAB, Bohustrafiken och ett par andra snart förglömda länstrafikbolag.

Redan under stadstrafiken var GSAB en operatör som var upphandlingsutsatt på gummihjulsfronten. Det kan komma att bli så även
på stålhjulsfronten, men det är inte så nu.

Men, Käre Mikael, jag ger dig rätt i att Kålle och Ada - och förmodligen inte heller Kurt och Arne kommer att kunna skilja agnarna från vetet i denna gröna ärtsoppa.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Jag får nog änna hålla mä Spårvagnsmicke här förståss.
(jag har faktisk nautisk kompetens och kan segla... :P Sitt i lovart och spotta i lä!)
För Ada, Kal, Ossbon å Beda och kanske också i viss mån för Mohammed, Achmed, Farhad och deras familjer så är det "SPÅRVÄGEN" som kör allting som är i blått... Ja tillockmed Ringlinien.
Att det finns andra huvudmän är jäkligt svårt att förstå och övergripa.
Shell ute på Hisingen heter ju fortfarande "Koppartrans" All järnvägstrafik sköts av "SJ" och fyran går ju naturligtvis fortfarande mellan Långedrag (trots att den var skyltad Salthomen) och "Mönndal" för det har den ju "allitd" gjort.
Man lever kvar i det förgångna, det är lättast så.
Att sedan konstiga företag som trafikontor och västragik kommer in i bilden och snurrar till allting är ju inte lätt att förstå, och det man inte förstår förnekar eller förtränger man, människans psykologi funkar så, ett slags försvar.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Jag får nog änna hålla mä Spårvagnsmicke här förståss.
(jag har faktisk nautisk kompetens och kan segla... :P Sitt i lovart och spotta i lä!)
För Ada, Kal, Ossbon å Beda och kanske också i viss mån för Mohammed, Achmed, Farhad och deras familjer så är det "SPÅRVÄGEN" som kör allting som är i blått... Ja tillockmed Ringlinien.
Att det finns andra huvudmän är jäkligt svårt att förstå och övergripa.
Shell ute på Hisingen heter ju fortfarande "Koppartrans" All järnvägstrafik sköts av "SJ" och fyran går ju naturligtvis fortfarande mellan Långedrag (trots att den var skyltad Salthomen) och "Mönndal" för det har den ju "allitd" gjort.
Man lever kvar i det förgångna, det är lättast så.
Att sedan konstiga företag som trafikontor och västragik kommer in i bilden och snurrar till allting är ju inte lätt att förstå, och det man inte förstår förnekar eller förtränger man, människans psykologi funkar så, ett slags försvar.

Bj.
Men det var ju inte det här jag vände mig emot heller.... Fullt medveten om att det forfarande är GL som kör landbyggdstrafiken....

Det enda jag skrev om var att Påhittet västtragik - fl'åt, västtrafik har en bakgrund som gör att det blir krångligt att lära sig även för den mest inbitne hållaredapåaren. Hmm var det nu GrönExpress eller GL Express Grön eller linje 205 busskraken hette....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Ok Martinsson.
Inte lätt för redan förut förvirrade resernärer att förstå nya trafikgeniala grepp och "pråpåer".

Bj.
Vadå jag dyster?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:Här är du väl ändå ute och seglar lite grand på böljan den blå.
Tyvärr inte. Det är vinterkängor på svart otrevlig asfalt som gäller just nu. :cry:
TonyM skrev: För en äldre Göteborgare så är GL AB vad SL är för en Stockholmare.
Att våra politrucker sedan fick den briljanta idéen att slå samman tre eller fyra län (minns ej, grundskolan är för avlägsen för närvarande) till Västra Götaland ledde till att vi slog samman dessa läns lokaltrafikhuvudmän.

Därmed dog GLAB, Stadstrafiken, ÄLAB, Bohustrafiken och ett par andra snart förglömda länstrafikbolag.

Redan under stadstrafiken var GSAB en operatör som var upphandlingsutsatt på gummihjulsfronten. Det kan komma att bli så även
på stålhjulsfronten, men det är inte så nu.
Det är för boende i Göteborgs kranskommuner GLAB är vad SL är för en Stockholmare. GLAB var trafikhuvudman i södra delen av Göteborg och Bohus Län. Tillsammans med Gotland och Malmö kommuner ingick Göteborg aldrig i något landsting. Därav den säregna konstruktionen med annan trafikhuvudman i Göteborg än i kranskommunerna. GS fram till tidigt nittiotal och därefter Stadstrafiken (trafikkontoret) när trafiken konkurrensutsattes. Därav också den sällsynt knäppa sjukvårdsstrukturen som tidigare rådde. Med t.ex. två parallellt utvecklade specialisttandvårdskliniker (puh!) bara ett stenkast från varandra. Vid Mölndals sjukhus (Bohuslandstinget) och vid Sahlgrenska (Göteborgs sjukvård)

P.S. Länen var tre till antalet (Skaraborgs, Älvsborgs samt Göteborg och Bohus).


/Michael
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Så läste man visst inte hela tråden. :oops:
Philip

Inlägg av Philip »

Se inte "Spårvägen" som ett uttryck för företaget Göteborgs Spårvägar. Uttrycket "Spårvägen" tycker jag kan ses som ett samlinguttryck för Västtrafik, GS, Swebus, Linjebus, Styrsöbolaget, ja eller vad det nu kan vara.

//
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Philip skrev:Se inte "Spårvägen" som ett uttryck för företaget Göteborgs Spårvägar. Uttrycket "Spårvägen" tycker jag kan ses som ett samlinguttryck för Västtrafik, GS, Swebus, Linjebus, Styrsöbolaget, ja eller vad det nu kan vara.

//
Va... eller va?
"Spårvägen" är ju GS... som liksom ingår i någonting större trafikpolitiskt sammanhang.
Det är ju så som du ser det Philip, som Kal å Ada och de andra missuppfattande individerna gör... att "Spårvägen" är allting som använder sig av blåa fordon....
Alla skotrar är inga vespor och alla terängbilar är inga Jeepar...
Nä, det gäller nog i det stora sammanhanget att skilja på exv. Styrsöbolaget och GS... att dom sedan liksom kör/seglar åt samma huvudman är ju en annan sak.
Det finns ju visserligen en maritim "spårvagn" men jag tror inte att västrafik når den, ens med fjärkontroll.
Man måste ju ändå byta färdmedel vid Salthomen...

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar