Enligt WHO:s riktlinjer ligger Örebro väldigt högt när det gäller luftföroreningar, och det enligt mätningar från början av 1990-talet.
Idag torde det vara ännu värre då Örebro har ett betydligt högre resande med privatbil än många andra städer.
Från 1970-talets början till ungefär 1990-talets början hade Örebro runt 12 miljoner resenärer på sina stadsbussar. Idag återstår det att se om man lyckas nå 7 miljoner.
Örebro kommun betalar 25 miljoner kronor om året för sin stadstrafik!
Att trådbussar skulle vara av intresse för Örebro får nog sägas vara helt av miljöskäl. Det fanns förslag om ett nät med en linje, till ett nät om fem linjer. Dessa planer är idag i malpåse.
Kapaciteten mellan en dieselbuss och trådbuss är detsamma. Men skulle en satsning på trådbussar göras skulle sannolikt turtätheten öka på 12:an, bussen skulle säkert även få viss förbättring i framkomligheten. Så räknar man så kan kapaciteten öka!
Om resandet skulle öka återstår att se. Resenärerna vill ha snabbhet, bekvämlighet och hög turtäthet. Idag söndag är det 60 minuter mellan bussarna på linje 12, linje 113 i Norrköping har 15-min trafik. Och då ska vi komma ihåg att 12:an i Örebro har betydligt fler människor efter sin linje än 113 i Norrköping. Men tack vare turtätheten på 113 har den linjen också dubbelt så många resenärer som 12:an i Örebro.
Skulle 12:an i Örebro ersättas med spårvagnar skulle linjen ta cirka 30 minuter istället för dagens bussar som tar 44 minuter. Detta bidrar till ett ökat resande och kanske mindre driftkostnader!
Så frågan återstår, kan trådbussens lägre investeringskostnader ta hem miljövinsterna och ett ökat resande lika bra som spårvagnen.
Visst jag föredrar spårvagnen, men är kanske partisk i den frågan
Mikael
P.S. Örebro har faktiskt bra priser. En biljett kostar 15 kronor (sänkt från 20 kr) och gäller i 3 timmar. En månadskort för stadsbussarna kostar 360 kronor!