(Problemet är att de stirrat sig blinda på att 47:an råkar köra Hamngatan - Klarabergsgatan. Den naturliga vägen att förlänga Djurgårdslinjens räls till Centralen är ju Birger Jarlsgatan - Kungsgatan - Vasagatan -- en sträckning som passar bra med uppgångar från T-centralen blå och den kommande underjordiska pendeltågsstationen. Inte nog med det, den sträckningen passar utmärkt med framtida utökningar av innerstadsnätet där man kan tänka sig linjer som kommer via Norra Bantorget och Vasagatan och vidare mot Södermalm eller för all del väster ut på Fleminggatan ut mot ny bebyggelse längs ut på Kungholmen.)
Hur som helst, det lär väl ta ett tag innan "de som bestämmer" inser att det enkla är att undvika Hamngatan... så varför inte snabba på utvekclingen i andra änden? Alltså:
Stockholms Spårvägar (2) äger ju inte längre spåren på Djurgårdslinjen - vad sägs som att bygga en bana till, och äga den ett tag, tills SL vill ta över den också?
Som "ursäkt" kan man kanske framföra att man vill ha en sträcka att köra museivagnar på som inte stör den reguljära trafiken på 7:an när den kommer igång?
Det gick ju snabbt och var rätt billigt, vad jag förstår, att bygga Djurgårdslinjen till öppnandet 1991. Det borde ju gå att göra igen!

Mina lite lösa funderingar kommer fram till följande förslag: Bygg spårväg från Djurgårdsbrons norra fäste fram till Karlaplan. Där har det ju gått spårväg för inte så hemskt länge sedan. Historiska museet kan vara en ytterligare "ursäkt" att dra museispårväg i Narvavägen - det är ju fri entre numera, till skillnad mot Vasamuseet, eller hur?

När jag funderat så långt försökte jag finna ett sätt att ta sig ut på Valhallavägen och använda de spår som fortfarande ligger kvar, fram till en vändhållplats vid Hakberget. Karlavägen har ju haft spårväg också, men för att ta sig ut till Valhallavägen den vägen skall man lägga räls på Sturegatan, och det blir ju samma sak som att dra in Lidingöbanan till KB igen... kanske inte det lättaste av projekt?

Svänger man åt andra hållet får man en sorts ringlinje via Stureplan till Nybroplan. Det vore väl inte helt dumt heller, men inte mycket lättare... (Förresten, har jag tolkat gamla filmer rätt om jag fått för mig att man kunde vända i en slinga, med en massa växlar förvisso, vid Nybroplan?)
Så funderingarna fortsatte: hur gick bensinspårvägen från Karlaplan till Frihamnen? Norrut från Karlaplan! Så det har gått spårväg ut till Valhallavägen från Karlaplan - och där har vi kanske lösningen på hur man kan få med Valhallvägens kvarliggande räls i projektet - och dessutom göra det på ett sätt som kan motiveras med museala ambitioner. Synd bara att bensinspårvagnen inte finns kvar...

Ett annat alternativ kunde vara att försöka få till en vändslinga i Tessinparken igen efter en liten avstickare längs Erik Dahlbergsgatan? Eller varför inte både Tessinparken och Hakberget?

Nåja, Narvavägen till Karlaplan borde väl inte vara alldeles omöjligt att få bygga en museilinje? Att förlänga den till Hakberget (eller till Erik Dahlbergsgatan) kanske blir lite svårare, men borde heller inte vara helt omöjligt.
Vad tycks? Kom med synpunkter!
Martin