Förläng Djurgårdslinjen i andra änden!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Är det här något att satsa på?

Ja, till Karlaplan först och främst.
8
19%
Javisst, ända till Hakberget!
11
26%
Ringlinje Karlaplan - Stureplan - Nybroplan verkar kul!
14
33%
Nä, det går aldrig...
10
23%

Antal röster: 43

Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Förläng Djurgårdslinjen i andra änden!

Inlägg av Reimersholme71 »

Man måste ju säga att Djurgårdslinjen varit en fantastisk framgång. Politikerna i Stockholm diskuterar ju på allvar att börja köra reguljär trafik på linje 7 ända från Centralen! :D

(Problemet är att de stirrat sig blinda på att 47:an råkar köra Hamngatan - Klarabergsgatan. Den naturliga vägen att förlänga Djurgårdslinjens räls till Centralen är ju Birger Jarlsgatan - Kungsgatan - Vasagatan -- en sträckning som passar bra med uppgångar från T-centralen blå och den kommande underjordiska pendeltågsstationen. Inte nog med det, den sträckningen passar utmärkt med framtida utökningar av innerstadsnätet där man kan tänka sig linjer som kommer via Norra Bantorget och Vasagatan och vidare mot Södermalm eller för all del väster ut på Fleminggatan ut mot ny bebyggelse längs ut på Kungholmen.)

Hur som helst, det lär väl ta ett tag innan "de som bestämmer" inser att det enkla är att undvika Hamngatan... så varför inte snabba på utvekclingen i andra änden? Alltså:

Stockholms Spårvägar (2) äger ju inte längre spåren på Djurgårdslinjen - vad sägs som att bygga en bana till, och äga den ett tag, tills SL vill ta över den också?

Som "ursäkt" kan man kanske framföra att man vill ha en sträcka att köra museivagnar på som inte stör den reguljära trafiken på 7:an när den kommer igång?

Det gick ju snabbt och var rätt billigt, vad jag förstår, att bygga Djurgårdslinjen till öppnandet 1991. Det borde ju gå att göra igen! :D

Mina lite lösa funderingar kommer fram till följande förslag: Bygg spårväg från Djurgårdsbrons norra fäste fram till Karlaplan. Där har det ju gått spårväg för inte så hemskt länge sedan. Historiska museet kan vara en ytterligare "ursäkt" att dra museispårväg i Narvavägen - det är ju fri entre numera, till skillnad mot Vasamuseet, eller hur? :wink:

När jag funderat så långt försökte jag finna ett sätt att ta sig ut på Valhallavägen och använda de spår som fortfarande ligger kvar, fram till en vändhållplats vid Hakberget. Karlavägen har ju haft spårväg också, men för att ta sig ut till Valhallavägen den vägen skall man lägga räls på Sturegatan, och det blir ju samma sak som att dra in Lidingöbanan till KB igen... kanske inte det lättaste av projekt? :wink:

Svänger man åt andra hållet får man en sorts ringlinje via Stureplan till Nybroplan. Det vore väl inte helt dumt heller, men inte mycket lättare... (Förresten, har jag tolkat gamla filmer rätt om jag fått för mig att man kunde vända i en slinga, med en massa växlar förvisso, vid Nybroplan?)

Så funderingarna fortsatte: hur gick bensinspårvägen från Karlaplan till Frihamnen? Norrut från Karlaplan! Så det har gått spårväg ut till Valhallavägen från Karlaplan - och där har vi kanske lösningen på hur man kan få med Valhallvägens kvarliggande räls i projektet - och dessutom göra det på ett sätt som kan motiveras med museala ambitioner. Synd bara att bensinspårvagnen inte finns kvar... :wink:

Ett annat alternativ kunde vara att försöka få till en vändslinga i Tessinparken igen efter en liten avstickare längs Erik Dahlbergsgatan? Eller varför inte både Tessinparken och Hakberget? :wink: :lol:

Nåja, Narvavägen till Karlaplan borde väl inte vara alldeles omöjligt att få bygga en museilinje? Att förlänga den till Hakberget (eller till Erik Dahlbergsgatan) kanske blir lite svårare, men borde heller inte vara helt omöjligt.

Vad tycks? Kom med synpunkter!

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
bruse

Re: Förläng Djurgårdslinjen i andra änden!

Inlägg av bruse »

Reimersholme71 skrev:Stockholms Spårvägar (2) äger ju inte längre spåren på Djurgårdslinjen - vad sägs som att bygga en bana till, och äga den ett tag, tills SL vill ta över den också?
SS(2) har aldrig ägt infrastrukuren! Det har Stiftelsen Stockholms Museispårvägar gjort. Bakom SSM stod Stockholms stad och Stockholms läns landsting.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Förläng Djurgårdslinjen i andra änden!

Reimersholme71 skrev:Stockholms Spårvägar (2) äger ju inte längre spåren på Djurgårdslinjen - vad sägs som att bygga en bana till, och äga den ett tag, tills SL vill ta över den också?
bruse skrev:SS(2) har aldrig ägt infrastrukuren! Det har Stiftelsen Stockholms Museispårvägar gjort. Bakom SSM stod Stockholms stad och Stockholms läns landsting.
Aha... Det kanske försvårar förutsättningarna ytterligare. Å andra sidan kan man väl skapa en ny stiftelse där SSS och SS(2) finns med i bakgrunden mer än de politiska etablissemangen... :wink:

M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Det är lite tunnsått med kommentarrer efter ett drygt dygn...

Jag kanske borde ha föreslagit att SSS borde bygga upp hela ringlinjen, via Västerbron, för att köra sightseeingtur med PCC-vagn? :wink: :lol:

Hur spåren gick på Narvavägen framgår med tydlighet av kartor i Nordisk Familjebok, Erik Dahlbergsgatan likaså. Men hur gick Bensinspårvägens spår från Karlaplan? (Dess existens hamnar mitt mellan andra och tredje upplagans kartor.)

Om jag tolkar kartorna rätt var det triangelformade kvarteret norr om Karlaplan (Fältöversten) obebyggt vid den tiden och rälsen behöver alltså inte ha gått på någon av gatstumparna ut till Valhallavägen. Kartan på den historiska PDF-en i vår Atlas har ju inga gator utsatta, så den är lite svår att tolka. Om man nu skall bygga museispårväg kan det ju vara trevligt att bygga en sträcka som faktiskt haft spårväg i historien.

Hursomhelst, det vore väl lättast att bara bygga till Karlaplan och vända vagnarna där, i en perfekt cirkel. Men om man vill få tillfälle att utnyttja de spår som ligger kvar i Valhallavägens allé, är det då bättre att köra ut via Erik Dahlbergsallén/gatan och in via Värtavägen? För kurvornas skull alltså? Och om man ändå skall ut via Erik Dahlberg, kan man väl lika gärna bygga spår fram till gamal vändslingan i Tessinparken... :D

Eller är jag på fel spår? Borde man dra en östlig förlängning förbi Berwaldhallen och Diplomatstaden till Tekniska museet och Kaknästornet? Är det den vägen de som filar på bostadsbebyggelse i Frihamnen har tänkt sig för spårvägen? Eller är det via Karlaplan man lämpligast kör en sådan spårväg? Med spårväg förbi ambassaderna kan man ju förbjuda biltrafik där, vilket väl borde vara attraktivt för alla ambassadörer som är hispiga över "terrrorism" och sånt?

Nu då? Kommentarer?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Är det någon som var med sist (när det blev Djurgårslinje 1991) som kan berätta om hur svårt det var den gången? Jag har förstått att det gick rätt fort och blev rätt billigt att bygga? Var det för att det var många som engagerade sig ideellt? Hur många? Vad fanns det för svårigheter att övervinna? Vad finns det för erfarenheter att dra nytta av? Och så vidare.

Efter att 19 läsare har röstat är det alternativet "Ringlinje Karlaplan - Stureplan - Nybroplan verkar kul" som leder, men några kommentarer har inte kommit ännu. Jag efterlyser all sorts input. Det vore ju kul att få veta om den här idén är något som ni tyckar att man borde motionera om till SSS, eller puffa på landstings- och kommunpolitikerna om. (Fast det var väl egentligen menat som ett förtäckt sätt att få ingång bygget av spårvägen till de kommande nybyggena i Frihamnen/Värtan... :wink: )

Personligen tror jag att Narvavägen - Hakberget/Tessinparken är mer troligt att man får till stånd än Narvavägen - Karlavägen - Engelbrektsgatan - Birger Jarlsgatan. Å andra sidan vore det bra för Centralenförlängningen att få till spåren på Birger Jarlsgatan så att det blir mer uppenbart för "dem som bestämmer" att det är Kungsgatan som bör få (tillbaka) spårvägen, och inte Hamngatan (som aldrig haft någon).

Om man håller sig till Narvavägen och östligaste biten av Valhallavägen, eller Erik Dahlbergsgatan, är det ju inte så värst mycket biltrafik - särskilt inte jämfört med Strandvägen! :wink: Alltså borde det vara enklare att få bygga museispårväg där än på somliga andra ställen. Att ansluta museilinjen till T-banan vid Karlaplan vore ju också trevligt. Som det är idag är det ju en bra promenad från T-Kungsan eller T-Östermalmstorg för att få åka spårvagn. Vid Karlaplan kan man gå direkt från Tuben till Trikken!

Har jag utvecklat mina idéer mer nu, så att vi kanske kan få igång en liten debatt? :D

Martin
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Reimersholme71 skrev:Personligen tror jag att Narvavägen - Hakberget/Tessinparken är mer troligt att man får till stånd än Narvavägen - Karlavägen - Engelbrektsgatan - Birger Jarlsgatan. Å andra sidan vore det bra för Centralenförlängningen att få till spåren på Birger Jarlsgatan så att det blir mer uppenbart för "dem som bestämmer" att det är Kungsgatan som bör få (tillbaka) spårvägen, och inte Hamngatan (som aldrig haft någon).

Har jag utvecklat mina idéer mer nu, så att vi kanske kan få igång en liten debatt? :D

Martin
Och jag utvecklar debatten med frågan om varför just norrut från Norrmalmstorg???
Varför kan vi inte t ex söka oss lite söderut via Kungsträdgårdsgatan-Strömbron-Skeppsbron till t ex Slussen och vända på Södermalmstorg???

Bara för att 7:an en gång i tiden gick över Stureplan så betyder det inte att vi är låsta till att vända våra blickar dit...
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Byggare Bob skrev:Och jag utvecklar debatten med frågan om varför just norrut från Norrmalmstorg???
Varför kan vi inte t ex söka oss lite söderut via Kungsträdgårdsgatan-Strömbron-Skeppsbron till t ex Slussen och vända på Södermalmstorg???

Bara för att 7:an en gång i tiden gick över Stureplan så betyder det inte att vi är låsta till att vända våra blickar dit...
Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron - Karl Johans Torg är också ett bra förslag. Det är ju redan bussfiler på hela sträckan, så några argument som att man skulle störa den övriga trafiken går ju inte att komma med. Men trafiken är betydligt tätare där än uppe vid Historiska museet, viket kanske ändå är en nackdel, på olika sätt?

Dessutom undviker ju detta alternativ inte Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan, som ju är den stora stötestenen för Centralenförlängningen. Att dra spåren till Stureplan skulle på ett naturligt sätt fokusera planerna till Kungsgatan istället.

Att bygga museispårväg via Skeppsbron skulle ju också ha den funktion jag efterlyste: att verka som stimulus för fortsatt utbyggnad/återuppbyggnad av innerstadsspårvägen. Att spåren skulle gå förbi turistattraktionerna i Gamla Stan är ju ett ytterligare plus.

Mitt förslag, Narvavägen, har fördelen av att vara i en mindre hektisk trafikmiljö, medan Skeppsbroalternativet har fördelen av att kunna fylla en mer "nyttig" trafikuppgift.

Finns det fler förslag? Kanke kan man föreslå museispårväg Stureplan - Kungsgatan - Fleminggatan - Fridhemsplan? Då skulle ju Centralenförlängningen bli en fråga om ett par växlar vid Vasagatan och ett par kvarter av dubbelspår söderut. Och återspårvägifieringen av 4:an kan påbörjas med ett par spår över Västerbron... :D

Det kanske skulle vara bra att kunna presentera flera gångbara alternativ för både SSS och de politiska instanser som måste ge tillstånd - istället för ja eller nej till ett förslag blir det ju då snarare ja till ett av flera förslag, kan man hoppas!

Martin
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Linje 7 vill jag nog hellre ha via Hamngatan och Sergels torg till Centralen, sedan får den ta vilken väg den vill. Men man ska nog inte bryta 47:ans nuvarande sträckning. Många, både Stockholmare och turister vill till Djurgården.

Varför inte låta den forsätta förbi centralen och vidare mot Fredhäll och 62:ans ändhållplats. Eller varför inte vidare i Drottningholmsvägen till Alvik och sedan mot Nockeby!

Ny linje 12: Nockeby-Alvik-Centralen-Sergels torg-Djurgården, gissa om det skulle bli populärt bland Brommaborna. Resandet på 12:an skulle öka kraftigt från Nockebyområdet.

Sedan kan man göra samma sak med 21:an, förläng den till City!

Mikael
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Mikael Karlsson skrev: Ny linje 12: Nockeby-Alvik-Centralen-Sergels torg-Djurgården, gissa om det skulle bli populärt bland Brommaborna. Resandet på 12:an skulle öka kraftigt från Nockebyområdet.

Mikael
Tror inte att det skulle bli så populärt att förlänga linje 12 till Centralen och Djurgården, då vi redan har en fungerande (nja!) tunnelbana mellan City och Alvik.

Stockholm behöver sin tunnelbana, det märkte jag redan lördagen den 11 juni, då vi kom hem ifrån Malmköping och skulle ta Tvärbanan (enkel A32:a!) till Gullmarsplan vid 19.30-tiden, det var "knökfullt på vagnen" som Göteborgarna säger.

Hur tror du då att en förlängd linje 12 skulle klara trafikuppgiften mellan Nockeby-Ålsten-Alvik och in till stan i rusningen :shock:

Att dessutom förlänga 21 från Ropsten till City är samma tokiga "spårvägsinsnöade" resonemng, där har vi också en fungerande tunnelbana som fyller sin uppgift väl.

Nä, bygg gärna ut linje 7 åt något vädersträck från Norrmalmstorg, och bygg gärna spårväg i innerstaden, men att parallellköra spårvagn och tunnelbana på samma sträckning är inte ekonomiskt försvarbart. :wink:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Kommentarer till kommentarer:

Om varför Kungsgatan är att föredra framför Hamngatan

Att dra en spårvägslinje samma väg som den busslinje (47) man vill ersätta, där den redan idag har problem med att ta sig fram (Hamngatan), känns korkat. Att dra Centralenförlängningen via Kungsgatan istället ger bland annat förbättrade kollektiva resmöjligheter till affärerna längs den sträckningen. Längs Hamngatan-Klarabergsgatan har ju Gallerian och Åhléns redan egna T-banestationer :wink: . Kungsgatan är också, väster om Sveavägen, redan kollektivtrafikgata, så en spårväg där är i princip redan förberedd.

Möjligheterna att koppla samman den förlängda Djurgårdslinjen med ett framtida innerstadsnät, en linje på Vasagatan via Norra Bantorget exempelvis, och ut på Kungsholmen via Fleminggatan, är betydligt bättre om man kör Kungsgatan-Vasagatan än om man kör uppe på Klarabergsviadukten.

Om T-banan och Spårvägen i samverkan

Att man inte "kan" dra spårväg "parallellt" med T-bana är som att säga att det inte får gå några bussar på Hornsgatan. Eller att Tvärbanan är onödig eftersom det redan finns T-bana mellan Alvik och Gullmarsplan. Lite ogenomtänkt, alltså.

En spårväg och en T-bana fyller helt olika trafikuppgifter: lokal transport respektive medellångväga transporter. Avståndet mellan stationerna på T-banan är flera gånger större än det mellan hållplatser för bussar och spårvagnar. (En snabbspårväg däremot har mer T-banekaraktär på sin trafik - men här var det ju någon som fört på tal att dra in 12:an till stan igen, via Fleminggatan kanske.)

Bussar och spårvagnar däremot kan jag hålla med om att de i så liten utsträckning som möjligt bör gå samma sträckningar. Därför är det helt obegripligt att Göteborgarna kör sin linje 16 med buss istället för spårvagnar.

Att en spårväg börjar och slutar på samma ställe som en T-banesträcka betyder ju inte att de två verkligen går parallellt. Alvik - Gullmarsplan är kanske ett extremt exempel, men Lidingön - Ropsten - Stureplan behöver inte alls vara korkat - exempelvis lär spårvägen inte gå upp på Gärdet utan hålla sig nedanför berget - och alltså fånga upp andra resenärer än dem som bor uppe på Gärdet.

För att återknyta till ämnet:
Vore det inte trevligt att ha en sträcka enbart för museala spårvagnar, den dag då SL börjar köra reguljär trafik på Djurgårdslinjen?

Vore det inte ett trevligt sätt att lobba för ett nytt innerstadsnät - att faktist börja bygga det?

Vore det då lättast att bygga på Narvavägen eller på Strömbron-Skeppsbron?

Vore det en bra idé att försöka få igång museitrafik på de kvarliggande spåren i Valhallavägens allé?

Vore det något som kunde vara trevligt att engagera sig i, att bygga vidare på museispårvägen i Stockholm?

Martin
Mikael Karlsson

Byggare Bob skrev:
Mikael Karlsson skrev: Ny linje 12: Nockeby-Alvik-Centralen-Sergels torg-Djurgården, gissa om det skulle bli populärt bland Brommaborna. Resandet på 12:an skulle öka kraftigt från Nockebyområdet.

Mikael
Tror inte att det skulle bli så populärt att förlänga linje 12 till Centralen och Djurgården, då vi redan har en fungerande (nja!) tunnelbana mellan City och Alvik.

Stockholm behöver sin tunnelbana, det märkte jag redan lördagen den 11 juni, då vi kom hem ifrån Malmköping och skulle ta Tvärbanan (enkel A32:a!) till Gullmarsplan vid 19.30-tiden, det var "knökfullt på vagnen" som Göteborgarna säger.

Hur tror du då att en förlängd linje 12 skulle klara trafikuppgiften mellan Nockeby-Ålsten-Alvik och in till stan i rusningen :shock:

Att dessutom förlänga 21 från Ropsten till City är samma tokiga "spårvägsinsnöade" resonemng, där har vi också en fungerande tunnelbana som fyller sin uppgift väl.

Nä, bygg gärna ut linje 7 åt något vädersträck från Norrmalmstorg, och bygg gärna spårväg i innerstaden, men att parallellköra spårvagn och tunnelbana på samma sträckning är inte ekonomiskt försvarbart. :wink:
Att förlänga 21:an från Ropsten till City har flera fördelar än tunnelbanan någonsin kan uppnå!
Spårvägen kan dras via Värtahamnen där nya bostäder planeras, få en sträckning så den kopplas samman med Djurgårdslinjen på Strandvägen. Tunnelbanans låsta karaktär är inte alltid så tilltalande.

Detsamma gäller linje 12. Kunde de boende i Nockebyområdet kliva på spårvagnen vid bostaden och ta sig in till city, utan byten. Då blir kollektivtrafiken attraktiv! Något den inte är idag med byte till tunnelbanan i Alvik.

Mikael
essin

Inlägg av essin »

Erfarenheter från bland annat Newcastle visar att en direktresa kan vara attraktivare än en snabbare resa med byten, men det gäller att utnyttja de befintliga resurserna också. Om 21:an dras från Ropsten till City så att den servar områden som idag inte har spårtrafik, dvs nybyggena i hamnområdena, kan det nog vara ett smart drag. På det viset kan trafikanterna välja om de föredrar en resa ovan jord utan byten, eller en snabbare resa under jord, men med byte. Dessutom skulle denna linje ha en viktig trafikuppgift även om alla Lidingöresenärer skulle byta i Ropsten, eftersom den skulle vara den viktigaste förbindelsen från hamnområdena till innerstan.

Däremot är jag lite tveksam till en förlängning av 12:an till City, åtminstone om den inte sker i samband med byggandet av ett större innerstadsnät. Visserligen innebär undvikandet av omvägen över Vasastan att resan kanske till och med blir snabbare än tunnelbanan på sträckan Alvik-City, men jag har ändå lite svårt att se hur den nya linjen skulle kunna samverka effektivt med 1:an, 3:an och T-blå på Kungsholmen. Men vem vet, spårfaktorn kanske är så stark att resandeökningen räcker till både spårväg och stombuss. Jag har i någon tidigare tråd (som jag inte hittar nu) redogjort för mina funderingar om möjligheterna till samtrafik mellan spårvagn och tunneltåg över Tranebergsbron.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Mikael Karlsson skrev: Detsamma gäller linje 12. Kunde de boende i Nockebyområdet kliva på spårvagnen vid bostaden och ta sig in till city, utan byten. Då blir kollektivtrafiken attraktiv! Något den inte är idag med byte till tunnelbanan i Alvik.

Mikael
Mikael, vet du vad det är för demografi längs linje 12, i både Ålsten och Nockeby??? :shock:

Medelåldern ligger väl på runt 60 år d v s mestadels äldre!

Sedan så är det inte så knöligt att gå tvärs över plattformen från 12:an och ta tunnelbanan till City, eftersom det är den smidigaste anslutningen mellan tunnelbana och spårväg som Stockholm har.

Det är bra mycket knöligare att byta mellan Tvärbanan och tunnelbanan i både Alvik, Liljeholmen och Gullmarsplan eftersom Tvärbanan ligger separat ansluten från tunnelbanan.Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten har också en nivåskillnad mellan sig som har varit ett provisorium sedan 1967! :shock:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Åter till ämnet?

Det är jätteintressant att diskutera att dra in de två överlevande förortsspårvägslinjerna till innerstaden igen... :wink:

...men är det ingen alls som vill diskutera denna tråds ursprungliga idé? :?: Nämligen att bygga en muesispårvägssträckning Narvavägen - Karlaplan och eventuellt vidare ut på Valhallavägen, eller något annat alternativ såsom Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron, Karlaplan - Stureplan - Nybroplan eller Erik Dahlbergsgatan, för att ha en sträcka för museivagnar att köra på när det kommer igång reguljär trafik på Djurgårdslinjen.

Karlaplan - Narvavägen - Skansen vore väl en trevlig sträckning för lördags- och söndagsturer med gammelvagnar? :D Historiska Museet skulle säkert uppskatta det, och möjligheten att gå direkt från Tuben till Trikken vid Karlaplan uppskattas säkert av nöjesåkarna. :idea:

M
Mikael Karlsson

Re: Åter till ämnet?

Reimersholme71 skrev:Det är jätteintressant att diskutera att dra in de två överlevande förortsspårvägslinjerna till innerstaden igen... :wink:

...men är det ingen alls som vill diskutera denna tråds ursprungliga idé? :?: Nämligen att bygga en muesispårvägssträckning Narvavägen - Karlaplan och eventuellt vidare ut på Valhallavägen, eller något annat alternativ såsom Kungsträdgårdsgatan - Strömbron - Skeppsbron, Karlaplan - Stureplan - Nybroplan eller Erik Dahlbergsgatan, för att ha en sträcka för museivagnar att köra på när det kommer igång reguljär trafik på Djurgårdslinjen.

Karlaplan - Narvavägen - Skansen vore väl en trevlig sträckning för lördags- och söndagsturer med gammelvagnar? :D Historiska Museet skulle säkert uppskatta det, och möjligheten att gå direkt från Tuben till Trikken vid Karlaplan uppskattas säkert av nöjesåkarna. :idea:

M
Om Djurgårdslinjen förlängs och blir en vanlig spårväg. Så är det väl tänkt att museivagnarna fortfarande ska vända vid Norrmalmstorg.

Jag tycker det bästa vore om de "nya" spårvagnarna passerade i Hamngatan och förbi Sergels torg. Men sedan tycker jag man låser fast sig i att ha centralen som ändhållplats.
Spårvägen skulle kunna följa 47:ans väg ner mot Centralen, och sedan forsätta mot Slussen och söders höjder någonstans....och kanske vidare ändå.
Eller varför inte forsätta från Centralen till Fredhäll och ersätta 62:an

P.S. Byggare Bob: jag vet hur det ser ut längs Nockebybanan. Och åldern på de boende är mest en genarationsfråga. Inom en snar framtid kommer det bestå av en yngre befolkning, som kräver en attraktivare kollektivtrafik om de ska utnyttja den. Detsamma gäller Lidingö!
Du och jag som har ett intresse av kollektivtrafik, vi kan också byta linjer, läsa tidtabeller osv. Men ta en inbiten bilåkare. De vill helst inte flytta på de bakre regionerna när de väl har satt sig :wink:

Jag minns när TV-profilen, Robert Aschberg sa i TV. Att den dagen han kan åka buss från dörr till dörr, och just när han vill. Då skulle han ställa bilen och åka kollektivt. Men inte innan dess. Och jag tror fler än många har den inställningen. Även om SL-land kanske är lite bättre än övriga Sverige!

Mikael
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Åter till ämnet?

Mikael Karlsson skrev:Jag tycker det bästa vore om de "nya" spårvagnarna passerade i Hamngatan och förbi Sergels torg. Men sedan tycker jag man låser fast sig i att ha centralen som ändhållplats.
Spårvägen skulle kunna följa 47:ans väg ner mot Centralen, och sedan forsätta mot Slussen och söders höjder någonstans....och kanske vidare ändå.
Vore det inte enklare att ta sig ner mot Slussen från korsningen Kungsgatan/Vasagatan än uppifrån Klarabergsviadukten? :wink: :P Hamngatan är ju för trång för bussen och kommer att vara det för spårvagnarna också. Kungsgatan är rejält bred och har plats för dubbla kollektivtrafikfält i mitten och civila körfält vid sidorna.

Kungsgatan mellan Sveavägen och Vasagatan är redan idag en sorts bussgata, så att lägga spårväg där är enkelt. Den nya pendeltågsstationen i underjorden skall ha uppgång i krokarna av Vasagatan/Kungsgatan, vilket är ytterligare ett bra argument för Kungsgatan och mot Hamngatan. Dessutom har de enda affärerna att tala om på Hamgatan-Klarabergsgatan (Åhléns och Gallerian) som sagt redan egna T-banestationer. Kungsgatan-Hötorget kan behöva en spårväg betydligt mer än Hamngatan.

Jag gör ytterligare ett försök att komma tillbaka till min ursprungliga fråga: Vore Narvavägen ett kul projekt att få till stånd som museispårväg? Ett par bra ursäkter är att man vill ha en sträcka separat från den reguljära trafiken, att man vill få direkt anslutning till Tuben, att man vill få med ytterligare att stort museum på linjen, att man vill kunna bygga vidare till de kvarliggande spåren på Valhallavägen eller via Karlavägen och Sturegatan till Nybroplan... :D

Vore det trevligare att bygga museispårväg från Norrmalmstorg via Kungsträdgårdsgatan och Strömbron-Skeppsbron till Slussen? Den sträckan kan man ju vara säker på kommer att bli en del av den framtida innerstadsspårvägen. Ett av syftena med att bygga vidare på museilinjen blir ju (med parallell till hur det blev med Djurgårdslinjen) att stimulera till att återinföra spårvägen i innerstaden. Gör man det bättre genom att bygga på en linje där ingen lagt fram planer ännu (men där det finns bussfiler att lägga spår i) eller genom att lägga spår som kan inkorporeras i den planerade spårvägen till nybyggena i hamnområdet?

Orkar Stockholmssektionen ro iland ännu ett lyckat projekt, ett och ett halvt decennium efter det senaste? :D Hur mycket ideell kraft går det åt? Gåde det att finansiera på samma sätt som förra gången? Hur är det med EU-bidrag till spårvägar?

Spä på med fler frågor och fler svar!

Martin

PS. Sålångt är det bara 22%, enligt omröstningen, som inte tror att det skulle vara något att satsa på. Så även om vi ger nej-sägarna dubbel kredibilitet är det fortfarande 66% som tycker att det vore kul att försöka. Det bådar väl gott?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Fortsättning?

Eftersom en mycket liknande fråga togs upp i en annan tråd, ska vi ta och återuppliva den här?

Skulle det gå att stimulera byggandet av ett innerstadsnät med spårväg genom att bygga en ny "museispårväg"-sträcka? Och i så fall, vilken sträcka vore bäst? Själv tror jag fortfarande på Narvavägen - Karlaplan (-Hakberget), eller möjligen på Kungsträdgårdsgatan - Skeppsbron, men skulle helst se Stureplan - Kungsgatan - Fridhemsplan. ;-)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Som jag redan skrivit i den andra tråden så tror jag att museispårvägen måste gå den sträcka som turister vill åka! I alla fall om man vill maximera publiken!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Johan Eriksson skrev:Hur man än vrider och vänder på det här så har 4an flest resande och är därför den främste kandidaten för spårvägsdrift efter Centralenförlängningen!

"Mest för pengarna" skulle man få om man (samtidigt) lade spår på Liljeholmsbron och skapade en andra ny spårvägslinje som påminner mycket om dagens busslinje 77:

Bild
God idé!
Men en fråga: Finns det någon annan anledning är historien makt och vana att låta 4:an bli så lång och 8:an betydligt kortare? Skulle man inte vinna något på att låta de båda linjerna byta ändstationer i en av ändarna? Eller behöver man mer platskapacitet på 4:an på båda de sträckor där den är ensam på spåret än där 8:an är det?

Obs! Detta är bara en teoretisk undran, inget förslag!
Skriv svar