Myten om GS förträfflighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Magnus H

Inlägg av Magnus H »

Loke skrev:Är det inte dubbelglas? Det är väl bara yttre rutan som krossats?
Även om bara yttre rutan är krossad är det en säkerhetsrisk. Den trasiga rutan ska då knackas bort, annars riskerar den att falla ut vid icke lämpligt tillfälle. :)
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Loke skrev:Du menar rispade rutor? Det är väl inget nytt i den här staden. Tycker det borde finnas någon form av transparant massa som man skulle kunna spackla i risporna. Men hade det funnits utanför min fantasi så hade man väl hört om det.
Nope, inte rispningarna, kolla på glasen, det saknas alltför ofta yttre glaset efter stenkasning eller slag mot rutorna.
Stare

Inlägg av Stare »

Behöver det vara dubbelglas då?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Vet inte, kolla trafikförordningen.

gå in på http://www.riksdagen.se, gå till Rixlex och leta upp lagar och förordningar i fulltext. Sök sedan på trafikförordning.

Där kan du säkerligen även leta dig fram till vad som gäller för olika fordonstyper.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
PAJ

Inlägg av PAJ »

Som sagt så är det mycket "skrutt" kvar bland GS trafik. Och visst kan jag hålla med om att allt blev inte bättre när man tog över från Swebus.

Hur GS hade mage att ta över Swebus gamla puckelskruttar till gasbussar fattar jag inte... men sen finns det ju annat skruttigt kvar...

Exempel:

Volvobussarna i 600-serien
Diesel-ostarna i 300-serien

:evil:
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

PAJ>> Hört talas om avtalsteckning?? Om du har det så vet Du att GS var tvungna att ta över några gasbussar från Swebus.

Detta ämne har ältats å ältas flertalet gånger på detta forum.
Bussarna går på den trafik dom är beställda för och har en maxtid på 10 år på linjerna som har huvudelen av linjesträckningen inom staden.
Sedan kan det bli en omplacering av vissa "bättre" bussar till region.
PAJ

Inlägg av PAJ »

Bästa Slagpåse;

Jo, jag vet detta, men jag vill ändå påstå att dessa bussar är skrutt...

Sen att dom inte underhålls är en annan sak...

T.ex. att det fattas stoppknappar, dörrar som skriker, väsande fläktar, gamla Metrotidningar m.m...
Arg bussresenär

Inlägg av Arg bussresenär »

Kan meddela att 900-bussarna med tejpade, sönderkrossade rutor fortfarande rullar runt på samma vis.

Jag är kanske inte helt bevandrad i hur stadstrafiken fungerar, men vad jag har förstått så är bussarna stationerade på diverse garage runtom i Göteborg. På garaget ska det finnas möjlighet till olika typer av underhåll. Kan någon som är mer insatt svara på varför ingenting händer med dessa fordon på, i vissa fall, flera månader? Är det så många akuta byten av fläktremmar och bromsbelägg att mer kosmetiskt underhåll (som av t.ex. säten, rutor och annan lyx) aldrig hinns med?

P.S. Beklagar om mitt inlägg uppfattas som alltför spydigt. D.S.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Förstår att du är ARG, det är jag med men jag har gett upp, ärligt talat skiter jag numer i det mesta, bara fordonet (i mitt fall spårvagn) är hyggligt hel plus att den inte är farlig att resa i för ressenären.

Det kallas väl att man blivit avtrubbad, man orkar helt enkelt inte tjöta längre.
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

T.ex. att det fattas stoppknappar, dörrar som skriker, väsande fläktar, gamla Metrotidningar m.m...
Gamla metro tidningar... jadu det är ju mycketoch klaga på ... Fattas det stoppknappar det märker inte jag ofta men men det borde ju finnas flear på bussen :shock: ? Det enda jag kan hålla med om är dörrarna och dom är värst i den model som går på linje 50 ? bakre delen av bussen..
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Arg bussresenär skrev:Kan meddela att 900-bussarna med tejpade, sönderkrossade rutor fortfarande rullar runt på samma vis.

Den 900-vagnen som går med krossad ytteruta tillhör Kruthusgatan, och eftersom det rör sig om en ytteruta så lägger man inget krut på det eftersom det inte är farligt för resenärer, som det uppmärksammats i tidigare inlägg så är det så att dom fleta bussar och spårvagnar har någon ytteruta som saknas.

Men vill ni se förändring så får ni väll ta och maila GS och klaga...
Incognito

Inlägg av Incognito »

Det är (minst) två 900-vagnar som rullar runt med tejpade rutor. Är inte säker, men något säger mig att det är 919 och 923.
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Incognito skrev:Det är (minst) två 900-vagnar som rullar runt med tejpade rutor. Är inte säker, men något säger mig att det är 919 och 923.
922 är det som har tejpad bakruta, det bästa vore om man lagade rutan men åtminstonde så borde man plocka ned den sprucka rutan eftersom det inte är det mest idealiska att ha den så.
Incognito

Inlägg av Incognito »

Ok, ska inte slösa bandbredd på att debattera detaljer men även 919 åker runt med en sprucken bakruta (samt en sprucken sidoruta, längst bak).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Finns det inte nån slags "psykologisk fördel" opinionsmässigt att köra runt med rutor där den yttre rutan i dubbelglas är krossat, för att "allmänheten" ska se vad "buset" hittar på?

Så här års borde det ju knappast behövas dubbla rutor för att det inte ska bli stora floder av kondensvatten och polarklimat inne i vagnarna bara för att det är enkelglas på en ruta, och då kanske man med flit sparar dessa rutor till framåt hösten när det börjar gå åt lite värme, eller?
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

Slagpåse skrev:0824 o 0827 går ofta på L240 med o jag blev förvånad när jag mötte den som saknat "kylarskyddet" fram (kylarn sitter inte där på modärna bussar) o dom tryckt i en olackad plåt
Ah! för första gången kan jag säga; den såg jag idag =) Den såg visst lite suspekt ut, men bättre det än ingen plåt alls... :D

//André
André
CJA
Inlägg: 47
Blev medlem: torsdag 20 januari 2005 19:11

Inlägg av CJA »

Värst just nu är:

GS 123, hela den blå lacken saknas längst bak, samt delvis vid sidorna.
GS 948 (Swebus gamla...)
GS 611, 623, 624

......................
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

CJA skrev:Värst just nu är:

GS 123, hela den blå lacken saknas längst bak, samt delvis vid sidorna.
GS 948 (Swebus gamla...)
GS 611, 623, 624

......................

Maila Västtrafik och Spårvägen angående detta, vill du ha förändring så får du göra något åt det, du kan inte sitta och vänta dig att ansvariga på GS sitter här och läser och väntar på att höra att folk sitter här och skriver vad dom tycker och tänker.

Vill du dock inte ha någon förändring så går det ju fin fint att fortsätta att ventilera ilskan här!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 797
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Myten om GS förträfflighet avsluttes

Inlägg av Jourmaster »

Björne skrev:Vill du dock inte ha någon förändring så går det ju fin fint att fortsätta att ventilera ilskan här!
Nå ja, nå har vel alle fått sagt sitt opptil flere ganger?
Og siden ingen kommer med nye momenter i saken synes Jourmaster det er dags å finne nye diskusjonstemaer, og at myten om GS förträfflighet avsluttes.
Jourhavande forummoderator.
Låst