Myten om GS förträfflighet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Myten om GS förträfflighet
Har det verkligen blivit så mycket bättre sen GS tog över Swebus gamla linjer i Göteborgs stadstrafik? Det som gnälldes på mest var ju bristande underhåll. Här har jag knappast sett någon förbättring. Bl.a. ser man ofta sönderskurna eller kl-ttr- säten på bussarna, något som var ganska ovanligt när Swebus huserade på samma linjer. Era tankar?
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: tisdag 05 april 2005 22:53
- Ort: Partille
Tycker dock att sönderskurna säten byts snabbare på GS-bussarna än på t. ex. Connex´bussar i Partille.Slagpåse skrev:Säger väl så att det är inte högsta prio på att byta ut ett säte som är sönderskuret då all annan säkerhet sätts före.
Vi har tyvärr knivinnehavare som tycker att det är "tufft" att förstöra
Åkte under vintern nästan varje dag med först linje 21 (GS) och sedan linje 513 (Connex) så jag hade möjlighet att jämföra.
F.ö. har Connex äntligen reparerat 0824 och 0827 som kört runt länge utan ett flertal karossplåtar...
//Jonas
Tacka vet jag Hägglunds...
En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!

Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!
Nej, men det usla underhållet i väster är väl en god indikation på att GS kanske inte är så väldans duktiga på det området som vissa har fått för sig. Att bussar som är knappt ett år gamla inte har gått ner sig totalt ännu är ju inte direkt chockerande. Men vänta ett par år så kommer nog folk börja ändra uppfattning.*Björne skrev:Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!
*Om nu inte GS tar åt sig av kritiken vill säga.
Vänta nu, vad har säten med SÄKERHET att göra?Slagpåse skrev:Säger väl så att det är inte högsta prio på att byta ut ett säte som är sönderskuret då all annan säkerhet sätts före.
Vi har tyvärr knivinnehavare som tycker att det är "tufft" att förstöra
Jag förstår om man säger att man prioriterar allt som har med säkerhet att göra före att byta säten, men inte om man påstår att kvivskurna säten har med säkerhet att göra.
Eller skär man så hårt att det inte bara går hål genom tyget utan även genom hela sitsen/ryggstödet, så att man kan liksom 'trilla igenom'?
Visst underhållet är väll inte det bästa, men många av bussarna är ju snart 10 år gammla, och hitta något bussföretag i Göteborg som kör i linjetrafik med 10 år gammla bussar som är i fint skick.Arg bussresenär skrev:Nej, men det usla underhållet i väster är väl en god indikation på att GS kanske inte är så väldans duktiga på det området som vissa har fått för sig. Att bussar som är knappt ett år gamla inte har gått ner sig totalt ännu är ju inte direkt chockerande. Men vänta ett par år så kommer nog folk börja ändra uppfattning.*Björne skrev:Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!
*Om nu inte GS tar åt sig av kritiken vill säga.
Dessutom så var anbudet rätt lågt vill jag minnas, fanns inte så mycket pengar över för underhåll..
Det var ju bara att kolla på B7-bussarna som Swebus hade här i stan som nu går i Stockholm, dom var allt rätt nedgångna efter ca 6 månader och på slutet var det ju extremt på vissa bussar..
Oja den har varit så ett tag, är faktiskt en gåta att man inte fixat det ännu, där har vi faktiskt en trafikfarlig buss eftersom det bara att trycka ut rutan.Slagpåse skrev:Såg en "fin" lagning på en 34:a imorse, buss 922 var hela bakrutan ihoptejpad med silvertejp i ett "snyggt" rutmönster............