Tunnelbanan i Santiago

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Olle, dina bilder på tåget, har du sett dom med reklam? Finns en med entel pcs mobiltelefonreklam men den dagen jag väl hann se den, så hade jag inte med mig kameran... Surt sa räven... :lol: Det ska finnas för mer, någon läsk och andra reklamvagnar, men de flesta ska vara reklamfria. Påminde lite vagt om C20 vagnarnas reklamsidor.
Vilka fina bilder, får mig verkligen längta tillbaka men vädret där just nu är inte det bästa.
Har faktist åkt med en trådbuss, men inte förra gången jag åkte, utan det var tidigare. Kommer dock inte ihåg årtalet...
/tågvärd på stockholmståg
Rico

reklam å trådbuss...

Inlägg av Rico »

trådbussarna i valparaiso är gulliga... särskilt med invändig tysk text!!
Bild

och här är ett tåg med reklam för santa isabel.
Bild
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Wildhog skrev:

Har faktist åkt med en trådbuss, men inte förra gången jag åkte, utan det var tidigare. Kommer dock inte ihåg årtalet...
....... lite trådbussbilder kanske är på sin plats. Finns de kvar i dag månne?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Innan vi lämnar Valparaiso ska vi se på några av de 13, av världskulturarvet skyddade, bergbanorna och en lika skyddad hiss.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

8) lle.
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Olle skrev:
Wildhog skrev:

Tyvärr så verkar dom inte finnas kvar då jag åkte mellan dec 2004 och feb 2005 och såg inte en endaste, inte någon högspänningsledning heller hängande över gatan. Bara vanliga "micro" och långfärdsbussar. Trådbussarna antar jag inte används längre då alla bussar och colectivo taxi kör på naturgas (Enligt en förare av bussarna och en colectivo förare)
Det är synd att trådbussarna försvunnit då det var en sån typisk bild av Valparaiso. Nåja, nu snart kan man åka tunnelbana från Viña del mar till Valparaiso.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Wildhog skrev:
Olle skrev:
Wildhog skrev:

Tyvärr så verkar dom inte finnas kvar då jag åkte mellan dec 2004 och feb 2005 och såg inte en endaste, inte någon högspänningsledning heller hängande över gatan. Bara vanliga "micro" och långfärdsbussar. Trådbussarna antar jag inte används längre då alla bussar och colectivo taxi kör på naturgas (Enligt en förare av bussarna och en colectivo förare)
Det är synd att trådbussarna försvunnit då det var en sån typisk bild av Valparaiso. Nåja, nu snart kan man åka tunnelbana från Viña del mar till Valparaiso.
-----------------------
Det ä ju lite synd för naturgasdrivna bussar är inte så värst mycket miljövänligare än dieselbussar.

Visserligen saknar de i stort sett partikelutsläpp men kväveoxidutsläppen är betydande och i vissa fall större än för dieselbussar.

Det är kväveoxiderna i stadsluften som ökar risken för astma och även hjärtsjukdomar enligt senare rön. WHO:s gränsvärden för kväveoxider överskrids ofta vid de gator som trafikeras av många diesel- eller gasbusslinjer.

Eftersom vattenkraften är en betydande komponent i Chiles elgenerering borde det ha varit ett klokt beslut att behålla och förnya trådbussarna i Valparaiso. Men kortsiktiga sparmål stod väl förmodligen i vägen.

mvh/spårsnoken
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Värst av allt är när det blir trafikolyckor, dock ska tydligen gasbehållaren klara av ett smäll typ rakt på den utan att det ska bli brister i säkerheten, såg en allvarlig olycka när jag var där med dödlig utgång (En buss som körde rakt in i en colectivo taxi) och gasbehållaren höll. På tal om olykor så hoppas jag de bygger om vissa gator och ökar skydden för resenärerna. Allvarligaste olyckan jag hörde talas om sist jag var där var borgmästaren i Valparaisos son avled pga han körde som en galning och krockade med en stenmur. Jag såg bilen då polisen inte hunnit få bort den och det var inte mycket kvar utav den. Både kollektivtrafiken och vanlig trafik är ju pelle i botten mentalitet som gäller. Men, men... Det är fina städer ändå! :-) Området runt Viña del mars blomklocka borde dock rustas upp... Såg ju för gräsligt ut. Nåja, har bett min bror ta lite bilder på de nya tågen när de väl börjar köra i trafik mellan Viña del mar och Valparaiso.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Wildhog skrev:
Synd på så trevliga trådbussar. Man jag har iallafall sett dem.

Tunnelbana, skriver du. Ska man gräva ned den i Valparaiso och sätta tredjeskena? Vad jag minns så gick tågen en bit upp mot vindalarna mot Anderna, går de fortfarande längre än till Viña del Mar?

:o lle.
spårsnoken skrev:
Men kortsiktiga sparmål stod väl förmodligen i vägen.

mvh/spårsnoken
Detta är efterdyningarna av Milton Friedmans idéer som genomfördes under Pinochet-tiden. Samhället ska inte reglera, det gör marknadskrafterna.

:cry: lle.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Innan vi lämnar Chile ska vi se på nägra fler bilder från Santiago (som ju betyder Heliga Jokob, dvs Sankt Jakob, på spanska. Satiago de Chile är alltså Heliga Jokob av Chile. Jakob var väl någon av lärjungarna kring Jesus kan tänkas). Eftersom vi bodde bredvid järnvägsstationen med sitt stora köpcentrum och många resturanger, så blev det målet på kvällarna efter dagens turistiska äventyr.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har iallafall inte jag mer material från Chile, utan nästa gång får det bli något annat land i Sydamerika. Argentina kanske?

:wink: lle.
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Olle skrev:
Wildhog skrev:
Synd på så trevliga trådbussar. Man jag har iallafall sett dem.

Tunnelbana, skriver du. Ska man gräva ned den i Valparaiso och sätta tredjeskena? Vad jag minns så gick tågen en bit upp mot vindalarna mot Anderna, går de fortfarande längre än till Viña del Mar?

:o lle.
spårsnoken skrev:
Men kortsiktiga sparmål stod väl förmodligen i vägen.

mvh/spårsnoken
Detta är efterdyningarna av Milton Friedmans idéer som genomfördes under Pinochet-tiden. Samhället ska inte reglera, det gör marknadskrafterna.

:cry: lle.
Tydligen, för det var bara enkelspår förbi Viña del mar när jag var där och de höll på att göra en tunnel som bäst. Det var typ dikesmetoden, alltså att gräva sig ner hela vägen pga tunnelbanetunnel plus alla möjliga och omöjliga ledningar, rör o sånt skulle ner ovanför tunnelbanetunneln. (Med tillhörande trafikkaos) Så vitt jag har förstått så ska det hela vara en lååååång sträckning och vara helt integrerad med Valparaisos system. Jag vet dock inte HUR det hela ska gå till, det finns redan jättefina vagnar som väntar på att sättas i trafik, med lite tur så är det hela igång nästa gång jag är där. Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Wildhog skrev:
Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.
........ kolla då om man satt in de meterspåriga fd katalanska motorvagnarna på järnvägen som går från stationen som heter just Buenos Aires i södra delen av Buenos Aires. Jag såg dem inte när jag åkte med den järnvägen 2003 men de skulle ha varit där.

Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Olle skrev:
Wildhog skrev:
Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.
........ kolla då om man satt in de meterspåriga fd katalanska motorvagnarna på järnvägen som går från stationen som heter just Buenos Aires i södra delen av Buenos Aires. Jag såg dem inte när jag åkte med den järnvägen 2003 men de skulle ha varit där.

Åker jag hela vägen till Buenos Aires så ska jag kolla upp det, har en kompis som bor där jag vill besöka. På vägen tillbaka ska jag stanna några dagar i Miami, denna gång ska jag ta bilder på deras tunnelbana
Skriv svar