Vilka fina bilder, får mig verkligen längta tillbaka men vädret där just nu är inte det bästa.
Har faktist åkt med en trådbuss, men inte förra gången jag åkte, utan det var tidigare. Kommer dock inte ihåg årtalet...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Tyvärr så verkar dom inte finnas kvar då jag åkte mellan dec 2004 och feb 2005 och såg inte en endaste, inte någon högspänningsledning heller hängande över gatan. Bara vanliga "micro" och långfärdsbussar. Trådbussarna antar jag inte används längre då alla bussar och colectivo taxi kör på naturgas (Enligt en förare av bussarna och en colectivo förare)Olle skrev:....... lite trådbussbilder kanske är på sin plats. Finns de kvar i dag månne?Wildhog skrev:
Har faktist åkt med en trådbuss, men inte förra gången jag åkte, utan det var tidigare. Kommer dock inte ihåg årtalet...
lle.
-----------------------Wildhog skrev:Tyvärr så verkar dom inte finnas kvar då jag åkte mellan dec 2004 och feb 2005 och såg inte en endaste, inte någon högspänningsledning heller hängande över gatan. Bara vanliga "micro" och långfärdsbussar. Trådbussarna antar jag inte används längre då alla bussar och colectivo taxi kör på naturgas (Enligt en förare av bussarna och en colectivo förare)Olle skrev:....... lite trådbussbilder kanske är på sin plats. Finns de kvar i dag månne?Wildhog skrev:
lle.
Det är synd att trådbussarna försvunnit då det var en sån typisk bild av Valparaiso. Nåja, nu snart kan man åka tunnelbana från Viña del mar till Valparaiso.
Synd på så trevliga trådbussar. Man jag har iallafall sett dem.Wildhog skrev:
Det är synd att trådbussarna försvunnit då det var en sån typisk bild av Valparaiso. Nåja, nu snart kan man åka tunnelbana från Viña del mar till Valparaiso.
Detta är efterdyningarna av Milton Friedmans idéer som genomfördes under Pinochet-tiden. Samhället ska inte reglera, det gör marknadskrafterna.spårsnoken skrev:
Men kortsiktiga sparmål stod väl förmodligen i vägen.
mvh/spårsnoken
Tydligen, för det var bara enkelspår förbi Viña del mar när jag var där och de höll på att göra en tunnel som bäst. Det var typ dikesmetoden, alltså att gräva sig ner hela vägen pga tunnelbanetunnel plus alla möjliga och omöjliga ledningar, rör o sånt skulle ner ovanför tunnelbanetunneln. (Med tillhörande trafikkaos) Så vitt jag har förstått så ska det hela vara en lååååång sträckning och vara helt integrerad med Valparaisos system. Jag vet dock inte HUR det hela ska gå till, det finns redan jättefina vagnar som väntar på att sättas i trafik, med lite tur så är det hela igång nästa gång jag är där. Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.Olle skrev:Synd på så trevliga trådbussar. Man jag har iallafall sett dem.Wildhog skrev:
Tunnelbana, skriver du. Ska man gräva ned den i Valparaiso och sätta tredjeskena? Vad jag minns så gick tågen en bit upp mot vindalarna mot Anderna, går de fortfarande längre än till Viña del Mar?
lle.
Detta är efterdyningarna av Milton Friedmans idéer som genomfördes under Pinochet-tiden. Samhället ska inte reglera, det gör marknadskrafterna.spårsnoken skrev:
Men kortsiktiga sparmål stod väl förmodligen i vägen.
mvh/spårsnoken
lle.
........ kolla då om man satt in de meterspåriga fd katalanska motorvagnarna på järnvägen som går från stationen som heter just Buenos Aires i södra delen av Buenos Aires. Jag såg dem inte när jag åkte med den järnvägen 2003 men de skulle ha varit där.Wildhog skrev:
Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.
Åker jag hela vägen till Buenos Aires så ska jag kolla upp det, har en kompis som bor där jag vill besöka. På vägen tillbaka ska jag stanna några dagar i Miami, denna gång ska jag ta bilder på deras tunnelbanaOlle skrev:........ kolla då om man satt in de meterspåriga fd katalanska motorvagnarna på järnvägen som går från stationen som heter just Buenos Aires i södra delen av Buenos Aires. Jag såg dem inte när jag åkte med den järnvägen 2003 men de skulle ha varit där.Wildhog skrev:
Ska försöka hinna med en snabbvisit till Argentina också, så jag får lite fina tågbilder därifrån. Jag har bett min bror ta lite bilder från bygget också.
lle.