Råstas Connex i Norrköping..

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Råstas Connex i Norrköping..

Inlägg av aik_putte »

Denna buss var i Norrköping idag och ''fraktade'' skolbarn, bussen körde runt på några smågator i Norrköping med öppen ''baklucka'' för att sedan stanna mitt på en väg där den släppte av alla passagerare för att sedan släppa på dom igen..
Någon som har mer information om vad den gjorde där?

Bild

Bild

Fler bilder från Norrköping kommer imorgon..
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Skolinformatörerna??? :roll:
SL-kompisklubben??? :roll:
Användarens profilbild
M_M

Re: Råstas Connex i Norrköping..

Inlägg av M_M »

Tempmätaren kanske tyckte att det var bra att köra med öppen motorhuv, om man väl kan göra det hyffsat trafiksäkert så är det ju ett rätt bra sätt att undvika överhettad motor...
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

mats skrev:Tempmätaren kanske tyckte att det var bra att köra med öppen motorhuv, om man väl kan göra det hyffsat trafiksäkert så är det ju ett rätt bra sätt att undvika överhettad motor...
Föraren körde väldigt långsamt på dom trånga gatorna, så det var ganska trafiksäkert förutom när han stanna mitt på en gata så att bilar inte kunde komma förbi..
Magnus H

Inlägg av Magnus H »

mats skrev:Tempmätaren kanske tyckte att det var bra att köra med öppen motorhuv, om man väl kan göra det hyffsat trafiksäkert så är det ju ett rätt bra sätt att undvika överhettad motor...
Om bussen är påväg att börja koka är det nog bäst att stanna till. :)
mrl586
Kontakt:

Inlägg av mrl586 »

aik_putte skrev:Bild
Trevlig bild :)
SCANIA N113CLB60AA-LG :D
K202-sidorK202 Forum
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Magnus H skrev:
Om bussen är påväg att börja koka är det nog bäst att stanna till. :)
Eller öppna huven, så länge som det inte faktiskt kokar så klarar man ju sig en stund till :) :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Magnus H skrev: Om bussen är påväg att börja koka är det nog bäst att stanna till. :)
Inte alls säkert.

Nu rör min erfarenhet på det här området i huvudsak personbilar men en personbil som är nära att börja koka kommer oftast fortare ner i temperatur om man kör den i landsvägsfart (c:a 90 km/h) på någorlunda plant underlag. Varför det är så? Inte så konstigt, fartvinden kyler motorn väldigt snabbt.

Skulle inte förvåna mig om det är samma sak med bussar. Fast en diesel har väl även i stort format avsevärt mycket svårare att komma i kok än vad en bensinare har?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TonyM skrev:
Magnus H skrev: Om bussen är påväg att börja koka är det nog bäst att stanna till. :)
Inte alls säkert.

Nu rör min erfarenhet på det här området i huvudsak personbilar men en personbil som är nära att börja koka kommer oftast fortare ner i temperatur om man kör den i landsvägsfart (c:a 90 km/h) på någorlunda plant underlag. Varför det är så? Inte så konstigt, fartvinden kyler motorn väldigt snabbt.

Skulle inte förvåna mig om det är samma sak med bussar. Fast en diesel har väl även i stort format avsevärt mycket svårare att komma i kok än vad en bensinare har?

//Tony

Helt riktigt Tony, och inte tusan lär det hjälpa något nämnvärt att öppna motorluckan inte. Till saken hör nog också att Scanias omni-serie har trycksatt kylsystem, så det går inte att fylla på kylvätska hur som helst heller.

Bästa sättet att få ner temperaturen är ju att låta motorn gå tills tempen sjunker, stänger man av så höjs tempen avsevärt.
Ett så nytt fordon borde dessutom inte få problem med kylningen om inte något är felaktigt i fordonet, varför verkstadshjälp nog borde sökast snabbt för att inte skada motorn onödigt.

Två tankar slår mej i detta fall:
1. Undrar om inte motorluckan bara öppnats pga dålig stängning, vilket inte är ovanligt på just Omni-vagnarna. Dock borde föraren då reagera på larm om öppen lucka, såvida inte detta larm överkopplats av någon klåfingrig.
2. Om föraren har problem med vagnen, varför tar han då inte kontakt med driftledningen på Connex i Norrköping, där skulle han ju självklart få den hjälp han behöver.

//Leif D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Inte alls säkert.

Sant.
Något som också hjälper en del är att dra på värmen på max och ha max fläkt på värmen. Jag har åkt i en bil som klarade kylningen enbart med kupévärmen på max då det var 20-25 grader kallt ute och det hade frusit i kylaren. :wink: Jag ska inte svära på att kupévärmen gjorde allt, men tempmätaren vandrade snabbt upp mot det röda så fort värmen eller fläkten drogs av. Olika fordon har säkert olika "optimal hastighet" när det gäller kylningen, vid det här tillfället märkte jag att motorn blev klart varmare vid 110km/h än vid 90km/h.
TonyM skrev:Skulle inte förvåna mig om det är samma sak med bussar. Fast en diesel har väl även i stort format avsevärt mycket svårare att komma i kok än vad en bensinare har?
De är ju antagligen konstruerade för att tåla högre kontinuerlig last framförallt vid lägre hastigheter än en vanlig personbil, så det kanske bara är dålig lucköppning som var problemet trots allt.
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Skulle kunna misstänka att det är en årskurs 5 från stockholm som blivit bjudna på en resa till kolmården
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Isak skrev:Skulle kunna misstänka att det är en årskurs 5 från stockholm som blivit bjudna på en resa till kolmården
Det kan det säkert ha varit men det kan knappast ha varit skönt att åka den bussen till Norrköping :P
Skriv svar