Hört på TV

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Hört på TV

Inlägg av Olle »

Var det någon som såg den halvt tecknade långfilmen på 4an i går lördag kväll, så kommer ni kanske ihåg replikerna när skurken skulle förstöra hela Toontown (toon = del av cartoon dvs tecknad serie, antar jag) för att anlägga 8-filig motorväg med avfart till bensinstationer, motell och bilförsäljningar. Hjältens kompis svarade då att "ingen kommer att använda dessa motorvägar när man kan åka spårvagn för 5 cent" varpå skurken kontrade med att han hade köpt upp spårvägsbolaget (Red Car dvs Los Angeles tror jag mej förstå) för att lägga ned det.

Några korta ordväxlingar i en halvt tecknad långfilm, men egentligen med mycket bakgrund i sej, och stor betydelse för utvecklingen. Los Angeles var verkligen spårvägstätt under spårvägens storhetstid.

Nedan ett par bilder från dagens spårvägar i Los Angeles. Bilderna tagna januari 1998 (sol och cirka 22 grader varmt) och är hämtade från det bildbehandlingsprogram jag då hade, där bilderna var endast 50 - 60 kB per bild, därav den dåliga kvalitén. Så småningom ska jag väl skanna även dessa negativ åch då blir det en avsevärd skillnad.

Bild

Green lines slutstation när flygplatsen. Ligger som en högbanehållplats mitt ute på en stor p-plats. Hette den Inglewood månne?

Bild

Samma Green line.

Bild

Blue line nere i Long Beach sentrum där spårvägen går i en slinga runt en massa kvarter, för att stanna ett kvarter från den stora genomfartsvägen som skiljer staden från hamnen.

Bild

Samma Blue line i Long Beach. Märk att det är höga plattformar, och det är nog en reminens (kvarleva) från tiden med the Red Cars (och även andra interurbans i det stora landet i väster).

Bild

Sluthållplatsen i Long Beach. Andra änden av linjen ligger vid gränsen till Orange County, de som har bråkat länge nu att bygga sin egen spårväg.
Senast redigerad av Olle den söndag 05 januari 2003 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Kul sida. Fast det hade varit roligare om man gjort som vid inspelningen av "1939" här i sta´n, dvs lagt ut räls och kört på.

När vi kom körande till Long Beach och svängde in på en tvärgata så låg det en massa utbrända bilvrak efter trottoarerna och affärerna såg utbrända ut. Det var en av alla dessa filminspelningar man höll på med. Det såg riktigt ruggigt ut. Jag läste senare i en tidning over there att många orter i USA förbjudit filminspelningar i sina centra eftersom det stör övrig aktivitet alltför mycket.
:-)lle
Pling

Spårvägarna i LA

Inlägg av Pling »

Det fanns två spårvägssystem i LA:

Pacific Electric Railways ( the big red cars) Lnjelängd 1164 miles (1926), 109 miljoner pass (1924), ca 800 vagnar, linjenät i söder till Balboa, i öster till Redlands öster om San Benardino, i norr till San Fernando, i väster till Santa Monica. Även bergbana till Mount Lowe. Skapade av järnvägsbaronen Henry Huntington. Normalspår. Sista dag 8 april 1961.

Los Angeles Railway Corporation. Ca 400 miles. Lokalt i LA. 480 miljoner pass/år 1947 (all kollektivtrafik). Sista spårvagn 1963. Smalspår.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Lind

Pacific Electric

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Från Pacific Electric, detta fantastiska jättenät i och runt Los Angeles, har många vagnar bevarats. Bl.a. i Orange Countys järnvägsmuseum där det finns flera körbara vagnar och många under restaurering. Här finns också en slinga smalspår med vagnar från LA's stadsnät samt massor av järnvägsmaterial. Klart sevärd "kyrkogård", som mitt ressällskap uttryckte det. Men hon hade kanske inte samma känsla för skrotet som jag hade.

Det finns massor av böcker och NTSC-videofilmer om Pacific Electric samt en del modeller i H0 och 0-skalorna. Bl.a. har Corgi Toys gjort en PCC-vagn i PE's färger och salig Suydam tillverkade i stort sett alla typer i H0-skalan.

När Spårvägssällskapet skall göra sin USA-resa om några år kommer vi att besöka de intressanta resterna av PE.
Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
Per Lind

Roger Rabbit

Inlägg av Per Lind »

Hej igen,
Nu anknyter jag till ursprungsinlägget, om filmen Roger Rabbit.
Någon som vet hur de gjorde filmen?
Det syns tydligt att det är tunna metallplåtar som skall symbolisera rälsen men hur körde man vagnarna?
Var det riktiga originalvagnar som användes?
Eller replikakarosser på lastbils/busschassi?
Håller fullständigt med ovan inlägg att det varit snyggare med 1939-modellen.
Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Deja-vú (eller hur det stavas)!
Tror vi haft det uppe förr. Det var fordon som gick på asfalten. Spåren var inte ens plåtbitar, utan bara målade på gatan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

bruse skrev:Deja-vú (eller hur det stavas)!
Dejà = redan
vu = någon preteritumform (jag är osäker på vilken) av voir = se (av latinets videre som vi bland annat lånat in i formen video = jag ser)

Ergo: dejà-vu = redan sett, eller - med kännedom om fransmännens känsla för det dramatiska - redan upplevt.

(Detta är väl egentligen ovidkommande för diskussionen, men lite vvv = väldigt värdelöst vetande så här på förmiddagen kan väl inte skada!)
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar