[Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen..."
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vänta nu, en kontrollant måste väl kunna stoppa en person som ämnar gå igenom spärren utan giltigt färdbevis?
Vad är det för idé med spärrar, om det ej går att hindra någon från att gå igenom dem, eller att ens bötfälla de som uppehåller sig inom spärrarna utan giltig biljett? (*)?
Kan man på samma sätt gå in på en rockkonsert?
Homann
(*) Ja, om vederbörande inte skäms och gör rätt för sig trots att ingen kan hindra honom från att gå?
Vad är det för idé med spärrar, om det ej går att hindra någon från att gå igenom dem, eller att ens bötfälla de som uppehåller sig inom spärrarna utan giltig biljett? (*)?
Homann
(*) Ja, om vederbörande inte skäms och gör rätt för sig trots att ingen kan hindra honom från att gå?
Visst, kontrollanten kan stoppa personen, men inte hålla kvar denne. Det är inget brott att tappa bort sin biljett eller inte vilja visa upp den. Därför är kontrollantens rättigheter starkt begränsade till att avvisa personen från platsen=lämna fri väg. Visst kan man gå in på en rockkonsert, och på samma sätt bli avvisad om man saknar biljett.Homann skrev:Vänta nu, en kontrollant måste väl kunna stoppa en person som ämnar gå igenom spärren utan giltigt färdbevis?
Homann
Spärrarnas funktion är att göra det svårare att ta sig in i tunnelbanan utan att betala för sig, så att SL får mer intäkter.
Men nu gällde det alltså in, vilket rimligen borde vara annorlunda.Varg skrev:Om kontrollanten hindrar en person att gå ut genom spärrarna, har personen rätt att forcera kontrollanten för att komma ut, eftersom kontrollanten då begått olaga frihetsberövande (olaga eftersom kontrollanten inte kan veta om man åkt med något tåg eller ej).
Forcerar Du kontrollanten så uppfattas detta som våld mot tjänsteman om du tar eller vidrör denna mäniska för att frigöra dig, Då har kontrollanten all rätt att hålla kvar dig på plats plus att Du är polisanmäld för våld mot tjänsteman.Varg skrev:Om kontrollanten hindrar en person att gå ut genom spärrarna, har personen rätt att forcera kontrollanten för att komma ut, eftersom kontrollanten då begått olaga frihetsberövande (olaga eftersom kontrollanten inte kan veta om man åkt med något tåg eller ej).
-
kollektiv omringning gör att ingen enskild frihetsberövar
Det är säkert noga uträknat att kontrollanterna blixtsnabbt och rutinmässigt ställer sig i en ring runt den som ertappas utan färdbevis. Ingen enskild kontrollant begår då olaga frihetsberövande och den som är omringad måste ju röra sig åt något håll för att ta sig ur ringen, och då uppstår ju våld mot just den tjänstemannen. Jag hoppas att man vågar skriva i det här forumet utan att bli raderad, att det kollektiva förfarandet att omringa någon påminner om gamla tiders metoder där rätt skipades genom kollektiva metoder för att ingen enskild skulle kunna bli fälld (t ex stening, gatlopp, exekutionspatruller m m).Slagpåse skrev:Forcerar Du kontrollanten så uppfattas detta som våld mot tjänsteman om du tar eller vidrör denna mäniska för att frigöra dig, Då har kontrollanten all rätt att hålla kvar dig på plats plus att Du är polisanmäld för våld mot tjänsteman.Varg skrev:Om kontrollanten hindrar en person att gå ut genom spärrarna, har personen rätt att forcera kontrollanten för att komma ut, eftersom kontrollanten då begått olaga frihetsberövande (olaga eftersom kontrollanten inte kan veta om man åkt med något tåg eller ej).
För säkerhets skull skriver jag att jag är verkligen en vän av ofta förekommande färdbeviskontroller alla tider på dygnet och speciellt då många plankare är ute, som t ex helgkvällar. Jag tycker också att det är bra att kontrollanterna klär sig civilt och smälter in i omgivningen, vilket gör det svårare för fuskarna att smita undan.
Men jag tycker inte att man ska använda "hårda" metoder mot de notoriska smitarna som inte vill göra rätt för sig. Det är inte där de stora pengarna tjänas. De tjänas istället när den stora allmänheten lär sig att det lönar sig inte att planka eftersom risken att åka fast är alldeles för stor och de inte vill utsätta sig för den generande situationen att bli ertappad. Då stoppar man 90% av plankandet, och så får man svälja de 10% som inte går att stoppa med lagliga metoder. Det ger betydande intäkter till SL, samtidigt som förståelsen hos allmänheten blir stor.
I ett humant samhälle som vårt, tolereras inte brottsprovokation, övervåld från tjänstemän eller liknande. Men man får acceptera att aningen fler brottslingar går fria än vad som skulle vara fallet om hårdare metoder fick användas i tjänsten.
Chefen för avgiftskontrollen gjorde sig oanträffbar för media när de senaste händelserna blev kända, vilket fördöms från min sida. Det är egentligen det jag tycker är det mest allvarliga som hänt nu, för att uttrycka det milt.
Men man ska också komma ihåg att det är tämligen nytt med de nya rutinerna med civila kontrollanter m m. Dessutom är det så att den gamla stammen av kontrollanter benhårt motsatte sig att jobba på helgkvällar då de verkligen behövdes. Det vet alla ni som läser det här som är ute på helgkvällar, att ni aldrig brukat se kontrollanter då. De dagar de jobbade mest sällan var helger. Det har tyvärr bidragit till den plankningskultur som vuxit fram.
Det var t o m så att trafikpersonal medvetet sökte sig till färdbeviskontrollen för att förbättra sina arbetstider och slippa så mycket helgtjänstgöring. Enda sättet för SL att komma tillrätta med det var att nyanställa kontrollanter som inte med näbbar och klor försvarade sina gamla privilegier. Och det kan nog lätt bli så att tämligen nyanställda kontrollanter går för långt i sin nit. Det ska givetvis fördömas. Och som framgår gillar jag det inte alls.
Men man ska för balansens skull också komma ihåg att de på ett helt annat sätt än den gamla stammen kontrollanter ställer upp och jobbar de tider på dygnet och i veckan då de verkligen behövs. Och därmed backar de upp sina kollegor i trafiken på ett betydligt bättre sätt än tidigare. Jag vill inte ha tillbaka den gamla stanna-hemma-på-helger-mentaliteten hos kontrollanter, så därför gillar jag skarpt de nya kontrollanterna och deras sätt att jobba och smälta in i civila kläder. Men de måste naturligtvis hålla sig i skinnet när de konfronteras med de råbarkade plankarna. Det är lika svårt att göra något mot dem som mot andra snyltargrupper (som t ex tiggarna).
Jag är övertygad om att det så småningom kommer att sätta sig med de nyare sätten att arbeta, och bevakningen av alltför hårda metoder gör att det i längden inte går att arbeta på det sättet. Och att "hårdheten" då hamnar på den nivå där den bör vara.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: kollektiv omringning gör att ingen enskild frihetsberöva
Fast jag undrar om det håller i rätten, det riskerar nog att falla på brottsprovokation.Gunnar Eriksson skrev: Det är säkert noga uträknat att kontrollanterna blixtsnabbt och rutinmässigt ställer sig i en ring runt den som ertappas utan färdbevis. Ingen enskild kontrollant begår då olaga frihetsberövande och den som är omringad måste ju röra sig åt något håll för att ta sig ur ringen, och då uppstår ju våld mot just den tjänstemannen.
Vilket du för övrigt själv skriver är oacceptabelt:
För övrigt ställer jag mig verkligen frågande till Slagpåses påstående om rätten att ta sig fri vid en passage av spärr på väg från Tunnelbanan. Däremot, ertappas man och hålls kvar ombord på fordon (Tunneltåg, Spårvagn, Buss) kommer det hela i en annan dager.Gunnar Eriksson skrev: I ett humant samhälle som vårt, tolereras inte brottsprovokation, övervåld från tjänstemän eller liknande. Men man får acceptera att aningen fler brottslingar går fria än vad som skulle vara fallet om hårdare metoder fick användas i tjänsten.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Men om kontrollanten hugger tag i en person som är på väg ut och håller kvar honom, då har denna personen rätt att hålla fast kontrollanten, eftersom denna har frihetsberövat honom utan att ha grund för detta! Kontrollanten begår då ett brott som har fängelse i straffskalan, och därför får man gripa honom utan att vara polis eller väktare!Slagpåse skrev:Forcerar Du kontrollanten så uppfattas detta som våld mot tjänsteman om du tar eller vidrör denna mäniska för att frigöra dig, Då har kontrollanten all rätt att hålla kvar dig på plats plus att Du är polisanmäld för våld mot tjänsteman.Varg skrev:Om kontrollanten hindrar en person att gå ut genom spärrarna, har personen rätt att forcera kontrollanten för att komma ut, eftersom kontrollanten då begått olaga frihetsberövande (olaga eftersom kontrollanten inte kan veta om man åkt med något tåg eller ej).
Kontrollanten begår då ett större brott än plankaren!
Ovanstående gäller inte ombord på tågen!
För mej får man gärna ändra reglerna (= lagarna) så att kontrollanterna får rätt att gripa personer som ej kan visa gilltigt färdbevis och ej gilltig legitimation. Om denna inte betalar kontrollavgiften direkt och kontant!
-
skillnad på kvarhållande och kvarhållande
När jag läser detta kommer jag att tänka på att det är väl en viss skillnad vad som hänt precis innan.LÅ1 skrev:Men om kontrollanten hugger tag i en person som är på väg ut och håller kvar honom, då har denna personen rätt att hålla fast kontrollanten, eftersom denna har frihetsberövat honom utan att ha grund för detta! Kontrollanten begår då ett brott som har fängelse i straffskalan, och därför får man gripa honom utan att vara polis eller väktare!
Kontrollanten begår då ett större brott än plankaren!
Ovanstående gäller inte ombord på tågen!
Fall 1 (precis som stod ovan): Kontrollanten hugger tag i en person som är på väg ut och håller kvar honom. Först därefter sker förfrågan om färdbevis.
Fall 2: Kontrollanten ber om färdbevis från en person, men istället för att visa färdbeviset väljer personen att försöka ta sig ut och då hugger kontrollanten tag i och håller kvar honom.
/Gunnar Eriksson
Detta måste vara felaktigt då kontrollanten begått det första brottet. Man har ALL rätt att använda nödvärn för att ta sig loss från ett olaga frihetsberövande. Oavsett om det är en kontrollant eller en kidnappare.Slagpåse skrev:Forcerar Du kontrollanten så uppfattas detta som våld mot tjänsteman om du tar eller vidrör denna mäniska för att frigöra dig, Då har kontrollanten all rätt att hålla kvar dig på plats plus att Du är polisanmäld för våld mot tjänsteman.Varg skrev:Om kontrollanten hindrar en person att gå ut genom spärrarna, har personen rätt att forcera kontrollanten för att komma ut, eftersom kontrollanten då begått olaga frihetsberövande (olaga eftersom kontrollanten inte kan veta om man åkt med något tåg eller ej).
-
Det bästa vore om Connex anställde ordningsvakter som kontrollanter.
Ökad kostnad? Javisst, men det man förlorar på gungorna...
Då vete f-n om någon överhuvudtaget skulle bråka, och så är alla tvetydiga problem ur världen!
För en ordningsvakt har bra fler befogenheter än de nuvarande leksakspoliser som försöker kontrollera biljetter!
Då vete f-n om någon överhuvudtaget skulle bråka, och så är alla tvetydiga problem ur världen!
För en ordningsvakt har bra fler befogenheter än de nuvarande leksakspoliser som försöker kontrollera biljetter!
Eller att det ärn ordningsvakt elelr två per kontrollgrupp.Byggare Bob skrev:Det bästa vore om Connex anställde ordningsvakter som kontrollanter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kom ihåg att det är skillnad på befogenheterna för Connex kontrollanter och Citypendelns kontrollanter, det som står i tidningarna är för det mesta fel, citypendelns kontrollanter kan göra envarsgripande OM gripandet sker på tåget OCH resenären åkt. Sker det vid spärrlinjen måste kontrollanten kunna vara 100% säker på att du åkt, annars får inte envarsgripande göras. Man åker dit på bedrägligt beteende. Det var det senaste Citypendelns chefer sa till kontrollanterna i alla fall, de har kollat upp med sina lagvrängare efter de som stått i tidningarna. Järnvägslagen o hela fadderuttan.
/tågvärd på stockholmståg
En tågvärd/konduktör har högre lön än en ordningsvakt...Byggare Bob skrev:Det bästa vore om Connex anställde ordningsvakter som kontrollanter.
Sedan, tror jag, kolla gärna upp någon, får ordningsvakter, lika lite som poliser, ägna sig åt "annan" verksamhet, t.ex. agera kontrollanter. I allafall var det det vi kom fram till när jag diskuterade frågan med ordningsvakter som hade i uppgift att se till att jag inte åker på stryk. Däremot går det alldeles utmärkt att begära handräckning av ordningsvakt.
Så kanske 2 kontrollanter och två ordingsvakter i varje patrull...
Nu har den misshandlade killen trätt fram i City. Förvånar mig inte alls, jag har flera gånger hört kontrollanter skrika och använda olika smädesord. Till exempel var det en kontrollant som skrek "jävla neger" åt en kille vid Medborgarplatsen. Han står nu vid T-Centralen och vaktar spärrarna. Kontrollanterna verkar allmänt vara riktiga rötägg som metodiskt misshandlar, skriker på och förnedrar personer. Jag är verkligt oroad över utvecklingen.
bildlänk
(Klicka för att läsa texten)
EDIT: P.g.a. upphovsrättsskäl har bilden tagits bort från inlägget/Jourmaster
bildlänk
- Jourmaster
- Moderator
-
kontrollanter hjälper plankare, "påstår" Connex
Att kontrollanterna är rötägg håller jag absolut inte med om. Snarare har det skett en väsentlig förbättring eftersom de nyanställda kontrollanterna är beredda att jobba obekväm arbetstid och ta tag i plankningssituationen, jämfört med den gamla stammen som hellre satt hemma framför tv:n på helgerna, som jag tidigare skrivit om. Deras arbetsschema var rena skämtet, och också mycket bidragande orsak till den plankningskultur som växt fram. Det är inte helt lätt för de nya kontrollanterna att rensa upp i det "träsk" som uppstått.Varg skrev:Kontrollanterna verkar allmänt vara riktiga rötägg som metodiskt misshandlar, skriker på och förnedrar personer. Jag är verkligt oroad över utvecklingen.
bildlänk
Citaträtten ger rätt att citera enstaka meningar och då gör jag det ur länken ovan: "Enligt vår uppfattning ramlade personen när han sprang. Sedan hjälpte personalen honom upp, säger Björn Johansson, chef för avgiftskontrollerna på Connex."
Detta uttalande är totalt skrattretande. Medierna försökte få tag i nämnda chef efter den omtalade händelsen, men han valde att göra sig oanträffbar, vilket refererats i flera medier. Sedan träder han fram flera dagar senare och gör ett sådant uttalande. Det är nästan jämförbart med när poliser ibland påstår att en person "ramlade över batongen" när de gör anmälan om övervåld. Så kontrollanter skulle alltså "hjälpa" plankare...
Problemet är inte enskilda kontrollanter. Det sitter högre upp i organisationen. Tyvärr. Framförallt i den flathet som i många år tolererat att kontrollanterna fått jobba då de själva tycker att det passar, istället för då det verkligen behövts. Som sagt, hur många kontrollanter har ni sett på helgkvällar under alla år? Man må säga vad som helst om de nya kontrollanterna, men de sitter i alla fall inte fast i denna gamla smet.
Sedan tycker jag förslaget att ordningsvakter bör medfölja kontrollanter är alldeles utmärkt. Som det är nu så medföljer ordningsvakter tunneltågen kvällar. Några av dem skulle kunna avsättas för att medfölja kontrollanter.
OM ordningsvakter skötte om den fysiska kontakten med plankare istället för kontrollanterna, skulle rättssäkerheten väsentligt förbättras, det är jag övertygad om. Men återigen, lasta inte kontrollanterna för att inte SL eller Connex begriper det.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson