[Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen..."

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

[Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen..."

Inlägg av Ulrik Berggren »

ekot skrev:De hårdare tagen mot fuskåkare i Stockholms lokaltrafik har gått så långt att biljettkontrollanterna själva bryter mot lagen för att sätta fast fuskåkare. Det hävdar bland andra Bertil Jansson som är polis och ansvarar för utbildning av ordningsvakter i Stockholms län.
ekot 08:00

Så har tydligen även ekot funnit ut det som vissa skribenter här påtalat redan för flera år sedan :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inslaget handlar ju i huvudsak om Citypendeln. Deras kontrollanters situation kompliceras ju en del av att järnvägslagen gäller åtminstone ombord på pendeltågen.
Järnvägslagen (SFS 2004:519) 9 kap. 3 § skrev:En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägssystemet avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den som uppträder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta sådana personer. Om så sker, skall polisen omedelbart underrättas. Omhändertagna får hållas kvar till dess att de har överlämnats till en polisman eller det inte längre finns skäl till omhändertagande, dock längst sex timmar......
Debatten har ju mest handlat om när rekvisiten för bedrägligt beteende (Brottsbalken 9 kap. 2 §) och där av följande rätt till envarsingripande (Rättegångsbalken 24 kap. 7 §) är uppfyllda. Frågan är om järnvägslagen kan tolkas så extensivt att den rätt till tvångsmedel som står inskriven i dess 9 kap. kan brukas i sådana här situationer, dvs. när någon inte visar upp sin biljett. Intressant är att även bland skolade jurister råder delade meningar om rekvisiten för bedrägligt beteende är uppfyllda bara för att någon vägrar att förete ett färdbevis. Och det även ombord på fordon! De flesta av Forums amatörjurister, företrädesvis från Göteborg, verkar annars tydligen helt säkra på sin sak. Eftersom åtminstone jag, i likhet med den citerade polisen, tycker att det måste finnas legalitet i de åtgärder som tillgrips skulle jag uppskatta en klargörande dom från någon överrätt, hellre från HD än från Hovrätten för Västra Sverige.

Att kontrollanter utan ordningsvaktsförordnande saknar befogenhet att gripa personer som vid kontroller vid in/utgångsspärrar inte kan/vill uppvisa färdbevis, anser jag fullständigt klarlagt (den intresserade kan läsa ett klargörande inlägg av Daniel Mott), utom i de fall kontrollanten faktiskt bevittnar att någon plankar in.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:Inslaget handlar ju i huvudsak om Citypendeln. Deras kontrollanters situation kompliceras ju en del av att järnvägslagen gäller åtminstone ombord på pendeltågen.
Järnvägslagen (SFS 2004:519) 9 kap. 3 § skrev:En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägssystemet avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den som uppträder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta sådana personer. Om så sker, skall polisen omedelbart underrättas. Omhändertagna får hållas kvar till dess att de har överlämnats till en polisman eller det inte längre finns skäl till omhändertagande, dock längst sex timmar......
Eftersom det som refereras som olagligt i Ekots inslag rör kontroller vid utpassage från pendeltågen (vid spärren) så finns det inget motstridigt mellan detta inslag och de otaliga domar som "amatörjuristerna" (ditt ordval) vid Göteborgs och Mölndals tingsrätter dömt betalningssmitare till.

Orsaken till tveksamheten är att om du gör kontroll vid spärren har du inte bortom rimligt tvivel bevisat att personen faktiskt åkt. Till skillnad från tunnelbanan finns det väl inget laga krav om att du måste ha färdbevis för att befinna dig på pendeltågsperrong?

Nu har jag bara skummat igenom Daniels inlägg, vilket du refererar till, och finner inte att det finns någon motstridighet i detta och vad som sägs om Biljettkontroller i Göteborg.

Åtal för bedrägligt beteende sker först om du:
1. Vägrar betala tilläggsavgift
2. Åtskilliga gånger under kort period blir påkommen i biljettkontroll.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Anonymous skrev:Inslaget handlar ju i huvudsak om Citypendeln. Deras kontrollanters situation kompliceras ju en del av att järnvägslagen gäller åtminstone ombord på pendeltågen.
Eftersom det som refereras som olagligt i Ekots inslag rör kontroller vid utpassage från pendeltågen (vid spärren) så finns det inget motstridigt mellan detta inslag och de otaliga domar som "amatörjuristerna" (ditt ordval) vid Göteborgs och Mölndals tingsrätter dömt betalningssmitare till.

Orsaken till tveksamheten är att om du gör kontroll vid spärren har du inte bortom rimligt tvivel bevisat att personen faktiskt åkt. Till skillnad från tunnelbanan finns det väl inget laga krav om att du måste ha färdbevis för att befinna dig på pendeltågsperrong?

Nu har jag bara skummat igenom Daniels inlägg, vilket du refererar till, och finner inte att det finns någon motstridighet i detta och vad som sägs om Biljettkontroller i Göteborg.

Åtal för bedrägligt beteende sker först om du:
1. Vägrar betala tilläggsavgift
2. Åtskilliga gånger under kort period blir påkommen i biljettkontroll.

//Tony
Riktigt så enkelt är det inte. Det jag åsyftade var slutet av artikeln på Ekots hemsida
Sveriges Radio - Ekot skrev: Misstanke räcker inte
Men Björn Svensson (Citypendelns chef för biljettkontrollen, min anm.) står fast vid att de har rätt att gripa de som vägrar legitimera sig om kontrollen skett på själva tågen, då kontrollanterna kan vara säkra på att en resa faktiskt ägt rum.

Annika Norée som är doktor i straffrätt och lektor vid Stockholms universitet, håller inte med om det. Det kan finnas giltiga skäl till att en person inte har en biljett att visa upp och därför saknar kontrollanterna rätt att gripa även på tågen, säger hon.

– Som det ser ut idag har de inget lagstöd för att gripa en misstänkt gratisåkare bara på en ren misstanke, säger hon.
Man kan tolka ordningslagens 4 kap. 6 § pkt. 4 som ett straffsanktionerat förbud att uppehålla sig inom i tunnelbanan avspärrat område utan att inneha eller uppvisa färdbevis. Den regeln är i alla händelser specialsydd för Stockholms tunnelbana (det finns som bekant bara en tunnelbana i landet), och det utsägs klart i ordningslagens 4 kap. 1 § att 4 kap. bara gäller trafik med tunnelbana och spårväg.

Det skulle därför inte vara förbjudet att befinna sig innanför avspärrat område på pendeltåget (observera att jag nu talar om pendeltågen i Stockholms län, hur det är inom t.ex. Västtrafiks eller Skånetrafikens område vet jag inte). I järnvägslagen finns inga motsvarande stadganden (däremot är det naturligtvis lika straffbart att planka in genom spärrarna vid pendeltågen som i tunnelbana (bedrägligt beteende)). Det enda lagrum som kontrollpersonalen i så fall alls kan tillgripa på plattformar och i biljetthallar innanför spärrarna är lagen (SFS 1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Den ger i princip bara rätten att slänga ut den försumlige. Anledningen till att lagstiftaren valt detta är troligen att de flesta järnvägssystem har öppna biljettsystem utan spärrar. Det gäller t.ex. även SLs pendeltåg på Nynäsbanan söder om Västerhaninge.

Själv slänger jag bara av betalningsvägrare vid nästa hållplats, det är så sällan någon kontrollant finns tillgänglig med avgiftsblocket till hands, och polisen kommer ju aldrig. Det måste i så fall vara fråga om mycket upprepad brottslighet. Och som sagt, rättsläget när det gäller gripanden på tåg, oavsett om det sker med stöd av rättegångsbalkens envarsingripande eller järnvägslagen, trycker jag inte verkar helt klarlagt. Därför vore det önskvärt med klargörande i dom i överrätt.

PS. Har du tänkt på att de flesta som dömer i tingsrätterna faktiskt är amatörjurister! Däremot har jag aldrig använt någon sådan beteckning om vare sig Göteborgs, Mölndals eller någon annan tingsrätt i landet.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Låt gärna bli att läsa det jag skriver - då kan du fabulera fritt.

Märk väl, en kontrollant kan aldrig gripa en fuskåkare så länge denna inte vägrar betala tilläggsavgiften, det är först när fuskåkaren vägrar detta som rekvisiten för bedrägligt beteende är uppenbar.
Detta står inte i strid med vad Annika Norée säger.

Om du alltså vägrar legitimera dig, men går med på att erlägga avgiften kontant kan alltså inte kontrollanten göra något i egentlig mening. Problemet uppstår om du inte kan betala kontant - vilket de flesta inte kan.

Vid upprepade fall av fuskåkning finns personen i fråga i trafikhuvudmannens arkiv, varför anmälan kan göras på det hållet i stället, då finns det dessutom en bevisning som håller.

Det räcker med att du ertappas tre gånger på ett halvt år för att hamna i den rävsaxen.

Med tanke på att det är ett antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg skulle det förvåna mig om inte det även finns utslag från högre instans, vilka i så fall är prejudicerande för efterkommande utslag i tingsrätten och därmed är en bild för vad som verkligen gäller. Tyvärr kan jag dock inte referera till något sådant.

För övrigt är jag väl medveten om att alla nämndemännen i tingsrätterna inte nödvändigtvis är utbildade jurister, däremot finns det goda jurister i bland annat domare m.fl. som trotsallt är de som "håller i klubban"

Och nog var det du som hänvisade till "amatörjurister" i Göteborg. Med tanke på ovanstående så måste du räkna in även våra Tingsrätter i den samlingen eftersom de dömer så som vi andra anser.

//Tony
Gäst

Re: [Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen...&qu

Inlägg av Gäst »

Ulrik Berggren skrev:
ekot skrev:De hårdare tagen mot fuskåkare i Stockholms lokaltrafik har gått så långt att biljettkontrollanterna själva bryter mot lagen för att sätta fast fuskåkare. Det hävdar bland andra Bertil Jansson som är polis och ansvarar för utbildning av ordningsvakter i Stockholms län.
ekot 08:00

Så har tydligen även ekot funnit ut det som vissa skribenter här påtalat redan för flera år sedan :roll:
Citerar ytterligare en Eko-artikel i samma ämne:
Sveriges Radio - Ekot skrev: Samtidigt som arbetet mot fuskåkandet har ökat har våldet som uppstår mellan kontrollanter och resenärer ökat. Under förra året flerdubblades kontrollanternas interna anmälningar om våld.

Annan utveckling i Göteborg
I Göteborg har utvecklingen varit den motsatta. Hellre låter de misstänkta fuskåkare gå än att det uppstår en hotfull eller våldsam situation. Det har dock inte inneburit att fuskåkandet ökat. Däremot har våldet minskat i Göteborg.

– Vi har lyckats vända trenden. Man låter hellre dem gå. Är det en säkerhetsrisk ska kontrollanten göra så, säger Frans Hilton, chef för biljettkontrollen på Göteborgs spårvägar.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort några inlägg i denna tråd som mer hade karaktären av pajkastning än seriös diskussion. Tråden är än så länge öppen för nya argument och sakliga inlägg som har med ämnet att göra.
Senast redigerad av Jourmaster den måndag 25 april 2005 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jourhavande forummoderator.
VeVen

Re: [Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen...&am

Inlägg av VeVen »

Sveriges Radio - Ekot skrev:. . .

Annan utveckling i Göteborg
I Göteborg har utvecklingen varit den motsatta. Hellre låter de misstänkta fuskåkare gå än att det uppstår en hotfull eller våldsam situation. Det har dock inte inneburit att fuskåkandet ökat. Däremot har våldet minskat i Göteborg.

– Vi har lyckats vända trenden. Man låter hellre dem gå. Är det en säkerhetsrisk ska kontrollanten göra så, säger Frans Hilton, chef för biljettkontrollen på Göteborgs spårvägar.
Funderar såhär: På ett sätt så borde det ju vara enklare att avvisa någon från en spårvagn än från ett tunnelbanetåg. På tuben blir det en bit kvar till spärrarna när man är utanför tåget.

jämför VeVeN
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:Låt gärna bli att läsa det jag skriver - då kan du fabulera fritt.

Märk väl, en kontrollant kan aldrig gripa en fuskåkare så länge denna inte vägrar betala tilläggsavgiften, det är först när fuskåkaren vägrar detta som rekvisiten för bedrägligt beteende är uppenbar.
Detta står inte i strid med vad Annika Norée säger.

Om du alltså vägrar legitimera dig, men går med på att erlägga avgiften kontant kan alltså inte kontrollanten göra något i egentlig mening. Problemet uppstår om du inte kan betala kontant - vilket de flesta inte kan.

Vid upprepade fall av fuskåkning finns personen i fråga i trafikhuvudmannens arkiv, varför anmälan kan göras på det hållet i stället, då finns det dessutom en bevisning som håller.

Det räcker med att du ertappas tre gånger på ett halvt år för att hamna i den rävsaxen.

Med tanke på att det är ett antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg skulle det förvåna mig om inte det även finns utslag från högre instans, vilka i så fall är prejudicerande för efterkommande utslag i tingsrätten och därmed är en bild för vad som verkligen gäller. Tyvärr kan jag dock inte referera till något sådant.

För övrigt är jag väl medveten om att alla nämndemännen i tingsrätterna inte nödvändigtvis är utbildade jurister, däremot finns det goda jurister i bland annat domare m.fl. som trotsallt är de som "håller i klubban"

Och nog var det du som hänvisade till "amatörjurister" i Göteborg. Med tanke på ovanstående så måste du räkna in även våra Tingsrätter i den samlingen eftersom de dömer så som vi andra anser.

//Tony
Jag förstår inte varför du använder ett sådant uttryck som "fabulera". Är det för att jag hyser en annan åsikt än du?

Det är uppenbart att vi har olika uppfattningen beträffande när det eventuella brottet bedrägligt beteende är fullbordat i den beskrivna situationen. Jag har emellertid, utan vidare argument från din sida, svårt att se varför den av dig anförda åsikten bättre stämmer överens med gällande rätt en min.

Betrakta nu följande, fiktiva scenario ombord på ett kollektivtrafikfordon:

K(ontrollanten): Får jag besvära om samtliga färdbevis.
T(rafikanten): Jag har tyvärr tappat mitt färdbevis.
K: Då måste jag tyvärr be om en tilläggsavgift på 800 kr.
T: Jag har tyvärr inga pengar på mig.
K: D¨måste jag skriva ut ett inbetalningskort. Får jag be om legitimation.
T: Jag har tyvärr ingen legitimation.
K: Vad har du för personnummer?
T: Det känner jag tyvärr inte till. Jag går av vid nästa station/hållplats.

Jag kan inte på något sätt se att ovanstående, fullt realistiska situation på något sätt beskriver ett fullbordat brott som ger någon (dvs. envar) rätten att tillgripa våld mot någon "på bar gärning eller flyende fot". Man är inte skyldig att ha några kontanter med, inte heller att ha legitimation eller att känna till sitt personnummer.

Sedan skriver du att det finns ett "antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg". Är det någonting som du har förstahandskunskap om? Har Du läst några av de här domarna och kan med ledning av dessa påstå att de har en räckvidd som täcker t.ex. den ovan beskrivna situationen? I så fall (men bara då) kanske du kort kan referera några av dessa domar. Av dina formuleringar drar jag slutsatsen att du inte vet om det finns några avgöranden i någon överrätt, du uttrycker endast en förhoppning om att så är fallet.

Betr. Annika Norée så säger hon i en annan intervju än den i Ekot-artikeln
Kontrollanter griper ibland resenärer som saknar biljett och vägrar legitimera sig, uppger Ekot.
Det har de inte har rätt att göra enligt Annika Norée, lektor i straffrätt på Stockholms Universitet.
- Man har ingen skyldighet att legitimera eller identifiera sig, säger hon.
Det är inte särskilt vanligt att påkomna fuskåkare vägrar visa legitimation. Om man inte har någon på sig räcker det med namn, adress och personnummer. Men enligt Annika Norée behöver man alltså varken visa legitimation eller uppge namn.
- Om man blir gripen är man i sin fulla rätt att gå.
Man ska inte göra för stort nummer av uppgifter i massmedia. Därför har jag skrivit till Annika och givit henne ett kondensat av våra olika ståndpunkter. Nu tror jag tyvärr inte att hon har tid att svara, men det vore intressant om hon faktiskt gjorde det. Under tiden skulle jag vilja uppmana dig att gå till tingsrätten och faktiskt läsa in några av de domar du åberopar.
Homann

Inlägg av Homann »

Kan det vara så enkelt att det vi avser olika situationer som avses i Gbg och i Sthlm, och att det därför uppstår verbalt handgemäng?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:
Jag förstår inte varför du använder ett sådant uttryck som "fabulera". Är det för att jag hyser en annan åsikt än du?
Nej, det beror snarare på att du inte tagit till dig av vad jag skrivit (vilket framgår av den text du själv producerat)
Anonymous skrev: Sedan skriver du att det finns ett "antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg". Är det någonting som du har förstahandskunskap om? Har Du läst några av de här domarna och kan med ledning av dessa påstå att de har en räckvidd som täcker t.ex. den ovan beskrivna situationen? I så fall (men bara då) kanske du kort kan referera några av dessa domar. Av dina formuleringar drar jag slutsatsen att du inte vet om det finns några avgöranden i någon överrätt, du uttrycker endast en förhoppning om att så är fallet.
Det avgörs ett antal sådana här mål om året, ja. Det har tidigare länkats direkt till sådana domar här på forum.

Däremot har jag inte uttryckt en förhoppning, ordagrant skrev jag:
TonyM skrev: Med tanke på att det är ett antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg skulle det förvåna mig om inte det även finns utslag från högre instans, vilka i så fall är prejudicerande för efterkommande utslag i tingsrätten och därmed är en bild för vad som verkligen gäller. Tyvärr kan jag dock inte referera till något sådant.
De slutsatser som kan dras av detta är alltså att det är troligt att det finns högrerättsdomar. Huruvida jag har någon förhoppning därtill framgår inte av texten. Detta är ett solklart exempel på vad jag menar med att du fabulerar fritt.

Kontrollanter griper ibland resenärer som saknar biljett och vägrar legitimera sig, uppger Ekot.
Det har de inte har rätt att göra enligt Annika Norée, lektor i straffrätt på Stockholms Universitet.
Det är inte särskilt vanligt att påkomna fuskåkare vägrar visa legitimation. Om man inte har någon på sig räcker det med namn, adress och personnummer. Men enligt Annika Norée behöver man alltså varken visa legitimation eller uppge namn.
Man ska inte göra för stort nummer av uppgifter i massmedia. Därför har jag skrivit till Annika och givit henne ett kondensat av våra olika ståndpunkter. Nu tror jag tyvärr inte att hon har tid att svara, men det vore intressant om hon faktiskt gjorde det. Under tiden skulle jag vilja uppmana dig att gå till tingsrätten och faktiskt läsa in några av de domar du åberopar.[/quote]

Med tanke på dina tolkningar av min text ger jag tyvärr inte särskilt mycket för det kondensat av våra ståndpunkter som du sammanställt. Vidare antyder du att jag inte har läst någon av domarna, var har du saklig grund för den ståndpunkten? Det enda jag skrivit är att:

1. Det finns åtskilliga domar från Tingsrätterna i Göteborg (Mölndals Tingsrätt har postadress Göteborg)
2. Det är troligt att det finns avgöranden i högre instans.

Jag har inte skrivit att jag har läst någon av domarna, det är dock inte med nödvändighet så att det implicerar att jag inte har läst.

Nu kommer ju dessutom nyheten att Biljettkontrollen i Göteborg allt mer tillgriper ickevåld. Vid hot om våld låter man folk löpa. Det märkliga i situationen är att tjuvåkandet inte ökar till följd av detta.

//Tony
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Anonymous skrev:Jag kan inte på något sätt se att ovanstående, fullt realistiska situation på något sätt beskriver ett fullbordat brott som ger någon (dvs. envar) rätten att tillgripa våld mot någon "på bar gärning eller flyende fot". Man är inte skyldig att ha några kontanter med, inte heller att ha legitimation eller att känna till sitt personnummer.
Att göra ett envarsingripande innebär att man kvarhåller personen på plats, med det våld situationen kräver.. Inte rätten att bruka våld när personen flyr.
(7§ 24kap Rättegångsbalken Om häktning och anhållande)

Och om trafikanten inte vill eller kan uppge personnummer alt. betala direkt till kontrollanten så kan kontrollanten eller förövrigt vem som hellst kvarhålla personen tills polisman kommer. För att inte betala den avgift som tas ut för tjänsten är ju ett brott. Bedrägligt beteende ger böter eller fängelse upp till 6 månader.
(2§ 9 kap. Brottsbalken Om bedrägeri och annan oredlighet )

vilket tillsammans ger att den som inte betalar för sin transport kan gripas av envar, och ska snarats överlämnas till polisman.
Kanske inte helt svart på frågan, men beskriver varför en fuskåkare kan gripas.

//Q
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Anonymous skrev:
Nej, det beror snarare på att du inte tagit till dig av vad jag skrivit (vilket framgår av den text du själv producerat)
Anonymous skrev: Sedan skriver du att det finns ett "antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg". Är det någonting som du har förstahandskunskap om? Har Du läst några av de här domarna och kan med ledning av dessa påstå att de har en räckvidd som täcker t.ex. den ovan beskrivna situationen? I så fall (men bara då) kanske du kort kan referera några av dessa domar. Av dina formuleringar drar jag slutsatsen att du inte vet om det finns några avgöranden i någon överrätt, du uttrycker endast en förhoppning om att så är fallet.
Det avgörs ett antal sådana här mål om året, ja. Det har tidigare länkats direkt till sådana domar här på forum.

Däremot har jag inte uttryckt en förhoppning, ordagrant skrev jag:
TonyM skrev: Med tanke på att det är ett antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg skulle det förvåna mig om inte det även finns utslag från högre instans, vilka i så fall är prejudicerande för efterkommande utslag i tingsrätten och därmed är en bild för vad som verkligen gäller. Tyvärr kan jag dock inte referera till något sådant.
De slutsatser som kan dras av detta är alltså att det är troligt att det finns högrerättsdomar. Huruvida jag har någon förhoppning därtill framgår inte av texten. Detta är ett solklart exempel på vad jag menar med att du fabulerar fritt.

Man ska inte göra för stort nummer av uppgifter i massmedia. Därför har jag skrivit till Annika och givit henne ett kondensat av våra olika ståndpunkter. Nu tror jag tyvärr inte att hon har tid att svara, men det vore intressant om hon faktiskt gjorde det. Under tiden skulle jag vilja uppmana dig att gå till tingsrätten och faktiskt läsa in några av de domar du åberopar.
Med tanke på dina tolkningar av min text ger jag tyvärr inte särskilt mycket för det kondensat av våra ståndpunkter som du sammanställt. Vidare antyder du att jag inte har läst någon av domarna, var har du saklig grund för den ståndpunkten? Det enda jag skrivit är att:

1. Det finns åtskilliga domar från Tingsrätterna i Göteborg (Mölndals Tingsrätt har postadress Göteborg)
2. Det är troligt att det finns avgöranden i högre instans.

Jag har inte skrivit att jag har läst någon av domarna, det är dock inte med nödvändighet så att det implicerar att jag inte har läst.

Nu kommer ju dessutom nyheten att Biljettkontrollen i Göteborg allt mer tillgriper ickevåld. Vid hot om våld låter man folk löpa. Det märkliga i situationen är att tjuvåkandet inte ökar till följd av detta.

//Tony
Oavsett vilka motiv du tillskriver mig eller vilka tillmälen och misstänkliggöranden du använder mot mig, kan du vara förvissad om att jag givit mig in i denna debatt av ett enda skäl. Jag vill ha ett klargörande om vilken rätt trafikpersonal har att bruka våld vid genomförande av färdbeviskontroller eller följdhändelser därav. Med mitt fiktiva, men fullt realistiska exempel ville jag visa att påståendena om att denna situation konstituerar det fullbordade brottet bedrägligt beteende, bryter samman framför allt på uppsåtsfrågan. Varje svar som min fiktive trafikant lämnar är fullt plausibelt.

Att rätten till våld inte finns vid in/utpasseringskontroller förefaller vi vara överens om. Återstår alltså situationen vid kontroll ombord på fordon vilket är den enda jag är intresserad av att diskutera. Min tes, som jag tycker är fullt berättigad, med tanke på den debatt som blossat upp de senaste dagarna (och som inleddes med ett våldsamt ingripande från Citypendelns kontrollanter mot en av de Eko-journalister som producerat de ursprungliga nyhetsinslagen) är att rättsläget är långtifrån klarlagt. Därför tycker jag att den som opponerar sig mot min åsikt måste kunna referera eller i alla fall åberopa namngivna rättskällor för sig ståndpunkt.

Du säger att det avgörs ett antal sådana här mål om året. Du kan dock inte åberopa några speciella avgöranden. Har jag fel tycker jag du ska uppge domstol och målnummer för dessa. Du skriver att det tidigare har länkats till ett antal sådana här domar i Forum. Du kan dock inte ange några sådana länkar. Uppge annars gärna dessa länkar. Du säger att det är troligt (dvs. du tror) att det finns avgöranden i överrätter om detta. Du kan dock inte ange några sådana avgöranden. Annars får du vara vänlig att ange domstol och målnummer även här. Du säger att jag påstår/antyder att du inte läst några av dessa domar. I själva verket har jag bara ställt en fråga till dig om detta.

Du får ursäkta men efter lite enkel argumentationsanalys tycker jag det verkar som du säger att du har rätt för att du påstår att du har rätt. Den typen av argumentation tänker jag inte köpa, oavsett retorisk förpackning (annat än om du möjligen kan ange att du själv varit verksam som domare eller nämndeman).

Tyvärr verkar det inte troligt att vare sig den här tråden eller någon annan debattråd med liknade ämne ska kunna lämna någon klarhet i det jag vill ha svar på. Det är alldeles för mycket tvärsäkert tyckande och för lite fakta. Glädjande är dock att Göteborgs Spårvägar insett att trafikpersonal inte ska använda våld vid färdbeviskontroller. Det bör reserveras för poliser och ordningsvakter. Där har Citypendeln och Connex en del att lära.

Slutligen vill jag påpeka att jag aldrig kallat några lagfarna domare, vare sig vid Göteborgs, Mölndals eller någon annan tingsrätt för amatörjurister. Samt att jag har fullgoda skäl till att bevara min anonymitet, även om jag inte tänker gå in på dessa här.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Q skrev:
Anonymous skrev:Jag kan inte på något sätt se att ovanstående, fullt realistiska situation på något sätt beskriver ett fullbordat brott som ger någon (dvs. envar) rätten att tillgripa våld mot någon "på bar gärning eller flyende fot". Man är inte skyldig att ha några kontanter med, inte heller att ha legitimation eller att känna till sitt personnummer.
Att göra ett envarsingripande innebär att man kvarhåller personen på plats, med det våld situationen kräver.. Inte rätten att bruka våld när personen flyr.
(7§ 24kap Rättegångsbalken Om häktning och anhållande)

Och om trafikanten inte vill eller kan uppge personnummer alt. betala direkt till kontrollanten så kan kontrollanten eller förövrigt vem som hellst kvarhålla personen tills polisman kommer. För att inte betala den avgift som tas ut för tjänsten är ju ett brott. Bedrägligt beteende ger böter eller fängelse upp till 6 månader.
(2§ 9 kap. Brottsbalken Om bedrägeri och annan oredlighet )

vilket tillsammans ger att den som inte betalar för sin transport kan gripas av envar, och ska snarats överlämnas till polisman.
Kanske inte helt svart på frågan, men beskriver varför en fuskåkare kan gripas.

//Q
Den aktuella lagtexten ser ut såhär
7 § .............
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
Jag ser ingen motsättningen mellan denna och vad jag skrev. Det våld jag talar om är givetvis att gripa och kvarhålla någon. För att det ska ske krävs i det enligt min mening mer vad jag beskriver i min fiktiva scen. Ett borttappat färdbevis är fullt möjligt. Den som påstår att brott har begåtts måste kunna visa att både de objektiva (dvs. att man faktiskt inte har betalat) och de subjektiva (alltså uppsåtet) rekvisiten är uppfyllda.

F.ö. är det meningslöst att vi träter om våra egna tolkningar av lagtexten. Eftersom du tydligen är av motsatt uppfattning, jämfört med mig får du gärna åberopa namngivna rättskällor för att styrka denna.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev: Jag ser ingen motsättningen mellan denna och vad jag skrev. Det våld jag talar om är givetvis att gripa och kvarhålla någon. För att det ska ske krävs i det enligt min mening mer vad jag beskriver i min fiktiva scen. Ett borttappat färdbevis är fullt möjligt. Den som påstår att brott har begåtts måste kunna visa att både de objektiva (dvs. att man faktiskt inte har betalat) och de subjektiva (alltså uppsåtet) rekvisiten är uppfyllda.
Motsättningen ligger i att den som tappat sitt färdbevis ofta är vänlig och tillmötesgående mot en kontrollant. Denne får då reda på att kontrollanten kommer att skriva ut en tilläggsavgift, som resenären sedan får överklaga. Det finns så att säga ingen anledning för en person med tappat färdbevis att vägra betala.

Märk också väl att det är när den som ertappats utan färdbevis vägrar göra rätt för sig som rekvisitet uppstår, varken förr eller senare.
Anynonomous skrev: F.ö. är det meningslöst att vi träter om våra egna tolkningar av lagtexten. Eftersom du tydligen är av motsatt uppfattning, jämfört med mig får du gärna åberopa namngivna rättskällor för att styrka denna.
Det är ju just det Q har gjort. En person som vägrar betala kan alltså utsättas för ett envarsgripande. En person som ertappas utan biljett kan inte göra det - är skillnaden så liten mellan dessa två fall att den inte syns? Jag tycker att den är glasklar.

Eftersom du tjatar om "namngivna rättskällor" skulle jag vilja be dig ta upp exempel som visar att du har rätt, som sagt - det finns sedan tidigare länkar till tingsrättsdomar vilka bland annat underteknad bygger sin "tolkning" på.

Det viktiga i den här debatten, vilket jag alltså får anse kan ha kommit i skymundan är att det först är när personen i fråga vägrar betala som rekvisit uppstår. En ertappad kan välja på att slanta upp kontant eller att uppge namn/adress, legitimera sig och få tilläggsavgiften utskriven.

//Tony
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TonyM skrev:
Anonymous skrev: Jag ser ingen motsättningen mellan denna och vad jag skrev. Det våld jag talar om är givetvis att gripa och kvarhålla någon. För att det ska ske krävs i det enligt min mening mer vad jag beskriver i min fiktiva scen. Ett borttappat färdbevis är fullt möjligt. Den som påstår att brott har begåtts måste kunna visa att både de objektiva (dvs. att man faktiskt inte har betalat) och de subjektiva (alltså uppsåtet) rekvisiten är uppfyllda.
Motsättningen ligger i att den som tappat sitt färdbevis ofta är vänlig och tillmötesgående mot en kontrollant. Denne får då reda på att kontrollanten kommer att skriva ut en tilläggsavgift, som resenären sedan får överklaga. Det finns så att säga ingen anledning för en person med tappat färdbevis att vägra betala.

Märk också väl att det är när den som ertappats utan färdbevis vägrar göra rätt för sig som rekvisitet uppstår, varken förr eller senare.
Anynonomous skrev: F.ö. är det meningslöst att vi träter om våra egna tolkningar av lagtexten. Eftersom du tydligen är av motsatt uppfattning, jämfört med mig får du gärna åberopa namngivna rättskällor för att styrka denna.
Det är ju just det Q har gjort. En person som vägrar betala kan alltså utsättas för ett envarsgripande. En person som ertappas utan biljett kan inte göra det - är skillnaden så liten mellan dessa två fall att den inte syns? Jag tycker att den är glasklar.

Eftersom du tjatar om "namngivna rättskällor" skulle jag vilja be dig ta upp exempel som visar att du har rätt, som sagt - det finns sedan tidigare länkar till tingsrättsdomar vilka bland annat underteknad bygger sin "tolkning" på.

Det viktiga i den här debatten, vilket jag alltså får anse kan ha kommit i skymundan är att det först är när personen i fråga vägrar betala som rekvisit uppstår. En ertappad kan välja på att slanta upp kontant eller att uppge namn/adress, legitimera sig och få tilläggsavgiften utskriven.

//Tony
Men ni är ju hopplösa! :( Sluta argumentera förbi varandra hela tiden!

Gästen har ju redan ett motargument mot ovanstående av Tony skrivna, nämligen att den biljettlöse kanske, rent hypotetiskt, har fått hjärnsläpp, utan ont uppsåt, och inte minns sin adress eller personnummer. Man måste ju erkänna att bara det faktum att man har Alzheimer inte kan vara ett fullgott skäl för att gripas och anklagas för Bedrägligt beteende. Och det är väl detta som är kärnfrågan/stötestenen o ovanstående argumentation. Eller har jag missförstått totalt? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev: Men ni är ju hopplösa! :( Sluta argumentera förbi varandra hela tiden!

Gästen har ju redan ett motargument mot ovanstående av Tony skrivna, nämligen att den biljettlöse kanske, rent hypotetiskt, har fått hjärnsläpp, utan ont uppsåt, och inte minns sin adress eller personnummer. Man måste ju erkänna att bara det faktum att man har Alzheimer inte kan vara ett fullgott skäl för att gripas och anklagas för Bedrägligt beteende. Och det är väl detta som är kärnfrågan/stötestenen o ovanstående argumentation. Eller har jag missförstått totalt? :?:
Ulrik - du har helt rätt i det du skriver. En missuppfattning föreligger dock och det är att vara sinnesförvirrad - eller att ha tappat sin biljett är inte att vägra betala tilläggsavgiften. För att kunna gripas för "bedrägligt beteende" måste du alltså vägra betala. Har du tappat din biljett och uppger detta för kontrollanten riskerar, eller kanske snarare skall du inte riskera, envarsgripande. Samma sak gäller rimligen för en förrvirrad person.

Envarsgripande kan alltså inte genomföras bara för att någon saknar biljett - vilket jag förtvivlat försökt påpeka. Den biljettlöse måste dessutom vägra betala tilläggsavgiften innan så kan vara aktuellt.

//Tony
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:Envarsgripande kan alltså inte genomföras bara för att någon saknar biljett - vilket jag förtvivlat försökt påpeka. Den biljettlöse måste dessutom vägra betala tilläggsavgiften innan så kan vara aktuellt.
Men om nu personen ifråga påstår sig inte ha några kontanter och dessutom påstår sig inte ha någon legitimation samt glömt sitt personnummer, är detta att betrakta som bedrägligt beteende?

Det kan vara så, men det kan ju bara röra sig om en misstanke - kontrollanten kan ju faktiskt inte veta om personen talar sanning eller inte. Och en person som har glömt legitimation och personnummer kan rimligtvis inte dömas för bedrägligt beteende.

Så, frågan är om denna hypotetiska möjlighet hindrar kontrollanten från att göra ett envarsgripande.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:
TonyM skrev:Envarsgripande kan alltså inte genomföras bara för att någon saknar biljett - vilket jag förtvivlat försökt påpeka. Den biljettlöse måste dessutom vägra betala tilläggsavgiften innan så kan vara aktuellt.
Men om nu personen ifråga påstår sig inte ha några kontanter och dessutom påstår sig inte ha någon legitimation samt glömt sitt personnummer, är detta att betrakta som bedrägligt beteende?

Det kan vara så, men det kan ju bara röra sig om en misstanke - kontrollanten kan ju faktiskt inte veta om personen talar sanning eller inte. Och en person som har glömt legitimation och personnummer kan rimligtvis inte dömas för bedrägligt beteende.

Så, frågan är om denna hypotetiska möjlighet hindrar kontrollanten från att göra ett envarsgripande.
Då kan kontrollanterna exempelvis be den det gäller följa med för att reda ut frågan - då görs fortfarande inte ett gripande, eftersom man ber (inte tvingar).

Det här är egentligen ett ickeproblem åtminstone från vår horisont, eftersom den "påkomne" antingen betalar eller ger sig till känna. Alternativt beter sig personen så att denne säger nä - jag tänker inte betala. (Vägran) Det är ändå en ganska tydlig gräns mellan dessa två lägen.

Man kan också hamna i det läget då den påkomne börjar hota kontrollanterna, då hamnar vi i en helt annan sits - olaga hot är väl också ett brott med fängelse i straffskalan, lika så Våld mot tjänsteman.

Skall man nu hårddra det hela, så är det så att den som inte håller reda på sitt färdbevis inte heller har gjort rätt för sig. Vill trafikföretaget kan man alltså ta ut tilläggsavgift även här - oftast brukar man dock vara förlåtande om hållbar förklaring ges.

//Tony
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:
kildor skrev:Så, frågan är om denna hypotetiska möjlighet hindrar kontrollanten från att göra ett envarsgripande.
Då kan kontrollanterna exempelvis be den det gäller följa med för att reda ut frågan - då görs fortfarande inte ett gripande, eftersom man ber (inte tvingar).

Det här är egentligen ett ickeproblem åtminstone från vår horisont, eftersom den "påkomne" antingen betalar eller ger sig till känna. Alternativt beter sig personen så att denne säger nä - jag tänker inte betala. (Vägran) Det är ändå en ganska tydlig gräns mellan dessa två lägen.
Eller så beter sig personen som jag och Gäst beskrev ovan - "jag har ingen biljett, jag har ingen legitimation, jag har glömt bort mitt personnummer", och går sedan därifrån. Vad gör kontrollanten i det läget? Här föreligger bara en misstanke om bedrägligt beteende.
Skriv svar