[Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen..."

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:
TonyM skrev:
kildor skrev:Så, frågan är om denna hypotetiska möjlighet hindrar kontrollanten från att göra ett envarsgripande.
Då kan kontrollanterna exempelvis be den det gäller följa med för att reda ut frågan - då görs fortfarande inte ett gripande, eftersom man ber (inte tvingar).

Det här är egentligen ett ickeproblem åtminstone från vår horisont, eftersom den "påkomne" antingen betalar eller ger sig till känna. Alternativt beter sig personen så att denne säger nä - jag tänker inte betala. (Vägran) Det är ändå en ganska tydlig gräns mellan dessa två lägen.
Eller så beter sig personen som jag och Gäst beskrev ovan - "jag har ingen biljett, jag har ingen legitimation, jag har glömt bort mitt personnummer", och går sedan därifrån. Vad gör kontrollanten i det läget? Här föreligger bara en misstanke om bedrägligt beteende.
Ja - då är vi nog ute på djupt vatten men jag skulle tro att det snarare blir så här:

R: Jag har ingen biljett
K: Då blir det tilläggsavgift
R: Jag har inga pengar på mig
K: Kan du legitimera dig, eller på annat sätt uppge vem du är så att vi kan skicka en räkning till dig.
R: Nej
K: Skulle du vilja vara vänlig och följa med så vi kan reda ut den frågan?
R: Nej
K: Vägrar du betala?
R: Nej
K: Hur tänker du i så fall betala tilläggsavgiften?
R: ....

Någonstans hamnar resenären i det läget där det blir uppenbart att denne tänker vägra, förr eller senare.

Sedan är frågan hur man juridiskt sett hanterar en person som avviker från vagnen på det sätt som Gäst beskrev, jag törs inte uttala mig om det. Frågan är hur man betraktar avvikandet. Den är inte helt självklar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Hur gör kontrollanaterna med ensamresande barn utan biljett? Såg en kontrollant som stoppade två pojkar, uppskattningsvis 9 och 13 år, vid T-centralens uppgång från TUB1 o TUB2 mot Centralen. Pojkarna hejdades och släpptes inte förbi. De hävdade att de hade bråttom till tåget för att hinna hem i tid. Ville inte stanna och "tjuvlysna" och kolla upp fortsättningen på "dramat". (Även om jag faktiskt övervägde det.)

Min åsikt är naturligtvis att även barn, eller deras föräldrar, måste få ta ansvar och därför "tilldömmas" kotrollavgift.

Hur är reglerna för barn i detta läge?
Murstock

Inlägg av Murstock »

TonyM skrev:
kildor skrev:
TonyM skrev: Då kan kontrollanterna exempelvis be den det gäller följa med för att reda ut frågan - då görs fortfarande inte ett gripande, eftersom man ber (inte tvingar).

Det här är egentligen ett ickeproblem åtminstone från vår horisont, eftersom den "påkomne" antingen betalar eller ger sig till känna. Alternativt beter sig personen så att denne säger nä - jag tänker inte betala. (Vägran) Det är ändå en ganska tydlig gräns mellan dessa två lägen.
Eller så beter sig personen som jag och Gäst beskrev ovan - "jag har ingen biljett, jag har ingen legitimation, jag har glömt bort mitt personnummer", och går sedan därifrån. Vad gör kontrollanten i det läget? Här föreligger bara en misstanke om bedrägligt beteende.
Ja - då är vi nog ute på djupt vatten men jag skulle tro att det snarare blir så här:

R: Jag har ingen biljett
K: Då blir det tilläggsavgift
R: Jag har inga pengar på mig
K: Kan du legitimera dig, eller på annat sätt uppge vem du är så att vi kan skicka en räkning till dig.
R: Nej
K: Skulle du vilja vara vänlig och följa med så vi kan reda ut den frågan?
R: Nej
K: Vägrar du betala?
R: Nej
K: Hur tänker du i så fall betala tilläggsavgiften?
R: ....

Någonstans hamnar resenären i det läget där det blir uppenbart att denne tänker vägra, förr eller senare.

Sedan är frågan hur man juridiskt sett hanterar en person som avviker från vagnen på det sätt som Gäst beskrev, jag törs inte uttala mig om det. Frågan är hur man betraktar avvikandet. Den är inte helt självklar.

//Tony
Om en systematisk fuskåkare uppger falskt personnummer och/eller falsk adress, får denne person gå då eller hue säkerställer kontrollanten att personen i fråga är den som denne utger sig för att vara. Förrutom att näst sista siffran i personnummret berättar om vederbörande är av han eller honkön och att personen ser ut att vara i en ålder som stämmer med det uppgivna personnummret blir det svårt att verifiera uppgifterna.
Metoden för att kontrollera om kontrollsiffran är rätt (sista siffran) är ju en aning tidsödande och inte helt lätt att lära sig för kontrollanten.
Dessutom kan ett befintligt namn och personnummer uppges, fast det tillhör någon annan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det händer att man uppger fel personnummer, tex sin brors (tror jag det var för ett tag sedan). Brorsan blir arg, och saken uppdagas så småningom. Att ge fel personnummer är mycket allvarligare än att fuskåka?
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Anonymous skrev: Jag ser ingen motsättningen mellan denna och vad jag skrev. Det våld jag talar om är givetvis att gripa och kvarhålla någon. För att det ska ske krävs i det enligt min mening mer vad jag beskriver i min fiktiva scen. Ett borttappat färdbevis är fullt möjligt. Den som påstår att brott har begåtts måste kunna visa att både de objektiva (dvs. att man faktiskt inte har betalat) och de subjektiva (alltså uppsåtet) rekvisiten är uppfyllda.
Motsättningen ligger i att den som tappat sitt färdbevis ofta är vänlig och tillmötesgående mot en kontrollant. Denne får då reda på att kontrollanten kommer att skriva ut en tilläggsavgift, som resenären sedan får överklaga. Det finns så att säga ingen anledning för en person med tappat färdbevis att vägra betala.

Märk också väl att det är när den som ertappats utan färdbevis vägrar göra rätt för sig som rekvisitet uppstår, varken förr eller senare.
Anynonomous skrev: F.ö. är det meningslöst att vi träter om våra egna tolkningar av lagtexten. Eftersom du tydligen är av motsatt uppfattning, jämfört med mig får du gärna åberopa namngivna rättskällor för att styrka denna.
Det är ju just det Q har gjort. En person som vägrar betala kan alltså utsättas för ett envarsgripande. En person som ertappas utan biljett kan inte göra det - är skillnaden så liten mellan dessa två fall att den inte syns? Jag tycker att den är glasklar.

Eftersom du tjatar om "namngivna rättskällor" skulle jag vilja be dig ta upp exempel som visar att du har rätt, som sagt - det finns sedan tidigare länkar till tingsrättsdomar vilka bland annat underteknad bygger sin "tolkning" på.

Det viktiga i den här debatten, vilket jag alltså får anse kan ha kommit i skymundan är att det först är när personen i fråga vägrar betala som rekvisit uppstår. En ertappad kan välja på att slanta upp kontant eller att uppge namn/adress, legitimera sig och få tilläggsavgiften utskriven.

//Tony
Käre vän, jag tjatar inte, däremot ber jag dig tydligt hänvisa till de rättskällor du använder för att bygga under din argumentation. Ingen vore gladare än jag om du kunde bidra till att klarlägga rättsläget. Alltså upprepar jag mina frågor

- Vilka domar hänvisad du tíll, domstol och målnummer?
- Om det finns länkar till någon av dessa domar här i Forum, var finns dessa länkar?

Innan du har gjort det måste jag uppfatta det du säger som uttryck för vad du själv tror gäller. Det är bl.a. därför jag (utan insinuationer) frågar dig om du själv har läst någon av dessa domar.

Jag behöver inte bygga under mitt påstående att rättsläget är oklart. Här gäller samma princip som i straffrätten, dvs. att den som påstår att ett brott är begånget också måste visa att så är fallet.

Jag hade däremot igår ett långt och givande telefonsamtal med Annika Norée (Annika Norée är JD och universitetslektor i straffrätt vid juridiska fakulteten vid Stockholms Universitet, och den jurist som intervjuades av bl.a. av Eko-journalisterna). Efter att ha gått igenom mitt typfall ganska noga var vi överens om att misstankegraden är för låg för att rätten till envarsingripande ska föreligga. Det stupar både på att de objektiva rekvisiten (dvs. den som ingriper verkligen är säker på att ett brott begåtts) och de subjektiva rekvisiten (dvs. att personen verkligen hade uppsåt att begå brottet) för ett fullbordat brott saknas. Det kräver förstås att personen ifråga inte erkänner, eller kommer med utsagor som "jag vägrar att betala", vilket väl kanske kan tolkas som ett erkännande. Brotten i brottsbalken kräver nämligen i regel uppsåt som subjektivt rekvisit för att brott ska föreligga, det räcker inte med oaktsamhet (om inte detta särskilt föreskrivs). Först när det är uppenbart för envar att ett brott har begåtts (t.ex. att någon kastar sten på dig eller att någon slår sönder ett skyltfönster) har envar rätt att gripa personen.

Naturligtvis är min typtrafikants beteende misstänkt, men alla svar han ger är fullt plausibla, och envarsrätten ger inte trafikpersonalen (eller någon annan för den delen) rätten att gripa vederbörande enbart på misstanke. En annan sak är att trafikanten har brutit mot det civilrättsliga avtal som man ingår med trafikhuvudmannen när man utnyttjar ett färdmedel, men civilrättsliga förhållanden ger inte rätt att använda tvångsmedel. Det enda kontroll/trafikpersonalen kan göra är att föra vederbörande av från färdmedlet och i förekommande fall ut från spärrat område. Rätten till envarsgripande föreligger alltså ytterst sällan, om ens någonsin i dessa fall. Däremot kan polis eller ordningsvakt agera på denna misstankegrad, men det är en annan sak. Lagstiftaren har inte ansett att vi ska gå omkring och gripa varandra, envarsrätten är att betrakta som en undantagsregel.

Därför är min egen mening, grundat på ovanstående, att vi som trafikpersonal inte ska använda våld överhuvd taget vid färdbeviskontroller. Det är som sagt utmärkt att GS har insett det också, jag önskar att Connex och Citypendeln kunde vara lika tydliga mot sin personal med tanke på att detta inte är första gången saken kommer upp. Våldsanvändning ska reserveras för poliser och ordningsvakter, och om det är så att man vid färdbeviskontroller inte utesluter att våld kan behöva komma att tillgripas ska kontrollpatrullerna åtföljas av polis eller ordningsvakt.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5550
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Med våld antar jag att du även menar fasthållande (gripande)?

Om jag tolkar det här rätt så innebär det att ett skickligt utspel från en fuskåkare kan göra det olagligt för en kontrollant att göra ett gripande, medans en kanske mer normal konversation (som Tony beskrev ovan) ger kontrollanten rätt att gripa? I så fall kan man fundera på vad som händer i den situation då en kontrollant griper en fuskåkare (som är skyldig till bedrägligt beteende) trots att det inte föreligger tillräckligt hög misstankegrad för ett envarsgripande. Kan kontrollanten bli dömd för olagligt frihetsberövande trots att personen som greps faktiskt är skyldig till ett brott som kan ge fängelse? Om inte så är ju hela den här diskussionen meningslös för en oskyldig lär ju knappast spela skyldig inför en kontrollant (såvida det inte är en representant från planka.nu som vill pröva gränserna). Vad jag menar är att den här diskussionen kanske är överdrivet teoretisk - i teorin kan det uppstå fall där kontrollanten gör sig skyldig till brott, men i praktiken är det ganska osannolikt att en kontrollant griper en resenär som är oskyldig. Men om det är så att kontrollanten är skyldig till brott oavsett om resenären är skyldig eller inte så blir ju hela lagstiftningen kring kontroller i kollektivtrafiken ganska uddlös - om man bara kan knalla iväg från en kontroll utan att betala tilläggsavgift så finns det plötsligt ingen risk med att planka :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

kildor skrev:Med våld antar jag att du även menar fasthållande (gripande)?

Om jag tolkar det här rätt så innebär det att ett skickligt utspel från en fuskåkare kan göra det olagligt för en kontrollant att göra ett gripande, medans en kanske mer normal konversation (som Tony beskrev ovan) ger kontrollanten rätt att gripa? I så fall kan man fundera på vad som händer i den situation då en kontrollant griper en fuskåkare (som är skyldig till bedrägligt beteende) trots att det inte föreligger tillräckligt hög misstankegrad för ett envarsgripande. Kan kontrollanten bli dömd för olagligt frihetsberövande trots att personen som greps faktiskt är skyldig till ett brott som kan ge fängelse? Om inte så är ju hela den här diskussionen meningslös för en oskyldig lär ju knappast spela skyldig inför en kontrollant (såvida det inte är en representant från planka.nu som vill pröva gränserna). Vad jag menar är att den här diskussionen kanske är överdrivet teoretisk - i teorin kan det uppstå fall där kontrollanten gör sig skyldig till brott, men i praktiken är det ganska osannolikt att en kontrollant griper en resenär som är oskyldig. Men om det är så att kontrollanten är skyldig till brott oavsett om resenären är skyldig eller inte så blir ju hela lagstiftningen kring kontroller i kollektivtrafiken ganska uddlös - om man bara kan knalla iväg från en kontroll utan att betala tilläggsavgift så finns det plötsligt ingen risk med att planka :?
Jo, du har helt rätt. Risken är betydande att kontrollanten ska göra sig skyldig till olaga frihetsberövande (dessutom utsätter sig personalen för risken att själva åka på stryk - det är den motiveringen GS använder för att låta betalsmitare som man inte kommer någon vart med gå). Det är ett värre brott än att "fuskåka". Vid utgångskontroller (spärrlinje e.dyl.) finns rätten till envarsingripande så gott som aldrig. Som jag har velat visa är den rätten också ombord på fordon ytterst sparsamt förekommande. Man är alltså som regel fullt berättigad till att "bara knalla iväg från en kontroll". Det finns bara en lösning på den här problematiken. Om inte polisen kan delta i kontrollarbetet (och de kan de i praktiken inte) så måste en eller flera i kontrollpatrullerna ha ordningsvaktsförordnande för det område kontrollen gäller. Som kollektivtrafikanställd tycker jag naturligtvis inte att det är rätt att betalningssmitare kommer undan. Men det måste finnas legalitet i kontrollsystemet!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Kildor fångar det här i ett nötskal!

Helt rätt.

Givetvis kan det rättsläge som vår Gäst hänvisar till uppstå, men det är föga troligt. Jag hinner inte leta igenom hela forums databas just nu, men för att säga det enkelt - det finns stöd för det jag säger.

Bland annat har P G Hoppe, som är jurist uttalat sig i den här tråden på ett synnerligen tydligt sätt.

Vidare finns det från denna tråd en hänvisning till ett praktiskt fall i polisens händelseregister. (Om det ligger kvar törs jag dock inte säga)

Lika gärna som jag förväntas bevisa min ståndpunkt kan du försöka bevisa din. Jag finner att jag har visst stöd för det jag skriver, Annika Norée har även rätt i det hon säger, eftersom det (precis som jag påtalat) måste vara bortom rimligt tvivel att fuskåkaren vägrar betala.

Jag hoppas att vi därmed kan kliva upp ur våra skyttegravar och lämna frågan därhän.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Murstock skrev:Om en systematisk fuskåkare uppger falskt personnummer och/eller falsk adress, får denne person gå då eller hue säkerställer kontrollanten att personen i fråga är den som denne utger sig för att vara. Förrutom att näst sista siffran i personnummret berättar om vederbörande är av han eller honkön och att personen ser ut att vara i en ålder som stämmer med det uppgivna personnummret blir det svårt att verifiera uppgifterna.
Metoden för att kontrollera om kontrollsiffran är rätt (sista siffran) är ju en aning tidsödande och inte helt lätt att lära sig för kontrollanten.
Dessutom kan ett befintligt namn och personnummer uppges, fast det tillhör någon annan.
Kontrollsiffran räknas lätt ut med en programmerbar miniräknare. En sådan kostar avsevärt mindre än en tillägsavgift hos de flesta trafikoperatörer, det vore kanske något att satsa på om det uppenbarligen är problem med påhittade personnummer?
Anonymous skrev:Det händer att man uppger fel personnummer, tex sin brors (tror jag det var för ett tag sedan). Brorsan blir arg, och saken uppdagas så småningom. Att ge fel personnummer är mycket allvarligare än att fuskåka?
Juridiskt sett är det väl en klar skillnad på om man uppger ett personnummer som tillhör en existerande person, eller ett nummer som ingen har? Om man anger ett existerande personnummer så är det väl urkundsförfalskning?
A.Nonym

Inlägg av A.Nonym »

Anonymous skrev:Jag hade däremot igår ett långt och givande telefonsamtal med Annika Norée (Annika Norée är JD och universitetslektor i straffrätt vid juridiska fakulteten vid Stockholms Universitet, och den jurist som intervjuades av bl.a. av Eko-journalisterna). Efter att ha gått igenom mitt typfall ganska noga var vi överens om att misstankegraden är för låg för att rätten till envarsingripande ska föreligga. Det stupar både på att de objektiva rekvisiten (dvs. den som ingriper verkligen är säker på att ett brott begåtts) och de subjektiva rekvisiten (dvs. att personen verkligen hade uppsåt att begå brottet) för ett fullbordat brott saknas. Det kräver förstås att personen ifråga inte erkänner, eller kommer med utsagor som "jag vägrar att betala", vilket väl kanske kan tolkas som ett erkännande. Brotten i brottsbalken kräver nämligen i regel uppsåt som subjektivt rekvisit för att brott ska föreligga, det räcker inte med oaktsamhet (om inte detta särskilt föreskrivs). Först när det är uppenbart för envar att ett brott har begåtts (t.ex. att någon kastar sten på dig eller att någon slår sönder ett skyltfönster) har envar rätt att gripa personen.
Du skriver i ditt inlägg att det krävs uppsåt för att brott skall föreligga.
Brottsbalken kap.9 2§ 2:a stycket skrev:Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).
Vad innebär då den fetmarkerade textsnutten? Som jag tolkar det så gör man sig skyldig till brott genom att inte betala oavsett om man vilseleder kontrollanten eller ej.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Läste nu i Södermalmsnytt om biljettkontrollen. Om man skall tro det som står där så är det så här:

Vid kontroll innanför spärrarna, men utanför tågen, får kontrollanten avhysa en plankare. Men det vill man ju inte så länge denna inte legitimerat sej. Hålla fast plankaren i väntan på polisen får man inte, eftersom fängelse inte ingår i straffskalan. Håller man fast en plankare så kan plankaren i sin tur hålla fast kontrollanten och invänta polis. För kontrollanten gör sig skyldig till olaga frihetsberövande och det är ett brott med fängelse i straffskalan! Intressant!
(Skulle vara "roligt" att se, en kontrollant och en plankare står och håller fast varandra! Och runtomkring andra kontrollanter och vakter som bevakar det hela och antagligen vill få det till våld mot tjänsteman, och därför försöker frita kontrollanten! Kan bli rejält handgemäng innan polisen kommer!)

Gör man däremot kontroll inne i tåget är situationen en annan! Då gör sig plankaren skyldig till bedrägligt beteende, och då har kontrollanaten rätt att hålla kvar plankaren.

(Min högst privata gissning är att bedrägligt beteende kan ge fängelse, men knappast i detta fallet. Men eftersom fängelse finns i straffskalan för brottet så får plankaren kvarhållas!)

Allt utanför paranteserna är fritt tolkat från artikel i Södermalmsnytt!


Nu är det sommar och sommarkortetet gäller! :)
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Jaha, så på tåg, spårvagn, tunnelbana och buss får man enligt polisens utbildare hålla kvar misstänkta fuskare. Vem har tvivlat på det?

Fanns det inte en speciallag som gjorde att det även gällde innanför spärrarna i tunnelbanan?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Homann skrev: Fanns det inte en speciallag som gjorde att det även gällde innanför spärrarna i tunnelbanan?
Jo - ordningslagen stipulerar att man måste ha biljett. Detta ger dock inte rekvisit för envarsgripande vid tunnelbanans spärr eftersom man inte bevisligen begagnat sig av transportmedlet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story ... 02,00.html

Enligt ordningslagen får man inte befinna sig inom spärrarna utan biljett, men vad är straffsatsen för brottet? Finnes fängelse där?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Nej Det är böter, därför får envarsgripande inte göras på det sätt som beskrivs i artikeln

Hade samma sak utspelat sig på Tunneltåget hade det varit en helt annan fråga.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Erland »

Men man kan ju alltid passa på att spöa upp en plankare när tillfälle ges.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 02,00.html
Gunnar Eriksson
Inlägg: 532
Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29

SL-kontrollanterna arbetar hårt

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Erland skrev:Men man kan ju alltid passa på att spöa upp en plankare när tillfälle ges.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 02,00.html
Det är väl inget att förundras över.

Citat från SL-anslag på plattform:
"Vi arbetar hårt för att alla som reser med oss i SL-trafiken ska ha giltigt kort eller biljett."

/Gunnar Eriksson
Gestur

Inlägg av Gestur »

Det kna ju vara så att han 'råkade' göra motstånd...
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Gestur skrev:Det kna ju vara så att han 'råkade' göra motstånd...
Om någon på olagliga grunder gör ett frihetsberövande så har man rätt att göra motstånd, med våld om så behövs. Det kallas nödvärnsrätt. Dessutom kan man i sin tur göra ett envarsgripande av kontrollanten och med våld kvarhålla denna till polis kommer till platsen.

ps. Jag försvarar inte plankarnas rätt att planka, utan jag tycker att de straffas. Men SL ska följa lagen, precis som alla andra.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

MartinW skrev:
Gestur skrev:Det kna ju vara så att han 'råkade' göra motstånd...
Om någon på olagliga grunder gör ett frihetsberövande så har man rätt att göra motstånd, med våld om så behövs. Det kallas nödvärnsrätt. Dessutom kan man i sin tur göra ett envarsgripande av kontrollanten och med våld kvarhålla denna till polis kommer till platsen.

ps. Jag försvarar inte plankarnas rätt att planka, utan jag tycker att de straffas. Men SL ska följa lagen, precis som alla andra.
Just det där med en plankare som gör ett envarsgripande av en kontrollant skulle (som jag skrivit tidigare) vara rätt intressant! Situationen skulle förmodligen bli något som liknar det nu aktuella fallet i Skärholmen!
Skriv svar