Gas-ostar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
CJA
Inlägg: 47
Blev medlem: torsdag 20 januari 2005 19:11

Gas-ostar

Inlägg av CJA »

Någon som vet hur GS kunde satsa på Den Oudsten Gas? Dessa är ju i princip snarlika dieselvarianterna av den fula busstypen.

Gasarna tjuter dessutom lika mycket, och jag undrar om dom drivs på en blandning av gas och diesel? :?:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Skillnaden på en gasbuss och en dieselbuss är att man kör en gasbuss på gas och en dieselbuss på diesel. Det är samma motor och samma buss i övrigt.

Ja - jo visst - vissa anpassningar av motorn görs, men det är inte särskilt stor skillnad ändå, det är fortfarande en dieselmotor.

Däremot kör man inte på blandade bränslen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
CJA
Inlägg: 47
Blev medlem: torsdag 20 januari 2005 19:11

Inlägg av CJA »

.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?

Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?

Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.

//Tony
Kvicktänkt som jag är tror jag CJA syftar på utsläppen från avgasrören som färgar sidan på bussen svart, svart, svart! :x
CJA
Inlägg: 47
Blev medlem: torsdag 20 januari 2005 19:11

Inlägg av CJA »

Jepp, det var en smart iakttagelse.. jag menar givetvis den gråsvarta färgen, som orsakas av utsläppen... hur nu en gasbuss kan se ut så, ja inte vet jag?
Användarens profilbild
daca
Inlägg: 85
Blev medlem: söndag 20 februari 2005 16:21
Ort: Mölndal, strax utanför Göteborg.

Inlägg av daca »

konstigt... :? Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
Länge leve Den Oudsten!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

daca skrev:konstigt... :? Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
-----------------
Ev. svart beläggning består av sotpartiklar som emitteras huvudsakligen vid 'dålig' förbränning. Ev. filter skall normalt ta bort dessa partiklar, men det är inte säkert att de fungerar 100-%-igt.

Man kan tänka sig att en ledbuss (som är tyngre även i förhållande till motorstyrkan, spec. i högtrafik inkl. passagerare) får mer sotemissioner än en tvåaxlig buss. Att de förekommer även vid gasdrift (gas som drivmedel skall i sig inte kunna ge upphov till sotbildning) kan bero på förbränning av motorolja som den huvudsakliga orsaken till sotpartiklar i avgaserna.

mvh/spårsnoken
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inlägg av Nupski »

Det är en ganska stor skillnad mellan Gas Den Oudsten och Diesel dito... Dieseln bussarna har insprutningsmotorer från DAF med turbo och Gas vagnarna har motorer från MAN... En Gas motor skiljer sig ganska mycket från en diesel dito... en GAS motor fungerar i princip som en bensinare med tändstift... sen brukar gasmotorer ha något som liknar den gamla sortens förgasare även kallad gasblandare istället för den insprutningspump som finns på dieslar... den största nackdelen med en Gas motor är den lägre kompressionen som gör att du får ett sämre vridmoment...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte hur det kommer sig, men GAS-ostarna tjuter väldigt mycket...
Skriv svar