CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?
Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.
CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?
Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.
//Tony
Kvicktänkt som jag är tror jag CJA syftar på utsläppen från avgasrören som färgar sidan på bussen svart, svart, svart!
Jepp, det var en smart iakttagelse.. jag menar givetvis den gråsvarta färgen, som orsakas av utsläppen... hur nu en gasbuss kan se ut så, ja inte vet jag?
konstigt... Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
daca skrev:konstigt... Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
-----------------
Ev. svart beläggning består av sotpartiklar som emitteras huvudsakligen vid 'dålig' förbränning. Ev. filter skall normalt ta bort dessa partiklar, men det är inte säkert att de fungerar 100-%-igt.
Man kan tänka sig att en ledbuss (som är tyngre även i förhållande till motorstyrkan, spec. i högtrafik inkl. passagerare) får mer sotemissioner än en tvåaxlig buss. Att de förekommer även vid gasdrift (gas som drivmedel skall i sig inte kunna ge upphov till sotbildning) kan bero på förbränning av motorolja som den huvudsakliga orsaken till sotpartiklar i avgaserna.
Det är en ganska stor skillnad mellan Gas Den Oudsten och Diesel dito... Dieseln bussarna har insprutningsmotorer från DAF med turbo och Gas vagnarna har motorer från MAN... En Gas motor skiljer sig ganska mycket från en diesel dito... en GAS motor fungerar i princip som en bensinare med tändstift... sen brukar gasmotorer ha något som liknar den gamla sortens förgasare även kallad gasblandare istället för den insprutningspump som finns på dieslar... den största nackdelen med en Gas motor är den lägre kompressionen som gör att du får ett sämre vridmoment...