Den mest markanda skillnaden torde vara att bilen ser helt annorlunda ut och har fått en helt annan färg
Hur styr du exponeringen?
Just med avseende på huset där så kan man ju faktiskt säga att du har överexponerat i ena bilden, och exponerat korrekt på den andra bilden.
Vad har du för kamera?
Jag började min "digitala karriär" med en riktig budgetpryl, en "Mustek gSmart 350" för hela 799:- på rea på clasohlson. Den hade verkligen begränsat område, bilder med starka kontraster var svåra att ta, å andra sidan hade den ytterst smidig bländarstegsförflyttning, två knappar valde direkt bländarkompensering +/- 2 steg (kameran hade "display" i mikromodell med "sökare" för att titta i displayen)....
... ungefär ett år skaffade jag en Canon Digital Ixus 400, det var alldeles efter de hade börjat komma ut på marknaden...
... en stor skillnad mellan dessa båda är att ixus'en klarar mycket högre kontrast på bilderna. Jag har nåt vagt minne av att jag läst att den har 10 bitars upplösning på rådatat från sensorn, tyvärr sparar den bara i jpg-format (om än valbart med extra låg kompression o.s.v., så förlusten p.g.a. det är inte så stor), men det verkar som om den använder alla dessa tio bitar och gör kompenseringar för bildens kontraster så att detaljer blir synliga på ett annat sätt än med den billiga "leksaken".
Ixusen har tre lägen på exponeringsmätning, dels nån slags "intelligent" läge där den allmänt mäter på lite av varje och klurar ut nåt själv, dels ett läge som jag tror motsvarar medelvärde över hela bilden eller nåt sånt, och dels ett spotläge där det som är mitt i bilden (markerat snitt i displayen) styr exponeringen. Dessutom har den +/- 2 bländarsteg förskjutning valbar, men det brukar jag sällan använda. Jag brukar använda spotmätningen vid svåra förhållanden och se till att det som är exakt mitt i råkar ha en ljusstyrka som ger rätt exponering, det går snabbare än att mickla med bländarstegen om det är bråttom att ta bilderna.
Jag tror det här kan skilja rejält mellan olika kameror. Fast t.ex. rejält motljus blir ju aldrig bra oavsett vad man har för kamera...
Sen beror det väl på vad man fotograferar också. Om svarta föremål med mörkgrå detaljer är en viktig ingrediens så bör man väl se upp för att exponera för lågt o.s.v....
Men helt klart är att det motiv du fotograferat blev bättre med lite mindre exponering än vad kameran valde själv så att säga.
För väldigt länge sen, då exponeringsmätare var dyr lyx, så körde man ju exponeringen enligt tumregler, "solljus mitt på dagen på sommaren" och så tittade man i en tabell över exponeringstider v.s. bländaröppning och höll tummarna. Man borde kunna jämföra vad en sån tabell säger med hur kameran exponerat, det brukar ju sparas i exif-taggar i jpg-bilden, eller vad det nu kallas, går att titta på med t.ex. acdsee, i "properties" på bilden man visar finns det en flik med exif-informationen och många kameror sparar in bländare och exponeringstid där.