Konsten att behålla detaljer i bilder....

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Konsten att behålla detaljer i bilder....

Inlägg av Bussmicke »

...är att underexponera ett halvt steg vid fototillfället och sedan ljusa upp bilden ett halvt steg hemma vid datorn. På så sätt behåller man fler detaljer i bilden.
På dessa bilder var det dess värre inte mycket till moln i himlen att ha som exempel, men väl andra detaljer.
Bild
Denna bild är underexponerad och uppljusad motsv. i datorn.
Bild
Denna är normalexponerad och ej uppljusad efteråt.
Fördelen att göra så här är att högdagrarna inte blir lika utfrätta, fler detaljer erhålls. Titta på huset i bakgrunden till höger om bussen.
Ni hittar säker mer detaljer att jämföra med.
//MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Bussmike du tror att du är kung på att ta bilder altså ;) ? Vänta bara tills imorgon då jag släpper loss med nya kameran :D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag tror ingenting, jag vet...

Skämt o sido, det är ingen tävling.
Alla är bra på sitt sätt och var o en har sin inriktningar och specialitéer.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Tack för tipset Mikael, har aldrig tänkt på det tidigare. Ser klara skillnader på nästan alla ljusa/vita delar av bilderna (dvs snö, registreringsskylten, hus osv).

Mycket vackra bilder ska tilläggas :)
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Den mest markanda skillnaden torde vara att bilen ser helt annorlunda ut och har fått en helt annan färg :wink: :wink:

Hur styr du exponeringen?

Just med avseende på huset där så kan man ju faktiskt säga att du har överexponerat i ena bilden, och exponerat korrekt på den andra bilden.

Vad har du för kamera?

Jag började min "digitala karriär" med en riktig budgetpryl, en "Mustek gSmart 350" för hela 799:- på rea på clasohlson. Den hade verkligen begränsat område, bilder med starka kontraster var svåra att ta, å andra sidan hade den ytterst smidig bländarstegsförflyttning, två knappar valde direkt bländarkompensering +/- 2 steg (kameran hade "display" i mikromodell med "sökare" för att titta i displayen)....

... ungefär ett år skaffade jag en Canon Digital Ixus 400, det var alldeles efter de hade börjat komma ut på marknaden...

... en stor skillnad mellan dessa båda är att ixus'en klarar mycket högre kontrast på bilderna. Jag har nåt vagt minne av att jag läst att den har 10 bitars upplösning på rådatat från sensorn, tyvärr sparar den bara i jpg-format (om än valbart med extra låg kompression o.s.v., så förlusten p.g.a. det är inte så stor), men det verkar som om den använder alla dessa tio bitar och gör kompenseringar för bildens kontraster så att detaljer blir synliga på ett annat sätt än med den billiga "leksaken".

Ixusen har tre lägen på exponeringsmätning, dels nån slags "intelligent" läge där den allmänt mäter på lite av varje och klurar ut nåt själv, dels ett läge som jag tror motsvarar medelvärde över hela bilden eller nåt sånt, och dels ett spotläge där det som är mitt i bilden (markerat snitt i displayen) styr exponeringen. Dessutom har den +/- 2 bländarsteg förskjutning valbar, men det brukar jag sällan använda. Jag brukar använda spotmätningen vid svåra förhållanden och se till att det som är exakt mitt i råkar ha en ljusstyrka som ger rätt exponering, det går snabbare än att mickla med bländarstegen om det är bråttom att ta bilderna.

Jag tror det här kan skilja rejält mellan olika kameror. Fast t.ex. rejält motljus blir ju aldrig bra oavsett vad man har för kamera...

Sen beror det väl på vad man fotograferar också. Om svarta föremål med mörkgrå detaljer är en viktig ingrediens så bör man väl se upp för att exponera för lågt o.s.v....

Men helt klart är att det motiv du fotograferat blev bättre med lite mindre exponering än vad kameran valde själv så att säga.

För väldigt länge sen, då exponeringsmätare var dyr lyx, så körde man ju exponeringen enligt tumregler, "solljus mitt på dagen på sommaren" och så tittade man i en tabell över exponeringstider v.s. bländaröppning och höll tummarna. Man borde kunna jämföra vad en sån tabell säger med hur kameran exponerat, det brukar ju sparas i exif-taggar i jpg-bilden, eller vad det nu kallas, går att titta på med t.ex. acdsee, i "properties" på bilden man visar finns det en flik med exif-informationen och många kameror sparar in bländare och exponeringstid där.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag har en Nikon D70 och med den styr jag exponeringen genom att underexponera ett halt steg som jag sedan ljusar upp motsvarande.
Risken är större att få utfrätta högdagrar om man inte gör så.
Man behåller helt enkelt fler detaljer i bilden.
Det är en nackdel med digitala kompakter att man lätt får utfrätta högdagrar.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Curre

Inlägg av Curre »

En fråga till Bussmicke: Om man underexponerar ett halvt steg med kameran, hur "ljusar man upp" motsvarande mycket i Photoshop?

Fina bilder förresten.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tack, jag brukar ljusa upp 15%.
Jag väljer Lab-läge, klickar på ljushetslagret, sedan Nivåer (Ctr+L), drar gråpunkten åt vänster tills det står 1,15 istf. 1,00 alt. skriver jag 1,15 direkt i den rutan (i mitten) för gråpunkten.

Sen lägger jag på en oskarp mask (fortfarande i ljushetslagret) och mängden i mittenrutan skriver jag 0,8 om bilden är 800 pixlar bred.
Sen RGB-läge igen om jag är klar och spar bilden.

Vill jag ha det svarta fältet under för bildtext väljer jag utöka arbetsyta och 20 pixlar så slipper jag räkna hur mycket som behövs.
Detta gör man innan man väljer RGB-läget igen, det för att slippa den fula vita randen mellan svartfältet och bilden.

Allt detta finns att läsa på:

Bildredigeringsskolan.
av Daniel Nordling
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Delat tråd

Inlägg av Jourmaster »

Her begynte det plutselig en ny tråd med ©opyright, og den er flyttethit.
Jourhavande forummoderator.
Gäst

Re: Konsten att behålla detaljer i bilder....

Inlägg av Gäst »

Bussmicke skrev:...är att underexponera ett halvt steg vid fototillfället och sedan ljusa upp bilden ett halvt steg hemma vid datorn. På så sätt behåller man fler detaljer i bilden.
...
//MN
Aha! Detta hade jag ingen aning om!

Gör du alltid, eller iallafall ofta, så med dina bilder?

Det förklarar ju i så fall en liten del av varför du och andra duktiga fotografers bilder blir så otroligt fina, medans mina egna ser ut som sk*t på alla sätt vid jämförelse så man inte ens ids ta några fler. :-)

Problemet måste ju vara en egenskap hos CCD-elementet som man på detta vis kan ta sig runt. Varför finns inte denna funktion direkt inbyggt i kameran kan man ju då fråga sig, underexponera lite och sedan ljusa upp bilden motsvarande?

/ragge s
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag underexponerar alltid mina bilder ett halvt steg utom vid inomhusfoto, med eller utan blixt.
//MN
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Gäst

Re: Konsten att behålla detaljer i bilder....

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:
Bussmicke skrev:...är att underexponera ett halvt steg vid fototillfället och sedan ljusa upp bilden ett halvt steg hemma vid datorn. På så sätt behåller man fler detaljer i bilden.
...
//MN
Aha! Detta hade jag ingen aning om!

Gör du alltid, eller iallafall ofta, så med dina bilder?

Det förklarar ju i så fall en liten del av varför du och andra duktiga fotografers bilder blir så otroligt fina, medans mina egna ser ut som sk*t på alla sätt vid jämförelse så man inte ens ids ta några fler. :-)

Problemet måste ju vara en egenskap hos CCD-elementet som man på detta vis kan ta sig runt. Varför finns inte denna funktion direkt inbyggt i kameran kan man ju då fråga sig, underexponera lite och sedan ljusa upp bilden motsvarande?

/ragge s
Som du ser på de översta bilderna är det ingen större skillnad. Så nej, det är inte därför din bilder blir "dåliga". Det beror på andra faktorer, såsom kamera, ljusförhållanden, hur stadig du är på handen samt efterbehandling.
Skriv svar