Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Peter S skrev:Tack för länken Björn! Den fungerar dessvärre inte just nu, men det kanske är något tillfälligt fel. Ska försöka igen lite senare.
Ber så hemskt mycket om ursäkt, Peter. Det blev lite för mycket bananer i banan, dvs. lite felskrivning från mig. Nu har jag rättat (och kontrollerat) länken.
Som jag hade lovat. Blev inte lika bra som Peters bild, men så här ser i alla fall A30B vagn 311 ut invändigt, från ungefär samma vy som Peters bild på en A30.
Exponeringsmätaren är lite dålig, men väggarna är som synes blå, med röd tygklädsel på sätena. Tyvärr har 311 inga måsar (alltså inte kajor eller andra kråkfåglar) målade på väggen till förarhytterna.
Dan P skrev:En tydlig skillnad mellan A30B och A30 på bilderna är att på A30B har man täppt till det högra fönstret med en vägg. På A30 är båda fönstrena öppna.
Inte bara det, om man kollar noga på bilderna, så har A30B (Lidingöbanan) två sittplatser mindre vid mellanväggen, samt att hyttdörren är smalare.
Nästan likadana vagnar, men färgsättningen ger en helt annan känsla! Det här har nog avsevärt större psykologisk betydelse än vad man kan tro!
Jag tycker helt klart att nockebyvagnen andas "gammal hederlig mysig tradition" medan lidingövagnen andas "nedslitet transportmedel målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället" (kanske något överdrivet).
Jag undrar vad som skulle hända om man lånbyttes några vagnar? Tyvärr har man ju ATC-utrustning att ta hänsyn till, annars vore det ett intressant experiment.
Dan P skrev:En tydlig skillnad mellan A30B och A30 på bilderna är att på A30B har man täppt till det högra fönstret med en vägg. På A30 är båda fönstrena öppna.
Inte bara det, om man kollar noga på bilderna, så har A30B (Lidingöbanan) två sittplatser mindre vid mellanväggen, samt att hyttdörren är smalare.
Skillnaden i antalet sittplatser beror säkert på att A30B/B30B har (tack gode Gud) en rymligare hytt.
Nästan likadana vagnar, men färgsättningen ger en helt annan känsla! Det här har nog avsevärt större psykologisk betydelse än vad man kan tro!
Jag tycker helt klart att nockebyvagnen andas "gammal hederlig mysig tradition" medan lidingövagnen andas "nedslitet transportmedel målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället" (kanske något överdrivet).
Jag undrar vad som skulle hända om man lånbyttes några vagnar? Tyvärr har man ju ATC-utrustning att ta hänsyn till, annars vore det ett intressant experiment.
Det där kan man tycka vad man vill om, men det förtjänar att påpekas att A30B inte är "målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället". Båda vagnstypernas innerväggar är klädda med plastplattor, i fallet A30 i ädelträmönster, i fallet A30B enfärgat blått.
Tanken att LiB skulle byta vagnar med NB är naturligtvis befängd. ATC är ingen liten detalj på LiB utan en grundläggande del av säkerhetssystemet. Dessutom finns en hel del andra funktionella skillnader som gör A30B till en bättre vagn, se inlägg högre upp i denna tråd.
Johan Wahlstedt skrev:Du hann visst först!
Men jag har lagt in en radda bilder på förarhytter i Nockeby- och Lidingövagnar i den här tråden:http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=7580
Uj, uj, uj - Johan ska alltid vara värst. Kommentarer överflödiga, kan man säga.
Men jag kanske tar med mig kameran ändå och tar några vinterbilder från LiB.
Björn Ehnberg skrev:Uj, uj, uj - Johan ska alltid vara värst.
Man försöker så gott man kan
Men skämt åsido, läs tråden ovan, den innehåller många intressanta bilder av båda vagntyperna, med Johans sakkunniga kommentarer (Johan är trafikledare och förare både på Lidingöbanan och Nockebybanan).
Nu har jag sett att det kommit in nya inlägg om detta på den tråden, men jag föredrar att fortsätta här. Allmänt tycker jag att A30 uppvisar en i någon mening skräpigare förarmiljö, jämfört med A30B och då är det inte bara stolen jag tänker på. Sedan är ju A30B en funktionellt sett mycket bättre vagn, även om den är betydligt hårdare sliten är sina släktingar på 12-an.
Man kan ju undra över varför skillnaderna blev så pass stora när ursprungligen samma vagntyp moderniserades. Svaret finns väl att söka i historiken, men är enligt min mening också ett tidigt tecken på SLs ständiga velande hit och dit när det gäller ny teknik (se vidare ATO på Tub1, ATC på Tvärbanan etc. etc. etc.....).