Nockebybanan och Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Peter S skrev:Tack för länken Björn! Den fungerar dessvärre inte just nu, men det kanske är något tillfälligt fel. Ska försöka igen lite senare.
Ber så hemskt mycket om ursäkt, Peter. Det blev lite för mycket bananer i banan, dvs. lite felskrivning från mig. Nu har jag rättat (och kontrollerat) länken.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Som jag hade lovat. Blev inte lika bra som Peters bild, men så här ser i alla fall A30B vagn 311 ut invändigt, från ungefär samma vy som Peters bild på en A30.

Bild

Exponeringsmätaren är lite dålig, men väggarna är som synes blå, med röd tygklädsel på sätena. Tyvärr har 311 inga måsar (alltså inte kajor eller andra kråkfåglar) målade på väggen till förarhytterna.

Mvh.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

Tack för bilden Björn! Det var inget större fel på den. Men jag måste säga att A30/B30 är bra mycket snyggare invändigt. Men det är ju en smaksak.

Postar min bild igen så att det blir lättare att jämföra:

Bild
Dan P

Inlägg av Dan P »

En tydlig skillnad mellan A30B och A30 på bilderna är att på A30B har man täppt till det högra fönstret med en vägg. På A30 är båda fönstrena öppna.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Dan P skrev:En tydlig skillnad mellan A30B och A30 på bilderna är att på A30B har man täppt till det högra fönstret med en vägg. På A30 är båda fönstrena öppna.
Inte bara det, om man kollar noga på bilderna, så har A30B (Lidingöbanan) två sittplatser mindre vid mellanväggen, samt att hyttdörren är smalare. :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

OJ vilken skillnad!

Nästan likadana vagnar, men färgsättningen ger en helt annan känsla! Det här har nog avsevärt större psykologisk betydelse än vad man kan tro!

Jag tycker helt klart att nockebyvagnen andas "gammal hederlig mysig tradition" medan lidingövagnen andas "nedslitet transportmedel målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället" (kanske något överdrivet).

Jag undrar vad som skulle hända om man lånbyttes några vagnar? Tyvärr har man ju ATC-utrustning att ta hänsyn till, annars vore det ett intressant experiment.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Byggare Bob skrev:
Dan P skrev:En tydlig skillnad mellan A30B och A30 på bilderna är att på A30B har man täppt till det högra fönstret med en vägg. På A30 är båda fönstrena öppna.
Inte bara det, om man kollar noga på bilderna, så har A30B (Lidingöbanan) två sittplatser mindre vid mellanväggen, samt att hyttdörren är smalare. :)
Skillnaden i antalet sittplatser beror säkert på att A30B/B30B har (tack gode Gud) en rymligare hytt.

Hytterna i A30/B30 är inhumana enligt min mening.

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan någon visa bilder på förarhytterna också så vi får se skillnaden där?
Björn Ehnberg

Mats skrev:OJ vilken skillnad!

Nästan likadana vagnar, men färgsättningen ger en helt annan känsla! Det här har nog avsevärt större psykologisk betydelse än vad man kan tro!

Jag tycker helt klart att nockebyvagnen andas "gammal hederlig mysig tradition" medan lidingövagnen andas "nedslitet transportmedel målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället" (kanske något överdrivet).

Jag undrar vad som skulle hända om man lånbyttes några vagnar? Tyvärr har man ju ATC-utrustning att ta hänsyn till, annars vore det ett intressant experiment.
Det där kan man tycka vad man vill om, men det förtjänar att påpekas att A30B inte är "målat i de färger man fick bäst pris på för tillfället". Båda vagnstypernas innerväggar är klädda med plastplattor, i fallet A30 i ädelträmönster, i fallet A30B enfärgat blått.

Tanken att LiB skulle byta vagnar med NB är naturligtvis befängd. ATC är ingen liten detalj på LiB utan en grundläggande del av säkerhetssystemet. Dessutom finns en hel del andra funktionella skillnader som gör A30B till en bättre vagn, se inlägg högre upp i denna tråd.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Anonymous skrev:Kan någon visa bilder på förarhytterna också så vi får se skillnaden där?
Ja vad säger Du Peter? Ska vi anta utmaningen? Hytterna är inte så lätta att fotografera så att man får en uppfattning om utrymmet.

Det finns några hyttbilder, dock mest närbilder på instrumentering etc. på den av mig tidigare angivna hemsidan för LiB (se högre upp i denna tråd).

Mvh.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

Ska försöka ta en förarhyttsbild när jag får tillfälle. A30 är ju inte så vanliga på Tolvan nuförtiden, åtminstone inte när jag är där. :wink:

Bidrar med en (några år gammal) fin vinterbild så länge:

Bild
Hannes

.

Inlägg av Hannes »

Det där är var en fin bild! Fast på en B30 när ämnet handlar om A30.
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Peter S »

Hannes skrev:Det där är var en fin bild! Fast på en B30 när ämnet handlar om A30.
Tråden handlar om skillnaden mellan A30/B30 och A30B/B30B.
Björn Ehnberg

Re: .

Hannes skrev:Det där är var en fin bild! Fast på en B30 när ämnet handlar om A30.
Dessutom föreställer Peters bild ett tågsätt bestående av B30 + A30.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

Här är min utlovade förarhyttsbild. B30 607:

Bild
Johan Wahlstedt

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Du hann visst först!
Men jag har lagt in en radda bilder på förarhytter i Nockeby- och Lidingövagnar i den här tråden:http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=7580
/Johan
Björn Ehnberg

Johan Wahlstedt skrev:Du hann visst först!
Men jag har lagt in en radda bilder på förarhytter i Nockeby- och Lidingövagnar i den här tråden:http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=7580
Uj, uj, uj - Johan ska alltid vara värst. :D Kommentarer överflödiga, kan man säga.

Men jag kanske tar med mig kameran ändå och tar några vinterbilder från LiB.

Mvh.

Björn Ehnberg
Johan Wahlstedt

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Björn Ehnberg skrev:Uj, uj, uj - Johan ska alltid vara värst. :D
Man försöker så gott man kan :wink:
/Johan
Björn Ehnberg

Johan Wahlstedt skrev:
Björn Ehnberg skrev:Uj, uj, uj - Johan ska alltid vara värst. :D
Man försöker så gott man kan :wink:
Men skämt åsido, läs tråden ovan, den innehåller många intressanta bilder av båda vagntyperna, med Johans sakkunniga kommentarer (Johan är trafikledare och förare både på Lidingöbanan och Nockebybanan).

Nu har jag sett att det kommit in nya inlägg om detta på den tråden, men jag föredrar att fortsätta här. Allmänt tycker jag att A30 uppvisar en i någon mening skräpigare förarmiljö, jämfört med A30B och då är det inte bara stolen jag tänker på. Sedan är ju A30B en funktionellt sett mycket bättre vagn, även om den är betydligt hårdare sliten är sina släktingar på 12-an.

Man kan ju undra över varför skillnaderna blev så pass stora när ursprungligen samma vagntyp moderniserades. Svaret finns väl att söka i historiken, men är enligt min mening också ett tidigt tecken på SLs ständiga velande hit och dit när det gäller ny teknik (se vidare ATO på Tub1, ATC på Tvärbanan etc. etc. etc.....).

Mvh.

Björn Ehnberg
Joohan

Inlägg av Joohan »

fan den stoeln skulle ajg itne vilja sitta på i några timmar :D:D
Skriv svar