Vad har ni emot uearna?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Ue:are

Vad har ni emot uearna?

Inlägg av Ue:are »

Vi vill inget illa, vi förstör inte, vi kl-ott-rar inte.

Är det ett hänglås vi ska förbi så dyrkar vi upp låset. Vi klipper inte upp låset.
Vi vill ingen illa, vi vill bara se vad som är bakom nästa dörr.

Varför gillar ni inte oss? :(
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Vad är en UE:are?
Låter väldigt spännande...
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
bruse

Re: Vad har ni emot uearna?

Inlägg av bruse »

Ue:are skrev:Vi vill inget illa, vi förstör inte, vi kl-ott-rar inte.

Är det ett hänglås vi ska förbi så dyrkar vi upp låset. Vi klipper inte upp låset.

Vem har påstått att vi inte gillar er? Var har ni fått det ifrån? Å vad är en uerare?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
samma som startade tråden

Inlägg av samma som startade tråden »

Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Ok, tycker också att sånt där är lite spännande, det är ju på sätt och vis därför jag är intreserad av Tunnelbanan.
Det handlar om mystiken...
Men sen så vet jag inte om jag vill riskera min hälsa eller bryta mot lagen på nåt sätt eller så.
Jag är en fegis som hellre sitter här hemma och lyssnar på skivor...
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

samma som startade tråden skrev:Läs FAQ!

http://forum.flashback.info/scandinavia ... p?t=119031
Ok, men fråga 2: var har ni fått att "vi" (vilka vi?) är emot er?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har läst lite tidigare, bla så ville inte nån tala om massa saker för dom var rädd för ue:arna. Något sådant iaf.
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Trodde det var ett nytt folkslag :P som man upptäckt i gångarna, vilken tur!
Fram för spår mot framtiden...
Likströmifötterna.

Inlägg av Likströmifötterna. »

Anonymous skrev:Har läst lite tidigare, bla så ville inte nån tala om massa saker för dom var rädd för ue:arna. Något sådant iaf.
Mja, det brukar vara så för att man inte vill avslöja saker för kl-ttr- tex. Inte UE i sig. Delvis också för att det är många av oss som har eran hobby som arbetsplats och tycker att det är ganska jobbigt med folk som ränner där det inte ska vara folk, tex av den anledning att det faktiskt kan vara förenat med livsfara. Sen om du själv vill utsätta dig för detta är upp till dig, men du måste också visa förstålse för att det finns de som inte tycker att det är så bra. I UE-"scenen" så måste nog respekt vara en viktig sak för att göra hela grejen legitim, och inte bara en täckmanten för nyfikna busungar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inget emot ueare. Har själv aldrig ue:at, men det verkar spännande. Speciellt övergivna byggnarder, tunnlar och skyddsrum, sådant som inte är riktigt så riskabelt som att springa omkring med en strömskena alldeles intill.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Likströmifötterna. skrev:
Anonymous skrev:Har läst lite tidigare, bla så ville inte nån tala om massa saker för dom var rädd för ue:arna. Något sådant iaf.
Mja, det brukar vara så för att man inte vill avslöja saker för kl-ttr-r- tex. Inte UE i sig. Delvis också för att det är många av oss som har eran hobby som arbetsplats och tycker att det är ganska jobbigt med folk som ränner där det inte ska vara folk, tex av den anledning att det faktiskt kan vara förenat med livsfara. Sen om du själv vill utsätta dig för detta är upp till dig, men du måste också visa förstålse för att det finns de som inte tycker att det är så bra. I UE-"scenen" så måste nog respekt vara en viktig sak för att göra hela grejen legitim, och inte bara en täckmanten för nyfikna busungar.
"Er arbetsplats"? Eh, tror inte det. Alla här jobbar inte på SL, många, men inte alla. En del är läkare, it-tekniker, fotografer, studente... så jag förstår fortfarande inte varför "vi" ska ha mot er? Ni kan inte bunta ihop oss som ett kollektiv!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
Mja, det brukar vara så för att man inte vill avslöja saker för kl-ttr-r- tex. Inte UE i sig. Delvis också för att det är många av oss som har eran hobby som arbetsplats och tycker att det är ganska jobbigt med folk som ränner där det inte ska vara folk, tex av den anledning att det faktiskt kan vara förenat med livsfara. Sen om du själv vill utsätta dig för detta är upp till dig, men du måste också visa förstålse för att det finns de som inte tycker att det är så bra. I UE-"scenen" så måste nog respekt vara en viktig sak för att göra hela grejen legitim, och inte bara en täckmanten för nyfikna busungar.
"Er arbetsplats"? Eh, tror inte det. Alla här jobbar inte på SL, många, men inte alla. En del är läkare, it-tekniker, fotografer, studente... så jag förstår fortfarande inte varför "vi" ska ha mot er? Ni kan inte bunta ihop oss som ett kollektiv!
Jag tror att det är vanligt att den som inte ens hört talas om urban exploration lätt tror att det är en grupp som har någon slags samröre med de som vandaliserar, bara för att UE-gruppen ofta gör saker som formellt sett är förbjudet (bryta mot uppmaningar på förbudsskyltar, dyrka upp ett lås o.s.v.), det är kanske inte helt självklart för vem som helst att greppa vem som är väldigt nyfiken av sig och vem som är ute för att förstöra.

Jag har heller inte direkt UE'at nåt (om det inte räknas att gå in i en olåst halvövergiven företagslokal för 20+ år sen :) ) men har läst en del om det på nätet, och det verkar faktiskt rätt spännande :) En faktor som hindrat mig är väl bristen på roliga mål i närheten faktiskt...

Dessutom måste jag väl säga att det är väl rätt lite prat om t.ex. "spårspring" när det visas bilder o.s.v. här, på sjk's postvagnen så brukar pekpinnarna vara större, tror jag iaf.

I princip är ju "spårspring" ungefär det brott den som sysslar med urban exploration gör när denne utforskar spårbundna trafiksystem såsom tunnelbanan.

Jag tror att en rätt bra kännedom om signalernas funktion, spårkarta och gärna en tidtabell som även innehåller tjänstetåg är nog att rekomendera...
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

bruse skrev:
Jag vet inte riktigt vem du riktar dig till nu, och vem som har emot vem i just ditt inlägg, eftersom mitt svar var till trådstartaren om varför vissa inte vill lämna ut en massa uppgifter hursomhelst. Var inget sagt heller att alla jobbar på SL. Ser inte vart det står. Måste allting vara så svart och vitt för dig, och varför så aggro? Bara för att jag säger en sak ut min synvinkel behöver det inte betyda att alla måste tycka så.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Flyttat till Ordet är fritt där detta ämne hör hemma.

"Den som startade tråden" är välkommen att registrera sig för att fortsätta debatten.

M.v.h.
Jourmaster.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Instämmer med andra som undrar varifrån du fått uppfattningen att "vi" inte gillar "er".

Samtidigt vill jag verkligen understryka något som sagts tidigare i tråden: Låsen är bl.a. till för att skydda er! Oftast inser ni nog inte vilka faror som kan lura "bakom nästa dörr", och låset är till för att tala om för er: "Här har ni inte att göra" -- och det inte mest för att vara elak, utan mer för att den som inte har utbildning och kunskap utsätter sig för fara om han/hon går in där.

Värt att begrunda.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Handlade om UE på Outsiders i Kanal5 tidigare ikväll
Tåg är bäst :D
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Är det inte ett brott att dyrka upp lås?

Men samtidigt måste jag säga att visst finns det en spänning med att utforska övergivna byggnader och liknande men att beträda tunnelbanans område via tunnlar å liknande, nej tycker jag bara är idioti. Där har man inget att göra som civilist.

Men om man kommer till en grind eller liknande som är låst, jaa då fattar i alla fall jag att man inte ska gå längre. Grinden, eller vad det nu är, är inte låst utan anledning, den är låst för att obehöriga inte ska gå in på området.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Manasa

Inlägg av Manasa »

Någon som ska ut på äventyr snart i gbg :?:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

För att ni beter er muppigt! Skulle det vara kul om någon gjorde UE i din lägenhet eller?

Nej, trodde väl inte det.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

...Men om jag uppfattat UE rätt så går man inte in i bebodda hus utan endast övergivna hus/byggnader....

Eller har jag missuppfattat?
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Låst