Våga diskutera Malmköpings framtid!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utan att för den sakens skull bli otrevlig kommer jag osökt att tänka på de tre små aporna som så ofta visas upp i amerikanska animerade filmer, hear no evil, see no evil och speak no evil.
Att inte se de Möjligheter som finns i Malmköping leder givetvis till en negativ utveckling. Om man istället utnyttjar möjligheterna och bygger vidare på dem (även om det tar 5-10 år att etablera sig) så kommer man någon vart. Det må vara hänt att inte alla aktiva finns kvar om tio år, men det finns yngre förmågor som gör det.
Sen undrar jag vad Per Lind egentligen vet om genomsnittsdanskens sätt att köpa julgran, det finns ärligt talat ingenting som hindrar att samma princip skulle kunna vara en formiddabel succse även i Köpingen - har ni provat i så där en 15 år?
Julgransevenemanget är för övrigt inte det enda evenemanget, det finns bl.a. speciella "nattrafikevenemang" det finns evenemang där man har in en astronomiförening och kan få se på stjärnor, högtrafikevenemang (en vagn var 5:e minut). Skjoldenæsholm utmärker sig vidare i Media, serien Krøniken samt en del nytt om deras stora renoveringsprojekt i ledvagnarna är sådana exempel. Vill man så kan man, men finns inte viljan.....
För att nu dra det här till sin spets.... Omstigningsklubben i Skælskør ligger i en stad har de eller Skjoldenæsholm som ligger mitt ute på vischan störst antal besökare?
Malmköping är ett viktigt museum för Hela riket. Även om jag inte lägger något krut där så förstår jag viktigheten av projektet som sådant. Vad Malmköping definitivt inte behöver är sådana som tittar på skillnader och problem mellan MUMA och andra spårvägsmuseer såsom Crich och Skjoldenæsholm. Hur vore det med att titta på likheter och möjligheter och faktiskt utveckla sig till en vacker och prunkande blomsterplantering i den botaniska spårvägsträdgården. (Jo - Malmköping är på god väg med slingorna - fortsätt så!)
//Tony
Att inte se de Möjligheter som finns i Malmköping leder givetvis till en negativ utveckling. Om man istället utnyttjar möjligheterna och bygger vidare på dem (även om det tar 5-10 år att etablera sig) så kommer man någon vart. Det må vara hänt att inte alla aktiva finns kvar om tio år, men det finns yngre förmågor som gör det.
Sen undrar jag vad Per Lind egentligen vet om genomsnittsdanskens sätt att köpa julgran, det finns ärligt talat ingenting som hindrar att samma princip skulle kunna vara en formiddabel succse även i Köpingen - har ni provat i så där en 15 år?
Julgransevenemanget är för övrigt inte det enda evenemanget, det finns bl.a. speciella "nattrafikevenemang" det finns evenemang där man har in en astronomiförening och kan få se på stjärnor, högtrafikevenemang (en vagn var 5:e minut). Skjoldenæsholm utmärker sig vidare i Media, serien Krøniken samt en del nytt om deras stora renoveringsprojekt i ledvagnarna är sådana exempel. Vill man så kan man, men finns inte viljan.....
För att nu dra det här till sin spets.... Omstigningsklubben i Skælskør ligger i en stad har de eller Skjoldenæsholm som ligger mitt ute på vischan störst antal besökare?
Malmköping är ett viktigt museum för Hela riket. Även om jag inte lägger något krut där så förstår jag viktigheten av projektet som sådant. Vad Malmköping definitivt inte behöver är sådana som tittar på skillnader och problem mellan MUMA och andra spårvägsmuseer såsom Crich och Skjoldenæsholm. Hur vore det med att titta på likheter och möjligheter och faktiskt utveckla sig till en vacker och prunkande blomsterplantering i den botaniska spårvägsträdgården. (Jo - Malmköping är på god väg med slingorna - fortsätt så!)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Malmköping
Jag har faktiskt ingen aning om genomsnittsdanskens julgransinköpsvanor men efter att ha besökt evenemanget en gång och blivit djupt imponerad, föddes idén om något liknande på Djurgården eller i Malmköping. Idén föll ganska snart på att vi svenskar handlar vår julgran på macken eller vid köpcentret.TonyM skrev:Sen undrar jag vad Per Lind egentligen vet om genomsnittsdanskens sätt att köpa julgran, det finns ärligt talat ingenting som hindrar att samma princip skulle kunna vara en formiddabel succse även i Köpingen - har ni provat i så där en 15 år?
//Tony
Jag tycker dock att idén om julmarknad vid Östersjöns Hpl kunde vara något att fundera över med julgransförsäljning, glögg och lite bleckhornsmusik, tillsammans med den lokala hembygdsföreningen och orkestern kanske.
Det är inte riktigt rättvist att jämföra Malmköping med Skjoldenæsholm då de har en folkmängd att ta av som vi inte ens kan drömma om. Hur många miljoner bor det inom en radie på 30 mil?
Sverige är trots allt litet.
Skall Malmköping överleva måste anläggningen hela tiden utvecklas och hittills tycker jag att de som arbetar där verkligen visat att man klarar av detta. Man har lyckats ställa om en 100% järnvägsmiljö till 100% förortsbana med all charm som hör till. Man har renoverat och fixat så man fått en trevlig miljö både för "anställda" som besökare och nu fattas "bara" finjusteringen. Vad denna skall bestå av vet vi inte idag, det får framtiden utvisa. Valde vi rätt - valde vi fel? Hittades konceptet att få besökarna att komma tillbaka flera gånger, eller försvann de efter ett besök?
Ett sätt att få folk att komma tillbaka är olika arrangemang, varav man idag har några men som kan bli fler, andra är en trafikuppgift - till badplats, lokalt inom Köpingen för dem som bor utefter banan eller något annat. Det viktiga är att det kommer in pengar så man har råd att hålla anläggningen igång och renovera våra kära gamla vagnar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Den nedlagda järnvägen var väl en privatbana, men även en del av privatbanorna hade väl samma ambitioner med sina järnvägsparker som statsbanorna? Norrköpings Järnvägspark+Carl-Johans Park kanke är ett extremum i bevarande av den traditionen, men finns det intresse för något sådant i Flens Kommun så...TonyM skrev:Hur vore det med att titta på likheter och möjligheter och faktiskt utveckla sig till en vacker och prunkande blomsterplantering i den botaniska spårvägsträdgården. (Jo - Malmköping är på god väg med slingorna - fortsätt så!)


Att det råkar köras spårvagnar på den gamla järnvägen just nu bör väl heller inte hindra att man utnyttjar järnvägshistorien bakom anläggningen för turistiska och pedagogiska fördelar, så att säga?
Byt politik - inte klimat!
Om vi ställer en ny fråga: Hur kan man göra Malmköping mer attraktivt för aktiva och besökare. Vi skippar tanken på en flytt. Och ställer in oss på att det ska vara den plats det är! Vad gör vi?
Hur ser ett verksamhetsår ut för Malmköping. Hur många besökare är det under en säsong?
Säg så här
Det blev en livlig och intressant debatt 
Hur ser ett verksamhetsår ut för Malmköping. Hur många besökare är det under en säsong?



-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Malmköping
Per Lind skrev bl.a. "Hvor mange bor der inden for en radie på 30 mil (fra Skjoldenæsholm)?
Her skal man erindre, at i en afstand af 6 - 10 mil fra Skjoldenæsholm findes "biltullar". Og ikke med en afgift på et beløb som planlægges i Stockholm, men en afgift på rundt 500 SEK pr. bil. Kommer man mere end 6 - 10 mil fra Skjoldenæsholm kommer man nemlig til en afgiftsbelagt bro eller færge. Inden for "biltullsringen" bor lidt over 2 mio. indbyggere.
Selv om England er meget tættere befolket end Sverige (og Danmark), liggger Crich dog ret langt fra de største stæder, men der er også mange andre seværdigheder, der konkurerer om publikum. Der findes også flere andre museer med veteransporvejsdrift. Dudley, Beamish, Manchester, Lowestoft etc.
Med venlig hilsen
Svend Christensen[/quote]
Her skal man erindre, at i en afstand af 6 - 10 mil fra Skjoldenæsholm findes "biltullar". Og ikke med en afgift på et beløb som planlægges i Stockholm, men en afgift på rundt 500 SEK pr. bil. Kommer man mere end 6 - 10 mil fra Skjoldenæsholm kommer man nemlig til en afgiftsbelagt bro eller færge. Inden for "biltullsringen" bor lidt over 2 mio. indbyggere.
Selv om England er meget tættere befolket end Sverige (og Danmark), liggger Crich dog ret langt fra de største stæder, men der er også mange andre seværdigheder, der konkurerer om publikum. Der findes også flere andre museer med veteransporvejsdrift. Dudley, Beamish, Manchester, Lowestoft etc.
Med venlig hilsen
Svend Christensen[/quote]
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Malmköping
Mmm, nog blev det debatt allt.J.R Ewing skrev:Om vi ställer en ny fråga: Hur kan man göra Malmköping mer attraktivt för aktiva och besökare. Vi skippar tanken på en flytt. Och ställer in oss på att det ska vara den plats det är! Vad gör vi?
Hur ser ett verksamhetsår ut för Malmköping. Hur många besökare är det under en säsong?
Säg så här
Det blev en livlig och intressant debatt

Vad som kan förbättras? Svaret på den frågan är enkel: ALLT! Men man kan inte göra ALLT på en gång, man måste prioitera - prioritera begänsade mänskliga och ekonomiska resurser. Det gör att även om det går framåt så går det saktare än man skulle önska.
Besökssiffran ligger på c:a 7.000/år (det skrev jag väl tidigare) och har planat ut efter att ha fallit i takt med att upplevelseindustrin (eller besöksnäringen eller vad man nu vill kalla den) i regionen utvecklats. Varje by med någon självkänsla har ju nu en marknad, bonnauktion, spelmansstämma, loppmarknad, logdans, kvitterkväll eller annat jippo åtminstone en gång per sommar. Det gör att konkurrensen om besökarna är stenhård - det gäller att sticka ut vilket inte är så lätt alla gånger.
Men Mr Ewing är välkommen att aktivt hjälpa till. Vi behöver inte bara tekniker som skruvar med bana, byggnader och vagnar, trafikpersonal som kör trafiken och försäljningspersonal som sköter kaféet och boden, vi behöver också folk som jobbar "bakom kulisserna" med ekonomi, marknadsföring, myndighetskontakter, folk som gärna får ha yrkeskunskaper inom olika områden och är beredda att ställa dom till förfogande utan annan ersättning än nöjet att ha hjälpt verksamheten. Själv håller jag just på med förhandlingarna med Flens kommun om planerna för det nya området, att leda arbetet med att uveckla en "harmoniserad" TRI, lite utfärdsplaner för sommarens ungdomsläger, hjälpa Uppsalaavdelningen med planerna för 100-årsjippot 2006, styrelsearbetet, planeringen av årets trafik, representera MUMA i MRO, mm, mm.
Så vi skulle behöva vara fler även bakom kulisserna.... Heter man dessutom Ewing kanske man har lite pengar att bidra med.

//Lars S
//Lars S
Förtydligande: Jag och de andra som tycker att en "trafikuppgift" vore bra ser inte det som en absolut nödvändighet. Men att det UNDERLÄTTAR att locka folk om det dels finns fler attraktioner dels en möjlighet att åka spårvagn mellan dem torde väl ändå vara ganska solklart. Visst är det väl roligare att komma till en plats där man kan göra något annat än att enbart invänta nästa spårvagn/tåg tillbaka till det ställe man kom ifrån. I diskussioner vill man ju gärna spetsa till det. Jag får ett intryck av att några nästan ser det som något NEGATIVT om en trafikuppgift upstod.
Jag håller fullständigt med Gästen Bert.
Vi Svenskar har förmågan att se allt i negativ bemärkelse och inte möjligheterna.
-Per
Vi Svenskar har förmågan att se allt i negativ bemärkelse och inte möjligheterna.
-Per
Senast redigerad av Per Lind den tisdag 22 februari 2005 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Det är alltid roligt när debatten blir livlig. Då är det ett bevis på att ämnet intresserar
Att göra Malmköping mer intressant ligger väl mycket också i hur man i framtiden samarbetar med bygden och kommunen.
Malmköping har sin marknad varje år. Den kan bidra med visst samarbete. Kanske dags att ordna allsång vid Hosjö eller någon annan hållplats utmed linjen. Schlagerkungen i Skara, Bert Karlsson fixar visst med sådana jippon i svenska städer. Det blir allsångskvällar med kända artister. Kanske något för att locka folk till byn. Teaterspel och liknande?
Fram för alla idéer

Att göra Malmköping mer intressant ligger väl mycket också i hur man i framtiden samarbetar med bygden och kommunen.
Malmköping har sin marknad varje år. Den kan bidra med visst samarbete. Kanske dags att ordna allsång vid Hosjö eller någon annan hållplats utmed linjen. Schlagerkungen i Skara, Bert Karlsson fixar visst med sådana jippon i svenska städer. Det blir allsångskvällar med kända artister. Kanske något för att locka folk till byn. Teaterspel och liknande?
Fram för alla idéer

Hmm får vi då konstatera att jag bedömer att vi har två läger som egentligen tycker samma sak fast har två olika infallsvinklar. Den ena falangen säger att det är viktigt att inte överdriva trafikuppgiften, den andra att inte underdriva den - båda har rätt.Bert skrev:Förtydligande: Jag och de andra som tycker att en "trafikuppgift" vore bra ser inte det som en absolut nödvändighet. Men att det UNDERLÄTTAR att locka folk om det dels finns fler attraktioner dels en möjlighet att åka spårvagn mellan dem torde väl ändå vara ganska solklart. Visst är det väl roligare att komma till en plats där man kan göra något annat än att enbart invänta nästa spårvagn/tåg tillbaka till det ställe man kom ifrån. I diskussioner vill man ju gärna spetsa till det. Jag får ett intryck av att några nästan ser det som något NEGATIVT om en trafikuppgift upstod.
Jag tror inte att det finns någon som tycker att det är negativt om det skulle finnas en trafikuppgift, däremot så finns det en hel del som anser att det inte nödvändigtvis är så att trafikuppgiften i sig leder till ökad attraktivitet.
Personligen tror jag att man inte bör leta efter en trafikuppgift, det finns som sagt andra sätt att skapa intresse. Jag har förstått - bland annat i kontakter som jag haft med Malmköpingsaktiva, att det är lite för låg regularitet i öppethållandet vilket leder till att folk inte vågar lita på att det är öppet. Finns trafikuppgiften så är det positivt, finns den inte så får man hitta andra sätt att locka folk.
Att jämföra passgerartal för Djurgårdslinjen och Lisebergslinjen mot vad som finns att hämta i Malmköping är däremot inte realistiskt. Tittar man däremot på exempelvis Skjoldenæsholm och Chrich som har likande förutsättningar (om än möjligen något bättre) så får man nog konstatera att besökstalen i Köpingen går - med enträgen vilja, marknadsföring, regularitet och uthållighet kan nå mycket långt. 7000 besökare om året är inte en rimlig siffra (har för mig att Skjolde ligger på över 4 ggr den siffran)
Hrr Lind och Christensen har diskuterat upptagningsområde. Visst har Skjoldenæsholm ett betydligt större kundunderlag inom samma omkrets. Därvid skall man då givetvis nämna de två avgiftsbelagda broarna (Store Bælt och Öresund) samt det faktum att danskarna räknar avstånd i km emedan vi räknar i mil. 40 danska kilometer är längre än 4 svenska mil, trots att metern är lika lång överallt.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Malmköping
Mr Ewing förstår säkert att vi redan sedan många år samarbetar med arrangörerna av såväl Gammeldags Marknad sista helgen i maj som Malmamarken sista helgen i juli. Hade vi inte gjort det hade vi väl varit alldeles osedvanlig korkade.J.R Ewing skrev:Det är alltid roligt när debatten blir livlig. Då är det ett bevis på att ämnet intresserar![]()
Att göra Malmköping mer intressant ligger väl mycket också i hur man i framtiden samarbetar med bygden och kommunen.
Malmköping har sin marknad varje år. Den kan bidra med visst samarbete. Kanske dags att ordna allsång vid Hosjö eller någon annan hållplats utmed linjen.
Förra året arrangerade vi för första gången en gladjazzkväll i Östersjön i juni där en orkester med Eddie Bruhner i spetsen spelade. När publiken tagit plats, givetvis ditfraktade med spårvagnar, kom orkestern spelande fram upplastade på en flakvagn som sköts fram av loket HRRJ 2. Succén var enorm! När konserten var över drogs orkestern till Malmköping och spelade ett extranummer när publiken kom tillbaka dit med spårvagn. I år äger konserten rum onsdagen den 6/7. Kom och digga! Inträde 100 kr vilket inkluderar obligatorisk spårvagnsresa till Östersjön.
//Lars S
Du menar att vi alla på svenskt vis innerst inne försöker säga att "lagom är bäst"?TonyM skrev:Hmm får vi då konstatera att jag bedömer att vi har två läger som egentligen tycker samma sak fast har två olika infallsvinklar. Den ena falangen säger att det är viktigt att inte överdriva trafikuppgiften, den andra att inte underdriva den - båda har rätt.

Egentligen är det väl till och med tvärt om, är inte en svensk mil egentligen en liten skvätt längre än 10km, jag har nåt minne av 10060 eller kanske 10040 meterTonyM skrev:samt det faktum att danskarna räknar avstånd i km emedan vi räknar i mil. 40 danska kilometer är längre än 4 svenska mil, trots att metern är lika lång överallt.


-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
samma argument men skilda ståndpunkter blir samma slutsats
Gunnar Eriksson skrev:Vilka problem? Problem är något som man skapar därför att man betraktar något som ett problem. Andra ser hellre till möjligheterna.
Tänka sig att det gick att återanvända samma argument, även om vi har motsatt syn på behovet av en "trafikuppgift" i Malmköping.Per Lind skrev:Vi Svenskar har förmågan att se allt i negativ bemärkelse och inte möjligheterna.

Fast oavsett om vi ser olika på det där med trafikuppgiften, så tycks vi dela en i grunden positiv inställning till att det bästa är att finnas kvar i Malmköping. Vilket är det väsentliga.

Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Läst, men inte förstått. Det var absolut ingen humoristisk baktanke med skillnaden i att dansken generellt tycker att avstånd är längre än vad svensken gör. Dessutom har det danska regionala vägnätet generellt en lägre standard än det svenska. Det är inget humoristiskt i det.Mats skrev:Egentligen är det väl till och med tvärt om, är inte en svensk mil egentligen en liten skvätt längre än 10km, jag har nåt minne av 10060 eller kanske 10040 meterTonyM skrev:samt det faktum att danskarna räknar avstånd i km emedan vi räknar i mil. 40 danska kilometer är längre än 4 svenska mil, trots att metern är lika lång överallt.![]()
För att ta ett förtydligande exempel så tror jag inte att du skulle kunna förmå en dansk person att åka från Kiruna till Gällivare för att köpa färskvaror, bara för att det är bättre datum i Gällivare - vilket är ganska avgörande om man storhandlar. Detta är i och för sig ett ganska extremt exempel - men man måste förstå att inställningen till avstånd är annorlunda i Danmark, förmodligen beroende på att danskarna bor mycket tätatre.
För oss svenskar är det inte konstigt att ta sig en 4-5 mil för att storhandla, hälsa på kompisar el. dyl, Mina kusiner som bor på Falster tvekar att ta sig så långt som 40 km! (Det är då å andra sidan en extrem åt andra hållet)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Malmköping
Jeg må give Tony helt ret.
Der er ca. 100 km. fra Stockholm til Malmköping, og der er ca. 50 km. fra København til Skjoldenæsholm. Mentalt er der lige langt fra de respektive hovedstæder til de lokale museer. Fenomenet er ikke specielt dansk, men mere et øbo-fenomen. Går man til Jylland, er folk langt mere tilbøjelige til at køre langt for at handle eller tage på picnic. Folk langt op i Jylland kører eksempelvis over grænsen til Tyskland bare for at spare 1 eller 2 kroner på en øl.
Det bør altså ikke være Malmköpings beliggenhed, der begrænser mulighederne. Der kan dog være andre forhold. Er der nogen som ved, hvor mange "gæster" der kommer og bare ser på sporvognene uden at købe billet? Den mulighed er det ikke lige så nemt at benytte sig af på Skjoldenæsholm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Der er ca. 100 km. fra Stockholm til Malmköping, og der er ca. 50 km. fra København til Skjoldenæsholm. Mentalt er der lige langt fra de respektive hovedstæder til de lokale museer. Fenomenet er ikke specielt dansk, men mere et øbo-fenomen. Går man til Jylland, er folk langt mere tilbøjelige til at køre langt for at handle eller tage på picnic. Folk langt op i Jylland kører eksempelvis over grænsen til Tyskland bare for at spare 1 eller 2 kroner på en øl.
Det bør altså ikke være Malmköpings beliggenhed, der begrænser mulighederne. Der kan dog være andre forhold. Er der nogen som ved, hvor mange "gæster" der kommer og bare ser på sporvognene uden at købe billet? Den mulighed er det ikke lige så nemt at benytte sig af på Skjoldenæsholm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Malmköping
Det borde inte vara någon eftersom man måste lösa biljett även om man inte har för avsikt att åka. Men visst, det finns säkert de som lyckas undvika att lösa biljett. Det är alltså så att biljetten inte bara är en resebiljett utan en inträdesbiljett till museet.Svend Christensen skrev: Er der nogen som ved, hvor mange "gæster" der kommer og bare ser på sporvognene uden at købe billet? Den mulighed er det ikke lige så nemt at benytte sig af på Skjoldenæsholm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
//Lars S
Re: Malmköping
Om Lars menar Malmköping så hänger jag inte med,Lars Stegenius skrev:Det borde inte vara någon eftersom man måste lösa biljett även om man inte har för avsikt att åka. Men visst, det finns säkert de som lyckas undvika att lösa biljett. Det är alltså så att biljetten inte bara är en resebiljett utan en inträdesbiljett till museet.Svend Christensen skrev: Er der nogen som ved, hvor mange "gæster" der kommer og bare ser på sporvognene uden at købe billet? Den mulighed er det ikke lige så nemt at benytte sig af på Skjoldenæsholm.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
//Lars S
det är väl allmän plats runt stationshuset och på plattformen så det borde väl komma en del som bara stannar till för en snabbtitt, och det är väl det som Svend menar.
Gäller svaret Skjoldenæsholm förstår jag då man måste parkera och åka spårvagn för att komma till något som är tittbart.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Malmköping
Per Lind har forstået mig helt ret.
Jeg har talt med folk i Malmköping, der har sagt, at det var et problem, at der kom en del "gæster", der ikke tog en tur med sporvognene og som heller ikke gik ind i udstillingshallerne, men som bare gik omkring på området og fotograferede de vogne, som stod i det fri (trafikvogne eller andre opstillede vogne) Da f.d. banegårdsområdet ligger lavt i forhold til det omgivende land, er der god udsigt over sporene og hvad som foregår der.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Jeg har talt med folk i Malmköping, der har sagt, at det var et problem, at der kom en del "gæster", der ikke tog en tur med sporvognene og som heller ikke gik ind i udstillingshallerne, men som bare gik omkring på området og fotograferede de vogne, som stod i det fri (trafikvogne eller andre opstillede vogne) Da f.d. banegårdsområdet ligger lavt i forhold til det omgivende land, er der god udsigt over sporene og hvad som foregår der.
Med venlig hilsen
Svend Christensen