Räls mellan rälen i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Carradine
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 15 november 2004 21:36

Räls mellan rälen i tunnelbanan?

Inlägg av Carradine »

Hej.

Har länge undrat varför det på vissa ställen i tunnelbanan finns räls mellan rälen, jag har hört att det skulle vara någon form av urspårningsmostånd, någon som kan berätta mer?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Stämmer, om tåget spårar ur, hindrar dessa att tåget kanar i sidled å ned i avgrunden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Carradine
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 15 november 2004 21:36

Inlägg av Carradine »

Ah, vad bra, då vet jag det, tack för svaret.
daca

Inlägg av daca »

har sett samma sak på vissa ställen i spårvagnsnätet i här i gbg. Har denna skena samma funktion här?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

daca skrev:har sett samma sak på vissa ställen i spårvagnsnätet i här i gbg. Har denna skena samma funktion här?
Om det är på broar, i tunnlar osv; svar ja.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6904
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Och ibland är det inte just stödräler.. det kan lika gärna vara nedsänkningar i betongen. Så har man väl gjort i chalmerstunneln?
Freck_

Inlägg av Freck_ »

Så det är alltså inte några strömförande skenor som finns i tunnelbanan mellan spåren.
Det gick nämligen ett rykte på min gamla skola att det var så! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Freck_ skrev:Så det är alltså inte några strömförande skenor som finns i tunnelbanan mellan spåren.
Det gick nämligen ett rykte på min gamla skola att det var så! :lol:
Nej, alla strömskenor löper på utsidan av tunnelbanespåret till 99.99 procent, förutom vid växlar och korsningar där det finns s k strömskenegap, ett mellanrum mellan två strömskenor.

Det enda tunnelbanespår som inte har strömskena, är det s k Slakthusspåret, förbindelsen från Globen till Slakthuset för arbetsvagnarna (och SJ-förbindelsen!)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Freck_ skrev:Så det är alltså inte några strömförande skenor som finns i tunnelbanan mellan spåren.
Det gick nämligen ett rykte på min gamla skola att det var så! :lol:
I london har de en strömskena mellan de vanliga skenorna, och en skena vid sidan av de vanliga skenorna. Jag tror att detta är helt unikt för londons tunnelbana.
Dahlbom
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 17 februari 2005 22:58

Inlägg av Dahlbom »

Mats skrev: I london har de en strömskena mellan de vanliga skenorna, och en skena vid sidan av de vanliga skenorna. Jag tror att detta är helt unikt för londons tunnelbana.
Varför har de detta?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Dahlbom skrev:
Mats skrev: I london har de en strömskena mellan de vanliga skenorna, och en skena vid sidan av de vanliga skenorna. Jag tror att detta är helt unikt för londons tunnelbana.
Varför har de detta?
Man ville inte använda de vanliga rälerna som återledare ("jord"), i början var tydligen hela tunnelbanesystemet en enda "sektion" elektriskt, vilket gjorde att stora strömmar flöt här och var i systemet, och stora strömmar som kan ledas ut i marken (räler som har kontakt med underlaget) ger effekten att t.ex. vattenledningar, gasledningar och andra längre saker av metall nedgrävda i marken kan förstöras genom elektrolys.

Jag tror att man delade av nätet i separata sektioner efter ett par otrevliga bränder ombord på tågen på 50talet (kortslutning på tågen, där de enorma säkringar som säkrar av mer eller mindre hela nätet såklart inte löste ut), eller hur det nu var.

Ett googletips om london undergrounde är "tubeprune", den siten tar upp en hel del intressanta saker. :)
Skriv svar