Räls mellan rälen i tunnelbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Räls mellan rälen i tunnelbanan?
Hej.
Har länge undrat varför det på vissa ställen i tunnelbanan finns räls mellan rälen, jag har hört att det skulle vara någon form av urspårningsmostånd, någon som kan berätta mer?
Har länge undrat varför det på vissa ställen i tunnelbanan finns räls mellan rälen, jag har hört att det skulle vara någon form av urspårningsmostånd, någon som kan berätta mer?
Nej, alla strömskenor löper på utsidan av tunnelbanespåret till 99.99 procent, förutom vid växlar och korsningar där det finns s k strömskenegap, ett mellanrum mellan två strömskenor.Freck_ skrev:Så det är alltså inte några strömförande skenor som finns i tunnelbanan mellan spåren.
Det gick nämligen ett rykte på min gamla skola att det var så!
Det enda tunnelbanespår som inte har strömskena, är det s k Slakthusspåret, förbindelsen från Globen till Slakthuset för arbetsvagnarna (och SJ-förbindelsen!)
I london har de en strömskena mellan de vanliga skenorna, och en skena vid sidan av de vanliga skenorna. Jag tror att detta är helt unikt för londons tunnelbana.Freck_ skrev:Så det är alltså inte några strömförande skenor som finns i tunnelbanan mellan spåren.
Det gick nämligen ett rykte på min gamla skola att det var så!
Man ville inte använda de vanliga rälerna som återledare ("jord"), i början var tydligen hela tunnelbanesystemet en enda "sektion" elektriskt, vilket gjorde att stora strömmar flöt här och var i systemet, och stora strömmar som kan ledas ut i marken (räler som har kontakt med underlaget) ger effekten att t.ex. vattenledningar, gasledningar och andra längre saker av metall nedgrävda i marken kan förstöras genom elektrolys.Dahlbom skrev:Varför har de detta?Mats skrev: I london har de en strömskena mellan de vanliga skenorna, och en skena vid sidan av de vanliga skenorna. Jag tror att detta är helt unikt för londons tunnelbana.
Jag tror att man delade av nätet i separata sektioner efter ett par otrevliga bränder ombord på tågen på 50talet (kortslutning på tågen, där de enorma säkringar som säkrar av mer eller mindre hela nätet såklart inte löste ut), eller hur det nu var.
Ett googletips om london undergrounde är "tubeprune", den siten tar upp en hel del intressanta saker.