Vändslingor på tunnelbanelinjer, finns de? Svaret är :Ja!

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Vändslingor på tunnelbanelinjer, finns de? Svaret är :Ja!

Inlägg av Olle »

Jag såg i något inlägg att någon skrev att vändslingor på tunnelbanelinjer inte finns. När jag nu var i Paris några dagar så uptäkte jag att linje 2 vänder i slinga både vid Nation och Pt Dauphine. Det såg jag med egna ögon. Vagnarna på dessa linjer är ju korta och endast 5-vagnståg (fast stationerna verkar vara gjorda för 6 vagnar) och slingorna är väldigt snäva. Jag vill minnas från andra besök i staden att linje 6 vänder i slinga vid Etoille och troligen även vid Nation.

Även en linje i Philadelphia (Market Line?) har en slinga längst ut, där spårvagnarna ansluter. Jag såg slingan men inte att den anvvändes.

Bild

8) lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jorå, flera linjer har vändslingor, som inte alltid används. Linje 5:s ändstation vid Place Italie (ursäkta stavningen) har slinga, men används inte, utan det är säckvändning som gäller.

Ska kolla i mina böcker hemma, så ska jag komma med en lista, vaer det finns slingor. Sedan vilka som används är en annan sak.

Slingan vid Etoile vet jag med bestämdhet att den används.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Det lär väl ska ha funnits/finns en slinga i NYC där envagnståg hade sin hållplats mitt i slingan? Wall Street?

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Reimersholme71 skrev:Det lär väl ska ha funnits/finns en slinga i NYC där envagnståg hade sin hållplats mitt i slingan? Wall Street?

M
Om du menar en nedlagd station så kanske du tänker på City Hall.

Emellertid ligger f.n. South Ferry station i en slinga. Det finns dock planer på att snart bygga om den till säckstation.

Linje 6 i New York (Lexington Avenue IRT local) vänder också i en slinga längst ner på Manhattan.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

TimK skrev:
Linje 6 i New York (Lexington Avenue IRT local) vänder också i en slinga längst ner på Manhattan.

Mvh Tim
Jo, att vända i en större slinga är ju en sak, men att ha en lliten vändslinga vid sluthållplatsen, det var kanske det som avsågs i det inlägg jag refererade till. Iallafall var det som jag tänkte på.

:? lle.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Olle skrev:Jo, att vända i en större slinga är ju en sak, men att ha en lliten vändslinga vid sluthållplatsen, det var kanske det som avsågs i det inlägg jag refererade till. Iallafall var det som jag tänkte på.

:? lle.
Så slingan vid Heathrow räknas inte! :wink:

Det blir väl rätt rejäla radier på sådana här slingor förresten?

M
Cero

Inlägg av Cero »

The Hainault-loop på Central line i London kan väl kvalificera som en loop, även om den har ett tiotal stationer. I London finns även loopvändning vid Kennington, och det är en "riktig" vändslinga.

Mvh
Cero
Svend Christensen

T-baneslingor

Inlägg av Svend Christensen »

Der er tydeligvis ingen oslo-bor på forummet just nu :!: :D

Svend Christensen
Fra København, hvor metroen har en vendesløjfe på depotområdet på Vestamager.
Roger S
Kontakt:

Re: T-baneslingor

Inlägg av Roger S »

Svend Christensen skrev:Der er tydeligvis ingen oslo-bor på forummet just nu :!: :D

Svend Christensen
Hehe, joda, vi har jo sløyfa på Stortinget stasjon! Tog østfra kan bruke denne. Sløyfa brukes regulært for noen avganger på kvelden idet man går over fra 15' til 30' rute. Disse togene kommer fra Mortensrud/Ellingsrudåsen/Vestli, og skal inn i vognhallen på Ryen.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?

M
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Reimersholme71 skrev:Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?

M
Det är ju inte bara promenaden som räknas! :-) När man har bytt körände måste tåget laddas upp på nytt, en procedur som visserligen går på någon minut men som ändå tar sin lilla tid. Dessutom finns det risk att det uppstår fel när man laddar upp tåget på nytt, typ "Jag får ingen klarsignal," "Tåget släpper inte luften," "Jag får inte upp lufttrycket" osv. Så nog kan det vara en fördel att slippa denna bit.

Förresten, om jag minns rätt vänder man ganska mycket i slingor i Métro i Montréal, och då menar jag en slinga efter ändstationen som bara är till för vändning.

Mvh Tim
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Sedan har det även funnits en vändlinga i Stockholms tunnelbana...
Var???
Södra delen av Hammarbydepån, d v s på den s k "Heden".

Men den är väl uppriven nu om jag inte minns fel???
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Byggare Bob skrev:Sedan har det även funnits en vändlinga i Stockholms tunnelbana...
Var???
Södra delen av Hammarbydepån, d v s på den s k "Heden".

Men den är väl uppriven nu om jag inte minns fel???
Finns väl fortfarande en vändslinga vid Nyboda?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Reimersholme71 skrev:
Det blir väl rätt rejäla radier på sådana här slingor förresten?

M
Nääråå, slingah vid Dauphine är så liten att man nästa ser slutet på de fem vagnarna samtidigt som förstavagnen kommer till perongen på andra sidan.. Perrongerna ligger V-formade i en del av slingan. Slingan ligger altså inte efter en vanlig station.
Reimersholme71 skrev:
Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?

M
När jag tog kort på det vändande tåget så kom redan nästa tåg in på stationen. Det är inte många sekunder mellan tågen, och de slipper vänta på utgående tåg.

:D lle.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Reimersholme71 skrev: Det blir väl rätt rejäla radier på sådana här slingor förresten?
M
Slingan i Philadelphia är stor som en normal spårvägsslinga.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Cero skrev:The Hainault-loop på Central line i London kan väl kvalificera som en loop, även om den har ett tiotal stationer. I London finns även loopvändning vid Kennington, och det är en "riktig" vändslinga.
Appropå london vet jag att jag läst att man åtminstone förr hade tåg/vagnar som inte gick att koppla mot varandra mer än om de var vända åt rätt håll, och att man på de linjer som hade vändslinga på vissa stälken fick problem med 'felvända vagnar' ideligen.

Då ställer jag mig frågan varför man bygger vagnar/tåg som bara går att koppla på ett sätt? Visst förstår jag problemet när man ska ansluta ledningar, tryckluftslangar o.s.v. som hänger bredvid varandra, men frågan är varför man inte kunnat lösa detta smidigare? Om ingen annan lösning går att finna så kan man ju i värsta fall tänka sig att ha alla kopplingar i mitten, och ha gångvägar på BÅDA sidor om kopplingarna i mitten. Inte sådär jättesmidigt, men lösbart. Annars kan man ju tänka sig en vändbar enhet i vagnändan, som slangarna kommer ut ur. Om vagnen är "felvänd" så vänder man på denna enhet, och slipper ha långa slangar 'korsade'. Ytterligare en lösning är väl att ha "skarvslangar" om man behöver "korskoppa" en felvänd och en rättvänd vagn?

Förresten, är alla pedalvagnar i göteborg (M25, M28, M29) kopplingsbara "hur som helst" eller är det så att vänstervagnar och högervagnar är spegelvända rent tekniskt, så att en vänstervagn bara kan kopplas bak-mot-bak på en högervang? Kan man förresten koppla framändorna på två vagnar mot varandra? (ett teoretiskt scenario iaf förr är väl att man multar ihop två "angered-tåg" från tiden man körde en vänster plus en högervagn i par).

Förresten, har tågen i stockholm (alla sorter, tunnelbanetåg, pendeltåg, roslagståg, lidingötåg, tvärbanetåg, nockybanetåg) alltid en viss riktning, d.v.s. en ända som är norrut och en ända som är söderut ? Saltis verkar ju alltid ha vagnarna vända åt ett visst håll (ganska självklart) iaf.
TimK skrev:
Reimersholme71 skrev:Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?
Det är ju inte bara promenaden som räknas! :-) När man har bytt körände måste tåget laddas upp på nytt, en procedur som visserligen går på någon minut men som ändå tar sin lilla tid. Dessutom finns det risk att det uppstår fel när man laddar upp tåget på nytt, typ "Jag får ingen klarsignal," "Tåget släpper inte luften," "Jag får inte upp lufttrycket" osv. Så nog kan det vara en fördel att slippa denna bit.
Men det här är ju ett konstgjort problem, konstruerat av oss människor. Om man tänker sig ett första steg, där man med två personer kan välja "aktivera" i andra ändan innan man väljer "avaktivera" i första änden, och då bara "köra vidare" med tryckluft o.s.v. igång, så kan man också tänka sig ett läge vid avaktivering som man väljer som gör att tåget är "semi-aktiverat" i några minuter efter att man lämnat hytten. Alla kontroller och liknande spärrade, men kompressorer och andra saker som har lite "startsträcka" är igång, för att man ska slippa den här starttiden när man kommer till den andra hytten.

Om man teoretiskt räknar på att det tar fem minuter att vända ett tåg och man har tvåminuterstrafik så behöver man tre spår för att kunna vända på, och då har man ändå bara en minut till godo. Om man har tätare trafik räcker inte tre spår, och man får en hög störningskänslighet. Har man en vändslinga är det bara att köra vidare.
essin

Inlägg av essin »

I London finns det ju planer på att förlänga Victoria Line från Brixton till Herne Hill bara för att få tillfälle att bygga en slinga så att man kan vända snabbare... (jaja, Herne Hill är järnvägsknut också, så enbart den anledningen är det kanske inte :))
Användarens profilbild
Andy

Re: T-baneslingor

Inlägg av Andy »

Roger S skrev:
Svend Christensen skrev:Der er tydeligvis ingen oslo-bor på forummet just nu :!: :D

Svend Christensen
Hehe, joda, vi har jo sløyfa på Stortinget stasjon! Tog østfra kan bruke denne. Sløyfa brukes regulært for noen avganger på kvelden idet man går over fra 15' til 30' rute. Disse togene kommer fra Mortensrud/Ellingsrudåsen/Vestli, og skal inn i vognhallen på Ryen.
Det er også vendesløyfe på på Ryen, men denne regnes kansje ikke med, siden den er på et vognhallsområde

Andreas
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Samma sak gäller Nyboda och undrar om det inte finns en depåslinga i Adventskalendern (Vällingy)?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Gäst

Inlägg av Gäst »

I New York på IRT linjerna så finns det t-bane slingor vid City Hall Stationen och en vid South Ferry. Den vid South Ferry har en aktiv station och bara de 5 första vagnarna angör stationen som har utfällbara platforms kanter som går emot vagnarna vid dörrar så inte folk skall ramla ner på spåret. Det är väl bortåt 75-80 cm mellan vagnsmitt och fasta platformskanten.

Slingan vid City Hall används bara för att vända tågen. Det finns en station i slingan, men den är inte öppen.

Slingorna är bra om dom skall köra oftare än 2-3 minuter. Inget tåg behöver vänta för att ett annat som korsar spåren från ena sidan till den andra.

Det är bara att tuta och köra framåt.

mvh Dennis
Skriv svar