Även en linje i Philadelphia (Market Line?) har en slinga längst ut, där spårvagnarna ansluter. Jag såg slingan men inte att den anvvändes.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Om du menar en nedlagd station så kanske du tänker på City Hall.Reimersholme71 skrev:Det lär väl ska ha funnits/finns en slinga i NYC där envagnståg hade sin hållplats mitt i slingan? Wall Street?
M
Jo, att vända i en större slinga är ju en sak, men att ha en lliten vändslinga vid sluthållplatsen, det var kanske det som avsågs i det inlägg jag refererade till. Iallafall var det som jag tänkte på.TimK skrev:
Linje 6 i New York (Lexington Avenue IRT local) vänder också i en slinga längst ner på Manhattan.
Mvh Tim
Så slingan vid Heathrow räknas inte!Olle skrev:Jo, att vända i en större slinga är ju en sak, men att ha en lliten vändslinga vid sluthållplatsen, det var kanske det som avsågs i det inlägg jag refererade till. Iallafall var det som jag tänkte på.
lle.
Hehe, joda, vi har jo sløyfa på Stortinget stasjon! Tog østfra kan bruke denne. Sløyfa brukes regulært for noen avganger på kvelden idet man går over fra 15' til 30' rute. Disse togene kommer fra Mortensrud/Ellingsrudåsen/Vestli, og skal inn i vognhallen på Ryen.Svend Christensen skrev:Der er tydeligvis ingen oslo-bor på forummet just nu![]()
![]()
Svend Christensen
Fra København, hvor metroen har en vendesløjfe på depotområdet på Vestamager.
Det är ju inte bara promenaden som räknas!Reimersholme71 skrev:Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?
M
Nääråå, slingah vid Dauphine är så liten att man nästa ser slutet på de fem vagnarna samtidigt som förstavagnen kommer till perongen på andra sidan.. Perrongerna ligger V-formade i en del av slingan. Slingan ligger altså inte efter en vanlig station.Reimersholme71 skrev:
Det blir väl rätt rejäla radier på sådana här slingor förresten?
M
När jag tog kort på det vändande tåget så kom redan nästa tåg in på stationen. Det är inte många sekunder mellan tågen, och de slipper vänta på utgående tåg.Reimersholme71 skrev:
Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?
M
Appropå london vet jag att jag läst att man åtminstone förr hade tåg/vagnar som inte gick att koppla mot varandra mer än om de var vända åt rätt håll, och att man på de linjer som hade vändslinga på vissa stälken fick problem med 'felvända vagnar' ideligen.Cero skrev:The Hainault-loop på Central line i London kan väl kvalificera som en loop, även om den har ett tiotal stationer. I London finns även loopvändning vid Kennington, och det är en "riktig" vändslinga.
Men det här är ju ett konstgjort problem, konstruerat av oss människor. Om man tänker sig ett första steg, där man med två personer kan välja "aktivera" i andra ändan innan man väljer "avaktivera" i första änden, och då bara "köra vidare" med tryckluft o.s.v. igång, så kan man också tänka sig ett läge vid avaktivering som man väljer som gör att tåget är "semi-aktiverat" i några minuter efter att man lämnat hytten. Alla kontroller och liknande spärrade, men kompressorer och andra saker som har lite "startsträcka" är igång, för att man ska slippa den här starttiden när man kommer till den andra hytten.TimK skrev:Det är ju inte bara promenaden som räknas!Reimersholme71 skrev:Är det klyftigt att ha vändslingor på tunnelbanor, eller tar det ungefär lika lång tid att åka tunt en slinga med lagom radie som det tar att promenera från B-ände till A-ände på ett tåg?När man har bytt körände måste tåget laddas upp på nytt, en procedur som visserligen går på någon minut men som ändå tar sin lilla tid. Dessutom finns det risk att det uppstår fel när man laddar upp tåget på nytt, typ "Jag får ingen klarsignal," "Tåget släpper inte luften," "Jag får inte upp lufttrycket" osv. Så nog kan det vara en fördel att slippa denna bit.
Det er også vendesløyfe på på Ryen, men denne regnes kansje ikke med, siden den er på et vognhallsområdeRoger S skrev:Hehe, joda, vi har jo sløyfa på Stortinget stasjon! Tog østfra kan bruke denne. Sløyfa brukes regulært for noen avganger på kvelden idet man går over fra 15' til 30' rute. Disse togene kommer fra Mortensrud/Ellingsrudåsen/Vestli, og skal inn i vognhallen på Ryen.Svend Christensen skrev:Der er tydeligvis ingen oslo-bor på forummet just nu![]()
![]()
Svend Christensen
Fra København, hvor metroen har en vendesløjfe på depotområdet på Vestamager.