Den sista M21:an

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tänk.... jag som trodde att denna sajten skulle handla om lokaltrafik och inte om nordisk arbetsmarknadspolitik...

Sopar dåligt framför eget glashus:

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Tramqueen

Sista M21an

Inlägg av Tramqueen »

:cry: På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Björn J. skrev:Tänk.... jag som trodde att denna sajten skulle handla om lokaltrafik och inte om nordisk arbetsmarknadspolitik...

Sopar dåligt framför eget glashus:

Bj.
En viktig del av lokaltrafikken er den museale virksomheten, og arbetsmarknadspolitikken er sentral i arbeidet med å ta vare på gamle busser, trikker mv... 8)
Björn J.

Re: Sista M21an

Inlägg av Björn J. »

Tramqueen skrev::cry: På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
Tänk vad tiden går fort.
Jag har också en diabild någonstans på M21 200 på väg uppför Ånäsvägen lastad med sandsäckar... den typen av passagerare protesterar inte.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Re: Sista M21an

Inlägg av 2763 »

Tramqueen skrev::cry: På måndag, den 16 december tas 279 ur trafik, och hela den nästan 20-åriga M21-epoken går i graven...
279 tas in i verkstaden måndag morgon, sista trafikdagen är alltså 15/12, då är vagnen abonnerad hela dagen av SSR så sista potentiella äkta trafikdag är den 14/12, dock är det troligen så att den inte kommer ut på lördagen varför fredagen den 13:e blir den sista trafikdagen för M21.

Det vill säga - om inte vagnen havererar får då blev det omedelbums.

Dock så är det då som så att M21 208 kommer inte att byggas om till M31, det är också svårt då 208 inte har en led på mitten som går att dela.

(De stora långedragsvagnarna har också littera M21, läser man i järnvägsinspektionens kollissionsrapproter kan man läsa en om en kollision mellan "M21 208 och M21 216)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Tramqueen

Vad är fel?

Inlägg av Tramqueen »

:?: Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Användarens profilbild
Andy

Re: Vad är fel?

Inlägg av Andy »

Tramqueen skrev::?: Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Dette er denne "M21" Tony mener: http://web.ss.se/vagnhallen/vagn.asp?id=110

Den har jo ingen ledd :lol:

Andreas
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tramqueen skrev::?: Varför kunde inte 208 byggas om, sa du?
Ok - vi rör till det...

Det är nog inte omöjligt att bygga om 208 med låggolvsmittdel, men det vore väl synd på en gammal vagn från 1929 :idea:

Ledvagnen M21 208 är ju redan ombyggd till M31 208 emedan det som sagt vore synd att bygga om långedragsvagn M21 208 (Även känd som M7 och Mb01) till låggolvsvagn.

/Tony
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ang. 208ans ombyggnad till ledvagn så kan jag ju ta med fogsvansen och vinkelslipen på lörda... Blir jag en äkta "spårvagnskapare" då? 8) :oops:

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

1928, 1928; Tony, Långedragsvagnen är enligt vår hemskesida byggd 1928!
Alltid kul att rätta en rättare!

Bild

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:1928, 1928; Tony, Långedragsvagnen är enligt vår hemskesida byggd 1928!
Alltid kul att rätta en rättare!
Bj.
Du har fullkommligt rätt, men den sattes inte i trafik förrän 29.
Skönt att bli rättad!

/Tony
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

TonyM skrev:Ska du till Danmark i helgen?
Glöm inte passet
Det gjorde den närsynte bofinken Knut och då fick han åka hem igen!
/Tony
Hva? Er det krav om pass mellom EU-land? Og spesielt mellom disse to landene :?:
Vi i Norge har hatt passfrihet med både Sverige og danmark i over(?) 50 år :!:

/Baard
Men det var kanskje feil diskusjonsforum fro dette tema? :oops:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

BaardB skrev:
TonyM skrev:Ska du till Danmark i helgen?
Glöm inte passet
Det gjorde den närsynte bofinken Knut och då fick han åka hem igen!
/Tony
Hva? Er det krav om pass mellom EU-land? Og spesielt mellom disse to landene :?:
Vi i Norge har hatt passfrihet med både Sverige og danmark i over(?) 50 år :!:

/Baard
Men det var kanskje feil diskusjonsforum fro dette tema? :oops:
Passkrav föreligger egentligen inte med tanke på Schengen och det nordiska passamarbetet. Men du måste kunna styrka din nationalitet och för oss svenskar så innebär det pass. "Pass"tvånget är p.g.a. EU-toppmöte och är tillfälligt under denna veckan.

/Tony
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

TonyM skrev:Ledvagnen M21 208 är ju redan ombyggd till M31 208 emedan det som sagt vore synd att bygga om långedragsvagn M21 208 (Även känd som M7 och Mb01) till låggolvsvagn.

/Tony
Lite småpet
GS M21 208 är ombyggd till M31 men har nummer 308.

Vi får väl ta och ruska liv i planerna att alla M21 skall förses med låggolvdel och inräkna SSR M21 208 till kandidaterna om det nu är allas mening?

/JAgr
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev: Vi får väl ta och ruska liv i planerna att alla M21 skall förses med låggolvdel och inräkna SSR M21 208 till kandidaterna om det nu är allas mening?

/JAgr
Tycker inte jag.
Man får sån härlig motion i knäna av att springa upp och ner i alla trappor när man är "kondis" på denna vagn.
Vaddå gå på gym och lyfta skrot när man kan lyfta barnvagnar upp och ned utefter Lisebergslinjen... Särskillt de stora kombivagnarna (med okänt littera) som innehåller övergödda 1,5 åringar, samt med "överskriden totalvikt" bestående av videokameror, termosar samt lotterivinster på lastgallret inunder korgen. Om barnvagnsföraren dessutom oförsiktikt framfört "babytrikken" i en hundbajs så kan man lätt hålla sig för skratt, jag vet! (typ värsta sortens cockerspanieldiarré :x ).

Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp... :!:

Man hör ofta äldre människor som var med "på den gamla goda tiden" som med viss andakt minns dessa vaganar, och det var något speciellt högtidligt att få åka på Långedragslinjen, stora moderna vagnar med vacker inredning, och så hade ju Långedragslinjen en särskilld status som järnväg, bara en sådan sak... och tänk, Långedragsvagnarna hade "ångvissla"... de lät ungefär som västgötabanans ånglok när de signalerade. Då som nu får denna vissla sin tryckluft från kompressorn som även försörjer vagnens tryckluftsbromsar med komprimerat andningsmedium.

Och nu finns även 208 med plattformsvärme och nyreviderade kamflänsradiatorer, inkopplade av JAgr :idea: .

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Björn J. skrev:Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp... :!:
Högolvsvagn?
Låter synnerligen brandfarligt, även om jag förutsätter att rökförbud råder i en sådan vagn. :evil:
Och det är väl bara själva golvytan som är täckt av hö? Annars får man nog problem med hållfastheten... :twisted:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kristofer skrev:
Björn J. skrev:Jo, högolvsvagnen är en underskattad vagntyp... :!:
Högolvsvagn?
Låter synnerligen brandfarligt, även om jag förutsätter att rökförbud råder i en sådan vagn. :evil:
Och det är väl bara själva golvytan som är täckt av hö? Annars får man nog problem med hållfastheten... :twisted:
Jag är litet osäker på hur dubbla konsonanter skall användas vid ihopskrvning, men annars så var det vagntypen "hög-golvsvagn" jag avsåg. Ser litet konstigt ut att skriva "höggolv" men det kanske skall vara så.

Hur som helst så kunde förarna förr i tiden rekvirera "hötofflor" att trä utanpå ordinarie skodon under sträng kyla, detta kanske man slapp då om vagnen vore utrustad med "högolv".

Vagnar med golv av hö måste ju under förra seklets första år skyddas från hästar, idisslare och andra gräsatande livsformer, då dessa annars kunde förtära vagnens golv...

Fanns det spårväg förbi Hötorget tro?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J skrev:Jag är litet osäker på hur dubbla konsonanter skall användas vid ihopskrvning, men annars så var det vagntypen "hög-golvsvagn" jag avsåg. Ser litet konstigt ut att skriva "höggolv" men det kanske skall vara så.

Hur som helst så kunde förarna förr i tiden rekvirera "hötofflor" att trä utanpå ordinarie skodon under sträng kyla, detta kanske man slapp då om vagnen vore utrustad med "högolv".
Enkelt - enligt min lärarinna på lågstadiet:

Vid samskrivning skall alla bokstäver finnas kvar så länge det inte blir tre konsonanter av samma sort på rad om man av någon anledning sätter ihop ägg och golv (vad nu ett äggolv är) så blir det inte ägggolv utan äggolv. Undantag från denna regel finns givetvis annars vore den ju inte en regel i svenska spårket
(undrar om det finns något undantag från regeln om att det inte finns någon regel utan undantag)

/Tony
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Björn J. skrev:Fanns det spårväg förbi Hötorget tro?
Självklart. 2:an och 11:an på Kungsgatan. Blev sedan trådbuss 32 och 41.
Gäst

Re: Den sista M21:an

Inlägg av Gäst »

Björn J. skrev:279 är den sista M21:an i trafik. Har synts på stan idag.
Passa på att åka! Snart skall den till Mittwalde (hur-nu-det-stavas).

(SSR har sparat diverse typiska M21-delar så att vi om si så där 20-30 kan återställa en M21.)

Bj.
Mittwalde-Międzylesie-Polska
Skriv svar