Den sista M21:an

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn J.

Den sista M21:an

Inlägg av Björn J. »

279 är den sista M21:an i trafik. Har synts på stan idag.
Passa på att åka! Snart skall den till Mittwalde (hur-nu-det-stavas).

(SSR har sparat diverse typiska M21-delar så att vi om si så där 20-30 kan återställa en M21.)

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Re: Den sista M21:an

Inlägg av Andy »

Björn J. skrev:279 är den sista M21:an i trafik. Har synts på stan idag.
Passa på att åka! Snart skall den till Mittwalde (hur-nu-det-stavas).

(SSR har sparat diverse typiska M21-delar så att vi om si så där 20-30 kan återställa en M21.)

Bj.
Hvilke deler er det man har spart på for å kunne bygge en M31 tilbake til M21?

Synd jeg ikke får kjørt denne turen med M21!

Andreas
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det e bara och knalla ner till station å tjacka en biljett...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Andy skrev: Hvilke deler er det man har spart på for å kunne bygge en M31 tilbake til M21?
Läs sista inläggets sista stycken.

Egna gissningar: Diverse detaljer i ledet. Komplett uppsättning osköna stolar, koppel, utrustning från gamla förarhytten. Kanske t.o.m. den ursprungliga plexiglasskivan i förarhyttsdörren är sparad.

Finns förresten gamla förardörrar till framtida musei-M28 och M29 kvar?

/Michael
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Bussmicke skrev:Det e bara och knalla ner till station å tjacka en biljett...
Kan man köpa "köra spårvagn"-biljett i Oslo? Nu går flyttlasset! :wink:
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bussmicke skrev:Det e bara och knalla ner till station å tjacka en biljett...
Hvis du øyeblikkelig sender over en passende mengde med SEK eller NOK eller aller helst $, så kan jeg ta meg en kjapp tur...... :P

Andreas
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det som jag sett i vagnhallen är ett par vändkranslager till jacobsboggien, samt några av dessa boggier, diverse plåtdetlajer, konsoler, bälgen.... en del smådetlajer på en lastpall. Ja så var det skyltlådorna då...

Jag har sett att vi har några dörrar, men tror att dessa är till M25.

Kanhända jag säger fel, men jag tror inte att det tagits något beslut på att spara någon M28/29. Tony M. får kommentera detta, om han vill...

279 är ju den vagnen som är dekorerad med "Stena Line".

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hei!
Gjennomgår M21 vognene noen form for revisjon eller ombygning før de sendes til Mitterwalde?

Andreas
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Björn J. skrev: Kanhända jag säger fel, men jag tror inte att det tagits något beslut på att spara någon M28/29. Tony M. får kommentera detta, om han vill...
Tråkigt om så inte blir fallet när flera M25 har bevarats. Men, men. En museieverksamhet bygger ju till syvende og sidst på medlemmarnas intresse. Kanske får gå med i SSR nån dag och lobba för M29. Vi lär väl har nästan tio år kvar med de gamla godingarna, så tid finns i alla fall.
Björn J. skrev: 279 är ju den vagnen som är dekorerad med "Stena Line".
Kul att just den rätt lyckade reklamstrajpningen får avsluta tiden med M21. Hade vart kul att få se en blå/krämvit vagn i trafik. Men man får ju inte allt man vill. Nöjer mig med att ha sett den vid rantorgets verkstad på avstånd.

/Michael
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn J. skrev:Det som jag sett i vagnhallen är ett par vändkranslager till jacobsboggien, samt några av dessa boggier, ...

Bj.
För ordningens skull: M21 har (hade) inte jacobsboggi. Vid jacobsboggi har de två vagnskorgarna separata vridpunkter på ömse sidor om boggicentrum. Y2 har jacobsboggi och jag antar att även X31 o X32 har det.

Hälsningar
Harald
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

Björn J. skrev:Kanhända jag säger fel, men jag tror inte att det tagits något beslut på att spara någon M28/29.
Man borde åtminstonde spara en M29. De skiljer sig ju mer utseendemässigt från M25 än M28 gör.

/BÖRJE S
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Börje Ståhlman skrev:
Björn J. skrev:Kanhända jag säger fel, men jag tror inte att det tagits något beslut på att spara någon M28/29.
Man borde åtminstonde spara en M29. De skiljer sig ju mer utseendemässigt från M25 än M28 gör.

/BÖRJE S
Tvärtom - M28 skiljer sig mer från M25 och M29 än vad de båda andra skiljer sig.

M25 och M29 är i princip samma teknik med den skillnaden att M29 har andra boggier samt tryckluftbromssystem.

M28 är betydligt mer lik M67.

Det är sålunda mer intressant att spara en M28 än en M29. SSR är inte beredda att svara på frågan rörande vare sig M28, M29, M21 eller M31 idag, det nu gjorda bevarandet av delar är gjort för att vi inte skall "omöjliggöra" en återbyggnad om det blir aktuellt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Klart att det skulla varit intressant att spara en M28 eller 29:a också... och det kanske blir så till slut... vi får väl se, inga beslut är väl fattade.
Men ett av problemen är ju att det börjar att bli fullt i vagnhallen, en pedalvagn är ju litet drygt 15 meter och någon decimeter lång...

Bj.
Vadå jag dyster?
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Börje Ståhlman skrev:Man borde åtminstonde spara en M29. De skiljer sig ju mer utseendemässigt från M25 än M28 gör.
Tvärtom - M28 skiljer sig mer från M25 och M29 än vad de båda andra skiljer sig.

M25 och M29 är i princip samma teknik med den skillnaden att M29 har andra boggier samt tryckluftbromssystem.
Jag menade mest att M29 har en automatisk utgångsdörr bak, vilket ju varken M25 eller M28 har.

/BÖRJE S
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

TonyM skrev:M25 och M29 är i princip samma teknik med den skillnaden att M29 har andra boggier samt tryckluftbromssystem.

M28 är betydligt mer lik M67.

/Tony
Hvordan gikk det da å koble sammen M25 og M29 når M29 har trykkluftsystem, tenkte da siden de kansje har noe forsjellig bremsesystem!

Har ikke M23 og M25 (og tilogmed Oslo's HØKA vogner) samme boggitype og motortype?

Andreas
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Andy skrev:Hvordan gikk det da å koble sammen M25 og M29 når M29 har trykkluftsystem, tenkte da siden de kansje har noe forsjellig bremsesystem!
I teorin bra. Alla pedalvagnstyperna är multipelkörbara. Det är mer regel än undantag att M28 går tillsammans med M29. Där blandas också el- och tryckluftssystem.

Att jag skrev "i teorin bra" beror på att jag inte vet hur det praktiskt var när de gick tillsammans. Det svarar nog någon äldre förare bättre på.

/Michael
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Andy skrev:Har ikke M23 og M25 (og tilogmed Oslo's HØKA vogner) samme boggitype og motortype?

Andreas
Blant Oslo-høkaene er det vel to boggityper. Serie 2 og 3 tror jeg er lik M23, serie 1 er vel lik Malmø G/Stockholms A25 - men jeg kan huske "litt" feil... :)

/Baard
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:
Andy skrev:Har ikke M23 og M25 (og tilogmed Oslo's HØKA vogner) samme boggitype og motortype?

Andreas
Blant Oslo-høkaene er det vel to boggityper. Serie 2 og 3 tror jeg er lik M23, serie 1 er vel lik Malmø G/Stockholms A25 - men jeg kan huske "litt" feil... :)

/Baard
M23, M25 og HØKA skal ihvertfall alle ha MBL10 motorer!
Malmø og Stockholmsvognene veit jeg ikke noe om her!

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Tør jeg anbefale deg å kjøpe den store Høka-boken, for den gir deg de fleste svar om både Høka og andre mustanger.
Og den er på norsk! :wink:

Kan anbefales :!: (jeg var selv redaktør, så den har trønder-kvaliteter) :lol:

/Baard
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:Tør jeg anbefale deg å kjøpe den store Høka-boken, for den gir deg de fleste svar om både Høka og andre mustanger.
Og den er på norsk! :wink:

Kan anbefales :!: (jeg var selv redaktør, så den har trønder-kvaliteter) :lol:

/Baard
Familiens boksamling inneholder denne, men boken har en mystisk uvane til å forsvinne her i huset :evil: :lol:
Lurer på om jeg skal kjøpe meg mitt eget eksemplar :D

Meget intresang den delen om GB 7 og GB 55 i den boka, må nok ta meg en tur til Trondheim og studere dissew vognene litt nærmere, veit du om 7'ern er kjørbar nå?

Andreas
Skriv svar