Bemötande

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

Gäst skrev:Som förare ville jag gärna hålla tidtabellen också, men det kommer garanterat folk lufsande eller springande och om man då inte väntar på dem så är det ju aldrig deras fel att de kommer för sent! Andra passagerare påpekar också gärna att man kört ifrån någon som kom springande, sedan klagar samma passagerare också på att vagnen är sen!
I Stockholms tunnelbana är instruktionen till förarna:

Ni måste bara bara ta ombord de som står på plattformen när ni öppnar dörrarna. Därefter kan ni stänga dem när det blir en lucka. I värsta fall kan man påbjuda stängning genom att säga "Se upp för dörrarna stängs".

Problemet med det senare är att för många förare har svårt att pricka in rätt tillfälle och då verkligen stänga dörrarna. Att säga det och sedan vänta försämrar bara diciplinen.

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Struve skrev:Eltok>> Jasså du har gått på den devisen att vi har ett serviceyrke?? Jovisst i den mån att Vi ska köra säkert o hålla tidtabellen där har du våran service, DET Vi har är en Säkerhetstjänst tillika den en lokförare har. Vissa mäniskor klarar inte av dom krav/regler som järnvägsinspektionen ställer på oss.
Så i spårvagnsförarens yrkesutövande ingår endast att köra säkert och hålla tidtabellen? Så biljettmaskinen i förarhytten är bara utsmyckning? Hålen i plexiglaset bara för ventilation en varm sommardag??

Är det inte fundamentalt fel att se på sig själv som att inte ha ett serviceyrke när man är den som passagerarna möter dagligen? Det är DIG i egenskap av servicegivande och professionell yrkesman turisten möter på spårvagnen, den gamla damen med käppen som du låter sätta sig innan du plingar iväg.
Får man ett gott bemötande på spårvagnen tar man det med sig och säger till sina vänner, bekanta att det är ett trevligt folk i Göteborg. Får man ett dåligt bemötande tar man med sig det på samma sätt. Det är lätt att förstöra ett gott rykte, men svårt att bygga upp det igen...

Oavsett ni vill det eller inte är ni för många ansiktet utåt som representerar Göteborg...

Läste i någon tidning som var glömd på tåget: I Östergötland certifierar man sina förare. I den utbildning som krävdes för certifiering ingick bemötande... Kanske är det något för Västtrafik?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:
Struve skrev:Eltok>> Jasså du har gått på den devisen att vi har ett serviceyrke?? Jovisst i den mån att Vi ska köra säkert o hålla tidtabellen där har du våran service, DET Vi har är en Säkerhetstjänst tillika den en lokförare har. Vissa mäniskor klarar inte av dom krav/regler som järnvägsinspektionen ställer på oss.
Så i spårvagnsförarens yrkesutövande ingår endast att köra säkert och hålla tidtabellen? Så biljettmaskinen i förarhytten är bara utsmyckning? Hålen i plexiglaset bara för ventilation en varm sommardag??

Är det inte fundamentalt fel att se på sig själv som att inte ha ett serviceyrke när man är den som passagerarna möter dagligen? Det är DIG i egenskap av servicegivande och professionell yrkesman turisten möter på spårvagnen, den gamla damen med käppen som du låter sätta sig innan du plingar iväg.
Får man ett gott bemötande på spårvagnen tar man det med sig och säger till sina vänner, bekanta att det är ett trevligt folk i Göteborg. Får man ett dåligt bemötande tar man med sig det på samma sätt. Det är lätt att förstöra ett gott rykte, men svårt att bygga upp det igen...

Oavsett ni vill det eller inte är ni för många ansiktet utåt som representerar Göteborg...

Läste i någon tidning som var glömd på tåget: I Östergötland certifierar man sina förare. I den utbildning som krävdes för certifiering ingick bemötande... Kanske är det något för Västtrafik?
Hålla tidtabellen på ett trafiksäkert sätt = SERVICE!
Meningen är ju att man skall kunna läsa sig till i tidtabellerna när man måste åka hemifrån för att via byten vara framme en viss tid!

I vår kvalitetshandbok står att läsa att vi har en PRIORITETSORDNING:
*Säkerhet
*Tidhållning
*Information vid störningar via högtalare
*Vid behov biljettering
*Övrig service KAN ges om det inte äventyrar tidhållningen
Om det var meningen att vi skall ge den service som somliga TROR att vi skall ge, då skulle det gå fortare att GÅ istället! För då skulle vi sitta och fånigt flinande vara alla dom där funktionerna som "Gäst" (f.d. förare) så målande beskrev!

Beträffande information så måste vi själva INHÄMTA sådan innan vi kan ge den

Vi har som sagt säkerhetstjänst, det är nog därför vi kallas tjänstemän och inte bodknoddar!
Vi har heller inte tid med att skrapa med foten eller hålla koll på hur ansiktet ser ut.
Vi kanske låter värre än vi är, men, som Grovsnus skrev, det blir ju så när man måste skrika för att göra sig hörd!

Vi skulle ha lite mer marginaler om

Du står på hållplatsen när vagnen kommer
Du har kortet i handen och stämplar genast så det inte stockar sig innanför dörrarna
Du har pengar i handen om du nu måste köpa biljett
Du har en tjuga i handen och inte en hundralapp
Du har köpt ett nytt hundrakort så att du kan skarva i när det gamla inte räcker
Du kan titta vilken dörr som ser tommast ut, ta den
Du fortsätter ett steg till in i vagnen om du är sist, annars går inte dörrarna igen automatiskt. Det är då vi måste tvångsstänga, det är det som piper.
Du låter bli att "hålla vagnen", vanlig sport i Gbg
Du har svaren på dina frågor från tidpunkten klara

Då skulle vi ha lättare att hejda oss lite så en åldring kan hinna sätta sig!
Och hålla koll på mungiporna!

Det kallas kollektivtrafik, det kan tolkas att vi är ett kollektiv allihop. Då måste var och en göra sin del, annars spricker det.
Man kan även säga att servicen du får (enl. ovan sagda) kan kallas KOLLEKTIV SERVICE! Taxi tillhandahåller personlig service.

Certifiering, tja det är nog ingen som vet hur den skulle utformas för oss. Det skulle ju innebära, utom det du efterlyser, att vi skall serva vagnen också! Redan där blir det problem. För att inte tala om hur planeringen skulle braka ihop, nya tidtabeller med l-å-n-g-a körtider.


Vänligen (hm) Charlotte, samma grupp som Struve.
(Har jag glömt nå`t?)
(Aaahhhhh!)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:
Struve skrev:Eltok>> Jasså du har gått på den devisen att vi har ett serviceyrke?? Jovisst i den mån att Vi ska köra säkert o hålla tidtabellen där har du våran service, DET Vi har är en Säkerhetstjänst tillika den en lokförare har. Vissa mäniskor klarar inte av dom krav/regler som järnvägsinspektionen ställer på oss.
Så i spårvagnsförarens yrkesutövande ingår endast att köra säkert och hålla tidtabellen? Så biljettmaskinen i förarhytten är bara utsmyckning? Hålen i plexiglaset bara för ventilation en varm sommardag??

Är det inte fundamentalt fel att se på sig själv som att inte ha ett serviceyrke när man är den som passagerarna möter dagligen? Det är DIG i egenskap av servicegivande och professionell yrkesman turisten möter på spårvagnen, den gamla damen med käppen som du låter sätta sig innan du plingar iväg.
Får man ett gott bemötande på spårvagnen tar man det med sig och säger till sina vänner, bekanta att det är ett trevligt folk i Göteborg. Får man ett dåligt bemötande tar man med sig det på samma sätt. Det är lätt att förstöra ett gott rykte, men svårt att bygga upp det igen...

Oavsett ni vill det eller inte är ni för många ansiktet utåt som representerar Göteborg...

Läste i någon tidning som var glömd på tåget: I Östergötland certifierar man sina förare. I den utbildning som krävdes för certifiering ingick bemötande... Kanske är det något för Västtrafik?

Trevligt med andra personer som reagerar på vissa förares "attityder". Jag skrev några inlägg i detta forum för ett tag sedan angående Bemötandet med kunder och fick reaktioner med en gång.

Det som jag tycker är mest märkligt är attityden som vissa förare har mot sitt eget yrke. Kunderna som ser till att förarna inte är arbetslösa framtår som ett "störande kollektiv". Att endel inte begriper innebörden av service och uppträdande är bara att konstatera. Jag är fullt medveten om att vissa kunder verkligen kan bete sig som svin, men det är inte på något sätt en ursäkt.

Jag har hört flera reaktioner på förares beteende och kanske finns det någon särskilld "mentalitet" hos västtrafiks förare, en mentalitet som i framtiden kommer att påverka västtrafik negativt.
Jag tror tyvärr tjuriga och aggresiva förare kommer att finnas i åratal framöver i Göteborg, såvida inte attityder förändras.

Det var trevligt att vädra lite åsikter i forumet! Intressant att höra förare och kunder!
Hoppas att man slipper diskutera "bemötande" i framtiden,

Ha ett gott nytt år alla!!
/Eltok
flanders
Inlägg: 36
Blev medlem: söndag 19 december 2004 11:20
Ort: Varberg/Göteborg

Inlägg av flanders »

Det som jag tycker är mest märkligt är attityden som vissa förare har mot sitt eget yrke. Kunderna som ser till att förarna inte är arbetslösa framtår som ett "störande kollektiv". Att endel inte begriper innebörden av service och uppträdande är bara att konstatera. Jag är fullt medveten om att vissa kunder verkligen kan bete sig som svin, men det är inte på något sätt en ursäkt.
Jag tycker att det är du som inte begriper innebörden av service och uppträdande, i alla fall den service som vi spårvagnsförare ger.
Som flera förare innan mig skrivit, så är vår huvuduppgift att köra trafiksäkert och enligt tidtabell. Allt annat är lite som en bonus. Om färden går bra och enligt tidtabell finns det naturligtvis mer utrymme för vänlighet och den "service" du efterfrågar, men om man är flera minuter sen och har stått och lastat i två minuter i brunnsparken med linje 3, kanske inte bemötandet blir det mest entusiastiska när den fjärde resenären i rad kommer upp och frågar om vagnen går till järntorget, för att ta ett vanligt exempel.

Det du måste förstå som resenär är att du inte är ensam ombord. För just dig kanske det är livsviktigt att få reda på om du kan åka med vagnen eller inte, för 150 andra kanske det är viktigare att föraren stänger dörrarna så fort som möjligt så dom kommer hem i någorlunda tid. Varje gång du ställer en fråga till föraren så stjäl du tid av alla andra passagerare, därför kan det vara bra att tänka efter om ditt ärende verkligen är så viktigt, eller om du kan ta reda på det på något annat sätt. I ett kollektiv (som du är en del av vare sig du vill det eller inte ombord i _kollektiv_trafiken) handlar det om att ge och ta.
Jag hör många som säger att vi förare är stressade och verkar irriterade. Det är naturligtvis tråkigt att höra, men få människor verkar vara intresserade av varför vi kanske är på det sättet.

För mig som förare spelar det inte så stor roll egentligen huruvida vagnen är i tid eller inte, jag får ju ut lika mycket i lön oavsett, men jag har ändå en viss yrkesstolthet, och vill göra ett så bra arbete som möjligt. Därför blir man kanske lite sur och irriterad när vissa människor (allt för många) tror att dom är dom enda i världen som existerar, skiter totalt i andra resenärer, och gör vagnen försenad. Då känner jag att jag inte gör ett bra arbete, dessutom har dom flesta passagerare inte så bra konsekvensanalys av varför det blir förseningar, och då är det jag som får ta skiten när dom inte hinner med sina anslutningar (Saltholmen, anyone?).

Jag menar inte att förare ska få bete sig hursomhelst, men du som resenär måste också inse din egen roll i kollektivtrafiken, och ta konsekvenser av ditt handlande. Om alla sitter ner i båten blir färden trevligare för alla. Ställ gärna frågor om du måste, men förvänta dig inte att föraren ska tycka att du och din fråga är viktigast i hela världen. Så är det inte. Du är lika viktig som alla andra, och om jag i en stressad situation tvingas välja på att ge dig "bra service" eller att ge 150 andra "bra service" så väljer jag dom 150 andra i nio fall av tio.
Allt annat vore att ge dålig service och missköta mitt arbete.

Med kamratliga hälsningar,
Anders,
filosofisk och rättvis, eller om man så vill, grinig, spårvagnsförare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Jag tycker att man blandar ihop det som borde vara allmän kritik mot hela västtrafik med kritik mot individuella spårvagnförare.

Att det förekommer många som frågar om trean går till järntorget är väl precis ett klart och tydligt tecken på att det är information man behöver basunera ut tydligare?

Varför inte mer displaymöjligheter, så att vagnar kan skylta med några större punkter de passerar förutom destination, så att trean m.fl. kan ha "järntorget" med rakt av?

Det är inte så många år sen det inte ens fanns linjekarta ombord på vagnarna alls utan då fick man chansa friskt. Jag minns att en kompis vid ett tillfälle sa åt mig att ta en viss linje och kliva av vid "eliseberg". Tyvärr så fanns ingen linjekarta på vagnen så det var bara att åka en hållplats för långt (för att inte behöva trycka på stopp på varje hållplats längs vägen).

Jag tycker att man borde sammanställa de vanligaste typerna av frågor och fundera på vad man kan göra åt informationen.

På hållplatslägena i brunnsparken står det ju vilka linjenummer som stannar var. Det kan väl inte vara så svårt att komplettera med lite mer information, t.ex. just att trean stannar vid järntorget, direkt vid de skyltarna?

På varje hållplats kunde de linjer som trafikerar just hållplatsen, i den riktining hållplatsen avser, vara extra tydligt markerade på en karta. Dessutom kan man gott kosta på sig att ha både natt- och dagtrafikkarta i varje kur, istället för en nattkarta i en kur och en dagkarta i en annan kur. Det är så otroligt enkla åtgärder åtgärder som skulle kunna svara på många frågor.

På centralstationen skulle det kunna finnas "välkommen till göteborg"-anslag med information om lokaltrafiken, taxeinformation, pekare till "tidpunkten" o.s.v....
flanders
Inlägg: 36
Blev medlem: söndag 19 december 2004 11:20
Ort: Varberg/Göteborg

Inlägg av flanders »

Jo, att västtrafik är dåliga på att informera, det visste vi redan...
Realtidsskyltarna skulle ju t ex kunna användas till så mycket mer än bara vid trafikstörningar. Varför inte propagera för att köpa 100-kort istället för enkelbiljetter, för att ta ett exempel.

Men lika viktigt som att västtrafik informerar resenärerna är ju att resenärerna informerar sig själva. OK, man kanske inte kan begära att resenärerna lär sig hela linjenätet utantill, men om man ska resa någonstans så kan man ju faktiskt planera lite själv. T ex kan man ju titta i de alldeles utmärkta linjekartorna som sitter uppsatta i hållplatskurerna runtom i staden. Där sitter det faktiskt även information om biljettpriser och hur man stämplar sina kort. Problemet är bara att folk inte läser där. Så fort en del ser en vagn rulla in så får dom någon slags panik, och verkar tro att det är den sista vagnen som går någonsin, och förväntar sig att jag ska ägna all min uppmärksamhet åt dom och planera deras resa.

Missförstå mig rätt nu, jag har inget emot att hjälpa folk, i så fall skulle jag nog valt ett annat yrke, men vissa saker är ju så vansinnigt lätt för resenärer att ta reda på själva. Men istället står dom framme vid apburen allt medans KomFram-klockan tickar på, till förtret för alla andra passagerare.

Det verkar tyvärr som om många människor inte ens vill tänka själva, utan förväntar sig att andra människor ska valla omkring dom som en skock får. Jag tycker det är djupt tragiskt, inte bara för kollektivtrafiken som blir lidande av detta beteende, utan även för samhället i stort.
Ett samhälle fyllt av människor som förväntar sig att andra ska ta beslut och tänka åt dom håller inte i längden.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Mats skrev:Jag tycker att man blandar ihop det som borde vara allmän kritik mot hela västtrafik med kritik mot individuella spårvagnförare.

Att det förekommer många som frågar om trean går till järntorget är väl precis ett klart och tydligt tecken på att det är information man behöver basunera ut tydligare?
Det är inte alls ett klart och tydligt tecken på att man behöver basunera ut information, kanske är det till och med tvärt om så att vi drunknar i allt för mycket information.

På i stort sett varenda hållplats, så även i Brunnsparken, finns det en linjenätskarta där det tydligt framgår vilka linjer - inte bara de som trafikeras med spårvagn, som går via Järntorget.

Tydlig skyltning hjälper inte alla. Det är mer än en gång jag suttit på Grön Express skyltad "Mölnlycke via Helenedal" när folk kommit på och frågat om bussen går via Helenedal. Det är precis som om man inte törs lita på att skyltningen är rätt trots att den är tydlig.
Mats skrev: Varför inte mer displaymöjligheter, så att vagnar kan skylta med några större punkter de passerar förutom destination, så att trean m.fl. kan ha "järntorget" med rakt av?
Möjligheten finns och utnyttjas till viss del där så tarvas. Se exempelvis 6:ans skyltning.
Mats skrev: Det är inte så många år sen det inte ens fanns linjekarta ombord på vagnarna alls utan då fick man chansa friskt. Jag minns att en kompis vid ett tillfälle sa åt mig att ta en viss linje och kliva av vid "eliseberg". Tyvärr så fanns ingen linjekarta på vagnen så det var bara att åka en hållplats för långt (för att inte behöva trycka på stopp på varje hållplats längs vägen).
Linjekartor ombord i Göteborg har funnits sedan slutet på 50-talet. Självklart kan det förekomma att de inte suttit i specifika vagnar, men de har förekommit sedan 50-talet.
Mats skrev: Jag tycker att man borde sammanställa de vanligaste typerna av frågor och fundera på vad man kan göra åt informationen.
Svaret är och förblir en av informationsvetenskapens gordiska knutar - hur får man folk att ta till sig av befintlig information. Idag får vi så oerhört mycket information matat till oss att vi nästan har glömt hur man gör för att söka information själv. Problemet är alltså inte att informera utan att nå fram med befintlig information i det ofattbara bruset.
Mats skrev: På hållplatslägena i brunnsparken står det ju vilka linjenummer som stannar var. Det kan väl inte vara så svårt att komplettera med lite mer information, t.ex. just att trean stannar vid järntorget, direkt vid de skyltarna?
Den information finns redan, tillsammans med tidtabeller, information om planerade trafikstörningar och dyligt. Dessutom finns det en Tidpunkt i Brunnsparken/Norra Hamngatan vilka är behjälpliga med det mesta om så tarvas.
Mats skrev: På varje hållplats kunde de linjer som trafikerar just hållplatsen, i den riktining hållplatsen avser, vara extra tydligt markerade på en karta. Dessutom kan man gott kosta på sig att ha både natt- och dagtrafikkarta i varje kur, istället för en nattkarta i en kur och en dagkarta i en annan kur. Det är så otroligt enkla åtgärder åtgärder som skulle kunna svara på många frågor.
Finns som sagt redan. Problemet är dock att om man skall få plats med all information i samma kur blir det inte mycket kur kvar. Det finns dock en genomtänkt strategi. På alla hållplatser sitter linjekartan i Samma kur och tidtabellern i samma kur i förhållande till läge på hållplatsen.
Flanders skrev: Jo, att västtrafik är dåliga på att informera, det visste vi redan...
Realtidsskyltarna skulle ju t ex kunna användas till så mycket mer än bara vid trafikstörningar. Varför inte propagera för att köpa 100-kort istället för enkelbiljetter, för att ta ett exempel.
Då får jag kontra med att ge Västtrafik en eloge! Jämfört med hur det var när TK hade informationen tills för något år sedan så är det ett rent under.

Västtrafik informerar allt som oftast med relevant information när den informationen behövs - varken förr eller senare. Ibland kan infon dock vara svårtydd då man har ett begränsat utrymme att informera samtidigt som man har en otroligt stressad situation kanske med begränsade uppgifter om vad som verkligen händer.
flanders skrev: Men lika viktigt som att västtrafik informerar resenärerna är ju att resenärerna informerar sig själva
Pudelns Kärna, Den Gordiska Knuten, Informationsvetenskap lektion 1a!

Information är inte något som sker ensidigt, den som informeras måste lyssna!

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att jag tror Mats blandar ihop Västtrafiks ansvar med den enskilde resenärens ansvar där den enskilde resenären försöker stjälpa över sitt eget ansvar på den enskilde föraren som alltså är den som kommer i kläm till syvende och sist.

För att mildra, det är givetvis inte alla frågor som är oberättigade, men tyvärr så är den största andelen frågor sådana som den som ställer frågan borde kunnat svara på själv efter bara en halv minuts kontemplation tillsammans med någon av Västtrafiks linjekartor eller tidtabeller.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

TonyM skrev:...en massa goda saker om hur informationen faktiskt finns tillgänglig trots alla klagomål.
//Tony
Detta är en av orsakerna till att det är så bra att skilja körandet och informerandet när trycket blir för stort. Sålunda får man som förare i tunnelbanan en fråga från trafikanter bara några gånger per dag. Man sitter avskiljd från trafikanterna, vagndörrarna är ett par meter från förarhytten, det finns personal på stationen som informerar - och därmer röjer väg för en snabb trafikantutväxling utan tidshindrande frågor.

Men att folk inte läser och ser skyltar har jag noterat sedan långt tillbaka. Det är bara att inse att man inte kan piska folk till att agera förnuftigt och själva söka upp informationen.

När man frågade Stockholmarna om de viktigaste sakerna för spårtrafiken i Stockholm var det: 1) trafiksäkerhet; 2) rättidighet; 3) tydlighet. Detta verkar många glömma som gör dagens informationssystem att informationen måste vara tydlig. Det hjälper inte att det finns mycket information. Hur detta skall lösas är då problemet. Jag tror att en dellösning är att medvetet styra folk vissa vägar och att inte göra miljöerna för komplicerade.

Två för komplicerade miljöer är T-Centralen i Stockholm och Brunnsparken i Göteborg. Så min fråga till Göteborgarna är: Kan man inte lösa Brunnsparksproblemet genom att splittra upp hållplatsen i tre vitt skilda områden öster, väster och syd om östra Nordstan? Att jag inte vill ha mer spår till T-Centralen vet de som känner mig, men vad gör man med argumentet: Jamen alla åker ju dit! Svaret: Självklart åker alla dit då det inte finns någon annan plats att byta på - biter inte. :roll:

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Christer J skrev: Två för komplicerade miljöer är T-Centralen i Stockholm och Brunnsparken i Göteborg. Så min fråga till Göteborgarna är: Kan man inte lösa Brunnsparksproblemet genom att splittra upp hållplatsen i tre vitt skilda områden öster, väster och syd om östra Nordstan? Att jag inte vill ha mer spår till T-Centralen vet de som känner mig, men vad gör man med argumentet: Jamen alla åker ju dit! Svaret: Självklart åker alla dit då det inte finns någon annan plats att byta på - biter inte. :roll:
Så här är det idag:
Söder om Östra Nordstan: Brunnsparken (med 5:ans och 10:ans hållplats på "hörnet")
Väster om Östra Nordstan: Lilla Bommen
Öster om Östra Nordstaden: Nordstaden/Centralen

Så jag har lite svårt att se vart du ville komma. Det blir liksom ingen ytterligare uppdelning.

Om man nu skulle välja att slå samman "Nordstaden" med "Brunnsparken" fick man det problemet att linjerna till Hisingen stannar på olika ställen. Idag är det antingen i Norra eller Östra Hamngatan, inte långt alls mellan hållplatserna.

Visst är Brunnsparken ett område som kan förbättras, men jag tycker att ditt förslag är en klar försämring mot det tydliga system som finns idag.
(Se pdf:n på min hem(sk)sida om Kringen etapp 2, det finns en text "Kringen" längst ner under alla bilderna)

Sedan finns det numera ett antal stora bytespunkter bland annat Korsvägen, Marklandsgatan och Järntorget, delvis tack vare Kringen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Vet Ni vart det egentliga problemet ligger?? Latheten och den ömsesidiga respekten mot sin medmäniska.
Därmed inte sagt att den ömsesidiga respekten saknas hos alla individer men med tanke på hur folk uppför sig idag så kan man inte förvänta sig ett trevligt leende från föraren.

Kan ta ett exempel på hur folk uppför sig, jag körde på julafton en linje 7.
Får frågan när vagnen ska åka från Komettorget, personen som frågar har en klocka, står ca ½m från tidtabellen och jag står o pratar med kollegan, svarar "Det står på tidtabellen som du faktiskt står en ½m från och du har även en klocka i din mobil, men för enkelhetens sak så åker vagnen om ca 3 minuter".
Denna person kliver på vagnen ihop med två andra kompisar, av en slump får jag reda på av en annan ressenär när vi är på väg till Rymdtorget att dom sitter med skorna på sätet mitt emot.
Stannar vid Rymdtorget o går för att säga till dessa personer, säger dessutom till på ett trevligt sätt, istället för att ta ner skorna ska det börjas divideras om detta, säger till en gång till utan resultat, hela händelsen slutar med en polisanmälan, hot mot tjänsteman, som dessutom det fanns vittnen till som redogjorde för polisen om vad som skett. Vagnen rullar 23 minuter försenad vidare mot Tynnered.
Frågan är då, hur trevlig är man efter en sådan händelse, INTE speciellt trevlig.

Nåja det jag vill ha sagt är att som Du bemöter oss bemöts Du av oss i mån av tid, för det är där allt hänger. Synd egentligen att säga Du och oss men så är det i dagnes samhälle. Många skall bara ha men inget ge, egoism kallas det. Jag säger det igen Vi har INTE serviceyrke utan säkerhetstjänst i första hand vilket går ut på att framföra fordonet så säkert som det är möjligt efter dom kritterier vi skall följa. Servicen är därmed uppfylld om vi dessutom håller tidtabellen. Allt utöver är bonus, sedan är det svårt att säga nått positivt om oss förare när vi gör vårat jobb men säger Vi nått eller inte svarar på frågor så är det lätt att gnälla.

Sedan finns det ett ofog till o det är att passagerare står o knackar på plexirutan när vi är mellan hållplatser, Vi får inte sälja biljetter eller samtala med folk oavsett vad det än handlar om, enda undantaget är om det uppstår ett sjukdomsfall ombord, då KAN vi lyssna om möjligt.

Nåja ett Gott Nytt År på Er allihopa.
Användarens profilbild
BosseW
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 27 oktober 2002 1:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

TonyM skrev: Tydlig skyltning hjälper inte alla. Det är mer än en gång jag suttit på Grön Express skyltad "Mölnlycke via Helenedal" när folk kommit på och frågat om bussen går via Helenedal. Det är precis som om man inte törs lita på att skyltningen är rätt trots att den är tydlig.
Detta är ju bara en liten parentes i det hela, men det är ju trots allt så att tydlig skyltning inte behöver vara liktydig med rätt skyltning. Och jag förmodar att man kan göra liknande fel även i Göteborg.

Själv bor jag i Stockholm och har vid ett par tillfällen under den gångna sommaren, när jag skulle åka från Vasaparken till Djurgården, råkat ut för att det kommit en 47:a som varit skyltad med "Tomteboda". Detta har ju ändrats när jag påpekat det för föraren men det kunde ju ha varit en turist fått rådet att ta 47:an mot Tomteboda och råkat få syn på denna buss. En liten fundering i sammanhanget är ju också hur bussen kunnat gå felskyltad hela vägen mellan Tomteboda och Vasaparken innan någon påpekade detta.

Jag har även råkat ut för tåg som jag klivit på vid Karlberg som varit skyltade med "Nynäshamn" trots att de gick åt andra hållet.

Därför är det naturligtvis säkrast att fråga föraren om man vill vara helt säker på att man hamnar där man ska.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

BosseW skrev:
TonyM skrev: Tydlig skyltning hjälper inte alla. Det är mer än en gång jag suttit på Grön Express skyltad "Mölnlycke via Helenedal" när folk kommit på och frågat om bussen går via Helenedal. Det är precis som om man inte törs lita på att skyltningen är rätt trots att den är tydlig.
Detta är ju bara en liten parentes i det hela, men det är ju trots allt så att tydlig skyltning inte behöver vara liktydig med rätt skyltning. Och jag förmodar att man kan göra liknande fel även i Göteborg.

Själv bor jag i Stockholm och har vid ett par tillfällen under den gångna sommaren, när jag skulle åka från Vasaparken till Djurgården, råkat ut för att det kommit en 47:a som varit skyltad med "Tomteboda". Detta har ju ändrats när jag påpekat det för föraren men det kunde ju ha varit en turist fått rådet att ta 47:an mot Tomteboda och råkat få syn på denna buss. En liten fundering i sammanhanget är ju också hur bussen kunnat gå felskyltad hela vägen mellan Tomteboda och Vasaparken innan någon påpekade detta.

Jag har även råkat ut för tåg som jag klivit på vid Karlberg som varit skyltade med "Nynäshamn" trots att de gick åt andra hållet.

Därför är det naturligtvis säkrast att fråga föraren om man vill vara helt säker på att man hamnar där man ska.
Det är en intressant aspekt du tar upp, visst förekommer dylika felskyltningar här - men det är ganska ovanligt, tack vare automatskyltningen, som faktiskt fungerar hyffsat bra. (Redan på den tid då Swebus körde grön)

Sedan får man nog påstå att om man står på en hållplats varifrån en buss mot ett visst mål normalt går och om bussen eller vagnen är skyltad mot det målet så bör man kunna förutsätta att den går dit.

Detta är inte fallet i de exempel du tar upp.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jag tycker det är inte helt ovanligt med felaktig information i kollektivtrafiken. Problemet med felskyltade bussar som BosseW tog upp stöter jag på lite då och då, och brukar naturligtvis påpeka felet. Felskyltade hållplatsindikatorer i bussarna är än vanligare. Även felskyltade destinationer i tunnelbanan förekommer. Så att resenärer frågar om vagnens destination eller avgångstider på en ovanlig dag som julafton kan nog bero på att man råkat ut för felaktig information i kollektivtrafiken tidigare.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Inte ovanligt att fordon är felskyltade i Göteborg.
KomFram är inte direkt stabilt och orsakar ofta felskyltningen(lätt att skylla på en maskin).
Självklart har man glömt att skylta som förare också och som tur är har man passagerare som har koll.
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Struve skrev:Vet Ni vart det egentliga problemet ligger?? Latheten och den ömsesidiga respekten mot sin medmäniska.
Därmed inte sagt att den ömsesidiga respekten saknas hos alla individer men med tanke på hur folk uppför sig idag så kan man inte förvänta sig ett trevligt leende från föraren.

Kan ta ett exempel på hur folk uppför sig, jag körde på julafton en linje 7.
Får frågan när vagnen ska åka från Komettorget, personen som frågar har en klocka, står ca ½m från tidtabellen och jag står o pratar med kollegan, svarar "Det står på tidtabellen som du faktiskt står en ½m från och du har även en klocka i din mobil, men för enkelhetens sak så åker vagnen om ca 3 minuter".
Denna person kliver på vagnen ihop med två andra kompisar, av en slump får jag reda på av en annan ressenär när vi är på väg till Rymdtorget att dom sitter med skorna på sätet mitt emot.
Stannar vid Rymdtorget o går för att säga till dessa personer, säger dessutom till på ett trevligt sätt, istället för att ta ner skorna ska det börjas divideras om detta, säger till en gång till utan resultat, hela händelsen slutar med en polisanmälan, hot mot tjänsteman, som dessutom det fanns vittnen till som redogjorde för polisen om vad som skett. Vagnen rullar 23 minuter försenad vidare mot Tynnered.
Frågan är då, hur trevlig är man efter en sådan händelse, INTE speciellt trevlig.

Sedan finns det ett ofog till o det är att passagerare står o knackar på plexirutan när vi är mellan hållplatser, Vi får inte sälja biljetter eller samtala med folk oavsett vad det än handlar om, enda undantaget är om det uppstår ett sjukdomsfall ombord, då KAN vi lyssna om möjligt.

Nåja ett Gott Nytt År på Er allihopa.
Gott nytt år på dig själv!

Har läst alla inlägg gällande huruvida förare är trevliga eller ej.
Man ser det tydligt från två olika vinklar - som resenär, och som förare i fråga.

Som förare, blir man lätt "trött" och "uppgiven" efter en rad händelser och reaktioner. Vissa handlar i en sådan situation starkt, och lyckas skilja på människa och människa. Medan andra ger upp, och drar alla över en kam.
I vissa fall är det tyvärr så, att lite smidighet från föraren i en händelse, hade kunnat lösa situvationen, i stället för att förvärra den.

Hur vida detta är professionellt eller inte, låter jag vara osagt, efter som det hela talar för sig själv. Vissa skulle nog kunna bättra sig i ämnet dock.

Personligen hade jag önskat en mer anonym miljö som förare - efter som det är mycket frustrerande och farligt, att under gång ha en hop med människor som står och bankar på glaset, ställer frågor, klagar osv.
Tydligt är, att man inte förstår innerbörden av att framföra en spårvagn.
Detta understryks än mer, då man ofta blir kallad "konduktör" !? Inte förare - ej ens chaufför...

Statusen i yrket måste förbättras. Med detta följer attityd och utövande.
Vi går tyvärr i allt för gamla hjul spår, och inte mycket har hänt dom senaste 40 åren.

Jag försvarar inte otrevliga förare, heller inte otrevliga resenärer.
Men jag understryker dock att inget sker utan en anledning. Så är det bra.

Tyvärr har relationen vagn - förare - resenär på många områden blivit en ond cirkel.
Denna cirkel måste brytas, snarast!


Magnus
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

Nautica skrev:
Struve skrev:Vet Ni vart det egentliga problemet ligger?? Latheten och den ömsesidiga respekten mot sin medmäniska.
Därmed inte sagt att den ömsesidiga respekten saknas hos alla individer men med tanke på hur folk uppför sig idag så kan man inte förvänta sig ett trevligt leende från föraren.

.....

Nåja ett Gott Nytt År på Er allihopa.
Gott nytt år på dig själv!

Har läst alla inlägg gällande huruvida förare är trevliga eller ej.
Man ser det tydligt från två olika vinklar - som resenär, och som förare i fråga.

......

Personligen hade jag önskat en mer anonym miljö som förare - efter som det är mycket frustrerande och farligt, att under gång ha en hop med människor som står och bankar på glaset, ställer frågor, klagar osv.
Tydligt är, att man inte förstår innerbörden av att framföra en spårvagn.
Detta understryks än mer, då man ofta blir kallad "konduktör" !? Inte förare - ej ens chaufför...

Statusen i yrket måste förbättras. Med detta följer attityd och utövande.
Vi går tyvärr i allt för gamla hjul spår, och inte mycket har hänt dom senaste 40 åren.

Jag försvarar inte otrevliga förare, heller inte otrevliga resenärer.
Men jag understryker dock att inget sker utan en anledning. Så är det bra.

Tyvärr har relationen vagn - förare - resenär på många områden blivit en ond cirkel.
Denna cirkel måste brytas, snarast!


Magnus
När jag jobbade fackligt var detta en sak jag tog upp rätt ofta med mina chefer men med en annan vinkling. Nämligen att jag var motståndare till att personalen skulle ha flera uppdrag samtidigt. Det är ok att man har mångkunnig personal, men man kan inte kräva att de skall tillämpa sina många kunskaper samtidigt. Då blir det bara pannkaka av allt. Så kan man inte alltid kombinera information och biljettförsäljning för att inte tala om körning. Det beror på att kraven kolliderar och motverkar varandra. Information kräver tid som måste tas från körandet. Försäljning måste ske snabbt för att förhindra köer men man kan inte kombinera körning med försäljning. Och så vidare.

På spårvägarna i Stockholm har vi konduktörer, i tunnelbanan har vi spärrexpeditörer. Bådas roller är att avlasta förarna så de kan koncentrera sig på körningen. Det är lättare att klara av kombinationen försäljning-information när man inte behöver köra. Men när det är rusning eller man har villrådiga turister kan det även här bli tidsnöd. Men det går att hantera på ett annat sätt.

Det kanske är så att det behövs separata biljettförsäljare och informatörer på vissa ställen eller linjesträckor i Göteborg. Främst i centrum då. Har man aldrig talat om detta? Har man sedan länge rationaliserat bort ickeförarna bland personalkategorierna har man kanske glömt bort att dessa kan vara till nytta och faktiskt kan ge ett mervärde både för personal som för resenärer.

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Bra och logiskt sagt!
Många problem bottnar, rent allmänt, i just detta.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Det fanns konduktörer på spårvagnen i Gbg till nånnstans på -80-talet.
Dessa togs bort då alla vagnar blev enmansvagnar där en person gör allt.

Nu vill jag inte framstå som otrevlig förare heller, jag ger normalt ALLTID folk en channs att vara trevlig, därefter funkar det inte med att vara trevlig, dock kan tilläggas att man kan vara otrevlig utan att det märks.

Fått kommentaren "Vad Du är sen" svaret är helt sonika "Jag var för tidigt född så jag tar igen det nu" En del skrattar o går vidare en del blir flyförbannade o frågar om jag driver med dom "javisst, o detta här gör att jag blir ännu senare vilket gör att snart behöver jag inte ligga sen längre"

Ett gott skratt förlänger livet o jag har fått frågan speciellt på nattrafiken hur jag kan läsa lusen av en passagerare för att den betett sig som ett arsle o sedan vara trevlig mot den som står näst i tur. DÄR handlar det om proffsighet och att kunna läsa mäniskor.
Nautica
Inlägg: 62
Blev medlem: torsdag 02 december 2004 7:24
Ort: Askim (ej lyxvilla)

Inlägg av Nautica »

Ibland känns det som om garden redan står högt gent emot varandra.
Utgångspunkten tycks vara att det hela Kommer att sluta i otrevligheter.

Problemen med detta ämne är många.
Åtminstone två infallsvinklar om orsak har redan nämnts i tråden.
Och goda synpunkter om åtgärder välkomnas med öppna armar!
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Skriv svar