Anonymous skrev:Struve skrev:Eltok>> Jasså du har gått på den devisen att vi har ett serviceyrke?? Jovisst i den mån att Vi ska köra säkert o hålla tidtabellen där har du våran service, DET Vi har är en Säkerhetstjänst tillika den en lokförare har. Vissa mäniskor klarar inte av dom krav/regler som järnvägsinspektionen ställer på oss.
Så i spårvagnsförarens yrkesutövande ingår endast att köra säkert och hålla tidtabellen? Så biljettmaskinen i förarhytten är bara utsmyckning? Hålen i plexiglaset bara för ventilation en varm sommardag??
Är det inte fundamentalt fel att se på sig själv som att inte ha ett serviceyrke när man är den som passagerarna möter dagligen? Det är DIG i egenskap av servicegivande och professionell yrkesman turisten möter på spårvagnen, den gamla damen med käppen som du låter sätta sig innan du plingar iväg.
Får man ett gott bemötande på spårvagnen tar man det med sig och säger till sina vänner, bekanta att det är ett trevligt folk i Göteborg. Får man ett dåligt bemötande tar man med sig det på samma sätt. Det är lätt att förstöra ett gott rykte, men svårt att bygga upp det igen...
Oavsett ni vill det eller inte är ni för många ansiktet utåt som representerar Göteborg...
Läste i någon tidning som var glömd på tåget: I Östergötland certifierar man sina förare. I den utbildning som krävdes för certifiering ingick bemötande... Kanske är det något för Västtrafik?
Hålla tidtabellen på ett trafiksäkert sätt = SERVICE!
Meningen är ju att man skall kunna läsa sig till i tidtabellerna när man måste åka hemifrån för att via byten vara framme en viss tid!
I vår kvalitetshandbok står att läsa att vi har en PRIORITETSORDNING:
*Säkerhet
*Tidhållning
*Information vid störningar via högtalare
*Vid behov biljettering
*Övrig service KAN ges om det inte äventyrar tidhållningen
Om det var meningen att vi skall ge den service som somliga TROR att vi skall ge, då skulle det gå fortare att GÅ istället! För då skulle vi sitta och fånigt flinande vara alla dom där funktionerna som "Gäst" (f.d. förare) så målande beskrev!
Beträffande information så måste vi själva INHÄMTA sådan innan vi kan ge den
Vi har som sagt säkerhetstjänst, det är nog därför vi kallas tjänstemän och inte bodknoddar!
Vi har heller inte tid med att skrapa med foten eller hålla koll på hur ansiktet ser ut.
Vi kanske låter värre än vi är, men, som Grovsnus skrev, det blir ju så när man måste skrika för att göra sig hörd!
Vi skulle ha lite mer marginaler om
Du står på hållplatsen när vagnen kommer
Du har kortet i handen och stämplar genast så det inte stockar sig innanför dörrarna
Du har pengar i handen om du nu måste köpa biljett
Du har en tjuga i handen och inte en hundralapp
Du har köpt ett nytt hundrakort så att du kan skarva i när det gamla inte räcker
Du kan titta vilken dörr som ser tommast ut, ta den
Du fortsätter ett steg till in i vagnen om du är sist, annars går inte dörrarna igen automatiskt. Det är då vi måste tvångsstänga, det är det som piper.
Du låter bli att "hålla vagnen", vanlig sport i Gbg
Du har svaren på dina frågor från tidpunkten klara
Då skulle vi ha lättare att hejda oss lite så en åldring kan hinna sätta sig!
Och hålla koll på mungiporna!
Det kallas kollektivtrafik, det kan tolkas att vi är ett kollektiv allihop. Då måste var och en göra sin del, annars spricker det.
Man kan även säga att servicen du får (enl. ovan sagda) kan kallas KOLLEKTIV SERVICE! Taxi tillhandahåller personlig service.
Certifiering, tja det är nog ingen som vet hur den skulle utformas för oss. Det skulle ju innebära, utom det du efterlyser, att vi skall serva vagnen också! Redan där blir det problem. För att inte tala om hur planeringen skulle braka ihop, nya tidtabeller med l-å-n-g-a körtider.
Vänligen (hm) Charlotte, samma grupp som Struve.
(Har jag glömt nå`t?)
(Aaahhhhh!)