Ulf skrev:
Hej Tony. Jag känner inte att jag behöver någon som kommer å klappar mig på huvudet och förklarar att jag inte kommer att förstå om jag inte släpper min bild av hur det gick till. Tack, men NEJ tack!
Så bra Ulf, då har vi en gemensam ståndpunkt - för jag känner exakt samma sak när jag läser dina inlägg!
Ulf skrev:
Bråken, oavsett vad det står i böcker, tidningar, etc., hade kanske inte undivikits, men absolut decimerats om polisen hade hållit den defensiva hållning man lovat att hålla under mötet, i den dialog som fördes med demonstranterna över ett halvår i förväg.
Och hade de ärliga demonstranterna dragit sig ur när situationen ballade ur så hade det "värsta" aldrig hänt.
Ulf skrev:
Polisen är inga småpojkar. De är tusentals människor som har som sin heltidsysselsättning att tänka, fundera, planera och handla kring sådana här situationer, vilket de naturligtvis också gjort. Man var väl medveten om vad man gjorde när man spärrade av Hvitfäldska. Man valde att fabricera hotbilder, vilka inte en enda av dem visat sig vara sann efteråt.
Förklara gärna vad du menar med fabricera hotbilder?
Skall en person som ringer in och talar om att det finns en bomb på Stureplan tas på allvar eller inte? Oavsett om bomben verkligen finns eller inte - vad finns i den kvarglömda portföljen som står under svampen????
Polisen måste ta alla hotbilder på allvar - så långt att det kan bevisas att det inte ligger ett hot bakom - thats fact.
Kom inte och säg att det är skillnad i detta fall för det är det inte.
För övrigt var det gott om tillresta från Danmark, Tyskland och Norge - vissa av dessa notoriska huliganer. Det finns gripanden som dokumenterar detta före mötet, under och även efter mötet.
Ulf skrev:
Att jag rekommenderade Erik Wiiks bok handlar om att den är ett lätt sätt att ta till sig domarna efter kravallerna, om ni är intresserade av att läsa. Där HD, som jag redan nämnt, menar att kravallerna står på polisens ansvar. Vidare låter man poliser, precis som demonstranter komma till tals. Boken baserar sig nämligen uteslutande på vittnesskildringar, utöver domarna.
Jag är för det första övertygad om att Erik Wiiks bok är färgad av vad han själv tycker, likaså är din snabba tolkning av HD:s antagligen betydligt mer nyanserade dom färgad av vad du själv tycker.
Visst är det mycket som har fått för stora proportioner i domarna kring kravallmålen, men det ändrar inte faktum: Det var demonstranterna som kastade första stenen, för att tala bibliskt.
Ulf skrev:
..och för övrigt.. "synd om människor". Hade det inte varit synd om människor hade vi inte behövt politiken, människor hade inte åkt till GBG och demonstrerat, människor hade inte engagerat sig politiskt, allra minst inom den autonoma vänstern. Visst, det ÄR synd om människor, men din analys känns inte särskilt djupsinnig.
Jag förstår inte kopplingen mellan politik och synd om människor. Politiken är det som driver samhället framåt. Den analysen av politik får du gärna behålla för dig själv.
Ulf skrev:
Angående medias syn på händelserna skrev jag en B-uppsats i statsvetenskap om detta förra hösten, och jag kan ju avslöja att demonstranterna INTE skildras särkilt väl i någon av de stora dagstidningarna. SvD kallar dem fortfarande generellt för gatstensterrorister - ett positivt epitet?
Jag är också övertygad om att en B-uppsats inte är så kvalitativ som du kanske vill hävda att den är. Blotta faktum att vetenskapen statsvetenskap är kvalitativ innebär att du lägger in dina värderingar och tolkningar i det hela. Värderingar och tolkningar är förvisso precis det som detta handlar om, men olika personer har olika värderingar och därmed har vi en diskussionsgrund.
Betänk att den skottskadades syster faktiskt har offentligt berömt polisen för deras hedervärda insats under mötet!
Jag har en svag misstanke om att du inte var i Göteborg när det hela pågick, det var vi andra och det är kanske det som gör att våra åsikter går isär. Jag känner många som demonstrerade och som demonstrerade ärligt - polisen har inte krökt ett hår på någon av deras huvuden!
Ger man sig in i en kaosartad situation där ordningen inte upprätthålls måste man räkna med att ordningsmakten tar till metoder som inte annars används - det är ju också hovrättens slutsats i målet kring Schillerska. Och Göteborg var inte en normal svensk stad under toppmötet.
Ulf skrev:
Personligen ser jag om en person är 15 och bara har underkläder på mig, eller inte. I vilket fall som helst är det antagligen lättare att kroppsvisitera vederbörande än att låta dom ligga på en blöt skolgård, halvnakna, och förolämpa dem. Fan, så skulle man inte ens behandla Malexandermördarna!
Jo - fast det tar kortare tid att visitera tre pers än 200, vilket gör att 200 får ligga längre. Återigen - ger du dig in i en situation liknande den som var i Göteborg under EU-mötet så får du räkna med att ordningsmakten tillgriper extraordinära metoder. Om nu dessa 15-åringar hade ledare med sig så förstår jag inte varför dessa ansvarsfulla ledare inte såg till att evakuera 15-åringarna till säkerhet, dvs hem.
Ulf skrev:
Skall polisen handla utifrån ditt resonemang borde de behandla alla som potentiella terrorister.
Vidare har de all rätt i värden att vara där. Även 15-åringar har åsikter, även om vuxenvärlden inte låter dem rösta.
Det här är en attityd som jag ställer mig frågande till. Visst har ungdomar åsikter, både av bättre och sämre karaktär. Det har de rätt att ha.
Betrakta då dock faktum att enligt svensk lag äger en icke myndig person icke rätt att ingå avtal - varvid det är förbjudet för varje person under 18 år att ens köpa ett paket jäst! (För just matvaror finns det dock undantag för personer fyllda 16)
Återigen - i det läge som var kring Schillerska så var samtliga att betrakta som terrorister, skall man låta en 15-årig person passera spärren in till det bombhotade stureplan bara för att "han har rätt att vara där"? Även om polisen i fallet Schillerska handlade fel så handlade de så rätt de kunde utifrån givna förutsättningar. Det är olyckligt att det blev så illa som det blev.
Draken skrev:
Stormningen av gymnasierna var uteslutande (enligt mig och många andra) enbart en hämnd för förstörelsen av avenyn. Visst hade de haft bevis på att det bodde en terrorist där så hade det kanske vart befogat, men de hade de inte, de har de fortfarande inte. De som förstörde avenyn på torsdagen var troligen danska och tyska galningar som redan åkt ut ur Sverige på torsdagkvällen.
Så om polisen inte har bevis för bomben på stureplan så skall man ge katten i att evakuera stockholms innerstad? Det räcker med indikationer för att tvingas göra en stormning! Man får inte chansa och vänta in.
Draken skrev:
Det var för fan barn som tvingas ligga ner med huvudet och kroppen tryckt mot marken medans polisen kallade dem för kommunistfittor m.m.
Oavsett om det är moderata hemmafruar i klimakterieåldern eller nynazistiska tjejer i tolvårsåldern eller kommunister i 19-årsåldern så är det aldrig acceptabelt att ordningsmakten använder okvädningsord när personerna ligger i underläge! Det är inte på något sätt acceptabelt att någon person i vårt land skall behöva utstås att från ordningsmakt eller myndighetsperson bli kallad [snusk], än mindre i kombination med annat som kan tolkas nedsättande.
Arnold skrev:
Förutom strategiska misstag tror jag säkert att ett flertal polisiära misstag begicks ute på fältet. Konstigt vore nästan annars. Dock har jag svårt att utmåla polisen som bovar i dramat. När terrorister vandaliserar vår stad är det försvarligt att försvara med våld. Stenkastaren på Vasaplatsen agerade måhända inte i terrorsyfte, men jag kan förstå polisens agerande när en huligan kastar gatsten och hånar. Att polisen inte hade tillgång till vapen av rätt kaliber är ännu ett strategiskt misstag, som de enskilda polismännen fick lida för.
Instämmer - fast med rätt kaliber kan man då säga: Vattenkanoner, tårgas o.dyl.
Anders Norén skrev:
Vad man kan konstatera är att det är skillnad på huligan och huligan. Vänsterextremistiska huliganer porträtteras som frihetskämpar; inför idrottens och nazismens huliganer är tystnaden kompakt. (Var var medieuppbådet, snyfthistorierna, Erik Wijks indignerade artiklar, protestlistorna och stöddemonstrationerna när 31 svenskar greps av dansk polis den 20 september? Nejvisstja, de var inte "demonstranter", de var "fotbollssupportrar".)
För mig är skillnaden blott kosmetisk.
Instämmer även med detta - mycket bra skrivet.
Ulf skrev:Arnold skrev:
Skadegörelsen på Avenyn var det direkta resultatet av att polisen intog en defensiv hållning. Man valde att skydda mässan och områdena öster om Avenyn framför direkta konfrontationer på Avenyn
Jag tror att du och jag har olika bild av vad som är defensivt. Men visst, det fanns en poäng i att hindra demonstrationen att nå fram till kravallstaketen några hundra meter från svenska mässan, och man utnyttjade den poängen, och offrade avenyn istället.
Det här tycker jag är väldigt målande för hur situationen tolkas. Polisens första uppgift var att se till att toppmötet kunde hållas ostört, prioritet två var ordning på stadens gator och torg. När kravallerna bröt loss hade man bara inringing av ett område och skydd av ett annat att välja på - det fanns inte resurser nog eftersom Regeringen inte velat släppa till medel till fler poliser. Detta ledde i sin tur till att poliserna hade ganska långa tjänstepass! Vilket gjorde att de blevo trötta vilket i sin tur naturligtvis leder till sämre beslutandeförmåga vilket leder till sämre beslut vilket i det här fallet leder till att fel personer blir lidande. Sålunda borde du, Ulf, rikta din vrede mot förra regeringen Persson som inte släppte till tillräckliga medel för att polisen skulle kunna fullfölja sitt uppdrag.
Detta skrivet för att ge en bild av hur man kan vända problemet, som är mer mångfasetterat än vad många anar.
/Tony
Med reservation för tyckfel.