Litet spårvägsanknytning är det ju iallafall.
Jag känner upphovsmakaren och det är ok. att publicera bilden här.
Dennes avsikt var ju ändå att sprida bilden över HELA det kända Internet.

Håll staden ren!
Bj.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vi befinner oss i "Ordet är fritt", varför ordet torde vara, hmm, fritt.Ulf Slotte skrev:Vi borde egentligen inte föra en diskussion om göteborgskravallernas vara och inte vara just här. MEN...
Feg (smart) som jag är lämndade jag innerstaden efter middagen på Börsen. Återkom dagen dagen efter mötet var slut (söndag tror jag). En tur längs Avenyn med dess containrar och dess övertäckta skyltfönster gav i alla fall en viss ahaupplevelse. Dvs. det jag såg på Rapport var faktiskt från Göteborg...Björn Johansson (BJ) skrev: Nej, jag tycker faktiskt att den skottskadade demonstranten (som visats i tv) får skylla sig själv, man kastar inte gatsten och annat mot Poliser obestraffat, denne unge man måste ha drabbats av något slags hjärnsläpp eller liknande, det fanns ju inte ens tillstymmelse till sjävbevarelsedrift där inte.
Kan delvis hålla med dig att den där killen (Hampus?) som kastade sten får skylla sig själv.Björn J. skrev:Jag tycker att Polisen (med stort "P") gjorde ett bra jobb i en stressad och provocerad situation.
Många Polisere har ju i intervjuer sagt att de aldrig ställts i en sådan situation förr, att de kände sig stressade och hotade.
Medias vinkling på Polisens arbete har ju varit minst sagt varierande.
Nej, jag tycker faktiskt att den skottskadade demonstranten (som visats i tv) får skylla sig själv, man kastar inte gatsten och annat mot Poliser obestraffat, denne unge man måste ha drabbats av något slags hjärnsläpp eller liknande, det fanns ju inte ens tillstymmelse till sjävbevarelsedrift där inte.
Bj.
Ja, vad fan ahde dom där att göra? Omyndiga personer ska hålla sig borta från sånt där. Har dom inga föräldrar som tar ansvar?Draken skrev: 15åriga fältbiologer!!!!!
Vadå omyndiga personer? Deras föräldrar kanske ansåg att de var mogna nog att åka med ett gäng vänner och ledare till Göteborg.bruse skrev:
Ja, vad fan ahde dom där att göra? Omyndiga personer ska hålla sig borta från sånt där. Har dom inga föräldrar som tar ansvar?
Å tror du polisen har tid att fråga "hej, är du fältbiolog?". Pang, ojdå, han var visst en kortvuxen teroist som sköt min kollega...
Personligen ser jag om en person är 15 och bara har underkläder på mig, eller inte. I vilket fall som helst är det antagligen lättare att kroppsvisitera vederbörande än att låta dom ligga på en blöt skolgård, halvnakna, och förolämpa dem. Fan, så skulle man inte ens behandla Malexandermördarna!Ja, vad fan ahde dom där att göra? Omyndiga personer ska hålla sig borta från sånt där. Har dom inga föräldrar som tar ansvar?
Å tror du polisen har tid att fråga "hej, är du fältbiolog?". Pang, ojdå, han var visst en kortvuxen teroist som sköt min kollega...
Polisen gjorde ett heltigenom uruselt jobb, Björn! Att alls påstå att orsaken till att dom inte avlossade FLERA skott beror på deras PROFESSIONALITET i bakgrund till att dom faktiskt sköt mot en flyende folkmassa, är inget annat än rent skitsnack. Ska vi kanske tacka Hitler för att han inte dödade fler judar? Herregud vilket resonemang..Jag tycker att Polisen (med stort "P") gjorde ett bra jobb i en stressad och provocerad situation.
De bråkande demonstranterna triggade ju varandra (nu tänker jag på de uppviglande och utåtagerande demonstranterna) till att bli allt mer våldsammare. Det är ju ett känt psykologiskt fenomen att människor i grupp kan bli allt mer aggressiva i sådana här situationer.
Detta drabbade väl även Polisen... och att inte fler skott avlossades är ju beroende på Polisens proffesionalitet (stavas det så?).
Vi i Sverige är ju lyckligt förskonade från sådana här agressiva demonstartioner och Polisen var inte alls rustad vare sig fysiskt eller psykiskt för detta, det var ju Poliser från landets alla distrikt som desutom inte alltid kände varandra men skulle jobba i hop i för de flesta en helt ny situation, och med pressen som "kritisk" åskådare...
Självklart skall demonstrationer tillåtas och det är ju stor förbannad skam att det emellanåt smyger sig in huliganer i demonstrationsleden och förstör för en större grupp. Jag skulle vilja säga som så att det var en del element med i Göteborg som inte var där för att demonstrera för sina politiska eller andra ideella uppfattningar, utan bara var här för att ställa till bråk och vara allmänt provocerande.
Sedan är ju även jag högst tveksam till en del utav det som EU står för och dess verkningar eller snarare biverkningar, men det är inte det, det är det jag skrev ovan att det är ett gäng uppviglare och någorlunda organiserade internationella bråkmakare som åker omkring på olika sådana här "möten" och bara ställer till det i största allmänhet.
Något annat:
Vad jag hört så blev ingen av GS spårvagnar eller bussar skadade vid demonstrationerna.
Kanke främst pga det faktum att det inte var någon lokaltrafik i centrala Göteborg de här aktuella dagarna.
Polisen däremot fick ett flertal fordon förstörda.
Att autonoma vänstern är vänligt inställda till kollektivtrafik förändrar inte att kollektivtrafiken i centrala göteborg var indragen under EU-toppmötet.Ulf skrev: Slutligen är den autonoma vänstern väldigt väl inställda till allt vad kollektivtrafik heter, och speciellt spårbunden sådan, huvudsakligen av miljö och rättviseskäl. Jag hoppas att det var därför bussar och spårvagnar skonades. Polisen å sin tur utnyttjade spårvagnar som sköldar mot arga demonstranter under torsdagen, så risken att något skulle hända med dem var överhängande i mina ögon..
Jag vill mena att bl a GP, DN m fl, åtminstone i början, tydligt stod på Polisens sida och skildrade det som hände ur deras synpunkt. Bl a var det mestadels folk som stödde polisens insats som fick komma till tals.Media har bara speglat demonstrantens sida och bland de som kallar sig demonstranter har vi de verkliga syndabockarna - det går inte att komma ifrån. (Även om dessa syndabockar inte borde kallat sig demonstranter och inte på något sätt var en majoritet av denna grå massa)
Hej Tony. Jag känner inte att jag behöver någon som kommer å klappar mig på huvudet och förklarar att jag inte kommer att förstå om jag inte släpper min bild av hur det gick till. Tack, men NEJ tack!Att autonoma vänstern är vänligt inställda till kollektivtrafik förändrar inte att kollektivtrafiken i centrala göteborg var indragen under EU-toppmötet.
Det är nog snarare så att det faktum att vagnarna/bussarna hölls från stan skyddade dem.
I den debatt som föregått detta inlägg så är det tydligt att man inte ser till båda sidor i konflikten. Polisen med ett uppdrag: Håll Ordning och demonstranterna med ett budskap som kväljdes i det som av det bråk som startades av ett fåtal huliganer. Det går inte att komma till en nyanserad slutpunkt utan att titta på båda sidor, det har inte media gjort och jag är osäker på hur saker och ting skildrats i boken om kravallerna - det lär inte vara särskilt mycket som är positivt för poliserna i den.
Generellt har vi i efterspelet tyckt alldeles för synd om demonstranterna - visst är det synd om oskyldiga människor som kommer i kläm, men oskyldiga äro också de som äger McDonalds, hotell och annat på avenyen, oskyldiga ville också poliserna helst ha fått forsätta att vara.
Det är många som kommer i kläm när den här typen av situationer spårar ur. Många av de som drabbades är väldigt unga, i många fall något naiva i sin tro på det fina samhället. Världen är grym.
Media har bara speglat demonstrantens sida och bland de som kallar sig demonstranter har vi de verkliga syndabockarna - det går inte att komma ifrån. (Även om dessa syndabockar inte borde kallat sig demonstranter och inte på något sätt var en majoritet av denna grå massa)
Som sagt, världen är grym - förr eller senare kommer de flesta att inse det, må uppvaknadet ske varsamt.
Skadegörelsen på Avenyn var det direkta resultatet av att polisen intog en defensiv hållning. Man valde att skydda mässan och områdena öster om Avenyn framför direkta konfrontationer på Avenyn.Ulf skrev:Bråken, oavsett vad det står i böcker, tidningar, etc., hade kanske inte undivikits, men absolut decimerats om polisen hade hållit den defensiva hållning man lovat att hålla under mötet, i den dialog som fördes med demonstranterna över ett halvår i förväg.
Vad baserar du det på? Allt polisiärt arbete är knappast tillgängligt för allmänheten och således finns säkert information som varken du eller jag någonsin kommer få se. Jag påstår inte att det fanns hotbilder vid Hvitfeldtska, men deras existenser är svåra att motbevisa. Personligen ser jag hellre att polisen överreagerar vid en misstänkt hotbild snarare än att chansa. Alltså ser jag aktionen vid Schillerska som OK i grunden. Att demonstranterna fick ligga så länge på asfalten var mycket olyckligt, men bättre än att de presumtiva terroristerna hade fått härja fritt.Ulf skrev: Polisen är inga småpojkar. De är tusentals människor som har som sin heltidsysselsättning att tänka, fundera, planera och handla kring sådana här situationer, vilket de naturligtvis också gjort. Man var väl medveten om vad man gjorde när man spärrade av Hvitfäldska. Man valde att fabricera hotbilder, vilka inte en enda av dem visat sig vara sann efteråt.
Så om det inte är synd om någon behövs ingen politik? Det är väl inte den mest vedertagna tolkningen av ordet politik.Ulf skrev: ..och för övrigt.. "synd om människor". Hade det inte varit synd om människor hade vi inte behövt politiken, människor hade inte åkt till GBG och demonstrerat, människor hade inte engagerat sig politiskt, allra minst inom den autonoma vänstern. Visst, det ÄR synd om människor, men din analys känns inte särskilt djupsinnig.
Och G-P är en landsortstidning?Ulf skrev: Angående medias syn på händelserna skrev jag en B-uppsats i statsvetenskap om detta förra hösten, och jag kan ju avslöja att demonstranterna INTE skildras särkilt väl i någon av de stora dagstidningarna. SvD kallar dem fortfarande generellt för gatstensterrorister - ett positivt epitet?
Vad menar du med "härja fritt"? Vad det inte just detta som skedde ändå? Eller menar du att polisen åstadkom något genom att jävlas med folket på Hvitfeltska? Jag tror, liksom flera andra (t o m HD enligt vad Ulf S skriver ovan) att det var just Polisens belägring och senare stormning ar Hitfeltska som var den gnistan som krävdes för att vissa element bland demonstranterna skulle frå carte blanche för att gå till ännu aggresivare offensiv mot polisen. Man ansåg sig helt enkelt inte ha något att förlora på detta, all legitimitet hos ordningsmakten var, i deras ögon, förbrukat.Alltså ser jag aktionen vid Schillerska som OK i grunden. Att demonstranterna fick ligga så länge på asfalten var mycket olyckligt, men bättre än att de presumtiva terroristerna hade fått härja fritt.