Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Inlägg av Gäst »

ragge s skrev:
Björne skrev:
leifd skrev: Tro det om du vill, men 600 spänn öppnar hela stockholms län, snacka om extremt billigt allså !

//Leif D
Kan bara hålla med! Måste tyvärr säga att Stockholmarna pratar i nattmössan när dom snackar om att dom har det dyrt att åka med kolektivtrafiken.
De gör de flesta inte heller, utan huvudsakligen några plankare och några idealister (som kanske i vissa fall sammanfaller, men tillåt mig tvivla!).

/ragge
Det är lagom tycker jag också. Även fast det i ett litet perspektiv visar att det är dyrt i jämförelse i hur mycket de flesta har lust att betala för.
Gäst

Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?

Inlägg av Gäst »

D skrev:
Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
Du kan aldrig få något gratis på jorden, en nolltaxa skulle bara leda till konkurs antar jag.....
Gratis på jorden?
På vilket sätt leder Nolltaxa till konkurs?
ragge s

Inlägg av ragge s »

Ulrik Berggren skrev:
TonyM skrev:
duga skrev:600 kr ja, och ytterligare ca 600 kr som boende i Sthlm betalar till Landstinget på skatten. Ett SL-kort kostar alltså egentligen ca 1200 kr varav 600 kr betalas på skattsedeln oavsett om du nyttjar kollektivtrafiken eller ej.
Nu är det väl knappast så att 100% av innevånarne i Stockholms län innehar SL kort. Vore det så väl kunde man ju faktiskt gjort som vissa vill och betalat sin egen kostnad via skattsedeln.

Vad innebär detta för ovanstående resonemang från skribenten duga?

Jo den kostnad som var och en av innevånarna i Stockholms län betalar via skattsedeln är långt ifrån 600 kr, den är avsevärt lägre.

//Tony
Duga menar väl att man betalar 600 kr via skattesedeln vare sig man köper periodkort eller inte, rätt :?: I så fall betalar väll alla länsinnevånare denna "kollektivtrafiksskatt"?
Poängen är att inte alla köper biljetter för 600 kronor per månad, en del köper inga biljetter alls. Alltså kan man inte säga att bara för att månadskortet kostar 600 och skatteintäkterna står för (drygt) hälften så är skatteintäckterna 600 per månad och person.

3900 miljoner / 1,6 miljoner invånare / 12 månader = 203 kronor per månad och invånare. En skattefinansierad kollektivtrafik, alltså de övriga 3,3 miljarderna, skulle ge en skattehöjning på 171 kronor per månad och person. Observera dock att t ex barn inte betalar skatt, så det handlar förmodligen om en 20-30% högre avgifter än ovanstående för dem som gör det.

/ragge
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dagligen får SLs tunnelbana runt 500.000 resenärer och i fall du även räknar med de andra spårvägarna så kan du säkert lägga till 300.000 resenärer. Så alltså bör man fortsätta i den takten man gör nu, nolltaxa är nog för övrigt ett bra alternativ.
ragge s

Inlägg av ragge s »

Mikael Karlsson skrev:Vad jag menade med mitt inlägg. Var följande. Du undrade vart pengarna går när du köper SL-kort. Och det är nog en fråga alla ställer sig.
Var går våra pengar. Vi svenskar betalar de högsta skatterna, ändå är det en land i kris. Vi betalar SL-kort, var pengarna går vet nog ingen.
Med tanke på SL:s penningbekymmer.
Men jösses - vadå "vart pengarna går vet nog ingen"? Det är ett offentligt företag och alla siffror finns lätt tillgängliga. Vad mer vill du ha? Pga att man upphandlar diverse tjänster från privata företag är det nu fler detaljsiffror som inte finns att få tag i, men man tror att det ändå blir billigare än att köra allt själv. Ibland är det nog så, ibland inte. Om du är intresserad är det ju bara att kolla upp det själv. Det är ju som sagt offentligt.
Mikael Karlsson skrev:En sak vet jag. Ett länstrafikbolag med cirka 600 miljoner resenärer årligen ska inte behöva gå med underskott. Dock kanske dagens taxesystem bidrar till det. Men det går att ändra på.

Men var kortpengarna går idag vet nog ingen med säkerhet. SL:s nya utseende som hittills har kostat 30 miljoner är en sak.
Jag tror inte man kan tvätta bort sitt dåliga rykte med en ny logotyp.
Men arbetar man inom landsting och kommun får man tydligen använda pengarna till vad som helst. Tänk om chefer inom Swebus till exempel skulle göra något liknande, där det hela misslyckades. Det skulle vara straffbart! Men inte inom det offentliga. "Det är ju bara skattebetalarnas pengar det handlar om, vem bryr sig så att säga"
Sanningen är naturligtvis att privata företag allt som oftast gör minst lika dyra fadäser, men inte händer något särskilt för det. Det handlar kanske mindre ofta om att styrelsen börjar fjanta och dra tillbaka beslut, utan oftare att mer eller mindre smarta satsningar går åt fanders. Överhuvud taget så är ju många styrelser för privata bolag rena nickedockorna vilket är väldigt skadligt och förmodligen väldigt kostsamt för samhället - meningen är ju att de ska styra verksamheten, inte bara sitta och titta på.

Logotypbyte, vilket de flesta större företag av någon anledning gör sådär vart tioende år eller så, kostar oftast mångdubbelt mer än detta, då man oftast forserar ut den nya logtypen så att den ska finnas på skyltar, fordon, brevpapper, trycksaker med mera från dag 1. Miljardbelopp förekommer.

Vadå straffbart? På sin höjd får någon kicken, men oftast händer väl inget särskilt eftersom det oftast är så många som är inblandade i ett sådana stora beslut.

Kanske synd att väcka dig från din drömvärld, men välkommen ut i verkligheten!

/ragge
ragge s

Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?

Inlägg av ragge s »

Mats skrev:Är det verkligen bara jag som är den ende som inte tror att ABB/Adtranz/Bombardierfolket nydesignade hela C20 utan mest bara klippte och klistrade ihop av tidigare designer och förnyade det hela en gnutta, och förpackade det i C20-format ?
Järnvägsfordon har extremt mycket längre produktcykler än t ex elektronik. Därför är det ju till och med svårt att få tag i reservdelar som reläer och liknande till äldre fordon och signalsystem med mera.

Alltså är det nog så att det inte finns så himla många konstruktioner att klippa och klistra in, det som eventuellt skulle kunna återanvändas kan säkert vara för gammalt för att användas vid nyproduktion.

Jag tror att man använder färdiga prylar där det går. Jag tror att t ex dörrmekaniken var en hyllvara (kanske anpassad i längd eller hur man nu gör).

Men med lite standardisering av gränssnitt och komponenter så borde man kunna komma längre mot en kostnadssäkning, så som man i viss mån kan se i bilar. Men också där har långt kvar till att egentligen kunna prata om standardkomponenter och standardkonstruktioner. Det som är återanvändningsbart där är väl elektroniken, bränsle- och bromssystemen som huvudsakligen köps av någon av världens fyra stora tillverkare av sådant, fast ofta lite specialiserat för varje bilmodell, och vissa andra komponenter som generatorer, filter och lite annat. Standardisering i bilindustrin går ju i övrigt snarast ut på att man slår samman företagen och stoppar samma komponenter i så många märken och modeller som möjligt, men varje komponentkonstruktion behöver inte leva särskilt många år, och mellan företagen så behöver inte mycket vara utbytbart.

Den där kompressorn för 250000 är kanske inte alls specialgjord för C20, den kan ju mycket väl vara en som används också i andra järnvägskonstruktioner. De kanske kostar så mycket helt enkelt, trots att serien är större än bara för SLs 271 vagnar. Det skulle vara intressant att få veta mer om hur det ligger till med detta.

/ragge
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

ragge s skrev:
Björne skrev:
leifd skrev: Tro det om du vill, men 600 spänn öppnar hela stockholms län, snacka om extremt billigt allså !

//Leif D
Kan bara hålla med! Måste tyvärr säga att Stockholmarna pratar i nattmössan när dom snackar om att dom har det dyrt att åka med kolektivtrafiken.
De gör de flesta inte heller, utan huvudsakligen några plankare och några idealister (som kanske i vissa fall sammanfaller, men tillåt mig tvivla!).

/ragge
Var vi inte rätt så överens om att kontantpriset för en resa en hållplats över zongräns var hutlöst dyrt ?
trafe
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 29 november 2004 13:01

Inlägg av trafe »

Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Jag vet inte riktigt det, vi vet inte vart de pengarna vi betalar skatt går till heller.

En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

trafe skrev:
Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Jag vet inte riktigt det, vi vet inte vart de pengarna vi betalar skatt går till heller.
Vilka är vi?
trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Även om tråden består av rätt många inlägg är det käckt att skumma igenom den för att se vad som redan avhandlats.
trafe
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 29 november 2004 13:01

Inlägg av trafe »

Mr. Burns skrev:Vilka är vi?
Vi, det är alla som betalar skatt jag syftar på.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

trafe skrev:
Mr. Burns skrev:Vilka är vi?
Vi, det är alla som betalar skatt jag syftar på.
Då är det väl inte i Sverige du betalar skatt? Jag betalar skatt här och har rätt bra grundkoll på vart mina skattepengar går. Om jag vill ha mer detaljer kring ett visst område är det inga problem att hitta information. Låt sedan vara att det finns ett fåtal områden som det för alla medborgares skull råder sekretess kring, varför det således kan vara svårt att få detaljinfo om budgeten.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Ja, 30-dagarskortet kostar 600 kr. Men den som är fast bosatt i Stockholms-regionen köper väl lämpligtvis säsongskort eller, ännu bättre, årskort, vilket innebär en månadskostnad på 532,50 kr.
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Mattias Henriksson skrev:
trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Ja, 30-dagarskortet kostar 600 kr. Men den som är fast bosatt i Stockholms-regionen köper väl lämpligtvis säsongskort eller, ännu bättre, årskort, vilket innebär en månadskostnad på 532,50 kr.
Nej, tänk bara på att bära med sig över 4000 spänn vart man än går. Visserligen har SL förlustgaranti om man beställer periodkort på nätet. Men jag tror ändå 30-dagarskortet är det mest attraktiva. Så mycket 30-dagarskortet kostar mer per år sparas nog in när man kanske inte behöver köpa kortet tex under sommaren eller annan ledighet.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

Kingsthrone skrev:
Mattias Henriksson skrev:
trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Ja, 30-dagarskortet kostar 600 kr. Men den som är fast bosatt i Stockholms-regionen köper väl lämpligtvis säsongskort eller, ännu bättre, årskort, vilket innebär en månadskostnad på 532,50 kr.
Nej, tänk bara på att bära med sig över 4000 spänn vart man än går. Visserligen har SL förlustgaranti om man beställer periodkort på nätet.
Östgötatrafikens lösning med Årskort via autogiro tycker jag är smart. Man betalar per månad och behöver inte ligga ute med pengarna. Eftersom ett förlorat kort spärras och en självrisk på 100 kr tas ut, finns ingen motsvarighet till SLs begränsning till att bara kunna nyttja förlustgarantin en gång.
Gäst

Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?

Inlägg av Gäst »

Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
Ja, det mesta går väl till att underhålla trafiken m.m. hos SL, och iden med nolltaxa låter bra.
Gäst

Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?

Inlägg av Gäst »

Coppas skrev:
Anonymous skrev:Det har även jag undrat ett tag, vart de går tror jag är till trafiken som du säger. Det bästa för att kunna lösa det är att man sänker avgiften för SL-kortet och försöker samtidigt förbättra SLs ekonomi genom att använda lönsamma och moderna fordon, försöka minska kl-ttr-t, o.s.v.
Ska fatta mig kort, men vad menas t.ex. med 'lönsamma och moderna fordon' och kl-tt-rminskning? Fordonen kan ju inte bytas ut hur som helst och de måste ju även vara ändamålsenliga. Samtidigt så måste det satsade kapitalet förräntas så att säga, alltså nya fordon måste tjänstgöra och betala sig för vad de är värda i inköp. Att köpa nya bussar efter bara 3-4 år funkar inte. Vad gäller kladdet på vagnar och byggnader i SL-land så försöker man nog från SL:s sida göra så gott det går, men det krävs ju att även samhället i stort tar sitt ansvar. Exempelvis att blåögda och naiva politiker inser att nötterna som kladdar på en så kallad tillåten vägg i en lokal inte går hem när sagda lokal stänger typ klockan 21:00 utan då istället fortsätter med att frambringa sina förfulande alster på annat underlag.

Mvh // Nico
Kanske det hade varit smartare att skriva "infrastruktur" i stället.
Skriv svar