Det är lagom tycker jag också. Även fast det i ett litet perspektiv visar att det är dyrt i jämförelse i hur mycket de flesta har lust att betala för.ragge s skrev:De gör de flesta inte heller, utan huvudsakligen några plankare och några idealister (som kanske i vissa fall sammanfaller, men tillåt mig tvivla!).Björne skrev:Kan bara hålla med! Måste tyvärr säga att Stockholmarna pratar i nattmössan när dom snackar om att dom har det dyrt att åka med kolektivtrafiken.leifd skrev: Tro det om du vill, men 600 spänn öppnar hela stockholms län, snacka om extremt billigt allså !
//Leif D
/ragge
Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Gratis på jorden?D skrev:Du kan aldrig få något gratis på jorden, en nolltaxa skulle bara leda till konkurs antar jag.....Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
På vilket sätt leder Nolltaxa till konkurs?
Poängen är att inte alla köper biljetter för 600 kronor per månad, en del köper inga biljetter alls. Alltså kan man inte säga att bara för att månadskortet kostar 600 och skatteintäkterna står för (drygt) hälften så är skatteintäckterna 600 per månad och person.Ulrik Berggren skrev:Duga menar väl att man betalar 600 kr via skattesedeln vare sig man köper periodkort eller inte, rättTonyM skrev:Nu är det väl knappast så att 100% av innevånarne i Stockholms län innehar SL kort. Vore det så väl kunde man ju faktiskt gjort som vissa vill och betalat sin egen kostnad via skattsedeln.duga skrev:600 kr ja, och ytterligare ca 600 kr som boende i Sthlm betalar till Landstinget på skatten. Ett SL-kort kostar alltså egentligen ca 1200 kr varav 600 kr betalas på skattsedeln oavsett om du nyttjar kollektivtrafiken eller ej.
Vad innebär detta för ovanstående resonemang från skribenten duga?
Jo den kostnad som var och en av innevånarna i Stockholms län betalar via skattsedeln är långt ifrån 600 kr, den är avsevärt lägre.
//TonyI så fall betalar väll alla länsinnevånare denna "kollektivtrafiksskatt"?
3900 miljoner / 1,6 miljoner invånare / 12 månader = 203 kronor per månad och invånare. En skattefinansierad kollektivtrafik, alltså de övriga 3,3 miljarderna, skulle ge en skattehöjning på 171 kronor per månad och person. Observera dock att t ex barn inte betalar skatt, så det handlar förmodligen om en 20-30% högre avgifter än ovanstående för dem som gör det.
/ragge
Men jösses - vadå "vart pengarna går vet nog ingen"? Det är ett offentligt företag och alla siffror finns lätt tillgängliga. Vad mer vill du ha? Pga att man upphandlar diverse tjänster från privata företag är det nu fler detaljsiffror som inte finns att få tag i, men man tror att det ändå blir billigare än att köra allt själv. Ibland är det nog så, ibland inte. Om du är intresserad är det ju bara att kolla upp det själv. Det är ju som sagt offentligt.Mikael Karlsson skrev:Vad jag menade med mitt inlägg. Var följande. Du undrade vart pengarna går när du köper SL-kort. Och det är nog en fråga alla ställer sig.
Var går våra pengar. Vi svenskar betalar de högsta skatterna, ändå är det en land i kris. Vi betalar SL-kort, var pengarna går vet nog ingen.
Med tanke på SL:s penningbekymmer.
Sanningen är naturligtvis att privata företag allt som oftast gör minst lika dyra fadäser, men inte händer något särskilt för det. Det handlar kanske mindre ofta om att styrelsen börjar fjanta och dra tillbaka beslut, utan oftare att mer eller mindre smarta satsningar går åt fanders. Överhuvud taget så är ju många styrelser för privata bolag rena nickedockorna vilket är väldigt skadligt och förmodligen väldigt kostsamt för samhället - meningen är ju att de ska styra verksamheten, inte bara sitta och titta på.Mikael Karlsson skrev:En sak vet jag. Ett länstrafikbolag med cirka 600 miljoner resenärer årligen ska inte behöva gå med underskott. Dock kanske dagens taxesystem bidrar till det. Men det går att ändra på.
Men var kortpengarna går idag vet nog ingen med säkerhet. SL:s nya utseende som hittills har kostat 30 miljoner är en sak.
Jag tror inte man kan tvätta bort sitt dåliga rykte med en ny logotyp.
Men arbetar man inom landsting och kommun får man tydligen använda pengarna till vad som helst. Tänk om chefer inom Swebus till exempel skulle göra något liknande, där det hela misslyckades. Det skulle vara straffbart! Men inte inom det offentliga. "Det är ju bara skattebetalarnas pengar det handlar om, vem bryr sig så att säga"
Logotypbyte, vilket de flesta större företag av någon anledning gör sådär vart tioende år eller så, kostar oftast mångdubbelt mer än detta, då man oftast forserar ut den nya logtypen så att den ska finnas på skyltar, fordon, brevpapper, trycksaker med mera från dag 1. Miljardbelopp förekommer.
Vadå straffbart? På sin höjd får någon kicken, men oftast händer väl inget särskilt eftersom det oftast är så många som är inblandade i ett sådana stora beslut.
Kanske synd att väcka dig från din drömvärld, men välkommen ut i verkligheten!
/ragge
Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Järnvägsfordon har extremt mycket längre produktcykler än t ex elektronik. Därför är det ju till och med svårt att få tag i reservdelar som reläer och liknande till äldre fordon och signalsystem med mera.Mats skrev:Är det verkligen bara jag som är den ende som inte tror att ABB/Adtranz/Bombardierfolket nydesignade hela C20 utan mest bara klippte och klistrade ihop av tidigare designer och förnyade det hela en gnutta, och förpackade det i C20-format ?
Alltså är det nog så att det inte finns så himla många konstruktioner att klippa och klistra in, det som eventuellt skulle kunna återanvändas kan säkert vara för gammalt för att användas vid nyproduktion.
Jag tror att man använder färdiga prylar där det går. Jag tror att t ex dörrmekaniken var en hyllvara (kanske anpassad i längd eller hur man nu gör).
Men med lite standardisering av gränssnitt och komponenter så borde man kunna komma längre mot en kostnadssäkning, så som man i viss mån kan se i bilar. Men också där har långt kvar till att egentligen kunna prata om standardkomponenter och standardkonstruktioner. Det som är återanvändningsbart där är väl elektroniken, bränsle- och bromssystemen som huvudsakligen köps av någon av världens fyra stora tillverkare av sådant, fast ofta lite specialiserat för varje bilmodell, och vissa andra komponenter som generatorer, filter och lite annat. Standardisering i bilindustrin går ju i övrigt snarast ut på att man slår samman företagen och stoppar samma komponenter i så många märken och modeller som möjligt, men varje komponentkonstruktion behöver inte leva särskilt många år, och mellan företagen så behöver inte mycket vara utbytbart.
Den där kompressorn för 250000 är kanske inte alls specialgjord för C20, den kan ju mycket väl vara en som används också i andra järnvägskonstruktioner. De kanske kostar så mycket helt enkelt, trots att serien är större än bara för SLs 271 vagnar. Det skulle vara intressant att få veta mer om hur det ligger till med detta.
/ragge
Var vi inte rätt så överens om att kontantpriset för en resa en hållplats över zongräns var hutlöst dyrt ?ragge s skrev:De gör de flesta inte heller, utan huvudsakligen några plankare och några idealister (som kanske i vissa fall sammanfaller, men tillåt mig tvivla!).Björne skrev:Kan bara hålla med! Måste tyvärr säga att Stockholmarna pratar i nattmössan när dom snackar om att dom har det dyrt att åka med kolektivtrafiken.leifd skrev: Tro det om du vill, men 600 spänn öppnar hela stockholms län, snacka om extremt billigt allså !
//Leif D
/ragge
Jag vet inte riktigt det, vi vet inte vart de pengarna vi betalar skatt går till heller.Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Vilka är vi?trafe skrev:Jag vet inte riktigt det, vi vet inte vart de pengarna vi betalar skatt går till heller.Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Även om tråden består av rätt många inlägg är det käckt att skumma igenom den för att se vad som redan avhandlats.trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Då är det väl inte i Sverige du betalar skatt? Jag betalar skatt här och har rätt bra grundkoll på vart mina skattepengar går. Om jag vill ha mer detaljer kring ett visst område är det inga problem att hitta information. Låt sedan vara att det finns ett fåtal områden som det för alla medborgares skull råder sekretess kring, varför det således kan vara svårt att få detaljinfo om budgeten.trafe skrev:Vi, det är alla som betalar skatt jag syftar på.Mr. Burns skrev:Vilka är vi?
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Nej, tänk bara på att bära med sig över 4000 spänn vart man än går. Visserligen har SL förlustgaranti om man beställer periodkort på nätet. Men jag tror ändå 30-dagarskortet är det mest attraktiva. Så mycket 30-dagarskortet kostar mer per år sparas nog in när man kanske inte behöver köpa kortet tex under sommaren eller annan ledighet.Mattias Henriksson skrev:Ja, 30-dagarskortet kostar 600 kr. Men den som är fast bosatt i Stockholms-regionen köper väl lämpligtvis säsongskort eller, ännu bättre, årskort, vilket innebär en månadskostnad på 532,50 kr.trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
Östgötatrafikens lösning med Årskort via autogiro tycker jag är smart. Man betalar per månad och behöver inte ligga ute med pengarna. Eftersom ett förlorat kort spärras och en självrisk på 100 kr tas ut, finns ingen motsvarighet till SLs begränsning till att bara kunna nyttja förlustgarantin en gång.Kingsthrone skrev:Nej, tänk bara på att bära med sig över 4000 spänn vart man än går. Visserligen har SL förlustgaranti om man beställer periodkort på nätet.Mattias Henriksson skrev:Ja, 30-dagarskortet kostar 600 kr. Men den som är fast bosatt i Stockholms-regionen köper väl lämpligtvis säsongskort eller, ännu bättre, årskort, vilket innebär en månadskostnad på 532,50 kr.trafe skrev:En rättelse kan vara att SL-kortet kostar väl numera 600 kr och inte 500 kr?
Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Ja, det mesta går väl till att underhålla trafiken m.m. hos SL, och iden med nolltaxa låter bra.Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Kanske det hade varit smartare att skriva "infrastruktur" i stället.Coppas skrev:Ska fatta mig kort, men vad menas t.ex. med 'lönsamma och moderna fordon' och kl-tt-rminskning? Fordonen kan ju inte bytas ut hur som helst och de måste ju även vara ändamålsenliga. Samtidigt så måste det satsade kapitalet förräntas så att säga, alltså nya fordon måste tjänstgöra och betala sig för vad de är värda i inköp. Att köpa nya bussar efter bara 3-4 år funkar inte. Vad gäller kladdet på vagnar och byggnader i SL-land så försöker man nog från SL:s sida göra så gott det går, men det krävs ju att även samhället i stort tar sitt ansvar. Exempelvis att blåögda och naiva politiker inser att nötterna som kladdar på en så kallad tillåten vägg i en lokal inte går hem när sagda lokal stänger typ klockan 21:00 utan då istället fortsätter med att frambringa sina förfulande alster på annat underlag.Anonymous skrev:Det har även jag undrat ett tag, vart de går tror jag är till trafiken som du säger. Det bästa för att kunna lösa det är att man sänker avgiften för SL-kortet och försöker samtidigt förbättra SLs ekonomi genom att använda lönsamma och moderna fordon, försöka minska kl-ttr-t, o.s.v.
Mvh // Nico