Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
Vore det inte dags för nolltaxa, eller införa en kollektivtrafikavgift för alla skattebetalare på tex 200 kr per månand. Det skulle gynna alla med en välfungerade kollektivtrafik som skulle användas av fler. Därigenom skulle bilköerna också kunna minskas och våra ungdomar stöttas ekonomiskt. /Birgit
Förstod jag rätt i gårdagens "informationsflod" så var 30 miljoner en uppskattad kostnad för ett konsekvent genomförande av logotypändring, inklusive utbyte av samtliga befintliga skyltar. Så mycket av de pengarna finns väll kvar, om de någonsin funnits. Dessutom är väll inte den grafiska profilen skrotad, utan bara tanken på en ny logotyp!MartinW skrev:För 60000 av er har avgiften gått raka vägen ner i fickan på de som gjorde den nya logotypen som sedan skrotades av styrelsen.
Men för massmedia har det ju ett egenvärde att reta upp folk, framförallt om det är politiker eller högre tjänstemän som får negativ uppmärksamhet. Slöseri med skattepengar och/eller allmäna medel är ju också något som retar upp folk. Med rätta!
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Tydligen gick 5 miljoner till han som formgav själva logotypen.LÅ skrev:Förstod jag rätt i gårdagens "informationsflod" så var 30 miljoner en uppskattad kostnad för ett konsekvent genomförande av logotypändring, inklusive utbyte av samtliga befintliga skyltar. Så mycket av de pengarna finns väll kvar, om de någonsin funnits. Dessutom är väll inte den grafiska profilen skrotad, utan bara tanken på en ny logotyp!MartinW skrev:För 60000 av er har avgiften gått raka vägen ner i fickan på de som gjorde den nya logotypen som sedan skrotades av styrelsen.
Men för massmedia har det ju ett egenvärde att reta upp folk, framförallt om det är politiker eller högre tjänstemän som får negativ uppmärksamhet. Slöseri med skattepengar och/eller allmäna medel är ju också något som retar upp folk. Med rätta!
Sen kan man dock i ett större sammanhang undra om man har koll på var alla konsultpengar går, och hur stor nytta de gör. Min käpphäst i sammanhanget är att SL borde göra mer i egen regi (kan iofs kanske bero på att jag vet hur det går till från insidan).

Dessutom borde man sluta med den rivalitet som nu finns mellan olika avdelningar, och som bara innebär slöseri. Ett exempel är den fragmentariska upprustningen av Roslagsbanan

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Vart går pengarna som jag betalar för mitt SL-kort?
Ämnet har diskuterats vid åtskilliga tillfällen här i Forum. Jag föreslår att Du först läser den här länken och den här. M.fl. m.fl.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Oavsett färg i stadshuset är det alltid en jävla massa gnäll från dom som röstade på motståndarna. Hade det varit blå majoritet i stadshuset så hade dom röda eller gröna eller rosa gnällt över andra frågor. Politik handlar inte om politik längre, det handlar bara om pajkastning om vem som gör flest misstag och om att gnälla tills man är röd som en kokt kräfta.KSE skrev:Jo men det är ju något vi Stockholmare har oss själva att skylla för. Den rödgröna röran, Stella Fare, tokar i stadshuset i dag.
Skäll inte på politikerna. VÄLJ nya
Kenny (moderat)
Alltid är det någon som är missnöjd.
(Detta var mest ett konstaterande av faktum)
Förklara rationellt vad du menar nu? Ja, jag har läst dessa och detta är inte Exakt samma ämne.Anonymous skrev:Ämnet har diskuterats vid åtskilliga tillfällen här i Forum. Jag föreslår att Du först läser den här länken och den här. M.fl. m.fl.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
- TimK
- Kontakt:
Jomenvisst är det det. Nolltaxa, vilket är det du förespråkade i ditt första inlägg (som citeras ovan), har diskuterats många gånger här i Forum. Till leda tycker många.Birgit Landin skrev:Förklara rationellt vad du menar nu? Ja, jag har läst dessa och detta är inte Exakt samma ämne.Anonymous skrev:Ämnet har diskuterats vid åtskilliga tillfällen här i Forum. Jag föreslår att Du först läser den här länken och den här. M.fl. m.fl.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
-- Tim
Nu är det ju inte bara de tydligen så förkättrade biljetterna och spärrvakterna som kostar pengar. En enda betongsliper (vanlig 272-kilos med ingjutna underläggsplattor) kostar 372kr + moms från Banvekets materialservice. Det ligger en sådan ungefär var 70:e centimeter längs med hela tunnelbanan.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
/Birgit
Skall du byta några slipers? Då behöver du en tillsyningsman, några banarbetare, en rälsgående traktorgrävare och en maskinförare. Hela det gänget en natt kostar nog uppemot 8-10000 i personalkostnader för en kväll. Dessutom måste några andra med ett diesellok+lågvagn+kranvagn ha åkt ut till arbetsplatsen några kvällar innan och lagt ut de nya sliperna, och komma tillbaka några dagar senare för att plocka upp de gamla. Inklusive driftkostnader för maskinerna + eventuell maskinhyra ryker det utan problem 30-50000 till där.
Om nu det här jobbet dessutom påverkar trafiken på något sätt, så kan du lugnt räkna med att trafikoperatören - i fallet med tunnelbanan Connex- vill ha ersättning för de förseningar som uppstår. Det kan bli i princip hur dyrt som helst, i synnerhet vid större arbeten där man måste använda sig av ersättningsbussar och kanske stänga en bansträcka tidigare än normalt. Då kan det behövas inte bara ersättningsbussar och bemanning av dessa, utan också några värdar för att visa resenärerna tillrätta, extra bemanning av förare, kanske några extratåg osv osv.
Vagnarna skall underhållas också. De skall sopas, städas, kl-tt-r, få periodisk översyn och teknisk kontroll, förbrukningsdelar (som luftfilter, bromsbelägg, strömskor etc) skall bytas och trasiga komponenter bytas ut och repareras. Dessutom skall allt det ske utan att det blir brist på vagnar till den dagliga trafiken. På ett nattskift i en vanlig depå jobbar 10-12 personer, varav ungefär hälften håller på med städning och kl-tt-r. På dagtid tillkommer dessutom alla reparatörer etc. Reservdelar till tunnelvagnar är dessutom ingenting man handlar på Clas Ohlson eller Biltema -många av komponenterna är mycket noggrannt specificerade och måste både tillverkas och monteras med metoder som är reglerade i detalj. Det är med andra ord inte billiga prylar.
En kompressor till en av de nya C20-vagnarna kostar omkring en kvarts miljon. Plus moms, såklart. Sedan skall du lägga till personalkostnaderna fö att byta den, kostnaderna för att ha vagnen stillastående under tiden som bytet sker (den kan ju inte var aute och rulla då), och dessutom måste man ju har en specialutrustad verkstad för att utföra bytet och reparationen i, med krav på värme, ventilation, elsäkerhet, belysning, arbetsmiljö osv.
Kort sagt: Det är inte billigt att driva en tunnelbana.
Notera också att allt det jag har beskrivit ovan är vad som får betraktas som normalt löpande underhåll. Ett antal slipers, ett antal kilometer räls etc måste bytas varje år eftersom de slits ned fort av den intensiva trafiken. Vill man investera i en expansion av trafiken eller linjenätet blir det genast ännu mer pengar som går åt.
/Joakim C.
En synnerligen god och enkel beskrivning av vad kollekivtrafikens pengar går till, bl.a.Joakim C. skrev:Nu är det ju inte bara de tydligen så förkättrade biljetterna och spärrvakterna som kostar pengar. En enda betongsliper (vanlig 272-kilos med ingjutna underläggsplattor) kostar 372kr + moms från Banvekets materialservice. Det ligger en sådan ungefär var 70:e centimeter längs med hela tunnelbanan.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
/Birgit
Skall du byta några slipers? Då behöver du en tillsyningsman, några banarbetare, en rälsgående traktorgrävare och en maskinförare. Hela det gänget en natt kostar nog uppemot 8-10000 i personalkostnader för en kväll. Dessutom måste några andra med ett diesellok+lågvagn+kranvagn ha åkt ut till arbetsplatsen några kvällar innan och lagt ut de nya sliperna, och komma tillbaka några dagar senare för att plocka upp de gamla. Inklusive driftkostnader för maskinerna + eventuell maskinhyra ryker det utan problem 30-50000 till där.
Om nu det här jobbet dessutom påverkar trafiken på något sätt, så kan du lugnt räkna med att trafikoperatören - i fallet med tunnelbanan Connex- vill ha ersättning för de förseningar som uppstår. Det kan bli i princip hur dyrt som helst, i synnerhet vid större arbeten där man måste använda sig av ersättningsbussar och kanske stänga en bansträcka tidigare än normalt. Då kan det behövas inte bara ersättningsbussar och bemanning av dessa, utan också några värdar för att visa resenärerna tillrätta, extra bemanning av förare, kanske några extratåg osv osv.
Vagnarna skall underhållas också. De skall sopas, städas, kl-tt-r, få periodisk översyn och teknisk kontroll, förbrukningsdelar (som luftfilter, bromsbelägg, strömskor etc) skall bytas och trasiga komponenter bytas ut och repareras. Dessutom skall allt det ske utan att det blir brist på vagnar till den dagliga trafiken. På ett nattskift i en vanlig depå jobbar 10-12 personer, varav ungefär hälften håller på med städning och kl-tt-r. På dagtid tillkommer dessutom alla reparatörer etc. Reservdelar till tunnelvagnar är dessutom ingenting man handlar på Clas Ohlson eller Biltema -många av komponenterna är mycket noggrannt specificerade och måste både tillverkas och monteras med metoder som är reglerade i detalj. Det är med andra ord inte billiga prylar.
En kompressor till en av de nya C20-vagnarna kostar omkring en kvarts miljon. Plus moms, såklart. Sedan skall du lägga till personalkostnaderna fö att byta den, kostnaderna för att ha vagnen stillastående under tiden som bytet sker (den kan ju inte var aute och rulla då), och dessutom måste man ju har en specialutrustad verkstad för att utföra bytet och reparationen i, med krav på värme, ventilation, elsäkerhet, belysning, arbetsmiljö osv.
Kort sagt: Det är inte billigt att driva en tunnelbana.
Notera också att allt det jag har beskrivit ovan är vad som får betraktas som normalt löpande underhåll. Ett antal slipers, ett antal kilometer räls etc måste bytas varje år eftersom de slits ned fort av den intensiva trafiken. Vill man investera i en expansion av trafiken eller linjenätet blir det genast ännu mer pengar som går åt.
/Joakim C.
Märk väl då att t-banan ju bara är en lite del av all den trafik som SL tillhandahåller för det extremt låga priset av 600 kr/30 dagar.
//Leif D
Är 600 spänn vad kortet kostar i Sthlms kommun (stad)?
Oavsett taxegränser får man som storstadsbo möjlighet till mängder av kollektiva resealternativ tack vare linjenät och turtäthet.
Här på västsvenska landsbygden (liksom landsbygden i övrigt) är alternativen beträffande resväg och avresetidpunkt starkt begränsade.
Jag har svårt att se varför "billig" kollektivtrafik ska vara gratis, ska det vara så bör väl i rättvisans namn all kollektivtrafik vara gratis.
Nu kanske syftet med frågan var ren nyfikenhet på vart pengarna tar vägen, isåfall har ju tidigare skribenter i tråden klargjort detta galant
OT: På tal om att få reda på var pengarna tar vägen, jag har de senaste dagarna fått den skrämmande och ytterst motbjudande sanningen om vart min fackavgift tagit vägen.
Det var knappast betongslipers och nedsliten räls!
Oavsett taxegränser får man som storstadsbo möjlighet till mängder av kollektiva resealternativ tack vare linjenät och turtäthet.
Här på västsvenska landsbygden (liksom landsbygden i övrigt) är alternativen beträffande resväg och avresetidpunkt starkt begränsade.
Jag har svårt att se varför "billig" kollektivtrafik ska vara gratis, ska det vara så bör väl i rättvisans namn all kollektivtrafik vara gratis.
Nu kanske syftet med frågan var ren nyfikenhet på vart pengarna tar vägen, isåfall har ju tidigare skribenter i tråden klargjort detta galant

OT: På tal om att få reda på var pengarna tar vägen, jag har de senaste dagarna fått den skrämmande och ytterst motbjudande sanningen om vart min fackavgift tagit vägen.

Det var knappast betongslipers och nedsliten räls!
En hygglig överblick över hur SL hanterar sina pengar kan man få fram ur SLs årsredovisning. Här kan man få fram att 2003 fick SL in 3.3 miljarder. Landstingsbidraget var 3.9 miljarder. Biljettintäkterna svarar alltså för nära hälften av intäkterna.
Skulle man göra sig av med biljettintäkterna som inkomstkälla skulle alltså landstinget behöva öka sitt bidrag till nära det dubbla.
Även om det inte står redovisat i detalj vad biljetthanteringen kostar, så kan det knappast vara något att tala om i jämfört med 3.3 miljarder. Förhoppningen att man skulle spara in en massa på att slopa biljetthanteringen verkar vara kraftigt överdriven. Särskilt som insatser för att hålla ordning inom kollektivtrafiken kommer att behövas i alla fall.
Skulle man göra sig av med biljettintäkterna som inkomstkälla skulle alltså landstinget behöva öka sitt bidrag till nära det dubbla.
Även om det inte står redovisat i detalj vad biljetthanteringen kostar, så kan det knappast vara något att tala om i jämfört med 3.3 miljarder. Förhoppningen att man skulle spara in en massa på att slopa biljetthanteringen verkar vara kraftigt överdriven. Särskilt som insatser för att hålla ordning inom kollektivtrafiken kommer att behövas i alla fall.
Kan bara hålla med! Måste tyvärr säga att Stockholmarna pratar i nattmössan när dom snackar om att dom har det dyrt att åka med kolektivtrafiken.leifd skrev:Tro det om du vill, men 600 spänn öppnar hela stockholms län, snacka om extremt billigt allså !Martin skrev:Är 600 spänn vad kortet kostar i Sthlms kommun (stad)?
//Leif D
Tänkte bara förtydliga några saker. Kortet kostar mycket riktigt 600 kr/månad (vilket är mycket billigt och prisvärt) och gäller där SL verkar, dvs. i Stockholms län och inte enbart i Stockholms stad/kommun.Martin skrev:Är 600 spänn vad kortet kostar i Sthlms kommun (stad)?
I länet finns 26 kommuner som kan säga bu och bä om det mesta. Alltså har inte Stockholms stadshus speciellt mycket att göra med SL:s trafik utanför kommungränsen utan då handlar det om landstingets olika politiska beslut.
Visst har vi bra lokala kommunikationer, men med en viss modifikation måste man nog ändå säga. Kommunikationerna mellan city och förort är ofta mycket bra. Däremot är det inte alltid lika effektivt när man ska ta sig på tvären någonstans, speciellt inte på udda tider.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Nu är det väl knappast så att 100% av innevånarne i Stockholms län innehar SL kort. Vore det så väl kunde man ju faktiskt gjort som vissa vill och betalat sin egen kostnad via skattsedeln.duga skrev:600 kr ja, och ytterligare ca 600 kr som boende i Sthlm betalar till Landstinget på skatten. Ett SL-kort kostar alltså egentligen ca 1200 kr varav 600 kr betalas på skattsedeln oavsett om du nyttjar kollektivtrafiken eller ej.
Vad innebär detta för ovanstående resonemang från skribenten duga?
Jo den kostnad som var och en av innevånarna i Stockholms län betalar via skattsedeln är långt ifrån 600 kr, den är avsevärt lägre.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Tja, det mesta går till skatt på ett eller annat sätt, så Bosse Ringholms hejdukar är nog dem som tjänar mest på kortet.Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
Om man får dra till med en enkel gissning så går väl kanske upp till 90% av pengarna på ett eller annat sätt, direkt eller via entreprenörers eller dess underentreprenörer, via anställda och deras avgifter och moms etc, till skatteverket. Resten går väl utomlands.
Hade du gjort samma vurpa i Excell så hade du enna fått till en cirkelreferensOdd skrev: Tja, det mesta går till skatt på ett eller annat sätt, så Bosse Ringholms hejdukar är nog dem som tjänar mest på kortet.
Om man får dra till med en enkel gissning så går väl kanske upp till 90% av pengarna på ett eller annat sätt, direkt eller via entreprenörers eller dess underentreprenörer, via anställda och deras avgifter och moms etc, till skatteverket. Resten går väl utomlands.

Å andra sidan kan man förundras över hur vårt underbara ekonomiska system är uppbyggt vad avser skatter av olika slag.
Grunden i ett ekonomiskt system är att man betalar för en vara eller en tjänst med en monetär enhet eller genom byteshandel.
Birgit köper sitt SL kort en gång i månaden för 600 kr, därtill betalar hon ett antal kronor i skatt för samma tjänst. Därmed är hon berättigad till fria resor.
Farbror Staten skinnar SL på moms för de 600 kr som Birgit har betalt.
(Kan det vara 6%? i så fall kvarstår 566 kr.)
Låt vara att de pengar som landstinnget ger SL för driften helt finansierar overheadkostnader och driftskostnader för huvudmannaskapet. I så fall använder SL de 566 kr till att köpa tjänsten trafik från någon leverantör.
I den transaktionen kommer SL att ta tillbaka moms från farbror staten enligt den sats som gäller för just denna transaktion. Trafikutövaren debiteras moms med samma belopp. Om det är så att det skulle vara högre momssats på "upphandlad trafik" än på "resor" kommer SL att göra en vinst på mellanskillnaden och kan i så fall använda denna till att köpa mer trafik eller kanske en ny logga, men det är väl föga troligt att momssatsen är så ogenomtänkt, Bosse brukar se nyktert på saker och ting.

Går man sedan vidare så får man konstatera att trafikutövaren eller underentreprenören för bana har kostnader för löner, fordon/material, m.m. m.m. Dessa är givetvis moms och skattebelagda. Vad gäller löner så går en hel del till Sociala avgifter.
Lite off topic så kan man undra hur mycket momskarusellen kostar oss egentligen med det nollsummespel som alla företagare jobbar på att uppnå. Eller för att se det ur ett annat perspektiv - är momsen samhällsekonomiskt lönsam?
Så en stor del av det som SL sätter sprätt på hamanr alltså i statskassan till syvende och sist, varifrån den sedan betalas ut till en stackars ensamstående sjukpensionerad sjubarnsmamma i Norrlands inland som använder sin sjukpension till att köpa månadskort på Norrbottenstrafiken för 1250 kr/månad.
//Tony
Med reservation för tyckfel.