Gunnar Eriksson skrev:Mats skrev:Likström är dessutom ofarligare än växelström att få stötar av, likströmmen "bränner" mestadels "bara" i kroppen, medan växelspänning påverkar nervfunktionerna på ett helt annat sätt, hjärtat försöker t.ex. slå i 50Hz om man har otur om man får en stöt av nätspänning.
Att gummisula förvisso är en isolator håller jag med om. Val av skodon har alltså väsentlig betydelse. Men det där om den "ofarliga likströmmen" är en myt som jag själv också trodde på, tills jag av sakkunnig på detta forum (för all del för ganska länge sedan) fick utrett att det handlar inte bara om risken för att en växelspänning ska få hjärtat att galoppera, utan att det också handlar om den STRÖMSTYRKA som går genom kroppen.
Att människor överhuvudtaget kan överleva att blixten går igenom dem (även om inte alla klarar det) beror på att det är så låg strömstyrka alternativt att det är under ett så kort ögonblick som strömmen passerar genom kroppen.
Ofarlig har jag inte sagt, men man ska inte måla upp en större fara för om varningarna 'motbevisas' av någon galning så tror folk att hela varningen saknar grund.
Växelspänning kring 50-60Hz är betydligt farligare än likspänning vid samma spänning.
Gunnar Eriksson skrev:En vanlig stickkontakt förmår inte leverera särskilt många ampere (några stycken bara) innan säkringen löser ut.
När det gäller strömskenan på tunnelbanan däremot, så är den dimensionerad för att tunnelbanetåg på hundratals ton ska få tillräcklig effekt för att accelerera. Jag tänker mig inte försöka mig på en uträkning av hur många ampere det handlar om men motorstyrkan på en enda C20-vagn är EN MILJON WATT. Jag lovar att det dröjer innan säkringarna löser ut där. Långt innan dess är man totalt sönderbränd om strömmen får en chans att gå genom kroppen.
en megawatt ochb 750 volt ger 1333 ampere. Men, framförallt, det har inte med saken att göra!
Om säkringarna till vägguttagen i husen på 6,10,16A (olika åldrar av elinstallationer) skulle vara gränsen för hur stark stöt man kan få så skulle det inte vara något problem, de skulle lösa ut bums och faran vara över. Så är inte fallet.
Man känner en stöt redan vid någon milliamper och vid kanske 20-30 milliamper så kan man räkna med en ganska säker död.
Människokroppen är en ganska dålig ledare. Det är inte säkert att man kommer upp i så hög ström att man dör ens vid 230V AC eller 750V DC (men risken finns).
Observera att vi pratar om millampere nu. Några enstaka watt.
Den tillgängliga strömstyrkan har inget med saken att göra. Om man tappar skiftnyckeln över polerna på bilbatteriet så smälter skiftnyckeln (ja, jag vet en person som har en vinklad skiftnyckel efter en sådan fadäs). Det går åt ganska mycket ström för att smälta en skiftnyckel, troligen i samma storleksordning som strömstyrkan som matas in i C20-tåget (men det blir mycket lägre effekt, då det bara är 12 istället för 750V).
När vi nu vet att det finns stora mängder ström (ampere) i bilbatteriet men inte så många ampere i vägguttaget så inser man att tillgänglig strömstyrka spelar ingen roll, så länge det finns enstaka milliampere att ta av.
Gunnar Eriksson skrev:Så varning för att tro på myten att strömskenan med likström är ofarligare än växelströmmen hemma. Likströmmen i strömskenan är alltså i högsta grad dödlig! Tro inte på andra förmodanden.
Jag tror inte den är ofarligare, men den är inte extremt tokfarlig så att säga. Det är ju trots allt 750V och inte 230V.