Myt om den strömförande skenan i Stockholms tunnelbana?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Carradine

Myt om den strömförande skenan i Stockholms tunnelbana?

Inlägg av Carradine »

Hej.

Ansåg att detta inte riktigt handlade om lokaltrafik utan snarare hade lite 'övrigt' över sig så jag postar här för säkerhets skull, vill någon av moderatorerna flytta så gör så.

Ahem!

Jag läste på ett annat forum om en person som sa att den strömförande skenan i tunnelbanan inte alltid har ström i sig utan att den är uppdelad i segment och att segmenten strömförs straxt innan tågen anländer till platsen, stämmer detta verkligen?

Han nämnde även att han testat att urinera samt sparka på skenan utan någon form av reaktion, hur fungerar det egentligen, ljuger han eller ligger det något i hans historia, kanske har man dålig kontakt med jord när man står nere på makadamen?

Tacksam för informativa svar. :)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Strömskenan är i princip alltid strömförande. Att han inte dog på fläcken när han pissade på den eller sparkade på den, får väl anses som jäkla tur. Köpte han en trisslott efteråt?

De är förvisso indelade i sektioner, men de är alla alltid strömförande. De kan stängas av om exempelvis ett tåg fastnar i tunnel och måste evakueras, eller om jobb ska utföras nattetid.

Det är livsfarligt i ordets rätta bemärkelse att röra strömskenan!!!!
Senast redigerad av bruse den måndag 15 november 2004 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Kan inte bli mer klockren "lokaltrafik", flyttas därför dit.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Carradine

Inlägg av Carradine »

bruse skrev:Strömskenan är i princip alltid strömförande. Att han inte dog på fläcken när han pissade på den eller sparkade på den, får väl anses som jäkla tur. Köpte han en trisslott efteråt?

De är förvisso indelade i sektioner, men de är alla alltid strömförande. De kan stängas av om exempelvis ett tåg fastnar i tunnel och måste evakueras, eller om jobb ska utföras nattetid.

Det är livsfarligt i ordets rätta bemärkelse att röra strömskenan!!!!
Det jag misstänkte och visserligen vet jag att de är sektionerade och visst hade han tur, tydligen hade han hört detta från en kl-ttr- för flera år sedan, hur puckad man behöver vara för att testa teorin får vi nog aldrig reda på, vi får se om någon annan expert kommer in här och svarar och som kanske kan förklara den mer tekniska biten.
webmaster skrev: Kan inte bli mer klockren "lokaltrafik", flyttas därför dit.
Tack för flytten webmaster, en lite dum sak jag märkte dock är att det inte stod något i delforumet att tråden blivit flyttad så det tog ett tag att hitta den. :)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Det ryktades under min anställning på SL att man skulle kunna grilla korv med hjälp av strömskenan och ett par startkablar, men vet inte om det ligger någon sanning i detta.
Ska ha provats i utanför Centralverkstaden i Hammarby... :shock:
Joel

Re: Myt om den strömförande skenan i Stockholms tunnelbana?

Inlägg av Joel »

Carradine skrev: Han nämnde även att han testat att urinera samt sparka på skenan utan någon form av reaktion
Din vän är mytoman. :)
-"SPÅRSPRING!!"
Användarens profilbild
Per Lind

Strömskena

Inlägg av Per Lind »

Det ligger lite sanning i trådens påstående, men inte i Sverige och mycket sällsynt.
En fransk stad, kommer inte ihåg vilken, med nytt spårvägssystem har valt denna form av tredje strömförande skena mellan rälerna i gatan och som bara ger ström när en vagn befinner sig ovanför.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, ska se om jag kan bringa lite klarhet i det hela.

På Discovery kan man ibland följa serien Mythbusters som för några
veckor sedan testade just denna myt, dock avseende tunnelbanan i NYC.

Nå, En docka gjöts i ett material med samma konduktivitet (ledningsförmåga som en människa), man provurinerade för att få rätt fall samt gjorde ett besök på ett lokmuseum utanför San Fransisco där själva testet skulle utföras.

En tredje skena byggdes upp, mätapparatur mm installerades och man provade (med dockan) ett flertal gånger.

Resultatet av det hela var att urinet blir för spritt när det kommer i kontakt med strömskenan varvid ingen ledningsförmåga kan uppstå.

Man provade även att ställa dockan i vatten mm men kom till slut fram till att om man knäböjer ovanför strömskenan och låter organet ha ett avstånd på cirka 10 cm till strömskenan så hinner inte urinen bli så
utspridd utan kan då leda ström.

Sannolikheten att detta inträffar får väl anses som väldigt liten och om någon är tillräckligt dum att prova så... får man väl skylla sig själv...

Mvh Stefan
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Stefan N skrev:Hmm, ska se om jag kan bringa lite klarhet i det hela.

Nå, En docka gjöts i ett material med samma konduktivitet (ledningsförmåga som en människa), man provurinerade för att få rätt fall samt gjorde ett besök på ett lokmuseum utanför San Fransisco där själva testet skulle utföras.

En tredje skena byggdes upp, mätapparatur mm installerades och man provade (med dockan) ett flertal gånger.

Resultatet av det hela var att urinet blir för spritt när det kommer i kontakt med strömskenan varvid ingen ledningsförmåga kan uppstå.

Man provade även att ställa dockan i vatten mm men kom till slut fram till att om man knäböjer ovanför strömskenan och låter organet ha ett avstånd på cirka 10 cm till strömskenan så hinner inte urinen bli så

Sannolikheten att detta inträffar får väl anses som väldigt liten och om någon är tillräckligt dum att prova så... får man väl skylla sig själv...

Mvh Stefan
Helt underbart att man gjode en docka som kissar på en strömskena :lol: .Mythbusters, låter som ett program man får spana in framöver. :D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Strömskenan är i princip alltid strömförande. Att han inte dog på fläcken när han pissade på den eller sparkade på den, får väl anses som jäkla tur.
Det är kanske dags för en uppfriskare i elektricitetsläran.

För att det ska gå ström så måste alla ingående delar i en kedja vara mer eller mindre ledande.

Gummi är en förträfflig isolator. Plast likaså. Både gummi och plast används både som isolator i elektriska ledningar som har en provspänning (=teoretisk maxgräns när det gäller tålighet mot överspänningssikar) som är avsevärt högre än strömskenans spänning. (toppspänningen mellan två fasledare i svenskt trefasnät är i närheten av strömskene/spårvagnspänning). Samma material används även med framgång för att tillverka skosulor.

Visst, det finns t.ex. träskor och en del skor har skinnöverdrag som når ända ner till marken, men näst intill alla skor har en sula enbart av plast eller gummi och inget annat av skon når marken.

Jag vet inte vad skor brukar ha för isolationsförmåga men nån kilovolt tippar jag på att de klarar.

Likström är dessutom ofarligare än växelström att få stötar av, likströmmen "bränner" mestadels "bara" i kroppen, medan växelspänning påverkar nervfunktionerna på ett helt annat sätt, hjärtat försöker t.ex. slå i 50Hz om man har otur om man får en stöt av nätspänning.

Om man vänder på steken så skulle man kunna säga att 750V DC med torra elektroder och relativt liten anliggnngsyta skulle betraktas som ganska odugligt i en elektrisk stol.

Observera att jag förespråkar absolut inte något spårspring eller laborerande med farlig el, däremot ska man inte överdriva, för förr eller senare är det någon idiot som provar oavsett alla varningar, och om den personen faktiskt inte förolyckas och det basunerats ut stora varningar så tolkar folk alla varningar (åtminstone från det hållet) som "vargen kommer"-falsklarm och sedan drar de en ojordad skarvsladd in i badrummet och tappar hårtorken i badkaret och så är det goodbye för deras del :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för alla svar, diskussionen går vidare på det andra forumet där de har kommit fram till ungefär samma saker, intressant detta.

Det där programmet Mythbusters såg jag faktiskt och det var mycket intressant, de första försöken var ju strålen alldeles käpprätt åt h**v*** så det tog ett tag att få den korrekt, samt detta med isoleringen i skorna mm.

För er som är intresserade så går programmet varje vardag på Discovery huvudkanalen kl 20.00, för er som har Discovery Mix vet jag inte hur det ligger till. :)
Carradine

Inlägg av Carradine »

Oj, klargörande, det var jag som skrev det föregående inlägget. ^
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Stefan N skrev:Hmm, ska se om jag kan bringa lite klarhet i det hela.

Mvh Stefan
De gillar att göra dockor i det materialet. För att sätta på toalettstolar som de spränger, eller skjuta med gelekulor eller annat. De har kort sagt jäkligt kul!
Bantekniker
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Tilläggas bör väl att även om tubens (eller spårvägens) 700 V DC inte är tillräckligt för att man skall kunna kissa på ledaren och få ström genom kroppen (i och med att urinen bildar en parabel av droppar, snarare än en sammanhållen stråle) så går det alldeles utmärkt att ta livet av sig bara genom att vara i närheten av en av Banverkets ledningar med 16,5 kV AC.

Kissar man på en kontaktledning som hänger ovanför rälsen där vanliga tåg går kan lär det kunna bli en närmast parabelformig ljusbåge genom pärlbandet av urindroppar som räcker för att avsluta kissandet permanent. :P Men för att kunna kissa på kontaktledningen måste man nog stå på något ställe man inte får stå på... :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
TLange

Re: Strömskena

Inlägg av TLange »

Per Lind skrev:En fransk stad, kommer inte ihåg vilken, med nytt spårvägssystem har valt denna form av tredje strömförande skena mellan rälerna i gatan och som bara ger ström när en vagn befinner sig ovanför.
-Per
Staden är Bordeaux, dit Alstom har levererat Citadis i specialutförande.

http://www.infotbc.com/presentation/ind ... &thm_id=27
Ragnar

Inlägg av Ragnar »

Tyvärr fungerar inte systemet så bra i Bordeaux. Jag har hört att borgmästaren ställt ultimatum om att klara av problem inom kort. Annars hänger man upp luftledning även inom city på den "historiska centrumsträckan". Det var ju det man ville undvika.

Ragnar D
Gunnar Eriksson

likström kan vara dödlig, tro inget annat!!!

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Mats skrev:Likström är dessutom ofarligare än växelström att få stötar av, likströmmen "bränner" mestadels "bara" i kroppen, medan växelspänning påverkar nervfunktionerna på ett helt annat sätt, hjärtat försöker t.ex. slå i 50Hz om man har otur om man får en stöt av nätspänning.
Att gummisula förvisso är en isolator håller jag med om. Val av skodon har alltså väsentlig betydelse. Men det där om den "ofarliga likströmmen" är en myt som jag själv också trodde på, tills jag av sakkunnig på detta forum (för all del för ganska länge sedan) fick utrett att det handlar inte bara om risken för att en växelspänning ska få hjärtat att galoppera, utan att det också handlar om den STRÖMSTYRKA som går genom kroppen.

Att människor överhuvudtaget kan överleva att blixten går igenom dem (även om inte alla klarar det) beror på att det är så låg strömstyrka alternativt att det är under ett så kort ögonblick som strömmen passerar genom kroppen.

En vanlig stickkontakt förmår inte leverera särskilt många ampere (några stycken bara) innan säkringen löser ut.

När det gäller strömskenan på tunnelbanan däremot, så är den dimensionerad för att tunnelbanetåg på hundratals ton ska få tillräcklig effekt för att accelerera. Jag tänker mig inte försöka mig på en uträkning av hur många ampere det handlar om men motorstyrkan på en enda C20-vagn är EN MILJON WATT. Jag lovar att det dröjer innan säkringarna löser ut där. Långt innan dess är man totalt sönderbränd om strömmen får en chans att gå genom kroppen.

Så varning för att tro på myten att strömskenan med likström är ofarligare än växelströmmen hemma. Likströmmen i strömskenan är alltså i högsta grad dödlig! Tro inte på andra förmodanden.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
M_M

Re: likström kan vara dödlig, tro inget annat!!!

Inlägg av M_M »

Gunnar Eriksson skrev:
Mats skrev:Likström är dessutom ofarligare än växelström att få stötar av, likströmmen "bränner" mestadels "bara" i kroppen, medan växelspänning påverkar nervfunktionerna på ett helt annat sätt, hjärtat försöker t.ex. slå i 50Hz om man har otur om man får en stöt av nätspänning.
Att gummisula förvisso är en isolator håller jag med om. Val av skodon har alltså väsentlig betydelse. Men det där om den "ofarliga likströmmen" är en myt som jag själv också trodde på, tills jag av sakkunnig på detta forum (för all del för ganska länge sedan) fick utrett att det handlar inte bara om risken för att en växelspänning ska få hjärtat att galoppera, utan att det också handlar om den STRÖMSTYRKA som går genom kroppen.

Att människor överhuvudtaget kan överleva att blixten går igenom dem (även om inte alla klarar det) beror på att det är så låg strömstyrka alternativt att det är under ett så kort ögonblick som strömmen passerar genom kroppen.
Ofarlig har jag inte sagt, men man ska inte måla upp en större fara för om varningarna 'motbevisas' av någon galning så tror folk att hela varningen saknar grund.
Växelspänning kring 50-60Hz är betydligt farligare än likspänning vid samma spänning.
Gunnar Eriksson skrev:En vanlig stickkontakt förmår inte leverera särskilt många ampere (några stycken bara) innan säkringen löser ut.

När det gäller strömskenan på tunnelbanan däremot, så är den dimensionerad för att tunnelbanetåg på hundratals ton ska få tillräcklig effekt för att accelerera. Jag tänker mig inte försöka mig på en uträkning av hur många ampere det handlar om men motorstyrkan på en enda C20-vagn är EN MILJON WATT. Jag lovar att det dröjer innan säkringarna löser ut där. Långt innan dess är man totalt sönderbränd om strömmen får en chans att gå genom kroppen.
en megawatt ochb 750 volt ger 1333 ampere. Men, framförallt, det har inte med saken att göra!

Om säkringarna till vägguttagen i husen på 6,10,16A (olika åldrar av elinstallationer) skulle vara gränsen för hur stark stöt man kan få så skulle det inte vara något problem, de skulle lösa ut bums och faran vara över. Så är inte fallet.

Man känner en stöt redan vid någon milliamper och vid kanske 20-30 milliamper så kan man räkna med en ganska säker död.

Människokroppen är en ganska dålig ledare. Det är inte säkert att man kommer upp i så hög ström att man dör ens vid 230V AC eller 750V DC (men risken finns).

Observera att vi pratar om millampere nu. Några enstaka watt.

Den tillgängliga strömstyrkan har inget med saken att göra. Om man tappar skiftnyckeln över polerna på bilbatteriet så smälter skiftnyckeln (ja, jag vet en person som har en vinklad skiftnyckel efter en sådan fadäs). Det går åt ganska mycket ström för att smälta en skiftnyckel, troligen i samma storleksordning som strömstyrkan som matas in i C20-tåget (men det blir mycket lägre effekt, då det bara är 12 istället för 750V).

När vi nu vet att det finns stora mängder ström (ampere) i bilbatteriet men inte så många ampere i vägguttaget så inser man att tillgänglig strömstyrka spelar ingen roll, så länge det finns enstaka milliampere att ta av.
Gunnar Eriksson skrev:Så varning för att tro på myten att strömskenan med likström är ofarligare än växelströmmen hemma. Likströmmen i strömskenan är alltså i högsta grad dödlig! Tro inte på andra förmodanden.
Jag tror inte den är ofarligare, men den är inte extremt tokfarlig så att säga. Det är ju trots allt 750V och inte 230V.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:Tilläggas bör väl att även om tubens (eller spårvägens) 700 V DC inte är tillräckligt för att man skall kunna kissa på ledaren och få ström genom kroppen (i och med att urinen bildar en parabel av droppar, snarare än en sammanhållen stråle) så går det alldeles utmärkt att ta livet av sig bara genom att vara i närheten av en av Banverkets ledningar med 16,5 kV AC.

Kissar man på en kontaktledning som hänger ovanför rälsen där vanliga tåg går kan lär det kunna bli en närmast parabelformig ljusbåge genom pärlbandet av urindroppar som räcker för att avsluta kissandet permanent. :P Men för att kunna kissa på kontaktledningen måste man nog stå på något ställe man inte får stå på... :wink:
Jag är helt säker på att det är förbjudet att kissa på bron över järnvägen strax söder om örebro södra i örebro, men där går sen något år en gång- och cyckelbro invid motorvägen, med betongsuggor som en massiv barriäravdelare.

Huruvida det faktiskt är en korrekt installation eller felaktig i och med att det från början var motorväg och därmed förbud för fotgängare och senare blev en gång och cykelväg på järnvägsbron vet jag inte, det kan tänkas att den bara uppfyller reglerna för vägar där enbart bilar får trafikera trots att fotgängare påbjuds att gå där. Helt klart är i alla fall att det är bara helt vanligt nätstaket ut mot järnvägen, ingen massiv vägg, så det är tekniskt sett ingen konst alls att urinera på kontaktledningen. Å andra sidan vet jag inte var strömment ar vägen, det är nog svårt att undvika att den slår mot staketet man måste urinera genom, men jag tänker inte prova och jag avråder alla andra å det strängaste från att prova.

Har jag just nu kanske uppdagat ett felaktigt bygge ? :shock:
nb

Inlägg av nb »

Det har också till största delen med att göra var strömmen går i kroppen. Ställer man sig på strömskenan med en fot flyter strömmen med stösta sannolikhet ben-ben utan att passera hjärta eller andra livsviktiga organ. Förmodligen bränner man sig lite (eller mycket) men inte mer. Det man också kan ha i åtanke vid dessa jämförelser är att högsta spänningen ur vägguttaget är 230*1,41 (roten 2) Högsta spänning ur strömskenan är likspänningens maxvärde.
För att isolera 700 V behövs inte mycket gummi, sannolikt att t.o.m. makadamen leder så illa att inget händer, men det är sundare att acceptera att den är farlig i stället för att fundera över hur mycket man dör...

Själv har jag fått brännskador av 230 V då jag bytte en propp där propphuven var trasig, som tur var jordade jag med samma hand mot elcentralens hölje, så jag klarade mig med brännsår där strömmen gick in & ut genom huden och smärtor lite överallt. Att döma av såren har strömstyrkan varit mellan 2-5 A. (Det finns illustrerade skrifter för att kunna bedöma sånt, om man nu är road av det... :-) Då blev alltså effektutveklingen nånstans 500-1000 W under några millisekunder och det räker för lite grillning, därav skadorna.
Förmodligen skulle dock ingenting hänt om jag inte skulle jordat mig i och med skosulors dåliga ledningsförmåga. Men man vet aldrig - hand-fot räcker det med 30 mA för att man ska bli jordad för evigt :-)

/NB
Skriv svar