Dagkort i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dagkort i Göteborg
Hej.
Vilken typ av dagkort i Göteborg täcker in alla därvarande spårvägslinjer?
Vilken typ av dagkort i Göteborg täcker in alla därvarande spårvägslinjer?
Rött dagkort à 50 kr täcker alla linjer men inte hela nätet. Det gäller endast inom Göteborg. Vill du ha med Mölndal också så får du köpa ett Orange à 70 kr.
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
Om jag inte minns fel så gäller två stämplar på "100-kort" för 1.5 timmas färd och tre stämplar för tre timmars färd. Ingen behöver ju veta att du aldrig varit utanför göteborgs kommun trots att du stämplat tre stämplar 
Varje stämpel på hundrakortet kostar väl 6-7kr om jag inte minns fel, d.v.s. 13-14kr för 1.5 timme och 18-21kr nånstans för 3 timmar.
Fast det kanske inte är tillåtet att "spårvagnssurfa" hur vilt som helst på en sånhär 100kort-stämpling ?
Och jag kanske minns fel

Varje stämpel på hundrakortet kostar väl 6-7kr om jag inte minns fel, d.v.s. 13-14kr för 1.5 timme och 18-21kr nånstans för 3 timmar.
Fast det kanske inte är tillåtet att "spårvagnssurfa" hur vilt som helst på en sånhär 100kort-stämpling ?
Och jag kanske minns fel

Antal kuponger har ingen betydelse för giltighetstiden
Nej, Mats har fel.
Om man åker i en zon måste man göra sista bytesstämplingen (0 kuponger) inom 90 minuter fån ursprungsstämplingen.
Det spelar ingen roll hur många kuponger man stämplar.
För resa inom Göteborg är det för vuxen 2 (eller 3 om vissa linjer på expressträckor utnyttjas).
Om man stämplar tillräckligt många kuponger för att resa i mer än en zon (t.ex. Göteborg - Mölndal Norra 2 kuponger för ungdom) så måste man göra sista bytesstämplingen inom 90 minuter så länge man är kvar i startzonen. Men så fort man har kommit över till Mölndal så utökas sista möjliga bytesstämplingstid till 180 minuter från ursprungsstämplingen. Det får man genom att göra en bytesstämpling. (Det går bra till och med på samma spårvagn, tåg eller buss utan byte, bara man gör den i en annan zon än startzonen) Och 180 minuter från ursprungsstämplingen gäller även om man åker tillbaka in i Göteborg, och eventuellt även byter där.
Om man åker i en zon måste man göra sista bytesstämplingen (0 kuponger) inom 90 minuter fån ursprungsstämplingen.
Det spelar ingen roll hur många kuponger man stämplar.
För resa inom Göteborg är det för vuxen 2 (eller 3 om vissa linjer på expressträckor utnyttjas).
Om man stämplar tillräckligt många kuponger för att resa i mer än en zon (t.ex. Göteborg - Mölndal Norra 2 kuponger för ungdom) så måste man göra sista bytesstämplingen inom 90 minuter så länge man är kvar i startzonen. Men så fort man har kommit över till Mölndal så utökas sista möjliga bytesstämplingstid till 180 minuter från ursprungsstämplingen. Det får man genom att göra en bytesstämpling. (Det går bra till och med på samma spårvagn, tåg eller buss utan byte, bara man gör den i en annan zon än startzonen) Och 180 minuter från ursprungsstämplingen gäller även om man åker tillbaka in i Göteborg, och eventuellt även byter där.
Det är altså så att detta skrivs på magnetremsan? Jag funderade just på detta häromdagen. Jag åkte 771 från stan till Eklanda, hämtade en sak där och tog nästa 771 till Frölunda där jag bytte till 90. Nu hann jag detta inom 90 minuter, men det hade alltså gått bra även om det hade tagit längre tid. Det finns ju ingen för ögat synlig information om att jag har varit utanför Göteborg på kortet.
Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".
Finns lösningar på allt men beror väldigt mkt på hur man uppträder mot föraren om det funkar eller ej.
Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".
Finns lösningar på allt men beror väldigt mkt på hur man uppträder mot föraren om det funkar eller ej.
Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?Struve skrev:Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".
180 min är det som sagt när du åker i minst två zoner. Visst är det så att man på detta sätt kan tjäna en kupong om man ska utföra ett ärende som gör att man påbörjar hemfärden efter 90-180 minuter. Men då gäller ju att man bor precis vid taxegränsen och har ungefär lika långt till hållplatserna i de två olika zonerna. Skulle inte tro att folk överlag är så snåla att de åker åt fel håll för att tjäna några kronor.Mats skrev:Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...
Stog nått om hur dom uppträder mot mig som förare oxåMats skrev:Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?

Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev:Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Är du verkligen säker på det. Ponera att jag stämplar i Brunnspaken, linje 4 mot Mölndal. Går på fik i vid Mölndals bro och sitter där i 90 minuter - nog katten är det OK att åka tillbaka till Göteborg då?Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Så länge bytesstämplingen sker inom 180 minuter men i annan zon än ursprungsstämplingen så är det väl ändå OK.
Förresten, klarar "magnus" av att skilja på en "tredjekupong" som är betald för expressbusstillägg eller för att kunna resa utanför Göteborg.
Vad händer i fallet när Kalle hoppar på Grön Express i Brunnsparken, kliver av på korsvägen och byter till fyran och åker till Mölndal. Formellt borde Kalle stämpla 4 kuponger, men han stämplar 3 för han skall ju till Mölndal och glömmer Exessbusstillägget.......
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?TonyM skrev:Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev:Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Så har det alltid varit. Möjligen har detta slopats nyligen, men av vilken anledning i såna fall? Däremot (vilket kanske har mer betydelse för denna diskussion) har det aldrig gått att se var bytesstämplingen gjorts genom okulärbesikning.Mats skrev:Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?TonyM skrev:Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev: Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Ja det skrivs ett plustecken när man stämplar byte, men det visar ju inte vilken zon man var i när man stämplade, vilket var det som diskussionen här gällde (från början i alla fall).
Det står ingenting på Västtrafiks hemsida om att man måste göra en bytesstämpling inom 90 minuter för att få förlängningen till 180. Det räcker med att man har passerat en zongräns.
Det står ingenting på Västtrafiks hemsida om att man måste göra en bytesstämpling inom 90 minuter för att få förlängningen till 180. Det räcker med att man har passerat en zongräns.
Västtrafik skrev:Reser du med Maxirabatt 100 eller enkelbiljett kan du resa i 90 minuter från och med första stämplingen. Du kan alltså byta fritt inom denna tid och även göra returresor. Dock måste den sista bytesstämplingen ske inom 90 minuter. Du får fortsätta resan även efter 90 minuter på samma fordon, men inte byta. När du har åkt över en zongräns utökas tiden till 180 minuter. Magnetkortet måste stämplas vid varje påstigning.
Isåfall en miss (tappat räkningen) från Västtrafik, vet folk som fått tilläggsavgift beroende på att bytet INTE varit gjort inom 90min. Dock tror jag att man kan åka till MöndalsBro o ta en fika o sedan åka tillbaka på den 179:de minuten utan att tryckt byte innan, orsaken är att du är i en annan zon än från början där stämlingen gjordes.
Dock kan du inte förlänga din restid från 90 till 180 minuter inom samma zon genom att stämpla den där extra kupongen.
Till expresstillägget då: "magnus" kan INTE se skillnad på om det är expressbetalning eller "rätt" betalning på Linje4 mot BO, detta enligt så jag har fått det berättat för mig, så denna person som egentligen skulle stämplat 4 klarar sig med 3kuponger.
Dock kan du inte förlänga din restid från 90 till 180 minuter inom samma zon genom att stämpla den där extra kupongen.
Till expresstillägget då: "magnus" kan INTE se skillnad på om det är expressbetalning eller "rätt" betalning på Linje4 mot BO, detta enligt så jag har fått det berättat för mig, så denna person som egentligen skulle stämplat 4 klarar sig med 3kuponger.
Vid byte 'inomzons' blir det ett plus på kortet, vid byte 'utomzons' blir det
en liten 'flugskit' (osså piper det annorlunda).
Vet eftersom jag kikade på ett nyligen avmagnetiserat kort från Kungälv
förra veckan. Kortet hade stämplats byte i stan på en vagn, men ville inte
funka nere i Frölunda.
funka nere i Frölunda.
/Neko
Tack för det klarläggandet. Jag tittade inte så noga på kortet när jag gjorde mitt byte häromdagen och nu har jag slängt det. Nu kommer knäckfrågan: Jag tar linje 771 från Elisedal till Frölunda och stämplar tre kupunger eftersom jag åker genom Mölndal. Efter två timmar vill jag åka tillbaka på samma stämpling. Det har jag rätt till enligt texten på Västtrafiks hemsida, men kommer maskinen att godkänna min bytesstämpling? En människa borde göra det, eftersom det syns att jag har åkt 771 till Frölunda, alltså genom Mölndal.Neko skrev:Vid byte 'inomzons' blir det ett plus på kortet, vid byte 'utomzons' blir det
funka nere i Frölunda.