Dagkort i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Dagkort i Göteborg

Inlägg av Gäst »

Hej.
Vilken typ av dagkort i Göteborg täcker in alla därvarande spårvägslinjer?
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Rött dagkort à 50 kr täcker alla linjer men inte hela nätet. Det gäller endast inom Göteborg. Vill du ha med Mölndal också så får du köpa ett Orange à 70 kr.

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar för det, då ska jag nog få en trevlig lördag i Götet!
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

kommer du via Centralen kan du köpa och få info på mitt på Drottningtorget.
Gå in på tidpunkten och köp kortet och ställ frågorna.

Trevlig helg!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Om jag inte minns fel så gäller två stämplar på "100-kort" för 1.5 timmas färd och tre stämplar för tre timmars färd. Ingen behöver ju veta att du aldrig varit utanför göteborgs kommun trots att du stämplat tre stämplar :)

Varje stämpel på hundrakortet kostar väl 6-7kr om jag inte minns fel, d.v.s. 13-14kr för 1.5 timme och 18-21kr nånstans för 3 timmar.

Fast det kanske inte är tillåtet att "spårvagnssurfa" hur vilt som helst på en sånhär 100kort-stämpling ?

Och jag kanske minns fel :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är ett hundrakort? Kuponger för 100 kr?
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Anonymous skrev:Vad är ett hundrakort? Kuponger för 100 kr?
Precis. Frågan är om det funakr såsom föregående talare beskriver. Som jag har förstått det måste man ha stämplat utanför Gbg-zonen för att kunna få fria byten i 3 timmar. Men jag vet inte om det går att kolla.

Homann
Gäst

Antal kuponger har ingen betydelse för giltighetstiden

Inlägg av Gäst »

Nej, Mats har fel.

Om man åker i en zon måste man göra sista bytesstämplingen (0 kuponger) inom 90 minuter fån ursprungsstämplingen.
Det spelar ingen roll hur många kuponger man stämplar.
För resa inom Göteborg är det för vuxen 2 (eller 3 om vissa linjer på expressträckor utnyttjas).

Om man stämplar tillräckligt många kuponger för att resa i mer än en zon (t.ex. Göteborg - Mölndal Norra 2 kuponger för ungdom) så måste man göra sista bytesstämplingen inom 90 minuter så länge man är kvar i startzonen. Men så fort man har kommit över till Mölndal så utökas sista möjliga bytesstämplingstid till 180 minuter från ursprungsstämplingen. Det får man genom att göra en bytesstämpling. (Det går bra till och med på samma spårvagn, tåg eller buss utan byte, bara man gör den i en annan zon än startzonen) Och 180 minuter från ursprungsstämplingen gäller även om man åker tillbaka in i Göteborg, och eventuellt även byter där.
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är altså så att detta skrivs på magnetremsan? Jag funderade just på detta häromdagen. Jag åkte 771 från stan till Eklanda, hämtade en sak där och tog nästa 771 till Frölunda där jag bytte till 90. Nu hann jag detta inom 90 minuter, men det hade alltså gått bra även om det hade tagit längre tid. Det finns ju ingen för ögat synlig information om att jag har varit utanför Göteborg på kortet.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.

Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"

Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".

Finns lösningar på allt men beror väldigt mkt på hur man uppträder mot föraren om det funkar eller ej.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...
Struve skrev:Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".

Finns lösningar på allt men beror väldigt mkt på hur man uppträder mot föraren om det funkar eller ej.
Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Mats skrev:Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...
180 min är det som sagt när du åker i minst två zoner. Visst är det så att man på detta sätt kan tjäna en kupong om man ska utföra ett ärende som gör att man påbörjar hemfärden efter 90-180 minuter. Men då gäller ju att man bor precis vid taxegränsen och har ungefär lika långt till hållplatserna i de två olika zonerna. Skulle inte tro att folk överlag är så snåla att de åker åt fel håll för att tjäna några kronor.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Mats skrev:Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?
Stog nått om hur dom uppträder mot mig som förare oxå :D OM man är otrevlig mot mig som förare så är det nog mest rättvist att betala det jag sa.........
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Mats skrev:
Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.
Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Är du verkligen säker på det. Ponera att jag stämplar i Brunnspaken, linje 4 mot Mölndal. Går på fik i vid Mölndals bro och sitter där i 90 minuter - nog katten är det OK att åka tillbaka till Göteborg då?

Så länge bytesstämplingen sker inom 180 minuter men i annan zon än ursprungsstämplingen så är det väl ändå OK.

Förresten, klarar "magnus" av att skilja på en "tredjekupong" som är betald för expressbusstillägg eller för att kunna resa utanför Göteborg.

Vad händer i fallet när Kalle hoppar på Grön Express i Brunnsparken, kliver av på korsvägen och byter till fyran och åker till Mölndal. Formellt borde Kalle stämpla 4 kuponger, men han stämplar 3 för han skall ju till Mölndal och glömmer Exessbusstillägget.......

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Mats skrev:
Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.
Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Mats skrev:
TonyM skrev:
Mats skrev: Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.
Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?
Så har det alltid varit. Möjligen har detta slopats nyligen, men av vilken anledning i såna fall? Däremot (vilket kanske har mer betydelse för denna diskussion) har det aldrig gått att se var bytesstämplingen gjorts genom okulärbesikning.
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja det skrivs ett plustecken när man stämplar byte, men det visar ju inte vilken zon man var i när man stämplade, vilket var det som diskussionen här gällde (från början i alla fall).

Det står ingenting på Västtrafiks hemsida om att man måste göra en bytesstämpling inom 90 minuter för att få förlängningen till 180. Det räcker med att man har passerat en zongräns.
Västtrafik skrev:Reser du med Maxirabatt 100 eller enkelbiljett kan du resa i 90 minuter från och med första stämplingen. Du kan alltså byta fritt inom denna tid och även göra returresor. Dock måste den sista bytesstämplingen ske inom 90 minuter. Du får fortsätta resan även efter 90 minuter på samma fordon, men inte byta. När du har åkt över en zongräns utökas tiden till 180 minuter. Magnetkortet måste stämplas vid varje påstigning.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Isåfall en miss (tappat räkningen) från Västtrafik, vet folk som fått tilläggsavgift beroende på att bytet INTE varit gjort inom 90min. Dock tror jag att man kan åka till MöndalsBro o ta en fika o sedan åka tillbaka på den 179:de minuten utan att tryckt byte innan, orsaken är att du är i en annan zon än från början där stämlingen gjordes.

Dock kan du inte förlänga din restid från 90 till 180 minuter inom samma zon genom att stämpla den där extra kupongen.

Till expresstillägget då: "magnus" kan INTE se skillnad på om det är expressbetalning eller "rätt" betalning på Linje4 mot BO, detta enligt så jag har fått det berättat för mig, så denna person som egentligen skulle stämplat 4 klarar sig med 3kuponger.
Neko
Inlägg: 113
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Neko »

Vid byte 'inomzons' blir det ett plus på kortet, vid byte 'utomzons' blir det
en liten 'flugskit' (osså piper det annorlunda).
Vet eftersom jag kikade på ett nyligen avmagnetiserat kort från Kungälv
förra veckan. Kortet hade stämplats byte i stan på en vagn, men ville inte
funka nere i Frölunda.
/Neko
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Neko skrev:Vid byte 'inomzons' blir det ett plus på kortet, vid byte 'utomzons' blir det
en liten 'flugskit' (osså piper det annorlunda).
Vet eftersom jag kikade på ett nyligen avmagnetiserat kort från Kungälv
förra veckan. Kortet hade stämplats byte i stan på en vagn, men ville inte
funka nere i Frölunda.
Tack för det klarläggandet. Jag tittade inte så noga på kortet när jag gjorde mitt byte häromdagen och nu har jag slängt det. Nu kommer knäckfrågan: Jag tar linje 771 från Elisedal till Frölunda och stämplar tre kupunger eftersom jag åker genom Mölndal. Efter två timmar vill jag åka tillbaka på samma stämpling. Det har jag rätt till enligt texten på Västtrafiks hemsida, men kommer maskinen att godkänna min bytesstämpling? En människa borde göra det, eftersom det syns att jag har åkt 771 till Frölunda, alltså genom Mölndal.
Skriv svar