Investeringar i fordon vs trafik?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

När det gäller routemaster är det väl den jobbiga Engelska traditionen som gör att man kör med dom fortfarande även om dom numer bara går på ett fåtal linjer.
Synd att dom är på väg bort bara :(
Nu är det bara de fula taxibilarna som förpestar luften kvar.
Ekonomin rådde nog inte här.

Engelsmän är inte direkt kända för att vara flexibla och anpassa sig. :D
Gunnar Eriksson

stolta traditioner förpliktar

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Ulrik Berggren skrev:
Krille skrev:
Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.

Är det fler än jag som fått dessa intryck :?: :?:
Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.
Jo, det var VÄsterbotten som var det skräckexempel som jag fick höra om av en kollega. Bra att du kan bekräfta förhållandena :o
Västerbotten är de av gammal tradition fyllda postdiligensernas hemtrakter, där så småningom också huvudkontoret lokaliserades till Lycksele. Glöm aldrig att precis som i det stora landet i väster, det en gång i tiden var postdistributionen och satsningen på postdiligenser med utrymmen också för passagerare som var viktig grund för utvecklingen av personbefordran i det vidsträckta territoriet! Därmed var det möjligt att ha både ett linjenät och fordonsstandard som man annars bara hade kunnat drömma om i de sälla jaktmarkerna. De stolta traditionerna förpliktar, och det är roligt att fanan hålls högt! :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Grovsnus skrev:När det gäller routemaster är det väl den jobbiga Engelska traditionen som gör att man kör med dom fortfarande även om dom numer bara går på ett fåtal linjer.
Synd att dom är på väg bort bara :(
Nu är det bara de fula taxibilarna som förpestar luften kvar.
Ekonomin rådde nog inte här.
Jag tycker det är märkligt att man så ofta pratar om hur mycket mer miljövänliga nya bussar är jämfört med gamla, men pratar så lite om att det kostar så mycket mindre att byta motor i ett fordon än att byta ett helt fordon.

Liksom om några hobbymekare kan montera in en amerikansk V8-motor i en europeisk bil som aldrig var tänkt för mer än en sexa, och få det godkänt av bilprovningen (jag har sett en svenskreggad BMW för länge sen i verkligheten, och på nätet sett både en norskreggad och en finskreggad ford granada med V8-motor), så vore det sjutton om man inte kunde byta motorer i befintliga bussar om det bara är miljövinsten man vill åt.

För sjutton, det räcker alla gånger med att byta ut toppen eller än mindre - insprutningssystemet och liknande för att få modern nivå på utsläpp och verkningsgrad!
Grovsnus skrev:Engelsmän är inte direkt kända för att vara flexibla och anpassa sig. :D
Verkligen inte :)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: stolta traditioner förpliktar

Inlägg av Ulrik Berggren »

Gunnar Eriksson skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Krille skrev: Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.
Jo, det var VÄsterbotten som var det skräckexempel som jag fick höra om av en kollega. Bra att du kan bekräfta förhållandena :o
Västerbotten är de av gammal tradition fyllda postdiligensernas hemtrakter, där så småningom också huvudkontoret lokaliserades till Lycksele. Glöm aldrig att precis som i det stora landet i väster, det en gång i tiden var postdistributionen och satsningen på postdiligenser med utrymmen också för passagerare som var viktig grund för utvecklingen av personbefordran i det vidsträckta territoriet! Därmed var det möjligt att ha både ett linjenät och fordonsstandard som man annars bara hade kunnat drömma om i de sälla jaktmarkerna. De stolta traditionerna förpliktar, och det är roligt att fanan hålls högt! :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Varför är det roligt, när priset blir att man måste dra in ett antal turer och drmed förlorar resenärer och därmed intäkter :? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mats skrev: Liksom om några hobbymekare kan montera in en amerikansk V8-motor i en europeisk bil som aldrig var tänkt för mer än en sexa, och få det godkänt av bilprovningen (jag har sett en svenskreggad BMW för länge sen i verkligheten, och på nätet sett både en norskreggad och en finskreggad ford granada med V8-motor), så vore det sjutton om man inte kunde byta motorer i befintliga bussar om det bara är miljövinsten man vill åt.
En operatör saknar en sak som en hobbymekare har gott om: Gratis tid.
När ett fordon är på verkstad så står det still och genererar inga inkomster, men däremot avsevärda utgifter.

För hobbymekaren är det nästan tvärt om - om det nu inte är väldigt dyra reservdelar han sätter in förstås ;-)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Routemasters är superior till att hålla högre medelhastighet än enmansbetjänade bussar i London. Jag har själv varit där och det märktes de extra sekunder en enmansbuss stod vid stoppet och höll på att sälja biljetter.

Jag kommer ihåg när jag barn och såg Amerikanska filmer där det var nån busslinje som kom med i filmen att bussarna i USA spenderade ett ganska långt upphåll vid busshållplatsen i jämnförelse med bussar och trådbussar i Stockholm vid den tiden. Stockholms var ju tvåmanna bussar och biljettförsäljning fortskred medans bussen rullade till nästa hållplats.

Jag hoppas att London försöker designa en ny tvåmannatyp. Det skulle nog gå tror jag. Den kan vara designad för tvåman dagtid och sedan vara lika bra för enman i kvällstid.

Det finns flera alternativ att få fram en sådan.

mvh Dennis
Skriv svar