Synd att dom är på väg bort bara

Nu är det bara de fula taxibilarna som förpestar luften kvar.
Ekonomin rådde nog inte här.
Engelsmän är inte direkt kända för att vara flexibla och anpassa sig.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Västerbotten är de av gammal tradition fyllda postdiligensernas hemtrakter, där så småningom också huvudkontoret lokaliserades till Lycksele. Glöm aldrig att precis som i det stora landet i väster, det en gång i tiden var postdistributionen och satsningen på postdiligenser med utrymmen också för passagerare som var viktig grund för utvecklingen av personbefordran i det vidsträckta territoriet! Därmed var det möjligt att ha både ett linjenät och fordonsstandard som man annars bara hade kunnat drömma om i de sälla jaktmarkerna. De stolta traditionerna förpliktar, och det är roligt att fanan hålls högt!Ulrik Berggren skrev:Jo, det var VÄsterbotten som var det skräckexempel som jag fick höra om av en kollega. Bra att du kan bekräfta förhållandenaKrille skrev:Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.Ulrik Berggren skrev:Har noterat att vissa länstrafikbolag (ff a de norrländska) mer än gärna investerar i nya bussar, samtidigt som den totala trafikvolymen dras ned. Till sammanhanget hör att de vagnar som ersätts ofta inte är mer än 7-8 år gamla. Det verkar som att det finns en övertro till att man ska locka nya resenärer till trafiken med nya flashiga fordon i stället för att förbättra olika delar av trafiken; turtäthet, information och service.
Är det fler än jag som fått dessa intryck![]()
Jag tycker det är märkligt att man så ofta pratar om hur mycket mer miljövänliga nya bussar är jämfört med gamla, men pratar så lite om att det kostar så mycket mindre att byta motor i ett fordon än att byta ett helt fordon.Grovsnus skrev:När det gäller routemaster är det väl den jobbiga Engelska traditionen som gör att man kör med dom fortfarande även om dom numer bara går på ett fåtal linjer.
Synd att dom är på väg bort bara![]()
Nu är det bara de fula taxibilarna som förpestar luften kvar.
Ekonomin rådde nog inte här.
Verkligen inteGrovsnus skrev:Engelsmän är inte direkt kända för att vara flexibla och anpassa sig.
Varför är det roligt, när priset blir att man måste dra in ett antal turer och drmed förlorar resenärer och därmed intäkterGunnar Eriksson skrev:Västerbotten är de av gammal tradition fyllda postdiligensernas hemtrakter, där så småningom också huvudkontoret lokaliserades till Lycksele. Glöm aldrig att precis som i det stora landet i väster, det en gång i tiden var postdistributionen och satsningen på postdiligenser med utrymmen också för passagerare som var viktig grund för utvecklingen av personbefordran i det vidsträckta territoriet! Därmed var det möjligt att ha både ett linjenät och fordonsstandard som man annars bara hade kunnat drömma om i de sälla jaktmarkerna. De stolta traditionerna förpliktar, och det är roligt att fanan hålls högt!Ulrik Berggren skrev:Jo, det var VÄsterbotten som var det skräckexempel som jag fick höra om av en kollega. Bra att du kan bekräfta förhållandenaKrille skrev: Ja, verkligen! Här hos mig (Västerbotten, Skellefteå) Råder det närmast hysteri i att införskaffa nya fordon , medans trafikvolymen minskar. Helt fel utveckling tycker jag.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
En operatör saknar en sak som en hobbymekare har gott om: Gratis tid.Mats skrev: Liksom om några hobbymekare kan montera in en amerikansk V8-motor i en europeisk bil som aldrig var tänkt för mer än en sexa, och få det godkänt av bilprovningen (jag har sett en svenskreggad BMW för länge sen i verkligheten, och på nätet sett både en norskreggad och en finskreggad ford granada med V8-motor), så vore det sjutton om man inte kunde byta motorer i befintliga bussar om det bara är miljövinsten man vill åt.