Kommunala bussbolag behövs inte

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
PE

Kommunala bussbolag behövs inte

Inlägg av PE »

Kommunala bussbolag behövs inte

Konkurrensen på bussmarknaden är bra även utan kommunala bolag. Den kommunala beställarens agerande är däremot centralt för en fungerande konkurrens. Uppgiften som beställare är också viktigare för kommunens inflytande över trafiken än uppgiften som utförare.
Detta konstaterar Statskontoret i en utvärdering till regeringen om kommunal busstrafik utanför den egna kommunen.

Se pressmeddelandet 2004-09-20

http://www.statskontoret.se/statskontor ... _1963.aspx
Marcus A

Re: Kommunala bussbolag behövs inte

Inlägg av Marcus A »

PE skrev:Kommunala bussbolag behövs inte

Konkurrensen på bussmarknaden är bra även utan kommunala bolag. Den kommunala beställarens agerande är däremot centralt för en fungerande konkurrens. Uppgiften som beställare är också viktigare för kommunens inflytande över trafiken än uppgiften som utförare.
Detta konstaterar Statskontoret i en utvärdering till regeringen om kommunal busstrafik utanför den egna kommunen.

Se pressmeddelandet 2004-09-20

http://www.statskontoret.se/statskontor ... _1963.aspx
hmm det här var ju inte direkt nån nyhet... det finns väl inte så många ställen som fortfarande har kommunala bussbolag?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Statskontoret skrev: Konkurrensen mellan kommunala och privata bussbolag sker idag på ojämna villkor. De fyra kommunala bolag som använt sig av försöksverksamheten har inte följt lagens krav på särredovisning. Två kommuner har inte heller konkurrensutsatt bolagens hela
verksamhet i hemkommunen genom offentlig upphandling. Det innebär sammantaget att de fyra kommunerna inte kan garantera att deras kommunala bussbolag inte använder kommunala skattemedel till att subventionera affärsverksamhet i andra kommuner.
Göteborgs Spårvägar AB är ett av de fyra bolagen. Under den tid som AO region har funnits har man särredovisat denna. Man har även idag särredovisning för stadsbussverksamheten

Statskontorets utredare kan alltså inte ha varit för nogsamma i sitt arbete.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Krille
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 05 juli 2004 0:58
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Krille »

TonyM skrev:
Statskontoret skrev: Konkurrensen mellan kommunala och privata bussbolag sker idag på ojämna villkor. De fyra kommunala bolag som använt sig av försöksverksamheten har inte följt lagens krav på särredovisning. Två kommuner har inte heller konkurrensutsatt bolagens hela
verksamhet i hemkommunen genom offentlig upphandling. Det innebär sammantaget att de fyra kommunerna inte kan garantera att deras kommunala bussbolag inte använder kommunala skattemedel till att subventionera affärsverksamhet i andra kommuner.
Göteborgs Spårvägar AB är ett av de fyra bolagen. Under den tid som AO region har funnits har man särredovisat denna. Man har även idag särredovisning för stadsbussverksamheten

Statskontorets utredare kan alltså inte ha varit för nogsamma i sitt arbete.

//Tony
Finns ju fler också. Skellefebuss tex, har tydligen inte särredovisat stadstrafiken, så som jag förstod det av rapporten iaf.
Skriv svar