Kommunala bussbolag behövs inte
Konkurrensen på bussmarknaden är bra även utan kommunala bolag. Den kommunala beställarens agerande är däremot centralt för en fungerande konkurrens. Uppgiften som beställare är också viktigare för kommunens inflytande över trafiken än uppgiften som utförare.
Detta konstaterar Statskontoret i en utvärdering till regeringen om kommunal busstrafik utanför den egna kommunen.
Se pressmeddelandet 2004-09-20
http://www.statskontoret.se/statskontor ... _1963.aspx
Kommunala bussbolag behövs inte
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Kommunala bussbolag behövs inte
hmm det här var ju inte direkt nån nyhet... det finns väl inte så många ställen som fortfarande har kommunala bussbolag?PE skrev:Kommunala bussbolag behövs inte
Konkurrensen på bussmarknaden är bra även utan kommunala bolag. Den kommunala beställarens agerande är däremot centralt för en fungerande konkurrens. Uppgiften som beställare är också viktigare för kommunens inflytande över trafiken än uppgiften som utförare.
Detta konstaterar Statskontoret i en utvärdering till regeringen om kommunal busstrafik utanför den egna kommunen.
Se pressmeddelandet 2004-09-20
http://www.statskontoret.se/statskontor ... _1963.aspx
Göteborgs Spårvägar AB är ett av de fyra bolagen. Under den tid som AO region har funnits har man särredovisat denna. Man har även idag särredovisning för stadsbussverksamhetenStatskontoret skrev: Konkurrensen mellan kommunala och privata bussbolag sker idag på ojämna villkor. De fyra kommunala bolag som använt sig av försöksverksamheten har inte följt lagens krav på särredovisning. Två kommuner har inte heller konkurrensutsatt bolagens hela
verksamhet i hemkommunen genom offentlig upphandling. Det innebär sammantaget att de fyra kommunerna inte kan garantera att deras kommunala bussbolag inte använder kommunala skattemedel till att subventionera affärsverksamhet i andra kommuner.
Statskontorets utredare kan alltså inte ha varit för nogsamma i sitt arbete.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Finns ju fler också. Skellefebuss tex, har tydligen inte särredovisat stadstrafiken, så som jag förstod det av rapporten iaf.TonyM skrev:Göteborgs Spårvägar AB är ett av de fyra bolagen. Under den tid som AO region har funnits har man särredovisat denna. Man har även idag särredovisning för stadsbussverksamhetenStatskontoret skrev: Konkurrensen mellan kommunala och privata bussbolag sker idag på ojämna villkor. De fyra kommunala bolag som använt sig av försöksverksamheten har inte följt lagens krav på särredovisning. Två kommuner har inte heller konkurrensutsatt bolagens hela
verksamhet i hemkommunen genom offentlig upphandling. Det innebär sammantaget att de fyra kommunerna inte kan garantera att deras kommunala bussbolag inte använder kommunala skattemedel till att subventionera affärsverksamhet i andra kommuner.
Statskontorets utredare kan alltså inte ha varit för nogsamma i sitt arbete.
//Tony