Pendeltåg i Götaälvdalen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Pendeltåg i Götaälvdalen

Inlägg av Martin »

När nu Bergslagsbanan håller på att byggas om till dubbelspår pågår lokalt en debatt om vid vilka platser tåget ska stanna när spåret är fullt utbyggt.
Förutom pärlbandet av samhäller utmed älvens östra< strand (Surte, Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen) har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.

Finns det någon forumdeltagare som är insatt i denna debatt, och var går gränsen från att vara pendeltåg till regionaltåg (inte ens den kungliga hufudstaden har väl pendelförbindelse med en ort på 75 km avstånd) eller hur långt är det från Cst till Gnesta?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Pendeltåg i Götaälvdalen

Inlägg av Reimersholme71 »

Martin skrev:... har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.
Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen? :wink: Vartannat tåg dit och vartannat till Vänersborg/Trollhättan?

Martin (Nyberg)
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Banan mellan Lilla Edet och Alvhem (där den ansluter till BJ) är idag en VUT-bana, för att klara pendeltrafik till Göteborg krävs ett stort upprustningsarbete. Banan är oelekrifierad och saknar signalering. Dessutom går järnvägen idag inte längre in till Lilla Edets gamla station, utan har sin slutpunkt vid edets pappersbruk ca 1 km söder om Centrala samhället.

Man kan dock fundera på varför BJ inte drogs via Lilla Edet istället för Nygård-Upphärad, den hade då passerat Lödöse, Göta och Liia Edet som även när det begav sig på 1800-talet haft större folkmängd än byarna längre ifrån älven. Detta har dock inget med lokal språtrafik att göra så dessa funderingar får väl dryftas i något annat forum! :wink:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Martin skrev:Man kan dock fundera på varför BJ inte drogs via Lilla Edet istället för Nygård-Upphärad, den hade då passerat Lödöse, Göta och Liia Edet som även när det begav sig på 1800-talet haft större folkmängd än byarna längre ifrån älven.
Det är väl lite väl backigt längs älven. Eller rasrisker kanske? Det går nog at utröna på den här sajten. :wink:

Stationen i Lilla Edet är söt. Synd att rälsen inte går dit längre. Men Lilla Edet är ju en plats för vallfart av fler anledningar än trevliga stationshus och Sveriges äldsta bevarade sluss. Det är enda stället söder om Dalälven som har en Frasses hamburgerhak! :D

M
Krille
Kontakt:

Inlägg av Krille »

Reimersholme71 skrev:
Martin skrev:
Det är enda stället söder om Dalälven som har en Frasses hamburgerhak! :D

M
Hehe, och det skulle vara en anledning till vallfart? Njaa, tacka vet jag MAX... 8)
Homann

Inlägg av Homann »

Reimersholme71 skrev:
Martin skrev:... har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.
Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen? :wink: Vartannat tåg dit och vartannat till Vänersborg/Trollhättan?

Martin (Nyberg)
Jodå, jag. Jag vet att det har varit på tal, men det föll nog på hällemarken. personligen tycker jag det är en bra idé.

Homann
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Krille skrev:
Reimersholme71 skrev:
Martin skrev:
Det är enda stället söder om Dalälven som har en Frasses hamburgerhak! :D

M
Hehe, och det skulle vara en anledning till vallfart? Njaa, tacka vet jag MAX... 8)
Nog för att mAx "delifresh kycklingmål" är en kalasmåltid så finns det inget som slår hamburgerstället på andra porrgatan... förlåt, andra långgatan, i göteborg. De har hawaiiburgare med annanars *mumma* :D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Reimersholme71 skrev:Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen? :wink: Vartannat tåg dit och vartannat till Vänersborg/Trollhättan?
Homann skrev:Jodå, jag. Jag vet att det har varit på tal, men det föll nog på hällemarken. personligen tycker jag det är en bra idé.
Ja, att använda den räls som ligger borde ju i alla lägen vara en god idé. Jag brukar ju tjata om Kimstad - Finspång, som också numera är degraderad till VUT-bana. Och när det gäller Västtrafiks område finns ju sträckan Skövde - Karlsborg där det körs bussar parallellt med en alldeles utmärkt (om än något försummad och icke underhållen :( ) elektrifierad bana.

Man kanske skall vara glad för det lilla man får, om nu dubbelspår på BJ och Mjölby - Motala leder till mer lokal-/läns-trafik på räls... men jag tror inte jag blir nöjd förrän dom lagt tillbaks rälsen på alla nedlagda sträckor och kör "landsortsspårväg" eller "interurbanspårväg" på dem. :D Tänk vad fint det vore att kunna ta sig till Ulricehamn eller Skara per läls igen! Och Lilla Edet förstås! :wink:

Martin
Skriv svar