Pendeltåg i Götaälvdalen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Pendeltåg i Götaälvdalen
När nu Bergslagsbanan håller på att byggas om till dubbelspår pågår lokalt en debatt om vid vilka platser tåget ska stanna när spåret är fullt utbyggt.
Förutom pärlbandet av samhäller utmed älvens östra< strand (Surte, Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen) har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.
Finns det någon forumdeltagare som är insatt i denna debatt, och var går gränsen från att vara pendeltåg till regionaltåg (inte ens den kungliga hufudstaden har väl pendelförbindelse med en ort på 75 km avstånd) eller hur långt är det från Cst till Gnesta?
Förutom pärlbandet av samhäller utmed älvens östra< strand (Surte, Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen) har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.
Finns det någon forumdeltagare som är insatt i denna debatt, och var går gränsen från att vara pendeltåg till regionaltåg (inte ens den kungliga hufudstaden har väl pendelförbindelse med en ort på 75 km avstånd) eller hur långt är det från Cst till Gnesta?
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Pendeltåg i Götaälvdalen
Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen?Martin skrev:... har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.

Martin (Nyberg)
Byt politik - inte klimat!
Banan mellan Lilla Edet och Alvhem (där den ansluter till BJ) är idag en VUT-bana, för att klara pendeltrafik till Göteborg krävs ett stort upprustningsarbete. Banan är oelekrifierad och saknar signalering. Dessutom går järnvägen idag inte längre in till Lilla Edets gamla station, utan har sin slutpunkt vid edets pappersbruk ca 1 km söder om Centrala samhället.
Man kan dock fundera på varför BJ inte drogs via Lilla Edet istället för Nygård-Upphärad, den hade då passerat Lödöse, Göta och Liia Edet som även när det begav sig på 1800-talet haft större folkmängd än byarna längre ifrån älven. Detta har dock inget med lokal språtrafik att göra så dessa funderingar får väl dryftas i något annat forum!
Man kan dock fundera på varför BJ inte drogs via Lilla Edet istället för Nygård-Upphärad, den hade då passerat Lödöse, Göta och Liia Edet som även när det begav sig på 1800-talet haft större folkmängd än byarna längre ifrån älven. Detta har dock inget med lokal språtrafik att göra så dessa funderingar får väl dryftas i något annat forum!

- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Det är väl lite väl backigt längs älven. Eller rasrisker kanske? Det går nog at utröna på den här sajten.Martin skrev:Man kan dock fundera på varför BJ inte drogs via Lilla Edet istället för Nygård-Upphärad, den hade då passerat Lödöse, Göta och Liia Edet som även när det begav sig på 1800-talet haft större folkmängd än byarna längre ifrån älven.

Stationen i Lilla Edet är söt. Synd att rälsen inte går dit längre. Men Lilla Edet är ju en plats för vallfart av fler anledningar än trevliga stationshus och Sveriges äldsta bevarade sluss. Det är enda stället söder om Dalälven som har en Frasses hamburgerhak!

M
Byt politik - inte klimat!
Re: Pendeltåg i Götaälvdalen
Jodå, jag. Jag vet att det har varit på tal, men det föll nog på hällemarken. personligen tycker jag det är en bra idé.Reimersholme71 skrev:Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen?Martin skrev:... har jag läst i Trollhättans tidning att Lilla Edets kommun slåss för tågstopp i Nygård och Trollhättans kommun vill förutom stopp vid Trollhättan C ha stopp i Upphärad.Vartannat tåg dit och vartannat till Vänersborg/Trollhättan?
Martin (Nyberg)
Homann
Nog för att mAx "delifresh kycklingmål" är en kalasmåltid så finns det inget som slår hamburgerstället på andra porrgatan... förlåt, andra långgatan, i göteborg. De har hawaiiburgare med annanars *mumma*Krille skrev:Reimersholme71 skrev:Hehe, och det skulle vara en anledning till vallfart? Njaa, tacka vet jag MAX...Martin skrev:
Det är enda stället söder om Dalälven som har en Frasses hamburgerhak!![]()
M

- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Pendeltåg i Götaälvdalen
Reimersholme71 skrev:Är det ingen som vill ha tillbaks tågen in till Lille Ed't igen?Vartannat tåg dit och vartannat till Vänersborg/Trollhättan?
Ja, att använda den räls som ligger borde ju i alla lägen vara en god idé. Jag brukar ju tjata om Kimstad - Finspång, som också numera är degraderad till VUT-bana. Och när det gäller Västtrafiks område finns ju sträckan Skövde - Karlsborg där det körs bussar parallellt med en alldeles utmärkt (om än något försummad och icke underhållenHomann skrev:Jodå, jag. Jag vet att det har varit på tal, men det föll nog på hällemarken. personligen tycker jag det är en bra idé.

Man kanske skall vara glad för det lilla man får, om nu dubbelspår på BJ och Mjölby - Motala leder till mer lokal-/läns-trafik på räls... men jag tror inte jag blir nöjd förrän dom lagt tillbaks rälsen på alla nedlagda sträckor och kör "landsortsspårväg" eller "interurbanspårväg" på dem.


Martin
Byt politik - inte klimat!