Idéer för Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förslag finns att göra om Saltis till spårväg och koppla den tilll Tvärbanan. Då har vi kvar spårvägar, tunnelbana och pendeltåg. Dessa tre system kan utvecklas var och ett för de trafikuppgifter som passar dem bäst. Fortfarande är Roslagsbanan avvikande. Vad göra? Behålla den som ett trevligt och pittoreskt inslag? Eller konvertera den till något av de andra trafikslagen? Är det rimligt att även vid nästa byte av vagnparken som kan komma inom en 10-20-årsperiod (de "nya" vagnarna är ju inte helt nya längre) fortsätta med den "udda" spårvidden 891 mm?

Det finns egentligen inget behov att koppa ihop det med andra trafiksystem så då är 891mm inget hinder.

Snöa inte in på någon debatt om 891 vs. 1435 för att bredda och bygga om hela banan kostar en jäkla massa pengar för dom pengarna kan man skapa ett trafiksysten som fungerar bra för nordost sektorn. Det är den typiska svenska mentraliteten att så fort något är avvikande så är det pittoreskt och inte effektivt. Kolla bara ABC:s repotage för ett tag sedan i SVT om RB där reportern, en ännu mer insnöad individ, förkunnade nästan hånfullt att "RB skramlat fram i 100år bla bla" hela repotaget dröp sarkasm.

Fordon går att anskaffa för högre stn än idag det går att höja banan hastighet med kurvrätningar etc. Till en betydligt lägre summa än va det skulle kosta att bredda, bygga om, skaffa 1435mm fordon etc etc.

///Kalle
Shunten
Kontakt:

Re: Idéer för Roslagsbanan

Inlägg av Shunten »

järnvägsintressena är konservativa och det finns många som drömmer om forna dagar när Roslagsbanan kommer på tal.
Jag är bara konservativ när det gällen en sak: spårvidden. När 1435mm fantasterna mjölkat ur sina sista argument för breddning och dom inser vilka enorma kostnader det skulle innebära och vad man kan få istället för dessa kronor så kanske vi kan gå vidare med mer konstruktiva idéer om hur man ska kunna utveckla RB...
///Kalle
Shunten
Kontakt:

Re: Idéer för Roslagsbanan

Inlägg av Shunten »

Jag har lite svårt för Roslagsbanan-i-tunnelideer (trots att jag gärna kommer med vilda tunnelplaner själv...) Vad vinner man på en dragning till Odenplan? T-grön är väl inte centralare än T-röd? Odenplans närområde har väl inte radikalt mycket mera målpunkter eller busslinjer än Östra? Visst, pendeln kommer, men då är det väl bättre att få spaden i jorden på Arningegrenen och kanske skapa lite motpendling? Och få tummen ur och bygga en vettig övergång genom bankvalvet på Östra.

Ska man dra vidare banan bör man väl satsa ända nedåt city/centralen, och göra minitunnelbana av det med 1-2 mellanstationer?

Föresten, kan man inte återanvända min Rådhusidé - hur mycket skulle det kosta att på Östra spränga in en dubbelspårstunnel från normalspårsbanken ungefär till en grottändstation nivån över tunnelbanan? Räcker bergtäckningen?

mvh /M
Håller med i stort men jag har en liten idé om att gräva ner norrgående körbanor på valhallavägen från korsningen lidingövägen fram till där valhallavägens körbanor går ihop mot roslagstull. Då kan du anlägga bussterminal mitt framför Östra. Spårväg osv osv. Hela Östermalm är ju en stor arbetsplats så många ska bara dit så lokala ringlinjer runt väl valda delar skulle nog lätta på trycket på röd-linje. Just den sträckningen som jag föreslagit skulle grävas ner har ju inte så många korsningar så omdragningar blir relativt lätt.

///Kalle
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Karsten skrev:För att svara på frågan om banstandarden: Större delen av RB har skarvspår, förutom:

Ålkistan-Visinge
Täby Kyrkby station
Kragstalunds hållplats
Bällsta-Vallentuna
Lindholmen-Frösunda
Ekskogen-Kårsta

Roslags Näsby-Galoppfältet
Hägernäs Station
Åkersberga-Österskär

samt
Djursholms Ösby-Altorp
Hurru Karsten nu får du ge dig va?! Jag har sparkat på flera misstänkta gamla lik så man så lyckligt fått från Saltis men ingen vill kännas vid att dom skriver under synonymen Karsten. :shock:

Nu få du banne mig maila mig å hosta fram din riktiga identitet innan mina leende läppar börja vika neråt. :twisted:

///Kalle

kalle.svard@stockholm.bonet.se <---MAILA DIT TACK!
Bert

Inlägg av Bert »

Vad jag menade var att det naturligtvis för trafikhuvudmannen SL och för operatörerna är ganska opraktiskt med så många olika system som var och en kräver egna lösningar vad gäller utformning av vagnar m m. Det mesta har ju blivit som det är p g a förhållanden på 1800-talet. Så har en viss standard etablerats som det naurligtvis är svårt att bygga bort. Hade nu Rb från början byggts som en "vanlig" 1435-bana hade den kunnat integreras i något av de andra spårsystemen vi har runt Stockholm. Nu är det inte så och då kan vi ju diskutera vilket som är det bästa sättet att lösa de probblem detta innebär. Inte att förneka att det överhuvudtaget skulle vara ett problem.Ett av dessa problem är ju att banan slutar rätt perifert i innerstaden. OK Östra ligger naturligtvis mycket centralare nu det gjorde 1885, men ändå. Det vore inte helt fel om nordostsektorns trafikanter kunde komma till en ännu mer central punkt utan byte. Att tänka sig att bygga en genomgående 891-bana som passerar stan och fortsätter ut på andra sidan skulle ju lösa en del sådana problem. Men det är knappast realistiskt heller. Så återstår en förlängning till Centralen eller Odenplan. Den måste då givetvis gå i tunnel av alla möjliga kapacitets- och säkerhetsskäl. Kanske kan någon komma på en ännu bättre slutstation.
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Bert skrev:Vad jag menade var att det naturligtvis för trafikhuvudmannen SL och för operatörerna är ganska opraktiskt med så många olika system som var och en kräver egna lösningar vad gäller utformning av vagnar m m. Det mesta har ju blivit som det är p g a förhållanden på 1800-talet. Så har en viss standard etablerats som det naurligtvis är svårt att bygga bort. Hade nu Rb från början byggts som en "vanlig" 1435-bana hade den kunnat integreras i något av de andra spårsystemen vi har runt Stockholm. Nu är det inte så och då kan vi ju diskutera vilket som är det bästa sättet att lösa de probblem detta innebär. Inte att förneka att det överhuvudtaget skulle vara ett problem.Ett av dessa problem är ju att banan slutar rätt perifert i innerstaden. OK Östra ligger naturligtvis mycket centralare nu det gjorde 1885, men ändå. Det vore inte helt fel om nordostsektorns trafikanter kunde komma till en ännu mer central punkt utan byte. Att tänka sig att bygga en genomgående 891-bana som passerar stan och fortsätter ut på andra sidan skulle ju lösa en del sådana problem. Men det är knappast realistiskt heller. Så återstår en förlängning till Centralen eller Odenplan. Den måste då givetvis gå i tunnel av alla möjliga kapacitets- och säkerhetsskäl. Kanske kan någon komma på en ännu bättre slutstation.
Kan hålla med dig i sak när det gäller att man kanske skulle breddat till 1435 men nu är vi där vi är och i mina ögon så är det bara fordon, slipers, elmatningen som kräver speciall resten är normal järnvägsstandard!
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Shunten skrev:
Bert skrev:Hade nu Rb från början byggts som en "vanlig" 1435-bana hade den kunnat integreras i något av de andra spårsystemen vi har runt Stockholm.
Kan hålla med dig i sak när det gäller att man kanske skulle breddat till 1435 men nu är vi där vi är och i mina ögon så är det bara fordon, slipers, elmatningen som kräver speciall resten är normal järnvägsstandard!
Man kan också tänka sig att _om_ RB hade haft 1435 så hade man alltid som en lillebror suttit på äldsta vagnsmaterialen.
-De här X10 funkar inge bra, det blir så mycket störningar på pendeln.
-Skicka dem till RB.

P.S. Vem är du Karsten?
P.S.2. Kul att du också jagar Karsten, Kalle.
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Man kan också tänka sig att _om_ RB hade haft 1435 så hade man alltid som en lillebror suttit på äldsta vagnsmaterialen.
-De här X10 funkar inge bra, det blir så mycket störningar på pendeln.
-Skicka dem till RB.
Säkert hade det blivit en lösning alá Saltis med ombyggda tunnelbanevagnar! Hur som helt är det svårt å sia om hur saker och ting hade blivit om man i nått skede byggt om till normalspår. Någon godstrafik hade det i dagens läge aldrig varit tal om t ex.
P.S. Vem är du Karsten?
P.S.2. Kul att du också jagar Karsten, Kalle.
Jo jag har frågat Björn å Fjällräven om det är någon av dom men dom svär sig fria. Det finns nån jeppe på det här forumet som tycks veta vem denne är och det är helt klart Saltis anknytning!

///Kalle
Karsten

Inlägg av Karsten »

Vem är du? Vem är jag?

Fjällräven var ett intressant namn på honom!

Det är väl bara Love kvar?
Värst vad nyfiken man kan vara...

Mvh
// hemliga Karsten
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Vem är du? Vem är jag?

Fjällräven var ett intressant namn på honom!

Det är väl bara Love kvar?

Kan han stava över huvudtaget! Nä du jag skulle inte satsa några kronor på att du är Love. :shock:

Värst vad nyfiken man kan vara...

Jag vill bara veta vem fan man pratar med ska det vara så jävla svårt att begripa! Suck suck suck!
;-)

Mvh
// hemliga Karsten

Oj oj va kul det här är! För dig alltså! :evil: :twisted:
Senast redigerad av Shunten den fredag 24 september 2004 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nu får ni väl ge er! Man är i sin fulla rätt att vara anonym på detta Forum, även om man hävdar sig sitta inne med sakkunskap och även om det är uppenbart att man jobbar på RB eller vilket företag som helst. Och kommer han/hon/den/det som kallar sig Karsten med sakfel så får ni väl komma med korrigeringar istället för att slå honom i huvudet.

Kristofer Kåring
(inte anonym men trött på folk som kräver att Karsten ska sluta vara anonym)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Kristofer skrev:Nu får ni väl ge er! Man är i sin fulla rätt att vara anonym på detta Forum
Och man får väl vara nyfiken och fråga vem någon är utan att en tredje part får raseriutbrott. Lugna ner dig!
Det är väl uppenbart att Karsten inte bara är kunnig utan också har lite roligt. Och Karsten har faktiskt inte inte uttryckt en önskan om att vara anonym, de allra flesta på detta forum använder någon sorts alias. Därmed inte sagt att de vill vara anonyma. Sedan kanske man inte vill skylta med sitt namn, det finns ju en del elaka personer (plnkr/kltr) på forumet. Så är det för mig, jag vill vara anonym gentemot okända personer.
Karsten

Inlägg av Karsten »

Ja, Chrille, allt detta har gett mig en liten extra kick att behålla mitt pseudonym.
Jag menar, förr eller senare kommer mitt rätta namn att avslöjas, och det är inget jag fruktar. Borde inte finnas så många alternativ...

Och Kalle, det är nog inte bra för dig att hetsa upp sig så över en småsak, som dessutom redan är avlöjad, i alla fall för dig...

//Karsten
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Chrille B skrev:
Kristofer skrev:Nu får ni väl ge er! Man är i sin fulla rätt att vara anonym på detta Forum
Och man får väl vara nyfiken och fråga vem någon är utan att en tredje part får raseriutbrott. Lugna ner dig!
OK, jag ber om ursäkt för fetstilen. Den kanske gjorde att mitt lätta utbrott av irritation kunde tolkas som ett raseriutbrott, vilket det alltså inte var.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Kristofer skrev:Nu får ni väl ge er! Man är i sin fulla rätt att vara anonym på detta Forum, även om man hävdar sig sitta inne med sakkunskap och även om det är uppenbart att man jobbar på RB eller vilket företag som helst. Och kommer han/hon/den/det som kallar sig Karsten med sakfel så får ni väl komma med korrigeringar istället för att slå honom i huvudet.

Kristofer Kåring
(inte anonym men trött på folk som kräver att Karsten ska sluta vara anonym)
Nåja så farligt är det inte han är inte annonym utan han vet vem jag är och jag vet troligen vem det är. Å lille Karsten har inte kommit med något sakfel tvärt om han är en välinformerad herre.

Jargongen är som den är på lilla RB så om ni häpnar och ojar er över språkbruket så ska du höra dom tongångarna på Östra! Det som har skrivits här är rummsrent i jämförelse å det kan Karsten hålla med om! ;-)
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Karsten skrev:Ja, Chrille, allt detta har gett mig en liten extra kick att behålla mitt pseudonym.
Jag menar, förr eller senare kommer mitt rätta namn att avslöjas, och det är inget jag fruktar. Borde inte finnas så många alternativ...

Och Kalle, det är nog inte bra för dig att hetsa upp sig så över en småsak, som dessutom redan är avlöjad, i alla fall för dig...

//Karsten
Jag hetsa upp mig! Hehe du é rolig du! Kan du berätta ett exempel ur den dagliga driften på RB som jag tokhetsat? Ge mig en ledtråd. Vill inte ringa turf å kolla vem det var som körde 730 för ett tag sedan! ;-)
Karsten

Inlägg av Karsten »

Det var tydligen rörigt i morse på er arbetsplats....
Jobbade du?
Shunten
Kontakt:

Inlägg av Shunten »

Karsten skrev:Det var tydligen rörigt i morse på er arbetsplats....
Jobbade du?
Nope Fp idag sörru.

Var det rörit på tågex dårå?
Skriv svar