Idéer för Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Idéer för Roslagsbanan

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag har funderat lite mer på en idé jag försökte lansera här för ett tag sedan...

Är det någon som har någon uppfatning om hur lätt det skulle vara att lägga tillbaka rälsen på den södra delen av Djurholmsbanorna? Den syns ju tydligt till och med på en enkel webbkarta. :wink:

Idén som jag har går ut på att satsa lite på att utveckla trafiken på Roslagsbanan genom att...

dels dra in spåren till stan igen
dels förlänga banan till Rimbo och Norrtälje (Rimbo är ju utlovat redan).
dels köra "skip-stop-pendeltåg" (typ X10p eller en modernare vagntyp) på den långa huvudbanan från Östra Station till Rimbo-Norrtälje.
och
dels köra "snabbspårvagn" (med 891 mm spårvidd naturligtvis) på sidobanorna i Djursholm, till Åkersberga och in till Humlegården eller ännu längre in till stan.

Att det inte skulle gå att övertyga några politiker och buss/billobbyister om att det här skulle vara en bra idé vet jag redan, så sådana svar är överflödiga.

Vad som däremot vore kul att höra är om det finns några människor här på forum som kan tänka sig vad som skulle krävas (tekniskt, mestadels) för att realisera den här idén. Håller gatorna i stan för spårtrafik fortfarande, till exempel, så att det inte blir några dyra ombyggnader? Är det någon cykelbana på de gamla banvallarna som måste läggas om när man skall lägga tillbaka rälsen? Hur mycket billigare är det att lägga vanlig vignolräls på makadam jämfört med rännskena i stan? Och så vidare...

Ett kul tekniskt problem kanske är att samtrafik med en kommande innerstadsspårväg måste ske på fyr-skens spår, inte tre-skensspår. Och att spänningen på Roslagsbanan är högre än normal spårvägsspänning (är det fortfarande likspänning, som på Saltis?).

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Idéer för Roslagsbanan

Inlägg av Olle »

Reimersholme71 skrev:

Jag har funderat lite .........

Att det inte skulle gå att övertyga några politiker och buss/billobbyister om att det här skulle vara en bra idé vet jag redan, så sådana svar är överflödiga.

Martin
Idén är bra. Som jag i andra sammanhang framfört så borde man bearbeta olika idéer för lösningar av kollektivtrafik i något slags studiecirkelform, med studiebesök och föreläsningar, för att spåna fram bra lösningar.

Men det är inte bara politiker och olika intresselobbyister du komer att stöta på motstånd från, även järnvägsintressena är konservativa och det finns många som drömmer om forna dagar när Roslagsbanan kommer på tal.

8) lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Olle skrev:Idén är bra. Som jag i andra sammanhang framfört så borde man bearbeta olika idéer för lösningar av kollektivtrafik i något slags studiecirkelform, med studiebesök och föreläsningar, för att spåna fram bra lösningar.
Får man fortfarande bidrag för studiecirklar, eller hör sådant till en svunnen tid tillsammans med Fem myror är fler än fyra elefanter, full sysselsättning och högst 15 elever per klass i småskolan?

Man kanske kan hävda att vi här på forum driver en studiecirkel och därmed få in bidrag till SSS? :wink: :lol:

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Olle skrev:Men det är inte bara politiker och olika intresselobbyister du komer att stöta på motstånd från, även järnvägsintressena är konservativa och det finns många som drömmer om forna dagar när Roslagsbanan kommer på tal.
Det där har jag också funderat på. Nedläggningshysterin på 1950- och 1960-talen i den svenska järnvägsvärlden kanske skulle kunnat bli annorlunda om de inte tänkt så enkelspårigt och försökt driva de gamla järnvägarna vidare som just järnvägar.

Jag tror till exempel att de smalspåriga näten i Småland-Östergötland, Västergötland, och Uppland skulle fungerat alldeles utmärkt som "landsortsspårvägar" om folk inte varit så skygglappsinriktade på att det var järnvägar det handlade om. Och det var väl så jag kom på idén för Roslagsbanan. Sidobanorna är ju relativt korta; Tvärbanan i föreslagen form, med nordlig gren, blir ju längre.

Martin
Bert

Inlägg av Bert »

Om det nu ska byggas nytt så är det normalspår som gäller. Möjligen små avgreningar/förlängningar till befintlig Roslagsbana. Men udda spårvidder och tre/fyrskensspår i inerstaden och guvetallt som föreslås är väl ändå inte det minsta realistiskt. Även om det kanske vore kul. Men det är ju något helt annat
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Reimersholme71 skrev:Idén som jag har går ut på att satsa lite på att utveckla trafiken på Roslagsbanan genom att...

dels köra "skip-stop-pendeltåg" (typ X10p eller en modernare vagntyp) på den långa huvudbanan från Östra Station till Rimbo-Norrtälje.
och
dels köra "snabbspårvagn" (med 891 mm spårvidd naturligtvis) på sidobanorna i Djursholm, till Åkersberga och in till Humlegården eller ännu längre in till stan.

Vad menar du med att "Rimbo är utlovat redan"?

//Erik - ny nyfiken medlem, entusiast sedan länge
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Reimersholme71 skrev:Jag har funderat lite mer på en idé jag försökte lansera här för ett tag sedan...

Är det någon som har någon uppfatning om hur lätt det skulle vara att lägga tillbaka rälsen på den södra delen av Djurholmsbanorna? Den syns ju tydligt till och med på en enkel webbkarta. :wink:

Idén som jag har går ut på att satsa lite på att utveckla trafiken på Roslagsbanan genom att...

och

Vad som däremot vore kul att höra är om det finns några människor här på forum som kan tänka sig vad som skulle krävas (tekniskt, mestadels) för att realisera den här idén. Håller gatorna i stan för spårtrafik fortfarande, till exempel, så att det inte blir några dyra ombyggnader? Är det någon cykelbana på de gamla banvallarna som måste läggas om när man skall lägga tillbaka rälsen? Hur mycket billigare är det att lägga vanlig vignolräls på makadam jämfört med rännskena i stan? Och så vidare...

Ett kul tekniskt problem kanske är att samtrafik med en kommande innerstadsspårväg måste ske på fyr-skens spår, inte tre-skensspår. Och att spänningen på Roslagsbanan är högre än normal spårvägsspänning (är det fortfarande likspänning, som på Saltis?).

Martin
1. Vad exakt menar du med "in till stan igen"? Gamla slutstationen vid Humlegården? Stureplan? Var man än tittar tror jag att det blir väldigt svårt att svälja den trafik som idag vänder på Östra Station. Tågen kan vara över 110 meter långa och saknar magnetskenbromsar. Knappast lämpliga att köra i gatan med. Däremot tror jag att en förlängning i tunnel in till lämplig plats i stan skulle kunna bli en bra lösning. T.ex. från nuvarande Universitet mot Karolinska till blivande bytespunkten Odenplan.

2. Kårsta-Rimbo borde de kunna börja med i morgon bitti men Norrtälje, hur tänker du då. Som tidigare med tågvändning i Rimbo eller någon annan lösning där? Eller rentav en förgrening från Rö? I vilket fall tror jag att det blir svårt att på något sätt motivera förändringen för dagens resenärer/skattebetalare. Om man ska bräcka busstrafiken kvalitetsmässigt måste det nog till pendeltåg av X60-typ dvs med en sth på 160 km/h. Vad det skulle kosta vet jag inte men jag tror det blir mycket dyrt.

3. Snabbtåg (skip-stop) finns redan, fast de diskriminerar inte resenärerna på "sidobanan" Roslags-Näsby - Österskär utan går där oxå.

4. Att köpa 891-spårvagnar för Näsbyparksgrenen kan jag kanske svälja men inte för övriga RB. Om man nu skulle få pengar över (vilket jag inte tror) vore det bättre att köpa vagnar med sth i området 110 - 120 km/h och plant insteg från dagens perronger.
Om man nu skulle få ett kanonerbjudande från t.ex. Kawasaki på moderna spårvagnar och förlänga sp 6 och 7 på Östra vore det väl lite trist om de slutade vid Humlegården? Vore det inte ballare om man svängde in borta vid Sturegatan i stället och fortsatte ner till Stureplan och vidare på Kungsgatan för att ha ändhållplats vid Centralen (Kungsbron)?

Mvh Gyllis
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Gyllis skrev:Däremot tror jag att en förlängning i tunnel in till lämplig plats i stan skulle kunna bli en bra lösning. T.ex. från nuvarande Universitet mot Karolinska till blivande bytespunkten Odenplan.
Jag har lite svårt för Roslagsbanan-i-tunnelideer (trots att jag gärna kommer med vilda tunnelplaner själv...) Vad vinner man på en dragning till Odenplan? T-grön är väl inte centralare än T-röd? Odenplans närområde har väl inte radikalt mycket mera målpunkter eller busslinjer än Östra? Visst, pendeln kommer, men då är det väl bättre att få spaden i jorden på Arningegrenen och kanske skapa lite motpendling? Och få tummen ur och bygga en vettig övergång genom bankvalvet på Östra.

Ska man dra vidare banan bör man väl satsa ända nedåt city/centralen, och göra minitunnelbana av det med 1-2 mellanstationer?

Föresten, kan man inte återanvända min Rådhusidé - hur mycket skulle det kosta att på Östra spränga in en dubbelspårstunnel från normalspårsbanken ungefär till en grottändstation nivån över tunnelbanan? Räcker bergtäckningen?

mvh /M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Jag trodde att jag varit tydlig nog med olika färger som hjälp till att dra blicken till de viktiga delarna. Tydligen hjälpte det inte. Jag försöker förtydliga ytterligare, då... :wink:
Gyllis skrev:1. Vad exakt menar du med "in till stan igen"?
Vid början av 1900-talet drogs ett "spårspjut" från Östra Station via Engelbrektsgatan till KB/Humlegården/Engelbrektsplan. Kul att notera är kanske att en gata på västra sidan om KB heter Rimbogatan. :lol:
Gyllis skrev:Vore det inte ballare om man svängde in borta vid Sturegatan i stället och fortsatte ner till Stureplan och vidare på Kungsgatan för att ha ändhållplats vid Centralen (Kungsbron)?
Jo visst vore det ball! :D :D Trafik med 891-spårvagnar parallellt med återbyggda Lidingöbanan in till Stureplan och med förlängda Djurgårdslinjen på Kungsgatan fram till Vasagatan och Centralen! :!: :D
Gyllis skrev:Tågen kan vara över 110 meter långa och saknar magnetskenbromsar.
Men hallå? Det var ju spårvagnar jag föreslog skulle köra ner i stan, inte X10p! :roll: :wink: Moderna spårvagnståg med maxlängd på 30 eller 60 meter.
Gyllis skrev:2. Kårsta-Rimbo borde de kunna börja med i morgon bitti men Norrtälje, hur tänker du då.
Det gick smalspårig trafik till Norrtälje fram till 1966 eller så. Att det var tågvändning i Rimbo förr innebär väl inte att man måste ha så igen? Eller så ser man till att konduktören är lokförare så går vändningen snabbt. :wink: Det var ju just sådana problem vi skulle hitta på lösningar till. :D
Gyllis skrev:Om man ska bräcka busstrafiken kvalitetsmässigt måste det nog till pendeltåg av X60-typ dvs med en sth på 160 km/h.
Nähädu, det behövs inga 160 km/h. 110 eller 120 räcker gott och väl för att slå bussen tidsmässigt. Komfortmässigt är bussen redan med X10p slagen. Hur skulle det då inte vara med en modernare vagntyp? :D
Gyllis skrev:4. Att köpa 891-spårvagnar för Näsbyparksgrenen kan jag kanske svälja men inte för övriga RB.
Om du läste innantill såg du att det var bara sidobanorna jag föreslog "snabbspårvagn", inte hela Roslagsbanan. Och en sådan borde ha sth på c:a 90 km/h på egen banvall. Dessutom föreslog jag ju återuppbyggnad av den nedlagda delen av Djursholmsbanorna som syns på den karta jag länkade till. Det borde öka banans attraktionskraft. :D

Verspieder skrev:Vad menar du med att "Rimbo är utlovat redan"?
SL eller landstinget har ju lovat att Rimbo skall få sin Roslagsbana tillbaka. Resandeunderlaget där är 30 gånger större än på nuvarande slutstation.

Men, OK, nog med invändningar nu. Dem har vi hört förr. Vad är det som krävs för att Roslagsbanan skall kunna vitaliseras på detta sätt (eller något annat sätt)? :?: :D

Martin
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Ett bra sätt att vitalisera RB vore att bygga dubbelspår och göra kurvrätningar mellan Galoppfältet och Åkersberga.
Denna sträckan har en banstandard som är snudd på museal. Spikat skarvspår och kontaktledning som brukar trilla ner då och då. De moderna spårvagnarna (De som skulle ersätta 110-meterstågen) torde skaka i småbitar efter nån vecka. Tillhörande spänningsmatning brukar oxå fallera, företrädesvis på svinkalla januarimornar. Ljuset i mörkret är trafikutövaren Roslagståg som trots mediokra förutsättningar lyckades få all-time-high förra året med 36 000 (tror jag) passagerare per dag.

/Gyllis
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Apropå Roslagsbanan...

När man kikar på Stockholmskartor ser man ibland ett svart streck som skall symbolisera ett järnvägsspår som går från Östra Station förbi Roslagstull och mot Norrtull. Finns det ett sådant spår i verkligheten? Har det funnits? Var det treskensspår när/om det fanns?

För att spinna vidare på det Gyllis säger om spikat skarvspår... Var tar spåret med betongsyll slut? Är det träsyll och skarvspår hela vägen norrut efter en viss punkt?

Hur är det med spårgeometrin på SRJ? Skulle det överhuvudtaget vara möjligt att spika ut bredden till 1435 som en del människor förespråkar? Eller är kurvorna så snäva att bara 891 mm duger?

Och hur var det med linjespänningen?

Några andra tekniska prylar? (Inte ekonomiska/politiska invändningar och sånt, dom har vi klarat av förra gången vi diskuterade detta.)

Martin
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Reimersholme71 skrev:

Får man fortfarande bidrag för studiecirklar, eller hör sådant till en svunnen tid tillsammans med Fem myror är fler än fyra elefanter, full sysselsättning och högst 15 elever per klass i småskolan?

Martin
Visst, jag har upplevt allt det där du räknar upp, men jag tror bara att studiecirklarna finns kvar. Snacka med ABF, de tänder på alla idéer (ja, det finns andra bildningsförbund också, för dem som är nogräknade).

Jag har själv blivit ombedd att leda cirklar, inte i detta ämne, utan i egenföretagande. Det ÄR faktiskt en bra studieform, det ger lite diciplin åt det man vill studera.

:idea: lle.

(fast vi var nog 32 i min klass i Långbrodal i småskolan, minns jag nu).
:-)lle
Karsten

Inlägg av Karsten »

För att svara på frågan om banstandarden: Större delen av RB har skarvspår, förutom:

Ålkistan-Visinge
Täby Kyrkby station
Kragstalunds hållplats
Bällsta-Vallentuna
Lindholmen-Frösunda
Ekskogen-Kårsta

Roslags Näsby-Galoppfältet
Hägernäs Station
Åkersberga-Österskär

samt
Djursholms Ösby-Altorp
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Reimersholme71 skrev:När man kikar på Stockholmskartor ser man ibland ett svart streck som skall symbolisera ett järnvägsspår som går från Östra Station förbi Roslagstull och mot Norrtull. Finns det ett sådant spår i verkligheten? Har det funnits? Var det treskensspår när/om det fanns?
Det är anslutningen mellan RB och Värtabanan du ser. Denna korta normalspåriga stump sträckte sig mellan Östra station och Albano (ungefär mellan Östra station och Universitetet). Stumpen är sedan några år uppriven. Sträckan mellan Roslagstull och Norrtull är en del av Värtabanan och finns i allra högsta grad kvar idag.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Karsten skrev:För att svara på frågan om banstandarden: Större delen av RB har skarvspår, förutom:

Ålkistan-Visinge
Täby Kyrkby station
Kragstalunds hållplats
Bällsta-Vallentuna
Lindholmen-Frösunda
Ekskogen-Kårsta

Roslags Näsby-Galoppfältet
Hägernäs Station
Åkersberga-Österskär

samt
Djursholms Ösby-Altorp
Ah, tack för den listan!

Så då är det dags för sträckan Östra station-Ålkistan nästa sommar? Passar man på att rusta upp några fler sträckor på en gång?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
Gyllis skrev:Om man ska bräcka busstrafiken kvalitetsmässigt måste det nog till pendeltåg av X60-typ dvs med en sth på 160 km/h.
Nähädu, det behövs inga 160 km/h. 110 eller 120 räcker gott och väl för att slå bussen tidsmässigt. Komfortmässigt är bussen redan med X10p slagen. Hur skulle det då inte vara med en modernare vagntyp? :D
Men inse att det går en motorväg ganska rakt mellan norrtälje och stockholm, som en nordost-sydvästlig diagonal, medan roslagsbanan idag går rakt norrut från sthlm östra (plus/minus 10 graders vinkel) och banvallen fortsätter så till rimbo, och sedan går banvallen mer eller mindre rakt öster ut från rimbo till norrtälje. Avståndet från rimbo till stohlm resp norrtälje är väldigt grovt räknat ungefär lika långt, varpå enkel matematik säger att motorvägen bussen tar är 30% kortare än järnvägen. Om bussen färdas i 110 knyck på motorvägen så måste järnvägen åtminstone ha sth 140 för att kunna tävla. Visserligen kan järnvägen ofta köra med högre sth i tätbebyggelse än vad vanliga bil- (och därmed buss-)vägar har för hastighetsgräns, men i storstadsområdena klämmer man in motorvägar med kollektivtrafikfält mitt i tätorterna lite hur man vill så det argumentet biter mer på landsbygden (där det istället klagas på buller från järnvägen...)
Reimersholme71 skrev:
Gyllis skrev:4. Att köpa 891-spårvagnar för Näsbyparksgrenen kan jag kanske svälja men inte för övriga RB.
Om du läste innantill såg du att det var bara sidobanorna jag föreslog "snabbspårvagn", inte hela Roslagsbanan. Och en sådan borde ha sth på c:a 90 km/h på egen banvall. Dessutom föreslog jag ju återuppbyggnad av den nedlagda delen av Djursholmsbanorna som syns på den karta jag länkade till. Det borde öka banans attraktionskraft. :D
Jag tycker det verkar mer realitiskt att lägga tre/fyrskenspår på roslagsbanan för att kunna köra A32 eller liknande på "spårvagnsträckorna". Och frågan är om det inte för framtiden är bättre att konvertera x10p så att de kan köra på spårvagnsspänningen 750V på tre/fyrskensträckan än att ha speciella spårvagnar som kan köra på 1500V på roslagssträckan. Med den sistnämnda lösningen så är det upplagt för att någon gör väldigt fel. Iofs går det att undvika de värsta misstagen med bra ATC, men ändå...
mickeb skrev:Jag har lite svårt för Roslagsbanan-i-tunnelideer (trots att jag gärna kommer med vilda tunnelplaner själv...) Vad vinner man på en dragning till Odenplan? T-grön är väl inte centralare än T-röd? Odenplans närområde har väl inte radikalt mycket mera målpunkter eller busslinjer än Östra? Visst, pendeln kommer, men då är det väl bättre att få spaden i jorden på Arningegrenen och kanske skapa lite motpendling? Och få tummen ur och bygga en vettig övergång genom bankvalvet på Östra.
Alla pendlare åker definitivt inte till/från de centrala delarna av stockholm. Jag tror helt klart på att ett enda byte mellan roslagsbanan och pendeltågen skulle göra roslagsbanependlande avsevärt mer attraktivt. Man kan ju alltid låta vissa tåg gå ner till sthlm Ö som idag för de som vill byta till röd t-bana.

Appropå pendeltåg och t-bana (sorry att jag blir offtopic i den här tråden), finns det några undersökningar på vad det skulle bli för resultat av att dra lämpliga ändar av t-banegrenarna in mot närmaste pendeltågstation, för att man ska kunna byta även i ytterändarna av t-banan ? Jag misstänker att man får bort en hel del trafikutbyte från centralen på det viset, och man gör områdena i närheten av de hypotetiska nya bytespunkterna mer attraktiva på köpet.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Mats skrev:Visserligen kan järnvägen ofta köra med högre sth i tätbebyggelse än vad vanliga bil- (och därmed buss-)vägar har för hastighetsgräns...
Där sätter du fingret på det hela. Tåget kan hålla hög hastighet mycket oftare än bussen. Därför räcker det med en ganska måttlig sth för att bussen skall bli distanserad, trots att motorvägen är något kortare. Medelhastigheten dras ner något ofantligt av bara ett par kilometer i tätortstrafik med bil/buss.

Men motorvägen går inte så rakt som du vill påskina. Den är, om man kikar på en karta, bara marginellt rakare än järnvägen. Järnvägen är ju som bekant också mer energieffektiv. Och det är också mycket bekvämare att åka tåg eftersom järnvägen med nödvändighet har en rakare sträckning med färre gupp och potthål. :wink:

Men vi kan väl vara överrens om att det nog behövs svetsade spår på betongsyll om det skall gå att köra tillräckligt fort, plus lite mötesspår, och dubbelspår närmare stan.

Är det någon nytta med att modifiera X10p till att köra på spårvägsspänning som du föreslår? Är det inte bättre att ta fram en ny vagntyp som har högre sth och bättre komfort - kanske korglutning - på en gång istället? Eller har X10p denna tillräckliga sth redan, men utan att kunna använda den?

Idén om fyrspår på Roslagsbanans sidobanor istället för inne i stan är intressant. :D Som vi lär oss i senaste MfSS är det ju betydligt dyrare att bygga gatuspår än spår på egen banvall. Kanske blir det en jämförbar kostnad att lägga så långt fyrskensspår istället för en kortare bit inne i stan? :?: :idea: (Att det måste bli fyrskensspår beror naturligtvis på att korgbredden för smalspårsfordonen och spårvagnen är densamma och spåren mäste alltså vara centrerade - för den som undrar.)

Vad har vi annars för tekniska problem eller idéer? :idea: :D

Martin
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

mickeb skrev:
Gyllis skrev:Däremot tror jag att en förlängning i tunnel in till lämplig plats i stan skulle kunna bli en bra lösning. T.ex. från nuvarande Universitet mot Karolinska till blivande bytespunkten Odenplan.
Jag har lite svårt för Roslagsbanan-i-tunnelideer (trots att jag gärna kommer med vilda tunnelplaner själv...) Vad vinner man på en dragning till Odenplan? T-grön är väl inte centralare än T-röd? Odenplans närområde har väl inte radikalt mycket mera målpunkter eller busslinjer än Östra? Visst, pendeln kommer, men då är det väl bättre att få spaden i jorden på Arningegrenen och kanske skapa lite motpendling? Och få tummen ur och bygga en vettig övergång genom bankvalvet på Östra.

Ska man dra vidare banan bör man väl satsa ända nedåt city/centralen, och göra minitunnelbana av det med 1-2 mellanstationer?

Föresten, kan man inte återanvända min Rådhusidé - hur mycket skulle det kosta att på Östra spränga in en dubbelspårstunnel från normalspårsbanken ungefär till en grottändstation nivån över tunnelbanan? Räcker bergtäckningen?

mvh /M

Mitt förslag har hela tiden varit att dra Roslagsbanan till Odenplan samt dras förbi Danderyds sjh. En tunneldragning har förstås inget egenvärde, men dessa omdragningar skulle innebära tillgång genom ett byte till:

T-röd (Danderyds sjh)
T-grön (Odenplan)
Pendeltågen (Odenplan)
Många innerstadsbussar (Odenplan)
I stort sett all busstrafik till/från nordöstra Sthlm (Danderyds sjh)
Dessutom skulle bussresenärerna till/från Danderyds sjh förutom T-röd kunna ta roslagsbanan till Odenplan.

Störningskänsligheten i systemet skulle minska kraftigt om Roslagsbanans och bussarnas resenärer inte var beroende av T-röd för att ta sig in till stan. T-röd behöver också på sikt en avlastning, som alltså Roslagsbanan kan stå för, mellan Danderyds sjh och Odenplan. Men det viktigaste, tror jag, är att man skapar goda bytesmöjligheter, vilket är centralt i en attraktiv kollektivtrafik. Östra station i all ära, en mycket vacker station, men den ligger för perifert.

Jag vill utöver det ovanstående satsa på nya vagnar för 110-120 km/h, mer dubbelspår och en kombinerad, tät blandtrafik av skipstoptåg och mjölktåg. Och lägga ned någon enstaka station för att förbättra tågföringen, exempelvis Bråvallavägen och Frescati.

Om man kan åka Åkersberga - Odenplan med Roslagsbanan (snabbtåg 21-23 min efter upprustningen) och sedan bekvämt byta till pendeltåg för vidare resa till exempelvis Södertälje, Haninge eller Nynäshamn, så lovar jag att Roslagsbanan får kraftigt ökat antal resenärer.

Ett av de verkligt stora problemen i Stockholms kollektivtrafiknät är bristen på attraktiva, smidiga bytespunkter. Nätet är inte ihopbyggt på ett vettigt sett, och därför väldigt störningskänsligt. Mest perifert av alla spårsystem ligger Roslagsbanan. Det borde vi ändra på!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Reimersholme71 skrev:SL eller landstinget har ju lovat att Rimbo skall få sin Roslagsbana tillbaka. Resandeunderlaget där är 30 gånger större än på nuvarande slutstation.
Helt underbart om man förlänger spåret. Frågan är varför man inte sätter
igång. Vad är problemet? Har någon satt ett datum för byggstart?

Löften från politiker kan ju vara bra, men samtidigt har man ju svårt att
lita på förrän man ser med egna ögon att själva arbetet satts igång.

/V - Bosatt i Rimbo
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Verspieder skrev:
Reimersholme71 skrev:SL eller landstinget har ju lovat att Rimbo skall få sin Roslagsbana tillbaka. Resandeunderlaget där är 30 gånger större än på nuvarande slutstation.
Helt underbart om man förlänger spåret. Frågan är varför man inte sätter
igång. Vad är problemet? Har någon satt ett datum för byggstart?

Löften från politiker kan ju vara bra, men samtidigt har man ju svårt att
lita på förrän man ser med egna ögon att själva arbetet satts igång.

/V - Bosatt i Rimbo
Känner inte till de verkliga orsakerna men misstänker att de finns i vissa SL-korridorer. Kaj Hagström, SL Tågs dåvarande VD, lobbade hårt för en Rimbo-förlängning. Tyvärr är det ingen som tagit upp hans fana annars kanske vi snart hade haft järnväg i Rimbo. En av de största poängerna med en förlängning är att det inte krävs fler fordon än som finns i dag, inga nyinköp således. För Rimboborna innebär det vidare avsevärt bättre möjligheter till lokalresande längs banan. Motorvägen missar ju i stort sett allting medan RB går igenom exempelvis Vallentuna och väldigt nära Täby C (Tibble).

Kúba Lestiv, Bulls eye!

/Gyllis
Skriv svar