Är det någon som har någon uppfatning om hur lätt det skulle vara att lägga tillbaka rälsen på den södra delen av Djurholmsbanorna? Den syns ju tydligt till och med på en enkel webbkarta.

Idén som jag har går ut på att satsa lite på att utveckla trafiken på Roslagsbanan genom att...
dels dra in spåren till stan igen
dels förlänga banan till Rimbo och Norrtälje (Rimbo är ju utlovat redan).
dels köra "skip-stop-pendeltåg" (typ X10p eller en modernare vagntyp) på den långa huvudbanan från Östra Station till Rimbo-Norrtälje.
och
dels köra "snabbspårvagn" (med 891 mm spårvidd naturligtvis) på sidobanorna i Djursholm, till Åkersberga och in till Humlegården eller ännu längre in till stan.
Att det inte skulle gå att övertyga några politiker och buss/billobbyister om att det här skulle vara en bra idé vet jag redan, så sådana svar är överflödiga.
Vad som däremot vore kul att höra är om det finns några människor här på forum som kan tänka sig vad som skulle krävas (tekniskt, mestadels) för att realisera den här idén. Håller gatorna i stan för spårtrafik fortfarande, till exempel, så att det inte blir några dyra ombyggnader? Är det någon cykelbana på de gamla banvallarna som måste läggas om när man skall lägga tillbaka rälsen? Hur mycket billigare är det att lägga vanlig vignolräls på makadam jämfört med rännskena i stan? Och så vidare...
Ett kul tekniskt problem kanske är att samtrafik med en kommande innerstadsspårväg måste ske på fyr-skens spår, inte tre-skensspår. Och att spänningen på Roslagsbanan är högre än normal spårvägsspänning (är det fortfarande likspänning, som på Saltis?).
Martin