Reimersholme71 skrev:Är det någon som har någon uppfatning om hur lätt det skulle vara att lägga tillbaka rälsen på den södra delen av
Djurholmsbanorna?
Och sedan...
dels dra in spåren till stan igen
dels förlänga banan till Rimbo och Norrtälje (Rimbo är ju utlovat redan).
dels köra "
skip-stop-pendeltåg" (typ X10p eller en modernare vagntyp) på den långa huvudbanan från
Östra Station till Rimbo-Norrtälje.
och
dels köra "
snabbspårvagn" (med 891 mm spårvidd naturligtvis) på sidobanorna i Djursholm, till Åkersberga och
in till Humlegården eller ännu längre in till stan.
Tydligen verkar det som att diskussioner om Roslagsbanan
alltid hamnar vid
Odenplan i tunnel. Det var väl någon som sa att diskussioner på Forum alltid efter en tid börjar handla om Stockholms tunnelbana...
Jag tror inte att en tunnel för Roslagsbanan in till Odenplan kommer att funka lika bra som gatuspårsidén. Främst för att det är för dyrt och att det redan finns en sådan hemsk massa tunnlar i berget inne i stan.
Den idé jag presenterade var menad som ett
billigare och
mer attraktivt alternativ. Meningen var att om man kör spårvagnar på de kortare sidolinjerna som dras in i gatutrafik så får man bättre utnyttjande av banan av dem som bor relativt nära staden, samtidigt som man kan förlänga huvudbanan norrut och få bort fler bussar från motorvägen och stan. Särskilt möjligheten att sitta på samma spårvagn från Djursholm in till Kungsgatan eller Hötorget borde ju vara poppis bland dem som jobbar i skokartongerna som står där Klara en gång stod...
Ett
axiom som ligger i botten på min idé är att
innerstadsspårvägen kommer att komma tillbaka. Jag förklarade ovan lite kort varför. Alla bussarna som används som motiv till att RB bör dras i tunnel till Odenplan kommer alltså att försvinna. Och eftersom gröna tuben norra del (västra tunnelbanan) redan är hårt belastad kanske man skall låta bli att dra ännu mer passagerare till Odenplan för att belasta den ytterligare? Om planerna på att bygga grenstation för Tuben vid Odenplan sätts i verket lär det ju gå att grena av gatuspåren dit i efterhand.
Alltså, Odenplanalternativet ser jag som alldeles för inflexibelt och antagligen alldeles för dyrt. Breddning av banan till 1435 mm för pendeltåg är också omöjligt eftersom normalspåriga tåg inte klarar kurvorna på en före detta smalspårig banvall. Däremot skulle ju, som någon annan föreslog, en breddning/treskensombyggnad på sidobanorna för normalspåriga spårvagnar fungera eftersom spårvagnar klarar snävare kurvor.
Att dra gatuspår för spårvagnar från Roslagsbanan blir mycket mer flexibelt eftersom de resande då kan välja att kliva av och byta lite här och var i stan, istället för att alla skall tvingas in till Odenplan för byte. Om man vill kan man ju då dra linjerna till Centralen, Kungsholmen, Södermalm, Alvik eller vart man nu vill.
Men vad blir
billigare: att lägga några kilometer fyrskensspår inne i stan för 1435 mm och 891 mm spårvagnar eller att lägga åtskilliga kilometer nytt 1435 spår, plus nytt treskensspår eller fyrskensspår, på de kortare sidobanorna (inklusive återuppbyggd södra Djursholmsbana) och den del av banan som trafikeras av
både smalspåriga tåg och spårvagnar? Och vilket är
enklare? Vilket blir
bättre? Anpassning av moderna spårvagnar till 891 mm borde inte vara något större problem eftersom tillverkarna redan idag gör dem i olika spårvidder, men hur mycket extra tar de för en "udda" spårvidd som 891 (jämfört med 1000 eller 900 som är lite vanligare för spårvagnar)?
Eller skall man leka med tanken att politikerna om ett tag får tillbaka den framtidsoptimism som gällde under tunnelbanans stora utbyggnadsår och vill göra båda delarna: dels dra de smalspåriga snabbtågen in till Odenplans pendeltågsstation och dels dra spårvagnsspår från sidobanorna via Östra Station och vidare inåt staden?
Martin